Protestantyzm
Protestantyzm – jeden z głównych
kierunków chrześcijaństwa, składający się z wyznań religijnych
powstałych głównie na skutek ruchów reformatorskich wewnątrz
Kościoła rzymskokatolickiego rozpoczętych w XVI wieku przez
wystąpienie Marcina Lutra. Termin "protestantyzm" pochodzi od
protestu złożonego przez luteranów 6 księstw i 14 miast w 1529
roku podczas sejmu w Spirze przeciw uchwale zabraniającej
przechodzenia na luteranizm.
Wcześniejsze ruchy o
charakterze protestanckim:
Ze względu na dużą zbieżność głównych założeń XVI-wiecznej
reformacji z postulatami wcześniejszych ruchów o podobnym
charakterze, lecz występujących na mniejszą skalę, mianem
protestantyzmu można określić także te przejawy jawnego
przeciwstawiania się doktrynom i elementom tradycji Kościoła
Rzymskiego na przestrzeni dziejów, które cechowała ta sama myśl
teologiczna. Chodzi tu w szczególności o waldensów oraz husytów,
których część przyłączyła się do Reformacji mając identyczne
poglądy w kwestiach postrzeganych jako kluczowe dla
protestantów:
1. Przeżycie faktycznego upamiętania pod wpływem słów Ewangelii
połączonego z całkowitym oddaniem swego życia
Bogu oraz doświadczenie narodzenia z Ducha Świętego
poświadczonego przemianą serca;
traktowanie Jezusa Chrystusa jako najbliższego i najcenniejszego
przyjaciela, jedynego Mistrza, Pana i Nauczyciela, cel i esencję
życia;
2. Uznawanie wyższości słów Pisma Świętego nad tradycją
katolicką, orzeczeniami soborów oraz nauczaniem duszpasterskim;
3. Odrzucenie nieomylności poszczególnych wierzących, w tym
biskupa rzymskiego (papieża);
4. Zniesienie podziału na duchowieństwo i laikat oraz
pośrednictwa kapłanów jako niezbędnego do utrzymania lub
osiągnięcia zbawienia;
5.Zaniechanie jednego lub więcej elementów kultu uznawanych za
zbędne lub demoniczne (kult obrazów i podobizn, kult relikwii,
kult zmarłych, kult Marii, kult Eucharystii, kult świętych
miejsc, kult papieży i hierarchów kościoła itp.)
6. Teologia protestancka zawsze podkreślała główne doktryny
biblijne odnośnie boskości Chrystusa, jego narodzenia z
dziewicy, śmierci za grzechy ludzkości, zmartwychwstania w
ciele, wniebowstąpienia oraz powtórnego przyjścia. Podkreślano
także konieczność łaski Bożej i Ducha Świętego do prowadzenia
świętego życia.
Powyższe cechy odróżniały więc protestantów od herezji znanych w
pierwszych wiekach chrześcijaństwa, gdyż w zdecydowanej
większości przypadków uznawali oni wyznanie wiary Soboru
Nicejskiego I z 325 roku. Z tejże racji albigensów nie można
traktować jako wyznania o charakterze protestanckim, jak to ma
miejsce w przypadku waldensów. Z drugiej strony,
charakterystyczne postulaty protestantów czynią ich całkowicie
odrębnym wyznaniem od katolicyzmu rzymskiego i różnice są
znacznie bardziej widoczne niż ma to miejsce w przypadku
prawosławia czy anglikanizmu (chociaż anglikanizm jest
powszechnie traktowany jako wyznanie protestanckie, jednakże od
chwili swego powstania stał on w opozycji do wszystkich
pozostałych odłamów protestantyzmu – anglikanie prześladowali
zarówno katolików jak i wszelkich protestantów). Chodzi tu,
między innymi, o podejście do kwestii osobistej społeczności
poszczególnych wierzących z Bogiem, rolę duchowieństwa,
uznawanie różnych elementów tradycji katolickiej, czy kult
obrazów i zmarłych.
Wigilancjusz
Dzieje myśli protestanckiej są tak stare jak dzieje Powszechnego
Kościoła Rzymskiego. Od chwili, gdy chrześcijaństwo przyjęło
swoją upolitycznioną formę oraz specyficzną organizację pod
prymatem Rzymu w obrębie kościoła katolickiego zaczęli pojawiać
się ludzie, którzy sprzeciwiali się wprowadzaniu oraz narzucaniu
różnego rodzaju doktryn faworyzowanych przez biskupów rzymskich.
