Walka o Polskę neutralną
światopoglądowo.
Ostatnia
aktualizacja:
07-lutego-2009
Antyklerykalizm
*
Strona ta jest współtworzona
przez społeczność internetową i
stanowi odbicie poglądów tych osób
które zechciały do mnie napisać.
Ponieważ serwis jest z założenia
antyklerykalny brane są jedynie pod
uwagę wypowiedzi osób w jakimś
stopniu niezadowolonych
z kierunku ku któremu zmierza nasze
coraz bardziej wyznaniowe państwo.
Wychodzę bowiem z założenia, że o
interesy kleru i
Kościoła
rzymskokatolickiego dba już
przynajmniej 10% polskiego Internetu
w postaci różnej maści stron
diecezjalnych, parafialnych i
portali
katolickich. Odpowiedzi tzw. meherów
czyli zwolenników jedności państwa i
Kosciola są jednak zliczane i brane
pod uwagę w
statystyce ogólnej.
- Ogólna ilość wypowiedzi (również
zwolenników państwa kościelnego -
138
- Ogólna ilość wypowiedzi tych,
którzy nie widzą nic złego w
ingerencji
41
Kościoła w sprawy państwa.
-
Wypowiedzi tych którzy wnieśli coś
do poniższego -
28
Czym
jest antyklerykalizm ?
Jest postawą niechętną wpływaniu
religijnych poglądów na
administrowanie państwem. A więc
rodzajem ideologii
społeczno-politycznej przeciwstawną
wobec klerykalizmu. Antyklerykalizm
nie dopuszcza władzy władzy kleru
w sferze publicznej. Żadnego rodzaju
doradzania, oceniania i wypowiadania
się publicznie na tematy państwa i
jego polityki.
Antyklerykalizm może występować z
różnym nasileniem i nawiązywać do
różnych źródeł ideowych. Odnosi się
do dowolnej instytucji religijnej,
choć najczęściej pod tym terminem
rozumiana jest krytyka klerykalizmu
chrześcijańskiego i w przypadku
Polski katolickiego, a dokładniej
rzymsko-katolickiego.
Oczywiście nie dotyczy to
wyznaczonych miejsc kultu i
prywatnych obiektów - takich jak
domy i ogrody. Każdy bowiem ma prawo
na terenie swojej własności do
dowolnych postaw czy zachowań, o ile
nie stoją one w jawnej sprzeczności
z prawem.. Podstawą antyklerykalizmu
jest sprzeciw wobec niektórych
przejawów działalności kleru i
instytucji wyznaniowych.
Chodzi tu o brak akceptacji
wpływania tych instytucji na poza
religijne życie społeczeństwa, lub
ingerencję w sprawy państwa
i samorządów terytorialnych.
Inaczej mówiąc każdy ma prawo
wierzyć w co chce, ale nie powinien
publicznie tego manifestować.
Powinien się też wstrzymać od
opinii, na które miały wpływ jego
poglądy religijne.
Zdaję sobie sprawę, że czasami jest
to trudne - chodzi jednak o to by
była to osobista strefa prywatności
taka sama jak np. życie intymne, czy
dane osobowe. Nie należy więc ich
uzewnętrzniać z wyjątkiem
wspomnianych miejsc kultu i spotkań
prywatnych. Państwo i sfera
publiczna powinna być całkowicie
podporządkowana dobru obywateli.
Niedopuszczalne jest działanie
państwa w interesie dowolnego
wyznania.
Wszelkie oznaki wiary w postaci
krzyży, półksiężycy itp. symboli
powinny być całkowicie wyeliminowane
z życia publicznego. Również
wypowiedzi kleru w środkach masowego
przekazu stanowią wykroczenie
przeciw porządkowi publicznemu i
powinny być ścigane prawnie.
Wypowiedzi hierarchów Kościoła o chrześcijańskich korzeniach Europy i
religijnej wrodzonej nam etyce są
pozbawione nie tylko wszelkich
podstaw, ale stanowią wręcz
religijny bełkot ....w dodatku
oparty na własnym interesie kleru i
nieprawdziwe z historycznego punktu
widzenia.
Czy jesteśmy państwem klerykalnym ?
Bez wątpienia. Kościół posiada
znaczący wpływ na pracę rządu.
Posiada też liczne przywileje
(prawne, podatkowe) pozwalające mu
na pasożytnictwo kosztem ludzi nie
będących przedstawicielami kleru.
Oto propozycje uregulowań prawnych
mających na celu niwelację wpływu
Kościoła na nasze życie publiczne.
Większość tych postulatów znajduje
się od dawna w prawodawstwie państw
demokratycznych.
Jedynie my - bardziej przypominamy
państwa wyznaniowe takie jak Iran
czy Afganistan, niż demokratyczne
kraje europejskie.
1.Każdy obywatel dowolnej wiary ma
prawo być traktowany jednakowo przez
społeczeństwo i sam powinien
przyjmować analogiczną
postawę pozbawioną wpływu swej wiary
na własne postępowanie w sferze
publicznej.
