"Biedny
naród, głupi lud co chce karmić kleszy wrzód" Co
zawdzięczamy KrK ?
Jak wygląda sytuacja KrK w Polsce ?
20.12.2007
Mapa religijności
Polaków
Monitoring poziomu aktywności religijnej
(dominicantes i communicantes), prowadzony przez Instytut
Statystyki Kościoła Katolickiego SAC nieprzerwanie od 1980 r.
we wszystkich diecezjach w Polsce na poziomie parafii, to
przedsięwzięcie badawcze unikatowe w skali światowej.
Dane
uzyskane z monitoringu stanowią cenne źródło informacji o
życiu religijnym w diecezji.Wiary nie da się zważyć ani
zmierzyć.
Jest rzeczywistością transcendentną, nie
poddającą się badaniom empirycznym. Socjologowie religii
starają się natomiast zgłębiać zjawiska z obszaru
religijności. Chodzi przede wszystkim o postawy, poglądy,
przekonania, a także zachowania ludzi w sferze praktyk i
wierzeń religijnych.
Na podstawie uzyskanej wiedzy można
wnioskować o miejscu wiary w świadomości człowieka i
społeczeństwa. Badania przeprowadzone na reprezentatywnych
próbach umożliwiają socjologom ukazanie społecznego wymiaru
wiary, który analizowany jest w aspektach demograficznym,
ekonomicznym, kulturowym i przestrzennym, charakterystycznych dla
badanej zbiorowości.
Zmiana modelu religijności
Na podstawie ogólnopolskich badań religijności, prowadzonych
przez OSS Opinia Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC
w roku 1989, 1991
i 2002, zauważono, że dość zasadniczo
zmienia się stosunek Polaków do wiary.
Prawie dwukrotnie
wzrosła liczba osób deklarujących głęboką wiarę (10% w
1991 r.,19,8% w 2002 r.).
Świadczy to o zmieniającym się
modelu religijności. Tezę tę potwierdza rosnący wskaźnik communicantes (od 8,7% w 1980 r. do 17,5% w roku 2002).
Opisując polską religijność, trzeba jednak wziąć pod uwagę
również zróżnicowanie zjawisk religijnych w diecezjach. I tak
ogólnopolskie dane o osobach głęboko wierzących w 2002 r.
(19,8%) są o połowę niższe dla diecezji tarnowskiej (38%
osób głęboko wierzących) i o połowę wyższe dla diecezji
sandomierskiej (10,1%) czy włocławskiej (11,6%).
O zmieniającym się modelu religijności i wskazaniu diecezji
tarnowskiej jako tej o pogłębionej religijności świadczą
również autodeklaracje wiary w Boga. W 1991 r. w badaniach
ogólnopolskich odsetek wierzących w Boga wynosił 84%, w roku
1998 - 95%. W badaniach diecezjalnych najwyższy wskaźnik miała
diecezja tarnowska (99,7%), najniższy diecezja włocławska
(89,7%). O tym, by nie przenosić bezkrytycznie danych
ogólnopolskich na poziom diecezji, świadczą badania innych
wskaźników, np. wiary w życie po śmierci (tarnowska - 96,1%,
włocławska - 65,9%), wiary w zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa
(tarnowska - 99,3%, szczecińsko-kamieńska - 84,1%) czy wiedzy
dotyczącej sakramentów (tarnowska - 87,4%,
szczecińsko-kamieńska - 56,8%).
Do wyjaśnienia zjawiska religijności na poziomie diecezji
badacze wprowadzili zmienną środowiskową - poziom urbanizacji.
Z danych wynika,
że odsetek deklarujących wiarę w Boga jest
znacznie wyższy w diecezjach o niższym wskaźniku urbanizacji,
tzn. im bardziej uprzemysłowiona diecezja - tym niższy
wskaźnik religijności.
Czy można uogólniać i porównywać dane dotyczące wiary i
wiedzy religijnej na podstawie dotychczas przeprowadzonych badań
w diecezjach? Sami badacze mają pewne wątpliwości. Po
pierwsze, zbyt duża jest różnica czasu między pierwszymi a
ostatnimi badaniami (1997 r. - diecezja włocławska, 2006 r. -
diecezja warszawska). Ważna jest również liczba
przeprowadzonych badań. Dla poważniejszych uogólnień dane
uzyskane
z badań 12 diecezji to trochę za mało (dr Julian
Adamczuk, UKSW).