Wigilancjusz, żyjący na przełomie IV i V wieku był prezbiterem w
Akwitanii (Galia). Otwarcie sprzeciwiał się kultowi relikwii i
modlitwom do zmarłych męczenników, nocnym czuwaniom w bazylikach
w oczekiwaniu na działanie zmarłych świętych, skrajnemu
promowaniu celibatu duchownych oraz zaniedbywaniu ubogich
wierzących z Jerozolimy. Jego opinie spowodowały ostry atak ze
strony Hieronima, który wyzwał go od 'wariatów' (Przeciw
Wigilancjuszowi, 5)[1] oraz dziwił się, że jego biskup nie wydał
go [w domyśle: szatanowi lub władzy świeckiej] na zniszczenie
ciała (List CIX, 2)[2]. Praktyka wydawania chrześcijan szatanowi
na zatracenie ciała (czyli tzw. ekskomunika), aby poprzez
choroby, ubóstwo czy nieszczęśliwe przypadki doprowadzić
drastycznie błądzącego chrześcijanina do pokuty była stosowana
jedynie wobec niepokutujących grzeszników i heretyków
znajdujących się w Kościele (Mateusza 18:15-18; 1 Koryntian 5:5;
1 Tymoteusza 1:20; 2 Tymoteusza 2:17). Oznaczała ona wykluczenie
danej osoby spośród grona wierzących za poważne wykroczenia
przeciwko nauce Ewangelii. Przypadki te były tak skrajne, że
Nowy Testament rzadko o nich wspomina. Gwałtowna reakcja
Hieronima wskazuje na początki uznawania tradycji katolickiej na
równi z Pismem Świętym, gdyż biorąc pod uwagę samą naukę
apostolską rację należałoby przypisać Wigilancjuszowi, którego
poglądy św. Hieronim uznał za bardzo niebezpieczne herezje.
Klaudiusz, biskup Turynu
Kościoły Piemontu oraz Lombardii przez długi czas, aż do XI
wieku, utrzymywały swą tradycyjną niezależność od Rzymu, o czym
świadczy chociażby starożytna liturgia ambrozjańska używana do
dziś w Mediolanie. W pierwszej połowie IX wieku biskupem Turynu
został Klaudiusz związany z dworem Karola Wielkiego. Podjął on
zdecydowaną walkę z kultem obrazów i relikwii oraz z doktryną
głoszącą zbawienie z uczynków. Podobnie jak wiele wieków później
Marcin Luter, wierzył w usprawiedliwienie oparte wyłącznie o
wiarę w Jezusa Chrystusa. Twierdził, że kościół nie jest
nieomylny, kwestionował sens modlitwy za zmarłych, nie uznawał
tradycji na równi z Pismem Świętym oraz wierzył w symboliczny
charakter Eucharystii. Był przeciwny pielgrzymkom do Rzymu oraz
podważał papieski autorytet, twierdząc, iż samo zajmowanie tego
apostolskiego urzędu nie czyni nikogo następcą Piotra, gdyż
ważne są apostolskie uczynki a nie sam urząd. Dungal, teolog
sprzyjający papieżowi, nieustannie oskarżał Klaudiusza o
propagowanie herezji Wigilancjusza (zob. wyżej). Przez
niektórych Klaudiusz nazywany jest pierwszym protestanckim
reformatorem, zaś wielu badaczy widzi w nim jednego z
prekursorów waldensów.[3]
Piotr Waldo i "ubodzy z Lyonu"
W roku 1173 kupiec lyoński, Piotr Waldo, w czasie wielkiego
głodu pod wpływem lektury Ewangelii rozdał część swego majątku
ubogim pozostawiając resztę żonie i córkom. Następnie podjął
działalność wędrownego kaznodziei głosząc potrzebę ubóstwa oraz
występując przeciwko grzechom pospólstwa i kleru, zyskując przy
tym licznych naśladowców. Waldo i jego zwolennicy sprzeciwiali
się istniejącej hierarchii kościelnej, wyłącznemu prawu
