Starokatolicyzm
Starokatolicyzm
- treść nauczania Kościołów starokatolickich, całość przyjętych
w nim zasad odnoszących się do wiary, moralności, życia
religijnego i funkcjonowania Kościoła.
Najwięcej starokatolików mieszka na terenie Stanów
Zjednoczonych, Kanady, Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Na terenie
Polski żyje ok. 45 tys. starokatolików
Geneza starokatolicyzmu
Kościół Utrechcki uznany przez państwo jako Kościół
Rzymskokatolicki Starobiskupiego Kleru swą genezą sięga czasów
anglosaskiego mnicha i apostoła Fryzji: św. Willibrorda, który w
695r. został pierwszym arcybiskupem Utrechtu. Biskupi utrechccy
już w średniowieczu wyróżniali się daleko idącą niezależnością
od Rzymu, co przejawiało się min. w praktykach wyboru biskupów
przez kapitułę. Po roku 1517 napięcia i konflikty religijne w
Niderlandach wystąpiły ze szczególnym nasileniem. Reformacja
zyskała tu wielu zwolenników. W 1566r. doszło w Holandii do
powstania przeciwko Hiszpanom. We Flandrii i Brabancji wybuchły
zamieszki. Łupiono kościoły i klasztory, napadano na
duchowieństwo. Powstańcze władze Holandii zakazały odprawiania
nabożeństw katolickich. Pokój zawarty w 1648r. zakładał, że
zarząd protestanckich magistratów zostanie przekazany stanom
północno-niderlandzkim. Od początku jednak sprawę utrudniała
kuria rzymska przysyłając do Holandii jezuitów, którzy hołdowali
silnemu centralizmowi rzymskiemu. Jezuici lekceważyli wskazania
arcybiskupa Utrechtu, formując jednocześnie pogląd, jakoby cała
Holandia miała być terenem misyjnym, toteż szybko zrazili sobie
miejscowe katolickie duchowieństwo diecezjalne oraz krajowe
kierownictwo kościelne, które trzymało się starokościelnych praw
autonomii narodowej, a w nauce wiary - zasad starego Kościoła.
Jednakże bezpośrednim powodem powstania niezależnego Kościoła
Utrechtu było pomówienie przez jezuitów - katolików holenderskich,
głównie zaś arcybiskupa Piotra Codde o sprzyjanie jansenizmowi.
Na skutek wrogiego nastawienia holenderskiej zwierzchności
protestanckiej do katolików, ks. Piotr Codde nie otrzymał tytułu
arcybiskupa Utrechtu, ale arcybiskupa Sebasty z obowiązkiem
administrowania kościołem w Utrechcie. W 1702r. został on
suspendowany przez papieża, a niedługo potem odwołany z funkcji.
27 kwietnia 1723r. Arcybiskupia Kapituła Utrechcka na mocy
przysługującego jej prawa wybrała na stanowisko arcybiskupa
Utrechtu Korneliusz Steenovena i powiadomiła papieża o wyborze.
Gdy nie doczekano się odpowiedzi Ojca świętego, a na zwołanie
soboru nie było widoku, nastąpił rozłam między Kościołem
Utrechtu a Rzymem. Kościół Utrechcki stał się samodzielny: w
1724r. w Amersfoort utworzono Arcybiskupie Seminarium Duchowne,
zostały także obsadzone wakujące siedziby biskupie w Haarlemie i
Deventer.
Rozwój ruchu starokatolickiego
Za początek właściwego starokatolicyzmu uznaje się rok 1870,
kiedy to w łonie kościoła rzymskokatolickiego powstał opór wobec
postanowień I soboru watykańskiego. Sobór uchwalił konstytucję
Pastor aeternus, która zawiera wypowiedź doktrynalną: "Romani
Pontificis definitiones esse ex sese irreformabiles, non autem
ex consensu Ecclesiae" (definicje Papieża Rzymskiego są same z
siebie niezmienne, a nie wynika to ze zgody Kościoła). To zdanie
oraz dogmat o nieomylności papieża w sprawach wiary i moralności
kształtuje dziś w znacznej mierze stosunki w Kościele
katolickim, nie wszyscy zgodzili się na te postanowienia.
Protest rozpoczęli teologowie Uniwersytetu w Bonn, pod
przywództwem Johabba Döllingera, poparli ich również wybitni
teologowie Uniwersytetów we Wrocławiu, czy Pradze. Starokatolicy
nawiązali kontakt z niezależnym od papiestwa Kościołem Utrechtu,
przejęli od niego sukcesję apostolską i stworzyli własną
organizację kościelną o ustroju episkopalno-synodalnym.
Zniesiono spowiedź indywidualną, posty, celibat księży i łacinę
w liturgii. W 1899 r. doszło do założenia zrzeszającej kościoły
starokatolickie z całego świata Unii Utrechckiej.
