Ś
Velnias
We wczesnej
litewskiej i łotewskiej religii
Velnias jest bogiem podziemia i
opiekunem zmarłych. Źródła
historyczne utożsamiają go z
rolnictwem, polowaniem, handlem i
rzemiosłem. Czasami występuje jako
obrońca sprawiedliwości. Razem z
Dievasem uczestniczy w stworzeniu
ziemi, jej fauny i flory; raz jako
jego pomocnik, innym razem jako jego
przeciwnik. Velnias jest związany ze
staropruskim bogiem Patulasem.
Niektóre cechy tych dwóch bogów
przypominają hinduskie bóstwa Warunę
i Wrytrę, skandynawskiego boga Odyna
i słowiańskiego Welesa. Rdzeń słowa
Velnias (vel-) jest identyczny z
wyrazem „vele” - duch zmarłego.
Velnias jest najbardziej popularnym
bogiem litewskiego folkloru.
Litewski folklor zawiera o wiele
większą liczbę bóstw związanych z
podziemiem niż tych niebiańskich.
Ważne jest że wizerunek Velniasa
może dostarczyć nam wiadomości
związanych z innymi osobistościami
podziemnego świata. Będąc jedną z
najbardziej popularnych osobistości
litewskiej mitologii, Velnias jest
często przedstawiany w sztuce
folklorystycznej, często jest
wspominany w rozmaitych wierzeniach,
przesądach, w mowie codziennej,
odgrywa również znaczną rolę w
literaturze, filmie, sztukach
pięknych, nawiązują do niego
profesjonalni artyści i pisarze. Po
wprowadzeniu chrześcijaństwa miała
miejsce częściowa transformacja
Velniasa w przeciwieństwo Boga – w
Diabła, Szatana.
Książka N. Veliusa zajmująca się
mitologią chtoniczną (związaną ze
światem podziemnym) w litewskiej
kulturze ludowej zawiera ponad
10,000 opowiadań w których wymienia
się Velniasa. W litewskim folklorze
Velnias ma ponad 200 imion i objawia
się ludziom pod postacią różnych
zwierząt, ptaków, gadów oraz ludzi
różnych profesji i w różnym wieku.
Bogowie, boginie, mitologiczne
stworzenia z którymi zadaje się
Velnias są niższej rangi. Jego
stosunki z ludźmi są szczególnie
skomplikowane i pozostające w
sprzeczności ze sobą. Czasem Velnias
szuka ludzkiej przyjaźni, ich
miłości lub pomocy. Prosi ich na
przykład o to by zagrali coś dla
niego na jakimś instrumencie
muzycznym lub by skryli go przed
gniewem Perkunasa. Czasem różne
okoliczności sprawiają że pomaga on
ludziom, uprawia ich ziemię, buduje
domy, mosty, chroni ich przed
przestępcami, udziela pomocy
kowalom, myśliwym, muzykom i
kapłanom. Ale wcale nierzadkie są
też przypadki gdy Velnias szkodzi
ludziom na różne sposoby – szydzi z
nich, wprowadza w błąd, gnębi,
próbuje zabić, kusi do grzechu, lub
przejmuje panowanie nad człowiekiem
lub próbuje uwieść.
W starożytnej litewskiej mitologii
Velnias nie był zwykłym demonem lecz
bogiem i strażnikiem zmarłych. Jego
obowiązki wobec zmarłych mogą być
określone na podstawie litewskich
bajek. Pewna część energii człowieka
po śmierci od razu reinkarnuje pod
postacią zwierząt. Tak więc Velnias
był też opiekunem zwierząt oraz
opiekował się ich pasterzami.
W litewskim folklorze Velnias bardzo
często jest przedstawiany jako
postać atrakcyjna dla kobiet,
szukająca ich miłości, zdarza mu się
nawet ożenić. Chrześcijaństwo
odcisnęło swoje piętno na
dzisiejszym obrazie związków
Velniasa z kobietami w litewskim
folklorze.
Nazwy niektórych miejsc oraz pewne
wskazówki obecne w mitologii
pozwalają przypuszczać że w dawnych
czasach Velnias był przeciwieństwem
bóstwa uranicznego (związanego z
niebem) – jego sobowtórem
posiadającym przeciwne cechy. W
takiej strukturze świata miejsce
Velniasa było w podziemiu, zaś jeśli
chodzi o drzewo kosmiczne to jego
miejsce znajdowało się w korzeniach.
Jako istota chtoniczna, Velnias jest
przeciwieństwem istoty niebiańskiej
– Boga i Perkunasa.
Velnias i Bóg (Perkunas) często
współpracują ze sobą w litewskich
legendach traktujących o powstaniu
świata. Niewiele jest legend
przedstawiających ich jako równych
sobie, zazwyczaj Velnias jest
uważany za niższego rangą. Jest
pomocnikiem i służącym, pomaga
Perkunasowi zrealizować jego plany
lecz często - celowo lub przypadkiem
- psuje boskie plany z powodu swych
niemądrych pomysłów. Nieprzyjazne
relacje pomiędzy Velniasem i
Perkunasem pochodzą z opowieści
późniejszych niż ich przyjazne
kontakty. Wizerunek Velniasa jako
stwórcy i władcy materialnego świata
(odpowiedzialnego za narzędzia,
ogień, etc.), powstał pod wpływem
kultu przodków którzy często byli
postrzegani jako giganci.
“Of Gods and Holidays”
_______
Prusy - Warmia - Mazury
Ocalić od zapomnienia.
|