2.Winna istnieć pełna swoboda
wyznania, gdzie każdy będzie mógł
wyznawać dowolną religię w miejscu
do tego wyznaczonym.
3.Należy wprowadzić całkowity zakaz
nauczania religii poza wspomnianymi
miejscami kultu. Chodzi o kościoły,
domy katechetyczne itp. miejsca
stanowiące własność instytucji
religijnych. Udział we wszelkiego
rodzaju nabożeństwach, ceremoniałach
i naukach religijnych winien być
całkowicie dobrowolny. W przypadku
osób niepełnoletnich wyłącznie w
towarzystwie osób pełnoletnich
będących ich prawnymi opiekunami lub
poświadczonym urzędowo dokumentem
upoważniających do czasowego
przejęcia opieki nad nieletnim (np.
w przypadku nauczania religii).
4.Osoby duchowne dowolnego wyznania
powinny mieć prawo do opuszczania
terenu miejsca kultu wyłącznie w
ubraniu
pozbawianym wszelkich cech i oznak
kultu. Również zachowanie tych osób
poza terenem kultu winno nosić pod
rygorem kary administracyjnej
wszelkie cechy neutralności
światopoglądowej.
5.Wszelkie wypowiedzi publiczne
kapłanów poza świątynią i ich
własnymi mediami winny być
zabronione. Dotyczy to również
wszystkich innych osób usiłujących
zakłócić zasadę państwa neutralnego
światopoglądowo. Wszelkie oznaki
kultu w postaci amuletów, medalików,
czy szkaplerzy noszone być mogą
jedynie w przypadku zasłonięcia ich
odzieżą.
6. Religie i miejsca kultu mogą
istnieć tylko jako utrzymywane i
finansowane ze środków wyznawców.
Dopuszcza się
działalność komercyjną i gospodarczą
jedynie na terenie własnym, lub
poprzez własne media. Wszelkie ulgi
podatkowe i preferencje winny być
surowo zabronione. Obowiązywać więc
powinna pełna zasada
samofinansowania instytucji
religijnych na każdym poziomie.
Dotyczy to też pełnej odpłatności za
wszelkie świadczenia publiczne i
socjalne.
7. Dążenie do uzyskania
instytucjonalnego wpływu
duchowieństwa na życie społeczne,
polityczne i kulturalne w dowolny
sposób winno być traktowane jak
przestępstwo ,przeciw państwu
poprzez agenturalną działalność
obcego państwa bądź korporacji.
8.Udział w strukturach państwowych i
samorządowych wszelkich organizacji
religijnych i ich przedstawicieli w
postaci doradców, kapelanów,
konsultantów itp. jest zabroniony.
9.We wszelkich przypadkach
naruszenia prawa powoływanie się na
motywy religijne stanowi dodatkową
okoliczność obciążającą analogiczną
jak działanie pod wpływem alkoholu
lub narkotyków.
10.Człowiek ma prawo do życia i
swobodnego wyboru preferencji
religijnych pod warunkiem, że nie
będą one miały
wpływu na jego poczynania jako
obywatela. Dotyczy to również
obowiązku działania zgodnego z
prawem nawet wobec członków własnej
rodziny i siebie samego. (*1),(*2)
(*1) - Za obywatela uważa się
każdego człowieka od momentu
narodzin. Moment narodzin stanowi
przecięcie pępowiny i uaktywnienie
własnych procesów życiowych.
Przerwanie ciąży do 12 tygodnia
wymaga jedynie pisemnego wystąpienia
do
właściwej placówki służby zdrowia.
Po 12 tygodniu wymaga pisemnego
wystąpienia obojga partnerów i
uzasadnienia medycznego wraz z
dokumentacją. Zezwolenie następuje
automatycznie w przypadku
patologii ciąży i zagrożeniem życia
kobiety. W innych przypadkach wymaga
wyroku sądowego.
(*2) - Każdy człowiek ma prawo do
rezygnacji z życia w dowolnym
momencie uzasadnionym opinią
medyczną, własną wolą potwierdzoną
przez dwóch świadków i zgodą
opiekunów prawnych, bądź członków
najbliższej rodziny.
Wszelkie uwagi zarówno krytyczne jak
te wnoszące jakiś nowy aspekt do
tematu mile widziane.
Oczekuję na opinie pod adresem
e-mail
centurion@va.pl ,
lub z formularza strony głównej.
Opinie klerykałów nie zostaną
dołączone do strony - bo nie jest to
strona reklamowa Kościoła,
ani żadnej z jego 12 450 parafii czy
niemal podobnej liczby organizacji i
stowarzyszeń prokościelnych.
Niemniej negatywne opinie zostaną
również oznaczone w ilości ogólnej
wypowiedzi, wraz z podziałem
na ich rodzaj w zestawieniu
końcowym.
|