Katolicyzm obrządku
łacińskiego
Kościół
rzymskokatolicki (katolicki, zachodni, rzymski, łaciński) —
właściwa nazwa winna brzmieć Kościół katolicki obrządku
łacińskiego; największa liczebnie część Kościoła katolickiego,
opierającą liturgię na obrządku łacińskim (czyli wg Mszału
Rzymskiego) i liturgiach bliskich, oraz pochodnych. Głową
Kościoła jest papież (biskup Rzymu) jako głowa Kościoła
Powszechnego.
Współcześnie nazwa Kościół rzymskokatolicki nie odnosi się do
całego Kościoła katolickiego (choć potocznie jest stosowana i w
takim znaczeniu), pierwotnie nazywano tak cały Kościół
katolicki, zaś przedrostek rzymsko odnosił się nie do obrządku,
ale do jedności z biskupem Rzymu.
Kościół katolicki – chrześcijańska wspólnota wyznaniowa,
głosząca zasady wiary i życia określane mianem katolicyzmu,
rządzona przez biskupa i patriarchę Rzymu (jako papieża
uważanego drogą sukcesji apostolskiej za następcę Świętego
Piotra) oraz biskupów pozostających z nim we wspólnocie. Kościół
katolicki stanowi jedną z trzech głównych gałęzi
chrześcijaństwa, obok Cerkwi prawosławnej i Kościołów
protestanckich.
Kościół katolicki zachowuje jedność w zakresie doktryny,
dopuszcza natomiast różnice w obrzędach (liturgii) i dzieli się
na Kościół rzymskokatolicki (tzw. Kościół rytu łacińskiego),
który posługuje się dominującym obrządkiem łacińskim
(zachodnim), oraz katolickie Kościoły wschodnie (określane
mianem Kościołów rytu wschodniego), które używają obrządku
wschodniego.
Powstanie
Powstanie Kościoła katolickiego liczy się od Soboru w Nicei I
(325 r). gdzie uchwalon
Do tego okresu możemy mówić jedynie o chrześcijaństwie
niezorganizowanym pielęgnującym tradycję apostolską .
Zgodnie z tradycją Kościoła katolickiego jego
początki sięgają I wieku i działalności Jezusa Chrystusa,
żydowskiego nauczyciela religijnego uważanego przez wyznawców za
mesjasza i Syna Boga]. Po śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa w 33
r. n.e. jego naukę głosiło dwunastu najbliższych uczniów,
zwanych apostołami, wokół których gromadziła się coraz
liczniejsza grupa wiernych, początkowo prawie wyłącznie
narodowości żydowskiej. Ten pierwotny Kościół nie był jednolity,
miał charakter sekty składającej się z wielu grup (Kościołów
lokalnych), tzw. gmin chrześcijańskich. Na czele pierwszej z
nich, założonej w Jerozolimie ok. 33 r. n.e. stał początkowo
Piotr Apostoł a następnie Jakub Sprawiedliwy. Ważna rolę
odgrywali także synowie Zebedeusza, Jakub Większy Apostoł i
Jan Ewangelista.
Działalność świętego Pawła Apostoła
Ok. 36 r. n.e., po nawróceniu w drodze do Damaszku, do grona
apostołów dołączył Paweł z Tarsu, który przyczynił się do
gwałtownego rozwoju chrześcijaństwa. Początkowo, w latach 37-38
działał on w Jerozolimie, następnie w Syrii i Cylicji. Podczas
swoich podróży w latach 44-64 lub 67 założył wiele gmin
chrześcijańskich, między innymi w Azji Mniejszej, Grecji, na
Cyprze czy w Macedonii (Filipii). Paweł nawracał także ludzi nie
mających korzeni żydowskich (tzw. poganochrześcijan), co
wywołało pierwsze spory z tzw. Judeochrześcijanami
rozstrzygnięte na soborze Jerozolimskim ok. 50 r. Geza Vermes,
autor książki Jezus Żyd uważa, że gdyby nie geniusz
organizacyjny Pawła, chrześcijaństwo nigdy nie rozwinęłoby się
na tak masową skalę.
Rozwój w Cesarstwie Rzymskim
W kolejnych latach przybywało chrześcijan na terenie całego
Cesarstwa Rzymskiego, zwłaszcza wśród najniższych warstw
społecznych. Kościół wciąż był podzielony na wiele gmin. Do
największych z nich w I-II w. należały: gmina w Jerozolimie,
Damaszku, Antiochii, Filipii, Efezie, Koryncie, Tesalonice i
Rzymie. Dominującą rolę wśród nich odgrywała gmina
chrześcijańska w Rzymie, określana mianem pierwszej pośród
równych, co miało związek ze znaczeniem politycznym Rzymu i
liczebnością tamtejszej gminy oraz faktem, że gmina ta miała być
według tradycji założona przez apostołów Piotra i Pawła.