Wierzę, więc praktykuję?
Czy wysoki wskaźnik Polaków deklarujących wiarę przekłada
się na systematycznie przez nich wypełniane praktyki religijne?
Krótko mówiąc: czy za słowem idą czyny? Czy człowiek
wierzący jest człowiekiem religijnym? Badaniom poddane zostały
takie praktyki religijne, jak: Msza św. niedzielna, spowiedź
(częstsza niż raz w roku), modlitwa codzienna, modlitwa
wspólna (rodzinna), zamawianie intencji mszalnych.
W rankingu praktyk religijnych najwyższe wskaźniki uzyskały
diecezje ze wschodniej ściany Polski: tarnowska, sandomierska,
lubelska, łomżyńska. Najniższe wskaźniki charakteryzują
diecezje Polski centralnej: warszawską, łódzką,
włocławską. Niskie i średnie wskaźniki uzyskały diecezje:
szczecińsko-kamieńska, poznańska, częstochowska i krakowska.
Niskie wskaźniki są też w najbardziej zurbanizowanych
diecezjach: gdańskiej, szczecińsko-kamieńskiej, łódzkiej,
warszawskiej.
Z badań wynika, że realizowany model religijności zawiera
wiele niekonsekwencji. Wśród osób deklarujących się jako
wierzące i głęboko wierzące 20-60% to osoby, które nie
praktykują systematycznie. Na coniedzielną Mszę św.
nieregularnie uczęszcza 25-75% osób deklarujących się jako
wierzące i głęboko wierzące. Przynajmniej raz w roku
przystępuje do spowiedzi 66-95% osób badanych z tej grupy, ale
raz na kilka lat, lub wcale, przystępuje 4-28% z nich.
Już tych kilka przykładów pokazuje, że istnieje znaczące
zróżnicowanie religijności. Aby mówić zasadnie o
tendencjach, badacze sugerują bardziej szczegółowe badania
zjawiska praktyk religijnych.
Najważniejsze są: rodzina, dzieci i wiara. A co
z moralnością w życiu codziennym?
Czy zmierzamy ku procesom "silnego kanonu etycznego",
czy spluralizowanego "rynku światopoglądowego" -
okaże się w niedalekiej przyszłości. Obawy, że po
wstąpieniu do Unii Europejskiej gwałtownie pogorszą się
wskaźniki religijności, nie sprawdziły się. Należy
przypuszczać, że jeżeli nie pojawią się niszczące
moralność skandale czy afery, to nasza religijność w
najbliższym czasie nie ulegnie zmianie (religijność należy do
najbardziej stabilnych wartości). W europejskim rankingu
moralności (rozróżniania zła i dobra), Polska zajmuje
najwyższe miejsce w Europie. Gorzej wypada w rankingu codziennej
uczciwości i moralności (ks. prof. Janusz Mariański, KUL).
W badaniach nad religijnością prowadzonych w 12 diecezjach
problemy związane z moralnością zostały potraktowane bardzo
obszernie. Respondentów pytano o rolę religii w życiu,
kierowanie się radami Kościoła i spowiedników w rozstrzyganiu
konfliktów moralnych, o wolną miłość, współżycie
seksualne przed ślubem, zdradę małżeńską i rozwód,
stosowanie środków antykoncepcyjnych i aborcję. W badaniach
diecezji cała ściana wschodnia odznacza się wyższymi
wskaźnikami aprobaty wartości i norm moralności katolickiej
niż diecezje Polski centralnej. Powszechnie aprobowane są
Dekalog i wartości prospołeczne. Wśród najważniejszych
wartości na pierwszym miejscu znajduje się rodzina (ponad 95%
wskazań we wszystkich badanych diecezjach), na drugim dzieci
(75,3% - 93,4%), a na trzecim wiara (70,7% - 94,5%). Wysoka ranga
wartości rodzinnych warta jest podkreślenia. Wartościom
materialnym połowa badanych przyznaje również duże znaczenie.
