|
|
Państwo Watykan - Historia
Watykanu
Państwo Watykańskie (Città del Vaticano, Stato della Città del Vaticano)
- państwo-miasto europejskie, enklawa w Rzymie, Włochy.
Watykan to siedziba najwyższych władz Kościoła rzymskokatolickiego,
gdzie rezyduje papież. Nazywany jest również Stolicą Apostolską (łac.
Sedes Apostolica, Sancta Sedes). Obywatele Watykanu to głównie
dygnitarze kościelni, księża, zakonnice i gwardia szwajcarska. Oprócz
tego do pracy przychodzi około 3.000 osób mieszkających poza murami
Watykanu (pracownicy poczty, radia, gazety, dworca kolejowego i służby
medycznej). Gospodarka opiera się na dochodach z pielgrzymek i wizyt w
muzeach (rocznie od 4 do 7 mln turystów), rękodzieła i emisji znaczków
pocztowych. Watykan ma prawo bicia własnych monet, które są rarytasem
numizmatycznym i posiada maleńką stację kolejową.
Historia
Historia Watykanu sięga IV wieku, kiedy cesarz rzymski przekazał
biskupom Rzymu jeden z pałaców. W tym samym czasie zaczęli oni forsować
prymat biskupa Rzymu nad pozostałymi biskupami chrześcijaństwa. Państwo
Kościelne, władane przez papieży, powstało później. Jego powstanie
związane były z odkryciem tzw. darowizny Konstantyna, który jakoby miał
darować papieżom Rzym wraz z okolicami. Państwo to utrzymało się do 1870
r., kiedy to armia króla Włoch Wiktora Emmanuela II włączyła je do
powstającego Królestwa Włoch. Papież nie zgodził się z tą decyzją i
ogłosił się więźniem Watykanu. Dopiero w 1929 rząd włoski i Stolica
Apostolska podpisali tzw. traktaty laterańskie, kończące spór.
Początkowo siedzibą papieży nie był sam Watykan lecz Lateran. Watykan
był miejscem pielgrzymek do Grobu św. Piotra. Wokół już w pierwszych
wiekach chrześcijaństwa zbudowano klasztory, przytułki i schroniska.
Powstały też liczne kramy kupieckie obsługujące podróżujących. Pierwsze
umocnienia obejmujące bazylikę św. Piotra i Mauzoleum Hadriana zostały
zbudowane podczas pontyfikatu papieża Leona IV pod koniec IX wieku.
Watykan stał się miejscem, gdzie papież mógł się schronić przed
najeźdźcami. Przeniesienia siedziby papieskiej na Watykan dokonał
Grzegorz XI 17 stycznia 1377 po powrocie z Awinionu.
Organizacja Państwa Watykańskiego
Państwo Watykańskie nie stanowi części Włoch, choć jest położone w
obrębie Rzymu. Dostojnik wybrany na papieża i biskupa Rzymu jest
jednocześnie głową Państwa Watykańskiego. Jest też ostatnim w Europie
władcą absolutnym, najwyższą władzą ustawodawczą, sądowniczą i
wykonawczą. Watykan ma niewielu stałych obywateli. Obywatelstwo
watykańskie jest natomiast czasowo przyznawane osobom, które pełnią
jakieś funkcje na rzecz Stolicy Apostolskiej. W 1994 roku Watykan miał
zaledwie 475 obywateli, z czego połowa pozostawała w służbie
dyplomatycznej. Około 100 osób to żołnierze Gwardii Szwajcarskiej
(tracący obywatelstwo z chwilą powrotu do Szwajcarii). Pozostali
obywatele to kardynałowie (w służbie czynnej i emerytowani) oraz osoby
świeckie i duchowne zatrudniane przez Państwo Watykańskie. Obywatele
Państwa Watykańskiego są w zasadzie wolni od podatków (poza niewielkimi
świadczeniami). Zgodnie z prawem międzynarodowym Państwo Watykańskie
może utrzymywać wojsko, a także posiadać marynarkę wojenną i lotnictwo,
jednakże z woli Pawła VI "siły zbrojne" Watykanu zostały zredukowane (w
1970 roku) do minimum; rozwiązaniu uległa Gwardia Szlachecka, Gwardia
Palatyńska i Żandarmeria Pontyfikalna (które i tak od pewnego czasu
pełniły funkcje czysto reprezentacyjne).
Papież zleca zarządzanie miastem papieskiej Komisji ds. Państwa-Miasta
Watykan. Jest ona złożona z pięciu kardynałów i spotyka się kilka razy w
roku. Przewodniczący Komisji ma do pomocy delegata specjalnego, który
zajmuje się codziennymi sprawami miasta. Delegatowi specjalnemu podlega
Sekretarz Generalny i cztery główne zarządy: Muzeów i Galerii, Służb
Technicznych, Służb Ekonomicznych i Służb Sanitarnych. On też jest
zwierzchnikiem Obserwatorium Astronomicznego, Dyrekcji Rezydencji
Papieskiej i Dyrekcji Studiów Archeologicznych. Sekretarz Generalny
sprawuje też władzę nad 10. instytucjami, w tym: biurem prawnym, biurem
personalnym, biurem obrachunkowym, biurem poczty i telegrafu, archiwami
państwowymi, wydziałem ds. policji, biurem informacji turystycznej.