Zebrania gmin, otaczane aurą tajemniczości, budziły
podejrzliwość, a nawet wrogość wśród ludzi innych wyznań. Na tym
tle dochodziło do wystąpień antychrześcijańskich i pierwszych
prześladowań, z których najkrwawsze miały miejsce za panowania
cesarza Nerona w latach 54-68. Okres ten został opisany w sposób
sfabularyzowany przez Henryka Sienkiewicza w powieści Quo vadis.
Polski pisarz wzorował się w swoim opisie na relacji Tacyta z
dzieła Annales (XV, 44) z r. 64. Mimo prześladowań, gminy
rozwijały się, zgodnie ze starożytną sentencją, mówiącą że krew
męczenników jest nasieniem nowych chrześcijan.
W stronę Kościoła "katolickiego"
Ikona przedstawiająca Ojców Kościoła podczas Soboru w Nicei
trzymających wyznanie wiary liczne dokumenty z tamtego okresu
potwierdzają, że pomiędzy gminami istniała pewna wspólnota
utrzymywana przez spotkania osobiste i korespondencję. Zgodnie z
tradycją Kościoła katolickiego wspólnota ta może być uważana za
jego zalążek. Słowo katolicki pochodzi od greckiego określenia
Καθολικος oznaczającego uniwersalny lub powszechny. W listach
ówczesnych biskupów, m.in. Klemensa Rzymskiego, Polikarpa ze
Smyrny i Ignacego z Antiochii pojawiają się pierwsze nawoływania
do utrzymania jedności w wierze. W liście tego ostatniego do
Kościoła w Smyrnie po raz pierwszy znalazło się określenie
Kościół katolicki[7]. Określenie to pojawiało się również w
późniejszych tekstach Ireneusza, biskupa Lyonu. Mniej więcej od
II wieku n.e. mówi się już zawsze o jednym Kościele powszechnym,
który składa się z wielu gmin. Wielki wpływ na utrzymanie
wspólnoty miały zebrania kierowników gmin, podczas których
załatwiano sprawy bieżące, zwłaszcza rozwiązywano trudności
natury organizacyjnej i doktrynalnej. Nie wszystkie zebrania
miały jednakowy zasięg. Dokumenty wspominają o synodach
prowincjonalnych, o zebraniach biskupów z kilku prowincji i
synodach powszechnych. Sobór powszechny, podobnie jak dzisiaj,
uważano w tamtym czasie za najważniejsza instytucję całego
Kościoła.
Kościół w II w. nie nosił jeszcze wszystkich cech katolicyzmu.
Uwaga chrześcijan koncentrowała się głównie na przechowywaniu
"tradycji apostolskiej", dlatego też tworzono organizację
kościelną i hierarchiczną władzę, która miała czuwać nad
czystością wiary. Wtedy też ustanowiono wyznanie wiary i kanon
ksiąg świętych. Katolicyzm kształtował się stopniowo wskutek
asymilacji elementów kultury hellenistycznej i rzymskiej. Na tym
tle dochodziło do wielokrotnych konfliktów wewnątrz Kościoła.
Wśród przełożonych gmin występowały dwie skrajne tendencje: do
izolowania nowej wiary od wpływów świata hellenistycznego i do
wytworzenia religii powszechnej, poprzez połączenie
chrześcijaństwa z elementami kultury starożytnej.
Dominująca religia Cesarstwa
Edykt mediolański z 313,
w którym cesarz Konstantyn I Wielki[8] podarował chrześcijanom
swobodę wyznawania ich religii, przypieczętował ten drugi
scenariusz.
20 maja 325 Konstantyn zwołał pierwszy sobór powszechny biskupów
chrześcijańskich, znany w tradycji jako Sobór nicejski I.
Głównym tematem obrad 220 biskupów była kwestia czy Bóg Ojciec i
Syn Boży są jednej istoty, jak chcieli zwolennicy ruchu
ortodoksyjnego, czy też Syn jest stworzony przez Ojca i jemu
poddany, jak twierdzili zwolennicy Ariusza - arianie
(twierdzili, że Jezus jest Bogiem lecz niższym i stworzonym w
czasie).
Kwestia ta została rozstrzygnięta przez sobór po myśli
ortodoksów, jednak rozstrzygnięcie to było później wielokrotnie
kwestionowane na poszczególnych synodach. Arianie prezentowali
się na nich jako zwolennicy ugody i zrezygnowania w wyznaniu
wiary ze wszystkich sformułowań będących przedmiotem sporu, tj.
zarówno z współistotności Ojca i Syna głoszonej w nicejskim
wyznaniu wiary, jak i z głoszonych przez Ariusza tez o
podporządkowaniu Syna Ojcu i ich różnej istocie. To ugodowe
stanowisko zyskało im poparcie wielu biskupów a przede wszystkim
Cesarzy, umiarkowane Konstantyna Wielkiego, który dążył do
rehabilitacji Ariusza i stanowcze jego syna Konstancjusza II.