duchownych do nauczania w sprawach wiary, kultowi relikwii,
świętych i obrazów, a także sprzedawaniu odpustów i przymusowym
dziesięcinom na rzecz Kościoła rzymskiego. Byli przeciwni
stosowaniu wszelkiej przemocy, w tym prowadzeniu wojen oraz
karze śmierci.[4] Za podstawę doktryny uznawali wyłącznie Pismo
Święte (przetłumaczone na życzenie Valdèsa na język
prowansalski), co razem z ich pozostałymi postulatami czyniło z
nich prekursorów Reformacji. Po 1184 Kościół rzymskokatolicki
ostro wystąpił przeciwko waldensom, w wyniku czego zostali
niemal całkowicie wytępieni przez Inkwizycję. Część z nich
pojednała się z Kościołem rzymskim, zaś radykalna grupa
lombardzka połączyła się później z humiliatami, braćmi czeskimi,
husytami czy kalwinami. Pomimo intensywnych prześladowań gminy
waldensów zdołały przetrwać w wysoko położonych rejonach Włoch i
Szwajcarii, gdzie istnieją do dnia dzisiejszego.[5]
Jan Wiklef i lollardowie
John Wycliffe, duchowny i teolog katolicki, kierownik katedry
teologii uniwersytetu w Oksfordzie znany jest głównie jako
inicjator pierwszego tłumaczenia całej Biblii na język
angielski. Wystąpił przeciwko prymatowi papieży, niezbędności
kapłanów jako pośredników między człowiekiem a Bogiem
umożliwiających osiągnięcie zbawienia, konieczności wyznawania
wszystkich grzechów kapłanom, przepychowi i bogactwu kleru,
zakonom i przymusowemu celibatowi księży, kultowi relikwii,
obrazów i świętych oraz sensowi odbywania pielgrzymek.
Zaatakował również jeden z głównych dogmatów Kościoła rzymskiego
– naukę o trassubstancjacji, wg której chleb i wino zostają
przemienione w ubóstwione ciało Jezusa dzięki czemu spożywający
Eucharystię, będącą wcieleniem bóstwa, mogą utrzymywać łączność
z Chrystusem, zaś On sam może być obecny w ich życiu.
Część studentów z Oksfordu, wędrując po dwóch jako kaznodzieje,
rozniosła naukę Wiklefa po całej Anglii, gdzie nazwano ich
lollardami. Potępieni przez Kościół rzymskokatolicki w 1377 i
1382 byli prześladowani, szczególnie po roku 1400 za czasów
Henryka IV, zdziesiątkowani zdołali jednak przetrwać w ukryciu
aż do czasów reformacji.[6]
Jan Hus i husytyzm
Husyci - ruch religijny i polityczny uczniów i zwolenników
czeskiego reformatora religijnego Jana Husa, istniejący na
przełomie XIV i XV wieku. Jego nauka określana jest mianem
husytyzmu.
Podstawowe założenia tej doktryny to:
odrzucenie politycznej władzy oraz autorytetu papieży,
krytyka dogmatów o sakramentach i łasce,
odrzucenie niektórych obrzędów i ceremonii,
Najważniejsze żądania husytów zostały sformułowane w tzw.
czterech artykułach praskich z 1420 roku.:
prawo do swobodnego głoszenia Słowa Bożego przez kaznodziejów,
prawo do uczestnictwa w komunii pod dwiema postaciami dla osób
świeckich,
odebranie księżom władzy świeckiej,
jednakowe karanie za grzechy śmiertelne (jak: rozpusta,
obżarstwo, cudzołóstwo, złodziejstwo, grabież, nienawiść,
kłamstwo...) wszystkich stanów społecznych. Przy czym miałaby to
być kara śmierci.
(Początkowo czwarty artykuł miał dotyczyć odrodzenia nauki
czeskiej.)