Najmniej cenione są wartości o charakterze politycznym i
prestiżowym. Negatywnie oceniana jest aborcja (60% uważa ją za
niedopuszczalną). Najbardziej krytyczni są wierni diecezji
tarnowskiej (89,5%), łomżyńskiej (85,5%), a najmniej krytyczni
- wierni diecezji katowickiej (44,7%) i włocławskiej (35,1%).
Największy kryzys dotyka norm związanych z nierozerwalnością
małżeństwa (z wyjątkiem diecezji tarnowskiej, sandomierskiej,
łomżyńskiej i częstochowskiej, gdzie mniej niż połowa
badanych wyraża dezaprobatę rozwodów), z czystością
przedmałżeńską (nie akceptuje jej prawie połowa badanych,
najwięcej w archidiecezji warszawskiej - 55,4%, najmniej w
diecezji tarnowskiej - 14,5%) i z regulacją poczęć
(dezaprobatę stosowania środków antykoncepcyjnych wyraziło
56,7% respondentów z diecezji tarnowskiej i 11,9% z diecezji
włocławskiej).
Czy ufamy Kościołowi?
W badaniu religijności bardzo ważną zmienną jest jej
wspólnotowy charakter. W prawie wszystkich badanych diecezjach
respondenci uznawali Kościół jako wspólnotę wiernych (tylko
w diecezji szczecińsko-kamieńskiej Kościół postrzegany jest
w wymiarze instytucjonalnym), w której osoby duchowne obdarzone
są wysokim zaufaniem. (W badaniach przeprowadzonych w 2003 r.
przez OBOP zaufanie do Kościoła powróciło do wysokiego
poziomu z lat 90. Wyraża je trzy czwarte Polaków). W
ogólnopolskich badaniach OSS Opinia ISKK z 1998 i 2002 r., a
więc za pontyfikatu Jana Pawła II, Polacy obdarzali osoby
duchowne wysokim zaufaniem: papieża - 96%, prymasa - 86%,
proboszcza 85%, biskupa diecezji - 77%, wikariusza - 76,9%
(2002 r.). W badanych 12 diecezjach, podobnie jak w badaniach
ogólnopolskich, najwyższym zaufaniem cieszył się papież
(71,2% - 97,5%), zaufanie do pozostałych osób i instytucji
kościelnych jest już bardziej zróżnicowane. Zaufanie do
prymasa deklaruje 40,9% wiernych diecezji
szczecińsko-kamieńskiej, a 84% - diecezji tarnowskiej; do
Episkopatu Polski wyraziło zaufanie 36% respondentów w
archidiecezji warszawskiej i aż 75,7% w diecezji tarnowskiej.
Zaufanie do biskupa zadeklarowało 41,3% badanych w archidiecezji
warszawskiej i 79,5% w diecezji tarnowskiej. Księża we
wszystkich diecezjach są rzadziej obdarzani wysokim zaufaniem
(39,2% badanych w archidiecezji warszawskiej i 63,6% w diecezji
tarnowskiej).
Przeprowadzone badania pozwalają wnioskować, że biskupi,
proboszczowie i wikariusze są nierówno obdarzani zaufaniem.
Jeżeli zaufanie potraktujemy jako wyznacznik autorytetu, to
możemy powiedzieć o zróżnicowaniu autorytetu poszczególnych
osób duchownych.