Przywódca obrońców Credo nicejskiego Święty Atanazy, biskup
Aleksandrii, był za ich rządów kilkukrotnie usuwany ze
stanowiska i wygnany. Wierność Nicejskiemu wyznaniu wiary
zachowało większość biskupów zachodu z kolejnymi biskupami Rzymu
na czele.
Kres tym sporom położył dopiero w 381, sobór w Konstantynopolu,
na którym uchwalono wyznania wiary (credo), zawierające całe
Credo nicejskie, uzupełnione o fragment dotyczący Ducha
Świętego, oraz główne dogmaty wiary, do dziś uznawane przez
Kościół katolicki, prawosławny i protestancki.
Zasięg chrześcijaństwa do roku 300 n.e.W 330 stolica Cesarstwa
została przeniesiona do Bizancjum i znaczenie tamtejszej gminy,
nazywanej nowym Rzymem zaczęło szybko rosnąć, w związku ze
wzrostem liczby mieszkańców i przede wszystkim dużymi wpływami
jakie w ówczesnym kościele posiadali kolejni cesarze. Na soborze
w Konstantynopolu w 381 r. Konstantynopol został uznany za drugą
po Rzymie gminę w Kościele, zajmując tym samym miejsce
dotychczas przyznawane Aleksandrii.
Wkrótce, w 380, po wstąpieniu na tron cesarski Teodozjusza I,
chrześcijaństwo stało się oficjalną religią Imperium. Kościół
stał się wtedy organizacja polityczną, popierającą agresywne
działania cesarzy. Był podporą istniejącego ustroju
politycznego, społecznego i gospodarczego, mimo że przez wielu
chrześcijan było to uznane za odstępstwo od zasad głoszonych
przez Jezusa i tradycję apostolską.
Teodozjusz I ogłosił tzw. edykt o prawowierności, w którym
nakazał, by narody znajdujące się pod panowaniem rzymskim
przyjęły wiarę chrześcijańską. Wszyscy inni byli uważani za
heretyków. Poganie nie mogli się publicznie gromadzić ani
otwarcie głosić swojej wiary. Na przykład na mocy tego edyktu,
od 394 roku obowiązywał zakaz organizowania olimpiad na terenie
Grecji. Kościół w tamtym czasie niejednokrotnie popierał
działania wojenne i prześladowania odstępców od wiary i Żydów,
dochodziło także do nawracania siłą. Przeciwko takim działaniom
Kościoła i Rzymu występował m.in. Jan Chryzostom[9]. Silny
związek Kościoła z władzą świecką utrzymał się jednak przez
następne stulecia.
Kościół po upadku Cesarstwa na Zachodzie – spór o prymat
Kościół wyszedł zwycięsko z chaosu, który nastał po upadku
Cesarstwa Rzymskiego. Goci pod wodzą Alaryka, którzy w 406 roku
złupili Rzym szybko przystosowali się do rzymskiego stylu życia.
Pomimo wojny domowej i zniszczeń chrześcijaństwo wydawało się
stabilne i wciąż się rozprzestrzeniało, zwłaszcza na północ (w V
w. miała m.in. miejsce chrystianizacja Irlandii przez świętego
Patryka).
Pod koniec IV wieku gmina chrześcijańska w Rzymie znów zaczęła
zyskiwać na znaczeniu, o które zabiegali kolejni biskupi tego
miasta (papieże). Podczas synodu w Rzymie w 382 roku papież
Damazy I ogłosił, że biskup Rzymu ma władzę jurysdykcji nad
całym Kościołem. W tym samym kierunku poszli jego następcy,
Syrycjusz i Innocenty I, a zwłaszcza Leon I Wielki, nazywany
nieoficjalnym cesarzem zachodniorzymskim, który tłumaczył prawo
Rzymu do dominacji na podstawie Ewangelii (Mt 16,18 i Łk 22,31
n). Argumentował on, że wszystko co odnosi się do Piotra
Apostoła odnosi się także do papieża, jako jego następcy. Tak
więc jak Piotr był pierwszy wśród apostołów, tak papież jest
pierwszy pośród biskupów. Leon I miał duże poparcie w
społeczeństwie, zwłaszcza po tym, gdy — dzięki negocjacjom —
zatrzymał najazd Attyli na Rzym. Dodatkowo słabość cesarstwa
zachodniorzymskiego sprawiała, że rosło znaczenie biskupa Rzymu,
podczas gdy w cesarstwie wschodniorzymskim patriarcha popadał w
coraz większą zależność od cesarza.
