Ruch zielonoświątkowy
Ruch zielonoświątkowy jest nazywany pentekostalizmem. Jest
najmłodszym i bardzo szybko rozwijającym się nurtem
protestantyzmu. Nazwa wywodzi się od Pięćdziesiątnicy /Zielonych
Świąt/, czyli Zstąpienia Ducha Świętego, któremu towarzyszyły
nadnaturalne wydarzenia i dary duchowe, na przykład szum z
nieba, mówienie innymi językami.
Początek ruchu zielonoświątkowego nastąpił w pierwszych latach
dwudziestego wieku i nawiązywał do odmiany amerykańskiego
metodyzmu, Ruchu Świętości. Kładziono nacisk na świadome, pełne
emocji nawrócenie oraz chrzest w Duchu Świętym, któremu
najczęściej towarzyszy mówienie innymi językami /glossolalia/,
czyli posługiwanie się przez wyznawcę językiem, którego nigdy
nie uczył się.
Pierwsze takie doświadczenie miało miejsce w 1901 roku w
seminarium teologicznym w Topeka w stanie Kansas w USA. W 1906
roku w Los Angeles przy Azusa Street nastąpiło potężne
przebudzenie, gdyż miało miejsce nie tylko mówienie językami,
ale też wielu padało pod mocą Bożą, wielu przyjmowało zbawienie,
chrzest w Duchu i uzdrowienia z rozmaitych chorób. Po tych
wydarzeniach ruch zielonoświątkowy rozszerzył się na wszystkie
kontynenty i kraje. Powstały Kościoły, denominacje i towarzystwa
zielonoświątkowe, a także podobne nurty w ramach innych
Kościołów.
Ruch zielonoświątkowy dotarł do Polski krótko po pojawieniu się
w USA. Dzielił się na nurt niemiecki, polski i skupiający inne
narodowości słowiańskie. Po wojnie podstawowe odłamy skupiono
pod naciskiem władz komunistycznych w Zjednoczonym Kościele
Ewangelicznym. W 1987 roku powstały odrębne denominacje
zielonoświątkowe, z których największą jest Kościół
Zielonoświątkowy. Inne to na przykład Kościół Chrześcijan Wiary
Ewangelicznej, Ewangeliczna Wspólnota Zielonoświątkowa,
Chrześcijańska Wspólnota Zielonoświątkowa.
Na świecie nie ma jednolitej doktryny w ruchu zielonoświątkowym,
jednak wspólną cechą jest odwołanie się do Pisma Świętego jako
normy wiary i postępowania i akceptowanie biblijnej nauki o
zbawieniu i usprawiedliwieniu z łaski przez wiarę.
Zielonoświątkowcy wierzą:
-
w nieomylność Pisma Świętego jako Słowa Bożego natchnionego
przez Ducha Świętego;
-
w Trójjedynego Boga- Ojca i Syna, i Ducha Świętego;
-
w synostwo Boże Jezusa Chrystusa, poczętego z Ducha Świętego i
narodzonego z Marii Dziewicy;
-
w śmierć Chrystusa na krzyżu za grzechy świata, w Jego
zmartwychwstanie w ciele, w Jego wniebowstąpienie i powtórne przyjście;
-
w pojednanie człowieka z Bogiem przez opamiętanie i wiarę w
Ewangelię;
-
w chrzest Duchem Świętym i dary łaski;
-
w uzdrowienie chorych przez wiarę w zbawcze dzieło Chrystusa;
-
w zmartwychwstanie i życie wieczne.
Chrzest jest praktykowany, jednak nie chrzci się niemowląt.
Otrzymują one błogosławieństwo. Chrzest przyjmują dorosłe osoby,
a nastoletnie osoby poniżej osiemnastego roku życia, które czują
potrzebę przyjęcia chrztu muszą mieć zgodę rodziców. Jest to
chrzest wodny, wykonywany w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego
przez zanurzenie. Chrześcijanin składa świadectwo, że przez
wiarę w Jezusa Chrystusa doświadczył przeżycia zbawienia i
odpuszczenia grzechów i że ślubuje dozgonną wierność Bogu.
Całkowite zanurzenie symbolizuje śmierć „ starego człowieka”, a
wynurzenie - narodziny do nowego życia z Bogiem, zbudowanego
wokół wartości, które przynosi nauka Jezusa Chrystusa,
oczyszczonego z podległości grzechowi. Efektem takiej przemiany
będzie duchowe przeobrażenie, nazywane nowym narodzeniem lub
odrodzeniem. Decyzja o przyjęciu chrztu powinna być poprzedzona
przeżyciem nawrócenia, gdy chrześcijanin, poznawszy swoją
grzeszną naturę uwierzył, że Bóg go kocha i że Chrystus zmarł za
jego własne grzechy i tym samym odkupił go. Jest to osobiste,
głębokie przeżycie społeczności z Jezusem jako dawcą nowego
życia i Bożego pokoju. Chrześcijanin doświadcza pewności swego
zbawienia i radości odpuszczenia grzechów.