Watykan ma 100-osobową służbę medyczną, aptekę, powołaną w 1941 roku
straż pożarną i 120-osobowy oddział żandarmerii, która troszczy się
m.in. o bezpieczeństwo pielgrzymów przybywających do Rzymu.
Stolica Apostolska w świetle prawa międzynarodowego
Utworzenie w 1929 roku Państwa Miasta Watykańskiego zdeterminowało
dyskusje na temat jego relacji z podmiotem dla którego został utworzony
— Stolicą Apostolską. Z jednej strony występują dyskusje o statusie
Watykanu na arenie międzynarodowej, z drugiej o typie powiązania ze
Stolicą Apostolską. W obydwu przypadkach trwa nieustająca polemika, w
której ścierają się dwa podstawowe stanowiska: monistyczne i
dualistyczne.
Zgodnie z Traktatem Laterańskim celem istnienia Państwa Miasta
Watykańskiego jest zagwarantowanie niezależności Stolicy Apostolskiej.
Stanowisko Kościoła w tej sprawie przedstawił papież Pius XII podczas
przemówienia w Mediolanie w 1929 roku, stwierdzając iż status prawny
Stolicy Świętej nie może zmierzać do żadnego poddaństwa.
Przyglądając się bliżej samemu Watykanowi, można zobaczyć w jakim
stopniu umowne jest używanie w stosunku do niego określenia „państwo".
Według definicji państwo posiada trzy atrybuty: terytorium, ludność i
suwerenność. Watykan obejmuje terytorium liczące 0,44 km kwadratowego.
Wszelkie nieruchomości w obrębie państwa-miasta nie tylko podlegają
władzy, lecz są całkowitą własnością Stolicy Apostolskiej, co jest
tożsame z odrodzeniem państwa patrymonialnego powszechnego w epoce
feudalnej.
Watykan posiada też swoich obywateli, w 1997 roku było ich 400, a osób
uznanych za mieszkańców ponad 850. Należy przy okazji dodać iż kolejne
3000 osób mieszkających poza murami Watykanu pracuje na jego terenie. Są
to głównie pracownicy poczty, radia, gazety, dworca kolejowego czy
służby medycznej. Jednak ze względu na charakter państwa (zapewnienie
suwerenności Stolicy Apostolskiej) poddanym papieskim nie przysługują
żadne prawa polityczne ani też żadna możliwość partycypacji politycznej.
W związku z tym w Watykanie nie występuje żaden organ o charakterze
parlamentarnym. Nie przeprowadza się też, poza elekcją papieża, żadnych
wyborów. Jednak i w czasie trwania interregnum wszelka władza cywilna
dotycząca zarządzania Państwem Watykańskim spoczywa na Kolegium
Kardynalskim (które sprawuje także funkcję Kolegium Elektorów). Watykan
posiada jednak odrębną strukturę sądownictwa państwowego. Konstytucja z
1929 roku oraz Regulamin Prawny Watykanu ustanowił Trybunał I Instancji,
który orzekał w sprawach cywilnych i karnych w trzyosobowym składzie.
Instancją odwoławczą dla tego trybunału był jednak już Trybunał Roty
Rzymskiej.
Na mocy Motu Proprio Con la legge z 1.5.1946 roku, wydanego przez Piusa
XII, sądownictwo Państwa-Miasta Watykańskiego obejmowało:
1) Urząd Sędziego,
2) Trybunał I Instancji (właściwy w sprawach cywilnych i karnych),
3) Sąd Apelacyjny oraz
4) Sąd Kasacyjny (sąd kasacyjny posiada, z nielicznymi wyjątkami,
wyłączne kompetencje prawne w sprawach karnych wobec kardynałów i
biskupów za zgodą papieża). Prawo łaski, udzielania dyspens i odroczeń
zastrzeżono wyłącznie dla Biskupa Rzymu. Istniejąca w watykańskim
ustawodawstwie kara śmierci została zniesiona przez Pawła VI. Sprawy
mniejszej wagi przekazywane są Sędziemu Państwa Watykańskiego,
obywatelowi Państwa Watykańskiego, powoływanego przez papieża.
Podporządkowani mu są notariusz i dwaj urzędnicy sądowi. Funkcje
prokuratorskie sprawuje Promotor Sprawiedliwości Trybunału, powoływany
przez papieża na okres pięciu lat
Ostatnim atrybutem właściwym dla państwa jest suwerenność. Wspomniałem
już że na tym polu ścierają się dwie koncepcje: monistyczna i
dualistyczna.