Z prymatem Rzymu nie zgadzało się wielu biskupów Wschodu, a
także cesarz wschodniorzymski, którzy na soborze Turyńskim II w
692 uznali papieża za przeklętego heretyka. Na tym tle zarysował
się konflikt pomiędzy Kościołem wschodnim i zachodnim, który z
biegiem czasu doprowadził do schizmy.
Początek ruchu monastycznego
Od końca III wieku rozwija się w kościele ruch pustelniczy i
zakonny, początkowo głównie na terenie Pustyni Egipskiej i Azji
Mniejszej. Nauka pierwszych pustelników, nazywanych Ojcami
Pustyni, przekazana później na zachód przez Jana Kasjana
stanowiła podstawę późniejszych reguł monastycznych, m.in. św.
Benedykta, które trwale wpisały się w wizerunek Kościoła[11].
Formowanie doktryny
Zasady doktryny, kultu i prawa Kościoła katolickiego
(zagadnienia te zostały omówione w artykule o katolicyzmie)
kształtowała się na przestrzeni I-VIII w. podczas soborów
powszechnych i synodów. Oprócz nicejskiego I i
konstantynopolitańskiego I zaliczają się do nich:
sobór efeski zwołany w 431 roku,
sobór chalcedoński zwołany w 451 roku,
synod w Orleanie w 533 roku, na którym ustalono, że kobiety nie
mogą brać udziału w hierarchii kościelnej i nie mogą otrzymywać
święceń kapłańskich,
sobór konstantynopolitański II zwołany w 553 roku,
sobór konstantynopolitański III zwołany w 680 roku,
sobór nicejski II zwołany w 787 roku.
Ważną rolę w rozwoju teologii odegrał północnoafrykański biskup
św. Augustyn z Hippony, autor Wyznań i O państwie Bożym, dzieł,
które łączyły filozofię Platona z wiedzą biblijną. Jest on
uznawany za jednego z Ojców Kościoła.
Czas sporów i schizm
Kształtowaniu się jednego Kościoła powszechnego (katolickiego)
towarzyszyły herezje i rozłamy (schizmy). Ortodoksja kościelna
kształtowała się w polemice z licznymi ruchami religijnymi:
judaizmem – czyli religią żydowską,
gnostycyzmem,
doketyzmem,
marcjonitami,
millenaryzmem,
manicheizmem – religią odrzucającą Stary Testament i głoszącą
skrajny dualizm dobra i zła, oraz materii i duszy.
Manichejczykiem był przez pewien czas Augustyn z Hippony, jednak
później porzucił tę religię i oficjalnie występował przeciwko
jej tezom.
nieortodoksyjnymi poglądami na Trójcę Świętą:
ordynancjonizmem,
nestorianizmem,
monarchinizmem,
arianizmem,
monofizytyzmem – głoszonym przez Eutychesa, opata w jednym z
klasztorów w Konstantynopolu, który głosił, że istotna jest
tylko jedna, boska natura Chrystusa. Człowieczeństwo Jezusa, a
co za tym idzie jego działalność pośrednicząca i zbawcza,
zostały zakwestionowane. Eutyches znalazł jednak poparcie u
patriarchy Dioskura z Aleksandrii. Sobór chalcedoński zakończył
rozwój tego ruchu w obrębie katolicyzmu, jednak do dziś jest on
wyznawany przez niektóre Kościoły narodowe. Eutyches i Dioskur
zostali pozbawieni urzędów.
monotelektyzmem,
nieortodoksyjnymi poglądami w sferze teorii i praktyki życia
chrześcijańskiego:
montanizmem,
enkratyzmem – czyli negacją sakramentu małżeństwa,
donatyzmem,
pelagianizmem,
ikonoklazmem.
Wiele z tych nurtów z czasem przekształciło się w odrębne
struktury kościelne, nazywane dziś starożytnymi Kościołami
przedchalcedońskimi.
Schizma wschodnia
Zobacz więcej w osobnym artykule: Schizma wschodnia.
W VII i VIII w. Kościół wschodni i zachodni utrzymywały między
sobą kontakty. Wsparciu papieża przypisuje się m.in. sukces w
zwalczaniu monotelektyzmu i ikonoklastów na wschodzie. Później
jednak w Bizancjum istniała tendencja do uznawania prymatu Rzymu
za czysto honorowy, albo nawet do jego negowania. W IX. wieku
doszło do zerwania kontaktów między kościołami w wyniku tzw.
schizmy Focjusza. Anatemy ogłoszone w 1054 roku przez legata
papieskiego i patriarchę Michała Ceruraliusza zapoczątkowały
ostateczny rozłam w chrześcijańskie – tzw. wielką schizmę
wschodnią. Rozłam ten został przypieczętowany przez podbój
Konstantynopola przez Krzyżowców w 1204 roku.
