Prawosławie
Prawosławie, ortodoksja, potoczne
określenie wschodniobizantyjskiego chrześcijaństwa, które jest
dosłownym starosłowiańskim tłumaczeniem greckiego terminu
ortodoksja - "prawowierność". Używane zarówno we wschodniej, jak
i zachodniej części starożytnego cesarstwa rzymskiego już od poł.
II w. dla nazwania prawdziwej wiary.
Od IX w. oznacza nie tylko chrześcijaństwo tkwiące korzeniami w
Kościele pierwotnym - apostolskim, ale także:
1) jednolitość doktrynalną, która kształtowała się stopniowo, w
sporach i walkach o charakter i znaczenie dogmatów oraz zasad
prawa kościelnego w łonie chrześcijaństwa.
2) instytucję reprezentującą wyznanie, czyli Kościół o
specyficznej strukturze, tradycji i obrządku.
3) twórczość duchową i materialną tych krajów, w których
prawosławie rozwijało się i zostało przyswojone.
Rozpad Kościoła i ostateczne ukształtowanie się prawosławia.
Nabożeństwo w kościele prawosławnym
Ostateczne rozdzielenie Kościoła wschodniego - prawosławnego i
zachodniego - Kościoła katolickiego dokonało się w 1054, kiedy
papież Leon IX wykluczył z Kościoła patriarchę Konstantynopola,
Michała Cerulariusza, w wyniku odrzucenia przez Kościół wschodni
dogmatów katolickich przyjętych w 787 na VII soborze powszechnym
w Nicei.
Różnice doktrynalne okazały się niemożliwe do przezwyciężenia i
dotyczyły następujących kwestii: 1) pochodzenia Ducha Św. od
Ojca i Syna (filioque). 2) pierwszeństwa apostoła Piotra w
stosunku do innych apostołów. 3) prymatu biskupa rzymskiego
(papieża) jako namiestnika Chrystusa i widzialnej głowy
Kościoła, a później także jego nieomylności. 4) czyśćca. 5)
niepokalanego poczęcia Najświętszej Marii Panny, pomimo
oddawania Matce Bożej wielkiej czci. Wg prawosławia dogmat
stawia Ją ponad ludźmi i ponad ludzkim losem, co jest
nienaturalne, gdyż jako urodzona nie mogła być wolna od grzechu
pierworodnego. Nie uwłacza to Jej świętości, gdyż dzięki niej
została wyróżniona spośród ludzi. 6) ogłoszonego w 1950 dogmatu
o wniebowzięciu Najświętszej Marii Panny.
Autokefaliczne kościoły.
Kościół prawosławny dzieli się na autokefaliczne Kościoły
lokalne, krajowe. Powstanie nowego Kościoła jest uwarunkowane
zgodą Kościoła-macierzy, z którego wyłania się on jako
samodzielna organizacja. Każdy Kościół autokefaliczny ma swe
własne organa o znaczeniu ogólnokościelnym, a mianowicie:
1) sobór krajowy - naczelnego kierownika Kościoła, biskupa
najwyższej rangi, np. arcybiskupa (Grecja lub Cypr), metropolitę
(Albania, Polska, Słowacja, Czechy), patriarchę (Kościoły
wschodnie, Rosja, Gruzja, Rumunia, Serbia, Bułgaria).
2) organa kolegialne, jak synod biskupów, rady przyboczne głowy
Kościoła lub biskupa diecezjalnego, tworzone przez biskupów,
kler i wiernych, których zadaniem jest rozstrzyganie spraw
społeczno-kościelnych i gospodarczych. Takie rady istnieją w
patriarchacie konstantynopolitańskim, Kościele rumuńskim,
serbskim, bułgarskim i in.
Kościół autokefaliczny jest administracyjnie podzielony na
diecezje z biskupami ordynariuszami na czele. Każda diecezja ma
swe ciała kolegialne (np. zebranie diecezjalne, rady,
konsystorze itp.). Diecezja dzieli się na okręgi - dekanaty z
dziekanami na czele. Dekanat składa się z parafii, z
proboszczami i wikariuszami. Przy proboszczu działa rada
parafialna. Kapłani są mianowani przez biskupa, biskupi przez
głowę Kościoła na wniosek synodu albo soboru. Kapłana konsekruje
biskup. Konsekracja biskupa jest dokonywana przez co najmniej
dwóch jego zwierzchników.
W Polsce działa Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny
składający się z czterech diecezji: warszawsko-bielskiej,
białostocko-gdańskiej, łódzko-poznańskiej i
wrocławsko-szczecińskiej. Obejmują one przeszło 150 parafii
liczących prawie 400 tys. wyznawców. 13 V 1998 arcybiskup Sawa,
ordynariusz prawosławnej diecezji białostocko-gdańskiej, został
wybrany przez Sobór Biskupów zwierzchnikiem Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Arcybiskup Sawa od
ponad 20 lat jest wykładowcą na Sekcji Teologii Prawosławnej w
Akademii Teologicznej w Warszawie. Jest także zwierzchnikiem
Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego w stopniu generała
brygady. Prawosławie czynnie uczestniczy w światowym ruchu
ekumenicznym.
Próby zjednoczenia Kościoła.
Patriarcha Konstantynopola już w 1920 ogłosił wstępny program
działania zmierzający w kierunku zjednoczenia Kościołów
chrześcijańskich. Po II wojnie światowej prawosławie włączyło
się w prace Światowej Rady Kościołów. W 1964 doszło do
pierwszego spotkania patriarchy Konstantynopola Athenagorasa z
papieżem Pawłem VI, podczas którego wyrażono wolę współpracy.
W listopadzie 1979 papież Jan Paweł II złożył oficjalną wizytę
patriarsze Dymitriosowi w Konstantynopolu. Obaj uczestniczyli
zarówno w nabożeństwie katolickim, jak i prawosławnym. W 1983 na
zgromadzeniu generalnym Światowej Rady Kościołów wyznawcy
prawosławia wystąpili z pakietem inicjatyw pokojowych i
rozbrojeniowych.
Wyznawcy prawosławia :
Zgodnie z szacunkami określa się, że prawosławie wyznaje ponad
180 mln ludności, w tym na terytorium byłego ZSRR 80 mln, w
Rumunii 14 mln, w Grecji 10 mln, w byłej Jugosławii 9 mln
(głównie Serbowie, Czarnogórcy, Macedończycy), w Bułgarii 6 mln,
w Stanach Zjednoczonych 4 mln. Ponadto wyznawcy prawosławia żyją
w Azji Środkowej i Wschodniej, w Chinach, Korei i w Japonii.
|