Po śmierci Jana Husa doszło do wybuchu wojen husyckich
(1419-1434), które przybrały charakter wojny o niepodległość
Czech od domu luksemburskiego. W trakcie walk husytyzm podzielił
się na utrakwistów (kalikstynów) oraz taborytów, z których po
śmierci Jana Žižki wyodrębniły się tzw. Sierotki. Taboryci dali
początek braciom czeskim, którzy od XVI wieku związali się z
kościołami protestanckimi. Natomiast utrakwiści w 1436 roku
pojednali się z kościołem katolickim i cesarzem Zygmuntem
Luksemburskim. Zawarte w tym czasie tzw. kompaktaty praskie
zezwalały na terenie Czech do: nieskrępowanego odprawiania
liturgii w języku czeskim, dopuszczały udzielanie komunii pod
dwiema postaciami, a sejmowi czeskiemu dawały prawo wyboru
arcybiskupa praskiego. W 1462 roku papież Pius II unieważnił
kompakty praskie i anulował nominację dla utrakwistycznego
arcybiskupa Jana Rokycana. Wywołało to krótkotrwałe powstanie
husyckie w Czechach, które jednak zostało szybko zażegnane
kolejnym pojednaniem z kościołem katolickim w 1485 roku. Ugoda
kutnohorska przywróciła obowiązywanie tolerancji religijnej w
Czechach i pozwoliła przetrwać kościołowi utrakwistycznemu do
1627 roku.
Po zakończeniu I wojny światowej i rozpadzie Austro-Węgier
doszło do odrodzenia kościoła nawiązującego tradycją do
husytyzmu. W 1918 roku w Czechosłowacji na fali krytyki wobec
lojalnego poddaństwa biskupów czeskich wobec dynastii
habsburskiej wykrystalizował się ruch radykalnych księży
katolickich głoszących ideę reform wzorowanych na naukach Jana
Husa. Ruch ten nazwany Precz od Rzymu w 1920 roku przekształcił
się w niezależny Kościół Czechosłowacki, od 1971 roku nazwany
Czechosłowackim Kościołem Husyckim.
Do tradycji husytyzmu nawiązują obecnie również wspólnoty
protestanckie, które swoją genezę mają w Jednocie Braci
Czeskich. Są to:
Bracia morawscy
Ewangelicki Kościół Czeskobraterski.
Girolamo
Savonarola
Savonarola był i pozostaje postacią dosyć kontrowersyjną, jako
że nawet sam Kościół rzymski do dziś nie może się zdecydować czy
określać go mianem świętego czy heretyka. W swych działaniach
stał się wyraźnym prototypem Jana Kalwina, przez co część
protestantów postrzega w nim prekursora reformacji.
Dominikanin i od 1491 przeor klasztoru San Marco we Florencji
uczynił z Biblii przewodnią księgę swojego życia. Zrażony
rozpustą i skandalami włoskiego kleru i papiestwa już w 1475
roku w wierszu De Ruina Ecclesia nazwał Kurię Rzymską mianem
'fałszywej, dumnej prostytutki.' Po obaleniu Medyceuszy w 1494
stanął na czele teokratycznej republiki we Florencji, która w
dużym stopniu przypominała późniejsze rządy Kalwina w Genewie.
Savonarola swoimi prostymi, lecz charyzmatycznymi kazaniami
wymógł na mieszkańcach Florencji zmianę stylu życia, zerwanie z
hazardem, rozwiązłością, pogonią za władzą i bogactwem,
pogaństwem i świeckim intelektualizmem. Rządy, choć
demokratyczne, były jednak nadzwyczaj surowe dla przeciwników
reformy (stosowanie kary śmierci). Papież Aleksander VI
oskarżany przez Savonarolę o liczne występki moralne i ateizm
rzucił na niego ekskomunikę i zażądał wydania kaznodziei od
Wielkiej Rady rządzącej teokratyczną republiką. Ostatecznie do
procesu doszło w samej Florencji. Savonarolę wielokrotnie
torturowano, aby ostatecznie wymóc na nim przyznanie się do
zarzucanych mu czynów, jednakże on sam odwołał później te
zeznania. 23 maja 1498 Savonarola i jego najbliżsi
współpracownicy zostali spaleni na stosie po uprzednim uduszeniu
za herezję, schizmę i bunt przeciwko władzy kościelnej.[7]
Reformacja i protestantyzm
Główną cechą wyznań protestanckich jest uznanie Jezusa Chrystusa
za jedynego pośrednika między Bogiem a ludźmi (zasada Solus
Christus), odrzucenie tradycji przyjmowanej przez katolicyzm
jako równorzędną z Pismem Świętym podstawę wiary (zasada Sola
Scriptura), przyjęcie, że podstawą zbawienia jest łaska (zasada
Sola Gratia), uzyskiwana przez ludzi i poprzez wiarę, a nie
przez dobre uczynki albo praktyki religijne (zasada Sola Fide).