Od tej pory określenie Kościół katolicki odnosi się do Kościoła
rzymskiego, choć Cerkiew prawosławna, spadkobierca Bizancjum,
również go używa.
Struktura
IKościół katolicki charakteryzuje się silnie
hierarchiczną strukturą. Najwyższym hierarchą Kościoła
katolickiego jest papież (zwany z łac. Pontifex Maximus =
Najwyższy Kapłan), chociaż formalnie pozostaje on tylko biskupem
Rzymu. Uznawany jest przez członków Kościoła katolickiego za
następcę Apostoła Piotra, zastępcę Chrystusa na ziemi oraz
widzialną głowę Kościoła; wybierany po śmierci poprzednika lub
jego rezygnacji (kanon 332 Kodeksu Prawa Kanonicznego stanowi,
co następuje: Gdyby się zdarzyło, że Biskup Rzymu zrzekłby się
swego urzędu, to do ważności wymaga się, by zrzeczenie zostało
dokonane w sposób wolny i było odpowiednio ujawnione; nie wymaga
zaś niczyjego przyjęcia) w ogólnym zgromadzeniu
kardynałów-elektorów, zwanym konklawe. Siedzibą papieża jest
Watykan. Obecnym papieżem jest Benedykt XVI.
Sobór powszechny jest zgromadzeniem wszystkich biskupów w
sprawach najwyższej wagi. Przewodniczy mu papież, wszystkie
uchwały soboru podlegają zatwierdzeniu przez papieża. Do tej
pory według Kościoła katolickiego odbyło się 21 soborów
powszechnych (inne wyznania za powszechne uznają tylko pierwsze
7 soborów, które odbyły się przed rozłamem na chrześcijaństwo
wschodnie i zachodnie).
Podstawowymi jednostkami administracyjnymi w strukturze Kościoła
katolickiego są diecezje i parafie, a pomocniczymi metropolie
(prowincje kościelne) i dekanaty.
Wiara, liturgia i nauczanie moralne
Istnieją również tradycjonalistyczne wspólnoty katolickie,
oparte na hipotezach teologicznych sedeprywacjonizmu czy
sedewakantyzmu. Wspólnoty te różnią się co do stosunku do władzy
papieży od Jana XXIII włącznie, w mniejszym lub większym stopniu
ją odrzucając. Nie odrzucają jednak (w odróżnieniu od Kościołów
starokatolickich) dogmatu o nieomylności papieża, swój brak
zaufania do władzy papieskiej uzasadniając najczęściej
średniowieczną hipotezą teologiczną papa hereticus. Znaczna
większość z nich nie stanowi osobnych Kościołów - wspólnoty te
deklarują jedynie, że to one zachowały czystą wiarę katolicką.
Stanowisko sedewakantystów i sedeprywacjonistów nie jest jednak
uznawane przez Kościół katolicki, który (nie wypowiadając się
jednak ostatecznie) uznaje je za odstępców od wiary.
Kościół katolicki a reformacja
Reformacja miała być w zamierzeniu
reformatorów powrotem do ideałów ewangelicznych, ich zdaniem
zagubionych w Kościele katolickim. Lutrowi nie podobało się
wystawne życie wyższych warstw kleru i brak wykształcenia
niższych, włącznie z analfabetyzmem. Przeciwdziałanie reformacji
było jednym z głównych powodów zwołania Soboru Trydenckiego.
We współczesnej teologii i filozofii katolickiej, zwłaszcza
uprawianej w krajach zlaicyzowanych, obserwuje się pewną
liberalizację. Zwraca się uwagę na wewnętrzne doświadczenie
wiary, np. teologowie katoliccy powołują się czasem na teologów
protestanckich, takich jak Karl Barth.
Kościół katolicki a cywilizacja
W starożytności chrześcijanie mieli z jednej strony stosunek
krytyczny do dotychczasowego dorobku filozofii (jako mądrości
świata odrzucanej przez pismo) i literatury (jako elementu
religii pogańskich), z drugiej zaś strony świadomie
wykorzystywał ten dorobek w kształtowaniu własnej myśli
filozoficznej oraz obronie i propagowaniu chrześcijaństwa.