Moje miejsce w parafii
Czy identyfikujesz się ze swoją parafią? Czy chodzisz do
kościoła parafialnego, składasz ofiary na rzecz parafii,
uczestniczysz w jej działalności charytatywnej? Czy należysz
do ruchów i wspólnot? O to m.in. zapytano respondentów w 12
diecezjach, badając miejsce Kościoła i parafii w świadomości
społecznej. Największą identyfikację z parafią zadeklarowali
wierni diecezji łomżyńskiej (96,3%), sandomierskiej (95,7%)
i
tarnowskiej (95,5%). Najniższą identyfikację z parafią
deklarują wierni diecezji łódzkiej (23,0%),
szczecińsko-kamieńskiej (22,2%), poznańskiej (19,7%) i
gdańskiej (18,1%). Ten subiektywny związek z parafią wierni
przenoszą na inne wartości: praktyki religijne, ofiary
pieniężne, postawy społeczne. Największą troskę o swoją
parafię ponownie wykazują wierni diecezji łomżyńskiej,
tarnowskiej i sandomierskiej, najmniejszą - archidiecezji
warszawskiej. Ważny wskaźnik związku z parafią to
działalność charytatywna. Ogólnopolskie badania wskazują,
że od 1991 r. nastąpił znaczący wzrost parafialnej
aktywności charytatywnej - 15% ogółu dorosłych, 30% w
1998 r. i 35% w 2002 r.. Pokazują to również badania w 12
diecezjach, choć wyniki różnicują się w poszczególnych
diecezjach, np. w diecezji tarnowskiej jest ona wyższa od
ogólnopolskich wskaźników (44,6%), niższy wskaźnik niż w
kraju występuje w diecezji łódzkiej (25,7%), sandomierskiej
(22,9%), gdańskiej (19,6%), katowickiej
i warszawskiej (18,5%),
włocławskiej (17,4%). Porównując wszystkie dane, stwierdzono,
że spośród badanych diecezji trzy - tarnowska, łomżyńska i
sandomierska mają najwyższe wskaźniki parafialnej
identyfikacji i najniższy odsetek osób deklarujących brak
związku z parafią.
Dane te mówią, że w naszych diecezjach jest duży kapitał
społecznego zaufania, jego zasoby mogą być spożytkowane dla
dobra wspólnego,
jeżeli mądrze zostanie zagospodarowany.
Co wiemy o religijności naszej młodzieży?
Pokoleniem JP II, Pokoleniem X, Pokoleniem... nazywają
młodzież socjologowie. W badaniach zwraca się uwagę na aspekt
wychowawczy, psychologiczny, społeczny, filozoficzny. Jaka
młodzież wyłania się z omawianych tu badań? Socjologowie
skupili się przede wszystkim na religijności młodzieży.
Badaniom poddane zostały następujące aspekty religijności:
stosunek do wiary i praktyk religijnych, wiedza religijna,
praktyki religijne, związek z parafią i moralność religijna.
Z badań wynika, że autodeklaracja wiary nie zawsze pokrywa się
z praktykami religijnymi. Młodzież głęboko wierząca i
wierząca najliczniejsza jest w diecezji tarnowskiej - 98%,
łomżyńskiej - 97% i włocławskiej 90%. Jednocześnie badacze
wskazują diecezje, gdzie jest najwyższy procent młodzieży
indyferentnej religijnie, obojętnej i niewierzącej
(archidiecezja łódzka i gdańska). Młodzież z terenów
słabiej zurbanizowanych częściej deklaruje udział w
praktykach religijnych (diecezje tarnowska, łomżyńska,
włocławska). Najmniej praktykującą młodzież można spotkać
w archidiecezji łódzkiej, warszawskiej,
szczecińsko-kamieńskiej, w miastach średnich i powyżej 100
tys. mieszkańców. Zebrany materiał w 12 diecezjach wskazuje
dość wysoki poziom identyfikacji młodych z wiarą i udział w
praktykach religijnych. Jednocześnie zauważalne jest zjawisko,
że nie zawsze wysokim wskaźnikom autodeklaracji wiary i praktyk
religijnych towarzyszy znajomość prawd wiary. W sferze
moralności młodzież stawia sumienie jako główny czynnik w
rozstrzyganiu konfliktów moralnych. Zauważa się, że młodzi w
ocenie życia rodzinnego i małżeńskiego przez wybór
odpowiedzi "dopuszczalne" dają duże przyzwolenie na
zachowania nieetyczne. Badania pokazały, że są diecezje, na
których terenach religijność młodzieży wymaga zdecydowanych
działań naprawczych. Zauważane są też procesy
subiektywizacji i prywatyzacji wiary wśród młodego pokolenia.
Polskiej młodzieży łatwiej jest manifestować przywiązanie do
wiary, niż żyć nią na
co dzień (ks. Antoni Zaremba).