Zwolennicy koncepcji monistycznej wychodzą z założenia, iż na arenie
międzynarodowej Kościół katolicki reprezentowany jest przez jeden
podmiot, chociaż nie określają dokładnie, czy chodzi o Stolicę
Apostolską, czy o jego suwerena — Watykan. Część zwolenników tej teorii
twierdzi, iż Państwo Watykańskie nie posiada atrybutów przynależnych
suwerennemu państwu, więc nie może być z tego powodu uznane za nie przez
prawo międzynarodowe. Przykładem jest fakt, iż wysłannicy papiescy
reprezentują tylko i wyłącznie Stolicę Apostolską, nie zaś Państwo
Watykan, a Watykan nie posiadał i nie posiada swoich przedstawicielstw
dyplomatycznych. Kolejnym argumentem tej teorii jest to, iż normy ustawy
zasadniczej Państwa Watykańskiego zostały nadane przez Traktaty
Laterańskie, nie są normami pierwotnymi. W myśl tej teorii Państwo
Watykańskie uznawane jest za wasala Kościoła, który obdarzył Stolicę
Apostolską autonomią w stosunku do Kościoła. Relację tę można uznać za
formę unii realnej, gdyż Państwo Watykańskie zależne jest od innego
podmiotu prawa międzynarodowego, lecz ma pełną zdolność międzynarodową
jaką dysponuje państwo suwerenne [_5_]. Problemem z tym założeniem
polega na tym, iż do zawarcia unii realnej potrzebna jest wola i zgoda
obu podmiotów, której ani Stolica Apostolska, ani Watykan nie wyrażają.
J. Sutora reprezentuje pogląd, iż Stolica Apostolska, będąc naczelnym
organem Kościoła katolickiego, tworzy z Państwem Miastem Watykańskim
jedne podmiot prawa międzynarodowego. Czynne prawo legacji, w tym
aspekcie, reprezentuje tylko i wyłącznie papież jako głowa Kościoła i
jego naczelna organizacja — Stolica Apostolska. Papież występuje więc w
stosunkach międzynarodowych w dwoistym charakterze — jako głowa
suwerennego państwa, co upoważnia do zawierania umów międzynarodowych
oraz jako Głowa Kościoła — upoważniony do zawierania konkordatów.
Część zwolenników monistyczności klasyfikuje Państwo Watykańskie jako
przedmiot podmiotu, którym jest Stolica Apostolska, gdyż według nich
suwerenność Państwa Watykańskiego została wchłonięta przez Stolicę
Apostolską. U podstaw tej tezy leży założenie, iż Stolica Apostolska
jest posiadaczem suwerenności duchowej, a Watykan jest tego wyrażeniem w
formie doczesnej.
Koncepcja dualistyczna natomiast przypisuje Państwu Watykańskiemu
wszystkie atrybuty suwerenności terytorialnej, czyli doczesnej,
traktując Stolicę Apostolską jedynie jako posiadacza suwerenności
duchowej. W takim założeniu oba podmioty suwerenności posiadają atrybuty
podmiotowości publicznoprawnej w stosunkach międzynarodowych. Kwestią
dyskusyjną jest określenie ich relacji. W tym ujęciu rozpatrywane są
relacje podległe: wasalna oraz protektorat w którym kraj podporządkowany
dzieli los państwa-opiekuna. Założenia te są błędne, gdyż Stolica
Apostolska, nie jest państwem dlatego nie może występować w założonej,
nadrzędnej roli.
Reprezentowane są też poglądy o unii łączącej Państwo Watykańskie i
Stolicę Apostolską: personalnej — przez osobę papieża, oraz realnej
poprzez posiadanie wspólnego suwerena, wspólnych organów oraz wspólnych
przedstawicielstw. Jak już wspomniałem, założenie to jest nieprawdziwe,
gdyż oba podmioty nie wykazują woli do stworzenia relacji unijnych.
Według założeń prawa międzynarodowego relacja Watykanu i Stolicy
Apostolskiej rozpatrywana jest jako związek dwóch podmiotów prawa
międzynarodowego, przy czym każdy podmiot ma odrębność do czynności w
prawie międzynarodowym lub podporządkowanie Państwa Watykańskiego wobec
Stolicy Apostolskiej posiadającej przedstawicieli dyplomatycznych.
Należy jednak podkreślić, iż Państwo Watykańskie zostało zaakceptowane w
formie wyraźnej przez Włochy w Traktacie Laterańskim oraz Hiszpanię,
Dominikanę i Wenezuele w konkordatach podpisanych ze Stolicą Apostolską,
jak również dorozumianej poprzez zawieranie umów dwustronnych i
wielostronnych z państwami trzecimi, udział w konferencjach
międzynarodowych, w których mogą uczestniczyć jedynie przedstawiciele
państw, oraz członkostwo w organizacjach pozarządowych i
międzynarodowych, odrębne od członkostwa Stolicy Apostolskiej. W
praktyce nie wystąpiła jeszcze sytuacja, by Watykan i Stolica Apostolska
były członkami tej samej organizacji międzynarodowej.
(tekst niebieski w/g : http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4942)
|