Pierwsi filozofowie chrześcijańscy nazywani apologetami
zajmowali się głównie odpowiadaniem na zarzuty stawiane
chrześcijaństwu przez władze i filozofów pogańskich takich jak
np. Celsus. Filozofia chrześcijańska zaczęła się odtąd szybko
rozwijać wchłaniając wiele wątków neoplatońskich. Po upadku
Cesarstwa Zachodniorzymskiego Kościół katolicki stał się na
niemal tysiąc lat najważniejszym na Zachodzie mecenasem nauki i
sztuki, a więc także filozofii. Najwięksi myśliciele tej epoki
byli na ogół zakonnikami jak np. Tomasz z Akwinu, Święty
Bonawentura, czy Duns Szkot. Kościół posiadał w tym czasie
kontrolę nad uniwersytetami i eliminował z nich idee uznane za
heretyckie. Często za najważniejszą filozofię katolicką uznaje
się tomizm, co zostało nawet usankcjonowane w encyklice Aeterni
Patres. W bibliotekach klasztornych przetrwało wiele dzieł
literatury i filozofii antycznej, przy czym nie było wśród nich
traktatów antychrześcijańskich (których ślady zachowały się
jedynie w polemicznych dziełach apologetów), czy literatury
uznanej za pornograficzną.
Te bowiem Kościół niszczył z całą bezwzględnością. Przepadło w
ten sposób wiele dzieł naukowych i antycznych (Biblioteka
Aleksandryjska).
Pierwsze dzieła literatury chrześcijańskiej to Listy
apostolskie, Dzieje apostolskie i Pasterz Hermasa, wkrótce
później powstały Ewangelie. Pod koniec starożytności zaczęły
powstawać liczne poezje religijne np. hymny Świętego Ambrożego,
Kościół patronował także literaturze hagiograficznej. Poezja
religijna była tworzona przez całe średniowiecze, za jej
najwybitniejszego reprezentanta uznaje się Dantego i jego Boską
komedię. Okresem rozkwitu literatury chrześcijańskiej jest także
okres kontrreformacji. W tym czasie Kościół podjął także walkę z
literaturą i filozofią heretycką. W roku 1559 powstał pierwszy
Indeks ksiąg zakazanych, na którym z biegiem czasu znalazły się
z różnych powodów dzieła wielu wybitnych pisarzy (Dante, Goethe,
Stendhal, Voltaire, Blaise Pascal, Kartezjusz, Emil Zola itd.).
Warto tu podkreślić, że w przeciwieństwie do okresu
średniowiecza, kiedy Kościół wykluczał z ówczesnego obiegu
intelektualnego te idee które uważał za fałszywe i zagrażające
wierze indeks nie spowodował ani zniszczenia dzieł ani
zapomnienia ich twórców. Pełnił on jedynie funkcję ostrzeżenia
(skierowanego do katolików), przed niebezpiecznymi dla Kościoła
ideami.
Dzieła krytykujące Kościół
Lochy Watykanu - Andre Gide'a
Loudres - Emila Zoli
Pustelnia parmeńska - Stendhala
Czerwone i czarne - Stendhala
Prostaczek - Voltaire'a
Antychryst - Fryderyka Nietzschego
Faust - Johanna Wolfganga von Goethego
Idiota - Fiodora Dostojewskiego
Opowiadania - np. Baryłeczka - Guya de Maupassanta
Podróż do Ciemnogrodu - Stanisława Kostki Potockiego
Dzienniki - Witolda Gombrowicza
Poszerzanie pola walki - Michela Houellebecqa
Pochwała głupoty - Erazma z Rotterdamu
O wolności - Johna Stuarta Milla
Kościół katolicki w literaturze polskiej
Pierwsze dzieła literatury polskiej to przede wszystkim
literatura religijna - np. jej najstarszy zabytek, Bogurodzica.
Kościół katolicki zajmuje ważne miejsce w kulturze polskiej.
Choć wielu pierwszych twórców piszących w języku polskim jak
Mikołaj Rej, czy Biernat z Lublina było protestantami, wielki
wpływ na ten język i literaturę wywarły także dzieła katolickie
takie jak Psałterz Dawidów Jana Kochanowskiego (dedykowany
biskupowi krakowskiemu), przekład Pisma Świętego autorstwa
Jakuba Wujka, sonety i psalmy Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
Kościół nie tylko inspirował twórców literatury ale był też
często jej przedmiotem i tak np. Ignacy Krasicki napisał
satyrycznie przedstawiający życie zakonne poemat Monachomachia.
Adam Mickiewicz sformułował wiele zarzutów pod adresem Kościoła
w IV. wykładzie paryskim. Motywy katolickie pełniły jednak
istotną rolę w takich dziełach jak "Pan Tadeusz", "Księgi narodu
i pielgrzymstwa polskiego". Pochwalał on w nich wartości
chrześcijańskie i katolickie. Krytycznie wobec Kościoła odnosił
się Juliusz Słowacki, który święta religijne obchodził według
kalendarza juliańskiego. Słowacki napisał: "Polsko, twa zguba w
Rzymie". Krytycyzm Słowackiego wobec Stolicy Apostolskiej
związany był z polityką ówczesnego papieża Grzegorza XVI,
niechętnego względem dążeń niepodległościowych Polski, który w
1832, w encyklice Cum primum potępił powstanie listopadowe.