Wysoka religijność tzw. ściany
wschodniej
Trudno uogólniać wyniki badań przeprowadzonych w 12 diecezjach na całą
wspólnotę Kościoła w Polsce. Już dotychczasowe podsumowania pozwalają wnioskować
o zróżnicowaniu religijności w poszczególnych diecezjach, o tym, jak ogromny
wpływ mają na nią takie zmienne, jak urbanizacja, wykształcenie, płeć, wiek,
wielkość miejscowości, region, zaszłości historyczne, a także czas.
Przypomnijmy, że między badaniem pierwszej i ostatniej diecezji minęło 10 lat.
Dla Polski były to często lata cywilizacyjnych przełomów, które również
przekładają się na obraz religijności. Dane o różnicach w religijności
potwierdzają też ogólnopolskie badania statystyczne communicantes i dominicantes,
prowadzone od wielu lat przez ISKK SAC. Te dwa źródła: badania wykonane metodą
wywiadu kwestionariuszowego oraz dane zebrane w corocznych badaniach
uczestnictwa w niedzielnej Mszy św. (dominicantes) i przyjmowania Komunii św. (communicantes)
pozwalają skonstruować mapę religijności Polski, na której wysokim stopniem
religijności wyróżnia się tzw. ściana wschodnia - diecezje tarnowska, łomżyńska,
lubelska i sandomierska; diecezje o średnim poziomie religijności to:
częstochowska, poznańska, gdańska, katowicka; a obszarami o niższym poziomie
religijności są diecezje: włocławska, łódzka, szczecińsko-kamieńska i
warszawska. Autorzy badań zaznaczają, że pełny obraz religijności Polaków można
prezentować dopiero po przeprowadzeniu badań w pozostałych diecezjach.
* * *
Wskaźnik religijności w diecezjach kościoła
katolickiego w Polsce (na podstawie badań OSS OPINIA ISKK
1997-2006)
Ilu jest w Polsce rzymsko-katolików ?
Bardzo trudno jest szacować dokładną liczebność wyznawców,
ponieważ KrK zalicza do swoich wyznawców każdego ochrzczonego,
co znacząco zawyża tę liczbę.
Jak więc jest naprawdę wiemy przecież .Wielu z nas chrzci swoje dzieci nie dlatego, że wierzy w boga Jehowę. Robi to z
asekurantyzmu i obawy, że dziecko kiedyś może mieć do nas o to pretensję
jeżeli nie zostanie poddane rytualnemu "zmywaniu grzechu pierworodnego".
Do tego presja sąsiadów,
rodziny, czy znajomych. I oto mamy prawie 95 % wskaźnik wierzących katolików w Polsce. Podczas gdy prawda jest
następująca:
85% ludności uważa się obecnie za katolików
70% bywa chociaż raz w roku w kościele
30% uczęszcza systematycznie do kościoła ( minimum 3 razy w
miesiącu)
15% zgadza się ze wszystkim czego naucza kościół.
20% wierzy w nieomylność papieża.
30% wierzy w piekło, ale o dziwo
55% wierzy w życie pozagrobowe.
Kogo utrzymujemy ?
Około 120 000 darmozjadów w tym:
45 000 katechetów, 32 000 księży
diecezjalnych, 5500 księży zakonnych. 25 000 zakonnic, ponad
7000 alumnów
zakonnych i diecezjalnych
Statystyka
Kościoła katolickiego 2005
(opracowano na podstawie danych statystycznych
udostępnionych przez Ośrodek Statystyki Kościelnej w
Watykanie) |
Wierni i
parafie 2005 i 2006 r.