Ponadto protestanci odrzucali odpusty, doktrynę czyśćca, kult
maryjny i świętych, celibat księży, władzę papieską i liturgię w
języku łacińskim.
Dyskusje wśród teologów protestanckich dotyczyły m.in. znaczenia
sakramentu eucharystii (realnego czy symbolicznego),
predestynacji bądź udziału woli w zbawieniu (arminianizm czy
kalwinizm), charakteru sakramentu chrztu (chrzest wiernych czy
chrzest niemowląt), ustroju kościoła (episkopalizm,
prezbiterianizm i kongregacjonizm). Spory te doprowadziły do
wykrystalizowania się szeregu nurtów i różnorodności w łonie
protestantyzmu.
Luteranizm oparty o nauczanie Marcina Lutra objął głównie
północne Niemcy i kraje skandynawskie jak również takie kraje
jak: Finlandia, Łotwa i Estonia, które należały w tym czasie do
Szwecji lub były pod silnym działaniem wpływów niemieckich.
Nauka Jana Kalwina (kalwinizm) opanowała Szwajcarię i Holandię i
przyczyniła się do uformowania się doktryny angielskich
purytanów, szkockich prezbiterian oraz francuskich hugenotów.
Trzecim nurtem reformacji był anabaptyzm łączący zasadę chrztu
wyznawców z radykalizmem społecznym. Doprowadziło to do tzw.
wojen chłopskich w Niemczech i powstania komunistycznej
wspólnoty w Münster, ale ekscesy tego ruchu spowodowały jego
wytępienie w Europie (anabaptyści, którzy przyjęli zasadę
pacyfizmu – mennonici, huteryci i amisze – wypędzani z różnych
krajów osiedli w końcu w USA).
Kształt reformacji angielskiej nadał król Henryk VIII, który
zachował episkopalny ustrój Kościoła i wiele zasad katolickich.
Tożsamość anglikańska opiera się w większym stopniu na wspólnej
liturgii przy dużej wstrzemięźliwości w rozstrzyganiu problemów
teologicznych. Połowiczność reformacji angielskiej i jej odgórny
charakter spowodował, że w Anglii powstawały ciągle nowe
społeczności pogłębiające reformację – purytanie, baptyści,
metodyści, kwakrzy, darbyści. Władcy Anglii chętnie pozbywali
się dysydentów z Kościoła Anglii ułatwiając ich przesiedlanie
się do kolonii amerykańskich, co stało się przyczyną
pluralistycznego i (z konieczności) tolerancyjnego charakteru
protestantyzmu w USA.
W Niemczech duży wpływ na protestantyzm miał ruch pietystyczny
oraz próby unii kalwinów i luteran (ewangelickie kościoły
unijne).
Protestantyzm współcześnie
Protestantyzm można podzielić na dwie zasadnicze grupy:
Ewangelicyzm i Ewangelikalizm
Ewangelicyzm
Kalwinizm
Luteranizm
Metodyzm
Husytyzm
Waldensi
Ewangelikalizm
Kościoły Chrystusowe
Adwentyzm
Baptyzm
Kwakrzy
Mennonici
Pentakostalizm (zielonoświątkowcy)
Prezbiterianizm
Salwacjonizm
oraz ogromna liczba mniejszych denominacji i mniej znaczących
oraz niezależnych społeczności (kościołów, zborów) lokalnych.
Rozbicie protestantyzmu było jednym z najważniejszych powodów
powstania ruchu ekumenicznego. Obecnie jednak najważniejszy
podział w łonie protestantyzmu przebiega w poprzek wymienionych
wyznań i dzieli go na fundamentalistów przyjmujących nieomylność
Biblii, tradycyjną etykę seksualną oraz tzw. "konserwatywne"
poglądy oraz liberałów przyjmujących historyczny charakter
Biblii i doktryn, ordynowanie do pozycji duchownego kobiet.