Słowacki pragnął by kiedyś na czele Kościoła stanął "Papież
Słowiański" (napisał na ten temat wiersz).
Z końcem XIX i na początku XX wieku poglądy antyklerykalne
głosił znany polski tłumacz Tadeusz Boy-Żeleński, który
przyswoił językowi polskiemu ogromną liczbę zakazanych przez
Kościół dzieł literatury francuskiej.
Kościół katolicki a sztuka
W średniowieczu sztuka sakralna stanowiła dominującą część
sztuki. Coraz częściej obok postaci Jezusa i Maryi pojawiały się
też postacie świętych Kościoła katolickiego. Charakterystyczne
było podejście do sztuki: artysta tworzył "na chwałę Boga", a
niekoniecznie dlatego by jego dzieła były podziwiane przez
ludzi. Zauważyć można, iż na wielu gotyckich budowlach znajdują
się bardzo starannie wykonane detale, które nie mogą jednak być
oglądane bez np. wspięcia się na dach.
W czasach renesansu dostojnicy kościelni, materialnie wspierali
rozwój sztuki (nie tylko sakralnej). Papieże otaczali opieką
takich twórców, jak Michał Anioł, Rafael, Francesco Borromini
czy Leonardo da Vinci. Jednymi z największych mecenasów byli
Aleksander VI i Juliusz II. W krajach obecnej Ameryki Łacińskiej
misjonarze katoliccy (w sposób pośredni lub bezpośredni)
przyczyniali się do niszczenia zastanych tam kultur. Niszczono
np. wizerunki lokalnych bóstw. Niektóre jednak elementy sztuki
miejscowej wkomponowały się w chrześcijańską sztukę religijną.
Powstało szereg dzieł sztuki łączących tradycje obu kultur.
W dobie kontrreformacji Kościół katolicki inspirował
kształtowanie się nowego stylu w architekturze i sztuce -
baroku. Katolickie kościoły barokowe miały przyciągać wiernych
swym bogactwem, dla odróżnienia od skromnych w formie kościołów
protestanckich. Jednocześnie okres ten cechuje bardziej
negatywny niż w poprzedniej epoce stosunek do pokazywania ciała
ludzkiego - stąd wielu renesansowym rzeźbom dodawano specjalne
opaski by zakryć ich nagość.
W późniejszych epokach Kościół katolicki dalej przywiązywał dużą
wagę do sztuki, choć współcześnie dzieła powstałe z inspiracji
religijnej stanowią znacznie mniejszy procent niż w dawnych
wiekach. Obok tradycyjnych form sztuki religijnej pojawiły się
nowe - np. filmy przedstawiające w sposób sfabularyzowany
historie znane z Biblii lub biografie osób uznanych za święte.
Kościół przywiązuje dużą wagę do środowisk twórczych.
Organizowane są dla zainteresowanych specjalne rekolekcje,
działają ośrodki duszpasterskie ukierunkowane na te środowiska.
Wyznaczony jest też kapelan środowisk twórczych.
Krytycy zarzucają Kościołowi katolickiemu chęć wprowadzenia
cenzury wobec dzieł sztuki. Powołują się tu na krytyczne głosy
przedstawicieli Kościoła wobec dzieł sztuki nawiązujących do
motywów religijnych w sposób odmienny od punktu widzenia
Kościoła, czy też zbyt śmiało przedstawiających sprawy związana z
seksualnością człowieka.
Notatki Galileusza dotyczące obserwacji księżyców krążących
wokół Jowisza, opisanych w znajdującym się na indeksie dziele
Sidereus Nuncius wydanym w marcu roku 1610
Kościół katolicki a nauka
Pierwsze uniwersytety, które powstawały w Europie po upadku
Cesarstwa rzymskiego, były uniwersytetami katolickimi. Do
katolickich filozofów należą Piotr Abelard, Św. Tomasz z Akwinu
i Albert Wielki
Niektórzy katolicy byli często nieprzychylni rozwojowi
niektórych teorii naukowych. Badania wynikające z chęci poznania
często były mylone z zamachem na wiarę i dogmatykę Kościoła.
Obrońca idei kopernikańskiej, z której wysnuł panteistyczne idee
(zaprzeczał tym samym dogmatowi Trójcy Świętej), Giordano Bruno
został w 1600 spalony w Rzymie na stosie. Przed sądem
inkwizycyjnym stanął również Galileusz, który oficjalnie musiał
się wyrzec swoich poglądów. Czasem niechętny był też stosunek do
nowinek technicznych. Np. w roku 1907 papież Pius X zakazał
używania w kościołach światła elektrycznego.