Diecezja
|
procent
katolików
2005 r.
|
procent
katolików
2006 r. |
parafie
diecezj.
|
parafie
zakonne
|
parafie
łącznie
2005 r.
|
parafie
łącznie
2006 r. |
inne ośrodki
duszpasterskie
o stałej obsadzie
|
Białostocka |
88,5
|
85,7 |
110
|
2
|
112
|
112 |
24
|
Bielsko
- Żywiecka |
87,5
|
88,9 |
187
|
17
|
204
|
204 |
-
|
Bydgoska |
95,4
|
95,5 |
135
|
10
|
145
|
145 |
-
|
Częstochowa |
96,3
|
96,4 |
294
|
13
|
308
|
308 |
3
|
Drohiczyńska |
71,2
|
72,4 |
93
|
3
|
96
|
96 |
92
|
Elbląska |
95,7
|
95,7 |
140
|
17
|
157
|
157 |
30
|
Ełcka |
96,6
|
96,6 |
142
|
9
|
152
|
152 |
-
|
Gdańska |
93,4
|
93,7 |
171
|
19
|
190
|
190 |
-
|
Gliwicka |
85,9
|
91,5 |
136
|
18
|
154
|
154 |
-
|
Gnieźnieńska |
99,2
|
99,2 |
258
|
8
|
266
|
266 |
-
|
Kaliska |
98,7
|
98,7 |
262
|
17
|
279
|
280 |
-
|
Katowicka |
97,3
|
97,5 |
302
|
12
|
314
|
315 |
5
|
Kielecka |
97,2
|
96,7 |
289
|
14
|
303
|
302 |
2
|
Koszalińsko
- Kołobrzeska |
93,0
|
92,5 |
198
|
19
|
217
|
219 |
1
|
Krakowska |
96,9
|
96,9 |
364
|
54
|
418
|
428 |
16
|
Legnicka |
92,7
|
86,9 |
211
|
24
|
235
|
235 |
-
|
Lubelska |
97,1
|
97,3 |
253
|
8
|
261
|
263 |
50
|
Łódzka |
94,8
|
94,8 |
197
|
15
|
212
|
212 |
-
|
Łomżyńska |
99,0
|
99,0 |
176
|
5
|
181
|
181 |
122
|
Łowicka |
99,7
|
99,7 |
154
|
9
|
163
|
163 |
-
|
Opolska |
95,6
|
95,6 |
365
|
13
|
397
|
397 |
1
|
Ordynariat
Polowy WP |
bd
|
94,7 |
77
|
17
|
94
|
94 |
-
|
Pelplińska |
94,0
|
93,6 |
271
|
14
|
285
|
285 |
-
|
Płocka |
99,6
|
99,6 |
237
|
6
|
243
|
244 |
-
|
Poznańska |
96,0
|
95,7 |
381
|
16
|
397
|
399 |
1
|
Przemyska |
92,0
|
97,1 |
355
|
28
|
383
|
385 |
12
|
Radomska* |
97,9
|
99,2 |
289
|
10
|
299
|
299 |
61
|
Rzeszowska |
97,7
|
97,2 |
215
|
12
|
227
|
235 |
-
|
Sandomierska |
97,2
|
97,2 |
228
|
9
|
237
|
237 |
-
|
Siedlecka |
98,8
|
98,4 |
232
|
11
|
243
|
243 |
-
|
Sosnowiecka |
98,7
|
98,7 |
150
|
9
|
159
|
160 |
-
|
Szczecińsko-Kamieńska |
93,9
|
94,3 |
230
|
39
|
269
|
269 |
-
|
Świdnicka |
98,8
|
98,8 |
169
|
14
|
183
|
185 |
1
|
Tarnowska |
99,5
|
99,4 |
427
|
16
|
443
|
446 |
5
|
Toruńska |
94,0
|
96,4 |
183
|
9
|
192
|
193 |
1
|
Warmińska |
97,6
|
97,6 |
206
|
26
|
256
|
256 |
293
|
Warszawska |
94,2
|
94,3 |
182
|
28
|
210
|
210 |
7
|
Warszawsko-Praska |
96,0
|
96,0 |
159
|
9
|
168
|
169 |
-
|
Włocławska |
98,9
|
98,5 |
218
|
12
|
230
|
230 |
136
|
Wrocławska |
99,0
|
99,0 |
254
|
38
|
294
|
296 |
2
|
Zamojsko
- Lubaczowska |
97,2
|
97,2 |
175
|
4
|
179
|
180 |
2
|
Zielonogórsko
- Gorzowska |
92,6
|
92,6 |
239
|
22
|
261
|
263 |
-
|
Razem: |
93,7
|
95,8 |
9314
|
655
|
10016
|
10057 |
867
|
|
|
|
|
|
|
|
-
|
Przemysko
- Warszawska |
bd
|
bd |
72
|
12
|
84
|
84 |
2
|
Wrocławsko
- Gdańska |
bd
|
bd |
24
|
1
|
58
|
57 |
-
|
Księża, alumni, bracia
zakonni, siostry zakonne 2005
|
A jak jest w Europie i na Świecie ?