Występują też społeczności umiejscawiające się pomiędzy tymi
dwoma biegunami, aczkolwiek zdecydowanie bliżej bieguna
nieliberalnego (teologicznie i w sferze moralności są one
całkowicie nieliberalne, pozwalając jednak np. na ordynowanie
kobiet) – ich wybitni liderzy i/lub autorytety to m.in. Oral
Roberts i nieżyjący już Kenneth E. Hagin. Rosnące znaczenie w
protestantyzmie mają też ruchy ponaddenominacyjne takie jak "Promise
Keepers" czy kaznodzieje telewizyjni.
Przynależność do protestantyzmu niektórych grup jest przedmiotem
kontrowersji – podobnie jak przynależność do chrześcijaństwa.
Często odmawia się tej nazwy wyznaniom antytrynitarnym
(zaprzeczającym, że Jezus Chrystus jest Bogiem, bądź głoszącym,
że jest On jedynym Bogiem w pełni tożsamym z Ojcem i Duchem
Świętym w jedno- a nie trójosobowym istnieniu; to drugie
podejście do protestantyzmu jest już raczej zaliczane
bezdyskusyjnie, choć traktowane jako nieortodoksyjne). Niektóre
z tych wyznań powstały w wyniku Reformacji, bądź zostały
utworzone z wyznań protestanckich – jak Bracia polscy,
Świadkowie Jehowy (odrzucani przez protestantów z powodu
negowania boskości i kultu Chrystusa), chrystadelfianie, czy
unitarianie. Wiele też przemawia za wykreśleniem z wyznań
protestanckich mormonów, wyrosłych z opozycji do grup
protestanckich. Dyskutowana jest także przynależność do
reformacji adwentystów, anglikanów, baptystów, kwakrów,
scjentystów – są to jednak sprawy wielce kontrowersyjne i
budzące wiele emocji. Niektórzy fundamentalistyczni protestanci
odmawiają wszak miana chrześcijan katolikom, uważając kult
świętych za pogański.
W protestantyzmie wyróżnia się również kościoły ewangelikalne
(ewangeliczne), zwane również kościołami wolnymi w odróżnieniu
od kościołów historycznych (ewangelicko-augsburski,
ewangelicko-reformowany).
Wyznania ewangeliczne są czasem grupami eks-katolickimi
(powstałymi w wyniku odejścia od Kościoła rzymskokatolickiego
lokalnej wspólnoty lub jej części (zdarza się to w środowisku
Odnowy w Duchu Świętym) – w Polsce miało to miejsce np. w
Kaliszu (Kościół Chrześcijański "Miecz Ducha"), w Gdyni (Centrum
Chrześcijańskie "Nowa Fala") czy Kielcach (Wspólnota
Chrześcijańska "Wieczernik"). Podobne zjawisko miało miejsce w
kościele luterańskim z którego odeszła grupa określana mianem
Stanowczych Chrześcijan. Grupa eks-katolicka lub eks-luterańska
może też przyłączyć się do już istniejącego chrześcijańskiego
wyznania (przykładem jest tu post-luterańska społeczność w
Ustroniu, wchodząca w skład Kościoła Zborów Chrystusowych).
Przypisy [edytuj]
↑ Jerome, Against Vigilantius
↑ Jerome, Letter 109
↑ William Jones The History of the Christian Church, Ch. IV.,
James A. Wylie The History of the Waldenses, Ch. I., James A.
Wylie The History of Protestantism, Vol. I, Book I., Ch. V.
↑ ks. Marian Banaszak, Historia Kościoła Katolickiego, t. 2
(średniowiecze), str. 166-7.
↑ Popularna Encyklopedia Powszechna (Fogra Oficyna Wydawnicza:
Kraków, 1997), t. 19, str. 25.
↑ Dwanaście Postulatów Lollardów (wersja oryginalna w języku
angielskim); ks. Marian Banaszak, ibid., str. 248-9; Popularna
Encyklopedia Powszechna (Fogra Oficyna Wydawnicza: Kraków,
1997), t. 19, str. 175 oraz t. 9 (1995), str. 192.
↑ ks. Marian Banaszak, ibid., str. 318-20; Popularna
Encyklopedia Powszechna (Fogra Oficyna Wydawnicza: Kraków,
1997), t. 16, str. 108.
|