Doktryna starokatolicka
Doktryna Starokatolicka opiera się na nauce niepodzielonego
Kościoła Powszechnego pierwszych wieków, ujętej w ustaleniach
Soborów Ekumenicznych. Starokatolicy najwyższą cześć oddają
Bogu, wyznają wiarę w realną obecność ciała i krwi pańskiej w
Eucharystii (choć nie wszystkie Kościoły starokatolickie uznają
przeistoczenie), zaś komunia jest udzielana pod dwiema
postaciami: chleba i wina. Eucharystia nie jest w
starokatolicyzmie powtórzeniem ofiary Chrystusa, a jej
upamiętnieniem czy też uobecnieniem. W starokatolicyzmie
istnieje również kult Maryi Panny, jednak odrzucany jest dogmat
o jej Niepokalanym Poczęciu i Wniebowzięciu, zniesione zostały
dogmaty przyjęte przez Kościół zachodni po rozłamie z Kościołem
wschodnim. Starokatolicy oddają cześć także aniołom, apostołom,
męczennikom i świętym, podkreślając jednakże iż tylko Chrystus
jest pośrednikiem między Bogiem a ludźmi zaś wysłuchanie modlitw
zależy tylko od Boga, a święci modlą się za wiernymi jako
członkowie Kościoła. Kościół młodzieży do 18. roku życia
nakazuje spowiedź w konfesjonale, pozostałym wiernym odpuszcza
się grzechy w trakcie mszy podczas spowiedzi powszechnej.
Kościoły starokatolickie nie uznają nieomylności i władzy
papieży.
Wiele kościołów uważających się za starokatolickie przejmuje z
Kościoła rzymskokatolickiego niektóre praktyki kultowe; np. mimo
iż Kościół polskokatolicki uznaje starokatolicką naukę o
odrzuceniu władzy papieża, osoba papieża otaczana jest w nim
ogromnym szacunkiem. Poza tym zaznacza w nim swą umiarkowaną
obecność kult Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia
Najświętszej Marii Panny, choć Kościoły starokatolickie nie
przyjęły dogmatów na ten temat.
Unia Utrechcka Kościołów Starokatolickich
Główne kościoły
starokatolickie są zrzeszone w Unii Utrechckiej (Kościół
Starokatolicki Mariawitów ma status obserwatora, a Polski
Narodowy Kościół Katolicki wystąpił w sprzeciwie wobec
kapłaństwa kobiet i innych innowacji). Kościoły starokatolickie
Unii Utrechckiej są w pełnej komunii z kościołami Wspólnoty
Anglikańskiej.
Dokumentem statuującym Unię Utrechcką jest "Konwencja
Utrechcka", w skład której pierwotnie wchodziły "Deklaracja
Utrechcka", "Umowa" i "Regulamin". "Deklaracja Utrechcka"
zawiera podstawy dogmatyki starokatolickiej, wspólnej dla
wszystkich Kościołów członkowskich. Jest to dokument
fundamentalny dla całego starokatolicyzmu, do dziś niezmieniony.
"Umowa" stanowiła wspólne oświadczenie biskupów o pełni
wspólnoty kościelnej między ich Kościołami, zaś "Regulamin"
zajmował się techniczną stroną funkcjonowania wspólnoty
starokatolickiej. Oba te dokumenty zostały na Konferencji we
Wrocławiu 25 maja 2000r. zastąpione przez "Statut Biskupów
Starokatolickich Zjednoczonych w Unii Utrechckiej". Najwyższym
organem łączącym Kościoły starokatolickie Unii Utrechckiej jest
Międzynarodowa Konferencja Biskupów Starokatolickich, której
przewodniczy obecnie arcybiskup Utrechtu Joris Vercammen.
Utrechcka Kościołów Starokatolickich
Wspólne instytucje
Starokatolicki Arcybiskup Utrechtu • Międzynarodowa Konferencja
Biskupów Starokatolickich • Międzynarodowy Kongres
Starokatolików
Kościoły Członkowskie
Kościół Starokatolicki w Holandii • Kościół Starokatolicki w
Niemczech • Kościół Starokatolicki Austrii • Kościół
Chrześcijańsko-katolicki w Szwajcarii • Kościół Starokatolicki w
Republice Czeskiej • Kościół Polskokatolicki w RP
Kościoły pod jurysdykcją Międzynarodowej Konferencji Biskupów
Starokatolickich
Kościół Starokatolicki w Chorwacji • Misja Starokatolicka we
Francji • Kościół Starokatolicki we Włoszech • Kościół
Starokatolicki w Szwecji i Danii • Kościół Polskokatolicki w
Kanadzie
Kościoły pozostające w pełnej komunii
Wspólnota Anglikańska • Niezależny Kościół Filipiński
Światowa Rada Narodowych Kościołów Katolickich
Światowa Rada Narodowych Kościołów Katolickich powstała w wyniku
rozłamu w roku 2003, w łonie Unii Utrechckiej Kościołów
Starokatolickich na skutek wzmiankowanego sporu wokół ordynacji
kobiet Kościół Starokatolicki na Słowacji i Polski Narodowy
Kościół Katolicki opuściły Unię.