Szacunkowo oblicza się, że chrześcijaństwo wyznaje ponad
30% ludności świata (około 2 miliardy), w tym:
około 0,9 miliarda to katolicy
590 milionów - protestanci
310 milionów - prawosławni
192 miliony - zielonoświątkowcy różnych nurtów
84 miliony - anglikanie
414 milionów - wyznawcy Kościołów wschodnich -
niechalcedońskich, oraz nie zaliczających się do poprzednich.
ponad 12 milionów - mormoni
około 6,5 miliona - świadkowie Jehowy
około 1,5 miliona - żydzi mesjanistyczni
% chrześcijan na Świecie w poszczególnych państwach:
50 wybranych krajów świata w podziale na:
-wierzących
-niewierzących
-rzymskokatolikow
Państwo |
Liczba ludności |
Odsetek %
niewierzących
w populacji |
Liczba niewierzących
(minimum - maksimum
w tyś. obywateli |
Ilość %
rzymsko-katolików
w grupie wierzących |
Religia dominująca |
Polska |
38.126.000 |
8-10 |
3.051-3.813 |
90,7 |
rzymsko-katolicyzm |
Szwecja |
8.986.000 |
46-85 |
4.133 - 7.638 |
1,7 |
luteranie (88,9%) |
Dania |
5.414.000 |
43-80 |
2.328 - 4.331 |
1,8 |
luteranie (91%) |
Wietnam |
83.120.000 |
80-85 |
66.496 - 70.652 |
8,0 |
buddyści (68%) |
Norwegia |
4.575.000 |
31-72 |
1.418 -
3.294 |
1-1,2 |
luteranie (79%) |
Japonia |
127.333.000 |
64-65% |
81.493-82.766 |
0,2-0,3 i 0,5
protest. |
szintoizm (85%) |
Francja |
60.424.000 |
43-54% |
25.982-32.629 |
11 |
ateizm+protestanci |
Niemcy |
82.425.000 |
41-49% |
33.794-40.388 |
12 |
protestanci+ateizm |
Czechy |
10.246.100 |
54-61% |
5.329-6.250 |
21 |
protestanci |
Rosja |
143.782.000 |
24-48% |
34.508-69.015 |
0 |
prawosławie |
Finlandia |
5.215.000 |
28-60% |
1.460 -3.129 |
0,4 |
luteranie |
Węgry |
10.032.000 |
32-46% |
3.210 -4.615 |
54 (42)* |
katolicyzm |
Anglia |
60.271.000 |
31-44% |
18.684-26.519 |
5-5,7 |
anglikanizm |
Holandia |
16.318.000 |
39-44% |
6.364-7.180 |
19 |
ateizm+protestanci |
Belgia |
10.348.000 |
42-43% |
4.346-4.450 |
72 |
katolicyzm |
Włochy |
58.057.000 |
6-15% |
3.483-8.709 |
89 |
rzymsko-katolicyzm |
Hiszpania |
40.281.000 |
15-24% |
6.042-9.667 |
78 |
rzymsko-katolicyzm |
Szwajcaria |
7.451.000 |
17-27% |
1.267-2.012 |
39,8 |
protestantyzm |
Chiny |
1.298.848.000 |
8-14% ( ? ) |
103.908-181.839 |
0,1-03 |
ateizm+buddyzm |
Grecja |
10.648.000 |
16% |
1.704 |
1,4 |
prawosławie |
Bułgaria |
7.518.000 |
34-40% |
2.556-3.007 |
0,4 |
prawosławie |
USA |
293.028.000 |
3-9% |
8.791-26.823 |
31 |
protestantyzm |
Źródło: Phil Zuckerman, - The Cambridge Companion to Atheism,
· Na świecie jest obecnie 800-1250 milionów niewierzących.
|