Ś
Dievas / Deices
Starożytny
litewski bóg Dievas (łotewski Dievs,
pruski Deices), swoje imię wywodzi
bezpośrednio z
protoindoeuropejskiego wyrazu „dieu”,
który to prawdopodobnie oznaczał
zarówno „boga” jak i „niebo”. Imię
to pierwotnie nie dotyczyło
judeochrześcijańskiego boga Jahwe
(tak jak to ma miejsce dzisiaj),
lecz Bałtyjskiego Boga.
Chrześcijanie przywłaszczyli sobie
imię Dievas aby nadać tożsamość
swojemu bogu na terenie Litwy.
Folklor ujawnia nam niewiele w
temacie wyglądu Dievasa, skupiając
się bardziej na jego ubiorze. Dievas
– młody mężczyzna – nosi srebrne
ubrania z filcu i jedwabiu a w ręku
dzierży srebrny (czasem zielony)
miecz, co jest podobne do tego jak
zwykli ubierać się bałtyjscy
książęta. Światło i srebro są
znakiem Dievasa, bardzo mocno jest
on związany z tymi atrybutami.
Czasem Dievas ukrywa swą tożsamość,
odziewając się w białą koszulę i
szary płaszcz, w których to wcale
nie wygląda jak władca. Podróżuje
wśród swych ludzi jako stary
człowiek, odwiedzając dom po domu,
wieś za wsią. Będąc w tym wcieleniu,
zachowuje się w zwykły sposób, zaś
dobrym ludziom rozdaje hojne dary.
Jego kosmologiczne funkcje
przedstawiają go jako stwórcę
świata, boga światła, stojącego po
stronie ładu, porządku. Dainy
(pieśni ludowe) opisują nie tyle
Dievasa jako stwórcę świata lecz
skupiają się na jego konkretnych
dziełach. Dievas tworzy zwykłe,
ziemskie przedmioty z wielką
precyzją, przekazując ludziom pewne
wartości kulturowe. Ustanawia
również prawa i pilnuje porządku na
świecie, zapewniając w ten sposób
kosmologiczno - religijną
stabilność.
Jako bóstwo rozstrzygające o
przeznaczeniu, Dievas ma bezpośredni
kontakt z ludzkim światem podczas
narodzin, uroczystości weselnych
oraz śmierci. Odpowiada to wpływom
które posiada Laima (bogini
przeznaczenia), której to moce i
funkcje przywłaszczył sobie Dievas.
Zdarza się nawet że Dievas występuje
jako ojciec Laimy. Taka konfrontacja
Dievasa i Laimy zaowocowała
powtarzającymi się konfliktami
pomiędzy dwoma bóstwami. W
większości potyczek między nimi
zwycięstwo należy do Laimy.
Dievas żyje i pracuje w swoim
własnym majątku umieszczonym na
szczycie stromej, skalistej góry.
Jego posiadłość składa się z tego
wszystkiego co znajdziemy na
zwykłej, bogatej ziemskiej farmie -
ogrodów, budynków, otaczających ich
pól i sauny (pirtis).
Dievas jeździ złotym lub srebrnym
wozem albo saniami ciągniętymi przez
znakomite srokate rumaki, zwane
Dievo Zirgai. Rumaki te czasem
występują jako czarne psy lub czarne
kruki, w pewien sposób symbolizując
jego zdolności prorocze. Dievas
także dosiada swoich rumaków.
Zjeżdża ze swej niebiańskiej góry
aby zwiększyć urodzajność pól.
Powolny zjazd z góry odpowiada
zbliżaniu się wiosny lub lata;
powolne tempo zapobiega zniszczeniu
rosy (świętej wody - rosa miała
właściwości magiczne). Jego
przybycie i przejazd są również
związane z cyklami słońca. Cykl
świąt agrarnych odpowiada rolniczym
zajęciom Dievasa i wskazuje na to że
jest on kalendarzowym Bogiem. Dievas
w takiej czy innej formie bierze
udział w prawie każdym święcie
wspólnoty, którego punktem
centralnym zazwyczaj jest obfity
posiłek. Wiele rytuałów zawiera
takie elementy jak przybycie Dievasa,
jego wejście i powitanie go.
Szczególnie podczas przesilenia
letniego świętuje się obecność
Dievasa oraz Saule (Bogini Słońca)
oraz dziękuje się im za ich dary.
Zaś święty Jan to często nikt inny
jak tylko Dievas ze
schrystianizowanym imieniem. Co
więcej – Dievas nie tylko zapewniał
urodzajne zbiory, rytuały z nim
związane kładą nacisk na ludzką
seksualność, zapładnianie zwierząt
oraz pszczelarstwo.
Dievas również bierze aktywny udział
w hodowli bydła, szczególnie koni.
Co do tych ostatnich to Dievas jest
tu szczególnie zaangażowany. Często
ofiaruje konie w podarunku, pomaga w
ich utrzymaniu i daje porady
dotyczące hodowli.
Dainus Sirutis (Audrius Dundzila), „Dievas”,
Romuva/USA, Nr 9, 1992.
Wizerunek Dievasa zaprezentowany w
powyższym artykule mocno bazuje na
litewskim folklorze i mitologii.
Etnologowie mają rozmaite poglądy
związane z tym bałtyjskim bóstwem.
A. J. Greimas uważa że: „Starania
związane ze znalezieniem głównego
bóstwa bałtyjskiego panteonu zdają
się być motywowane chęcią
znalezienia analogii do
chrześcijańskiego Boga”. Aczkolwiek
A. J. Greimas sądzi również że
istnieją pewne powody dla których
właśnie imię Dievas zostało
przekształcone w chrześcijańskiego
Boga. „Bałtyjski Dievas jest jednym
z najbardziej pozytywnych bóstw w
całym panteonie, udowadnia to fakt
że jego imię zostało wybrane do
reprezentowania chrześcijańskiego
Boga”. Zdaniem V. V. Ivanova oraz V.
N. Toporowa, Dievas wiódł prym wśród
głównych bogów Bałtów. W pruskim
panteonie nazywany jest on
Okopirmasem (tym który jest
pierwszy).
Jonas Trinkunas
Tłumaczenie z książki „of GODS &
HOLIDAYS” : k.
_________________
Podania
słowiańskie
Ocalić od zapomnienia.
|