Czasy współczesne przyniosły stopniowe odchodzenie od sporu
teologii z naukami przyrodniczymi. Potrzebę i możliwość
współpracy wiary i nauki sformułował Jan Paweł II w encyklice
Fides et Ratio. Przejawem tego też jest rozwój chrześcijańskiej
filozofii przyrody.
Kościół katolicki a teoria ewolucji
W 1950 roku Pius XII w encyklice Humani generis określił
ewolucjonizm jako poważną hipotezę, zastrzegając jednak, że
rodzaj ludzki pochodzi od jednej pary, mężczyzny i kobiety. Jan
Paweł II poszedł dalej, stwierdzając w przesłaniu do Papieskiej
Akademii Nauk z 1996, że nowe zdobycze nauki każą nam uznać, że
teoria ewolucji jest czymś więcej niż hipotezą.
Współczesne problemy i sytuacja na świecie
Jakkolwiek Kościół katolicki odnotował nie spotykany przedtem
wzrost liczby wiernych (313 milionów, 41,48% w latach
1978-2002), to jednak w niektórych państwach musi stawić czoła
poważnym problemom. Od lat obserwuje się spadek liczby wiernych
w niektórych państwach europejskich m. in. we Francji, Czechach
i Niemczech, gdzie Kościół katolicki sprzedaje swoje dobra,
ponieważ nie stać go na ich utrzymanie, kościoły te zamieniane
są przez kupców w dyskoteki, muzea, domy mieszkalne i hotele.
Nie mniej ostatnio jednak obserwuje się odwrócenie tej tendencji
w krajach, gdzie dotychczas następował spadek ich liczby (m. in.
w Austrii po objęciu urzędu papieża przez niemieckojęzycznego
duchownego).
Równocześnie nieustannie rośnie liczba katolików w krajach
zdecydowanie protestanckich m. in. w Holandii. Liczba katolików
na świecie nieustannie wzrasta, zwłaszcza w Stanach
Zjednoczonych, gdzie stale wzrasta liczba imigrantów z Ameryki
łacińskiej, Afryce i Azji, w równie szybkim tempie wrasta tam
jednak liczba protestantów. Kościół katolicki prowadzi także
działalność misyjną w krajach byłego ZSRR.
W Niemczech od początku lat dziewięćdziesiątych z Kościoła
katolickiego wystąpiło ok. 1,5 milionów wiernych. Tendencja ta
nie była tak gwałtowna jak w przypadku Kościołów protestanckich.
Krytyka
Krytyka Kościoła katolickiego dokonywana jest z powodów
religijnych i filozoficznych .
Krytykowana jest postawa Kościoła katolickiego wobec wyznawców
innych religii w średniowieczu, renesansie i baroku. Działalność
Świętego Oficjum.
Pomiędzy Kościołem katolickim a innymi wyznaniami
chrześcijańskimi istnieje kilka kwestii spornych. Teologowie
prawosławni krytykują Kościół katolicki z powodu dominującej
roli papieża oraz innowacji teologicznych, wprowadzonych po
rozłamie w 1054 roku. Protestanci krytykują Kościół katolicki za
odejście od Biblii.
Krytyka filozoficzna dotyczyła głównie dogmatów sprzeciwiających
się, bądź też wykraczających poza ustalenia rozumu i zwracanie
się w stronę fideizmu. Szczególnie trializm (Trójca św.) budzi
duże "opory rozumowe" z powodu sprzeczności logicznej.
Krytyka ze strony mniejszości wyznaniowych dotyczy m.in.
nadużywania przez Kościół katolicki, a zwłaszcza Zakon
Dominikanów pojęcia sekty wobec legalnie działających Kościołów
i związków wyznaniowych.
Krytyka z powodów politycznych dotyczy roli, jaką odgrywają
duchowni w poszczególnych krajach mieszając się do polityki i
powodując łamanie konstytucyjnej (często) zasady rozdziału
Kościoła od państwa.
Z powodów kryminalnej przeszłości (wyprawy krzyżowe, procesy
czarownic, palenia na stosie ludzi nauki i kultury, których
poglądy kolidowały z interesami Kościoła)
Antyhumanitarnej postawie Kościoła obecnie walczącego o zakaz
stosowania środków antykoncepcyjnych w tym prezerwatyw będących
podstawową ochroną przed wirusem HIV. Próby wprowadzenia zakazu
aborcji płodu bez względu na czas czas ciąży i rokowania
zdrowotne płodu i matki. Nie jest też dobrze widziana chęć
narzucania nauki religii poprzez struktury nauczania szkolnego.
|