Światowa Rada Narodowych Kościołów Katolickich jest formą
federacji organizacji kościelnych, które wyznają katolickie
prawdy wiary oparte o siedem pierwszych Soborów
Chrześcijańskich. W swojej liturgii posługują się językiem
narodowym, a w realizacji misji podkreślają w sposób
charakterystyczny powiązanie z kulturą narodową. Członkowie
WCNCC sprzeciwiają się kapłaństwu kobiet w kościele, czy
udzielaniu błogosławieństw dla par homoseksualnych - ich zdaniem
Światowa Rada Narodowych Kościołów Katolickich, staje się więc
alternatywą dla Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich.
Wierni zrzeszeni w kościołach WCNCC najwyższą cześć oddają Bogu,
wyznają wiarę w realną obecność ciała i krwi pańskiej w
Eucharystii, zaś komunia jest udzielana pod dwiema postaciami:
chleba i wina. Kościoły narodowo-katolickie nie uznają
nieomylności i władzy papieży.
Głową WCNCC jest prymas Apostolsko-Episkopalnego Kościoła
Portugalii, sekretariat zaś znajduje się w Nitrze (Słowacja), a
za jego prowadzenie odpowiedzialny jest z urzędu Arcybiskup
Kościoła Starokatolickiego na Słowacji. W sekretariacie
wydzielone są następujące sekcje: liturgiczna, teologiczna,
ekumeniczna, misyjna i kanoniczna. Najważniejszym ciałem Rady
Kościołów jest Konferencja WCNCC. Członkami takie spotkania są
zwierzchnicy wszystkich kościołów członkowskich - takie
posiedzenie odbywa się przynajmniej raz w roku.
Systematyka Kościołów starokatolickich
Katedra biskupów starokatolickich w Utrechcie.
Polskokatolicka Katedra św. Ducha w Warszawie
Mariawicka Świątynia Miłosierdzia i Miłości w Płocku
Narodowy Kościół Dobrego Pasterza w Warszawie
Kościoły związane z Unią Utrechcką [edytuj]
Kościół Chrześcijańsko-katolicki w Szwajcarii (14 tys. wiernych)
Kościół Polskokatolicki w Kanadzie
Kościół Polskokatolicki w RP (18,5 tys. wiernych)
Kościół Starokatolicki Austrii (20 tys. wiernych)
Kościół Starokatolicki w Chorwacji
Kościół Starokatolicki w Republice Czeskiej (3 tys. wiernych)
Kościół Starokatolicki w Holandii
Kościół Starokatolicki w Niemczech (25 tys. wiernych)
Kościół Starokatolicki w Szwecji i Danii
Kościół Starokatolicki we Włoszech
Misja Starokatolicka we Francji
Kościoły związane ze Światową Radą Narodowych Kościołów
Katolickich [edytuj]
Apostolski Episkopalny Kościół Katolicki
Apostolsko-Episkopalny Kościół Portugalii
Kościół Narodowy w Angolii
Kościół Starokatolicki na Słowacji (ok. 1,7 tys. wiernych)
Polski Narodowy Katolicki Kościół w RP (ok. 350 wiernych)
Inne Kościoły
Kościoły mariawickie
Kościół Katolicki Mariawitów (ok. 2,2 tys. wiernych)
Kościół Starokatolicki Mariawitów (ok. 28,8 tys. wiernych)
Kościół Starokatolicki Mariawitów w Ameryce Północnej (ok. 100
wiernych)
Pozajurysdykcyjny Zakon Mariawitów w Niemczech
Pozostałe Kościoły
Amerykański Kościół Apostolski w USA
Kościół Starokatolicki w Ameryce (Stany Zjednoczone) (2 tys.
wiernych)
Kościół Starokatolicki w Ameryce Północnej (200 wiernych)
Katolicki Kościół Apostolski w Brazylii
Kościół Starokatolicki w Belgii
Kościół Starokatolicki w RP (350 wiernych)
Kościół Starokatolicki na Węgrzech
Kościół Starokatolicki w Wielkiej Brytanii
Litewski Narodowy Kościół Katolicki w USA (300 wiernych)
Międzynarodowy Kościół Starokatolicki w Ameryce (Stany
Zjednoczone)
Niezależny Starokatolicki Kościół Wszystkich Świętych w USA (1,5
tys. wiernych)
Polski Narodowy Kościół Katolicki (60 tys. wiernych)
Reformowany Kościół Katolicki w USA
Do Kościoła Starokatolickiego należy także:
Polskokatolicyzm
Mariawityzm
http://www.dabrowski.ddl2.pl
|