Nowe życie to postępujący proces uświęcenia, który osiąga pełnię
w chrzcie Duchem Świętym. Chrzest Duchem to przeżycie niezwykle
błogosławione i jest jakby dokończeniem duchowego procesu, który
zaczyna się toczyć w wierzącym chrześcijaninie po nawróceniu.
Przeważnie, chociaż nie zawsze, jest związany z mówieniem innymi
językami. Duch Święty, zstępując do wnętrza chrześcijanina
wyraźnie manifestuje swoją obecność.
Chrzest Duchem Świętym jest przeżyciem jednorazowym, ale pełnia
Ducha to bezustanne otwieranie się przed Nim i poddanie się pod
Jego wpływ. Obecność Ducha w życiu wierzącego jest widoczna
przez większą potencję duchową chrześcijanina, a także
posiadanie szczególnych darów, charyzmatów, między innymi
mówienie innymi językami, tłumaczenie tych języków na tekst
zrozumiały dla ogółu, uzdrawianie chorych, prorokowanie,
rozeznawanie duchów.
Przeżycie religijne jest w ruchu zielonoświątkowym niezwykle
ważne. Zielonoświątkowiec chce doświadczyć jak najwięcej z
Bożego bogactwa, otwiera się na działanie Boga. Nabożeństwa są
żywe, emocjonalne, spontaniczne, a modlitwa jest natchniona,
głośna, której słowa cisną się na usta. Jest wznoszenie rąk,
klaskanie, podskakiwanie podczas modlitwy, taniec kultowy,
padanie pod działaniem mocy Bożej. Muzyka przeważnie ma duże
znaczenie. W programie nabożeństwa zielonoświątkowego znajduje
się kazanie, śpiew pieśni, modlitwa, a także przejawy darów
duchowych.
Kościół dla zielonoświątkowców to Ciało Chrystusowe,
zgromadzenie wierzących, a szczególnie koinonia, czyli
społeczność, wspólnota Ducha Świętego, w której objawia się Jego
szczególniejsza obecność i moc. Podstawową jednostką w Kościele
jest zbór, czyli lokalna wspólnota wiernych. Zborowi przewodzi
jako kaznodzieja, duszpasterz i nauczyciel - pastor wraz z radą
starszych.
Zielonoświątkowcy praktykują post. Jest też aktywne głoszenie
Ewangelii, ale nie jest to obowiązek ani sposób wysłużenia sobie
życia wiecznego, tylko droga do wyrażenia radości z powodu
uzyskania dostępu do życia wiecznego.
Komunia, czyli Wieczerza Pańska udzielana jest pod obiema
postaciami: chleba i wina. Obecność Chrystusa w Wieczerzy
Pańskiej jest rzeczywista, ale nie materialna, lecz duchowa.
Zło jest odczuwalne jako coś bardzo konkretnego i realnego. Jest
wynikiem przede wszystkim wolnej woli zbuntowanych aniołów i
człowieka oraz upadku człowieka w grzech. Zielonoświątkowcy nie
oskarżają Boga, że zgodził się na istnienie diabła, który jest
główną przyczyną ludzkiego upadku i któremu należy z całych sił
przeciwstawić się, nie poddawać się jego woli, bo to gubi
człowieka. Szatana wspierają różne demony, które nawiedzają
człowieka. Stosuje się egzorcyzmy, są modlitwy o uzdrowienie nie
tylko fizyczne, ale i psychiczne / niektóre choroby psychiczne
mogą mieć podłoże demoniczne/, są modlitwy o uwolnienie z
nałogów, również palenia papierosów.
W ruchu zielonoświątkowym odrzuca się naukę o czyśćcu jako
niebiblijną !
Co odrzucają ?
Istnieje tylko niebo i piekło.
Odrzuca się również pośrednictwo świętych i Marii między
człowiekiem a Bogiem. Jedynym pośrednikiem jest Jezus Chrystus.
Zielonoświątkowcy spowiadają się bezpośrednio Bogu, jednak
rozmowa duszpasterska ma również miejsce.
Małżeństwo jest zawierane przez ślubowanie i modlitwę nowożeńców,
oraz modlitwę i błogosławieństwo duchownego. Zasadą małżeństwa
jest nierozerwalność. Nie uznaje się związków homoseksualnych.
Dopuszcza się antykoncepcję za wyjątkiem środków wczesnoporonnych.
Aborcja jest grzechem.
Nie ma przyzwolenia na
eutanazję i manipulacje genetyczne.
Zielonoświątkowcy prowadzą pożyteczną działalność w więzieniach,
wśród osób uzależnionych, bezdomnych, wśród dzieci zagrożonych
patologią, pozbawionych miłości.
Zielonoświątkowcy starają się realizować stawiane sobie wysokie
wymagania moralne. Naruszanie przyjętych norm powoduje
dyscyplinowanie wiernego aż do wykluczenia ze wspólnoty.
W 2000 roku na świecie było 523 767 000 zielonoświątkowców i
charyzmatyków, z tego w Europie 3 280 000.
W Polsce jest 26 000
zielonoświątkowców, z czego, według danych z 2002 roku 20 392
przypada na Kościół Zielonoświątkowy.
http://www.dabrowski.ddl2.pl
|