Zaratusztranizm
Zaratusztrianizm to jedna z
najstarszych i wciąż mająca wyznawców na świecie religii
monoteistycznych.
Została założona przez Zoroastera (inaczej Zaratusztra; wsp.
pers. Zartoszt / زرتشت )
Zaratusztra żył około roku 1400 - 1200 p.n.e na terenie
północno-wschodniego Iranu i Turkmenii.
Był on jednym z wielu kapłanów wiary staroirańskiej, zwanej
mazdaizmem od głównego boga występującego
w panteonie tej religii o nazwie Mazda. Religia ta jest typową
religią politeistyczną, podobną do np. wierzeń
starożytnych Greków. Muzułmanie nazywają jej wyznawców
czcicielami ognia.
Zaratusztrianizm był religią państwową w pięciu kolejnych
imperiach istniejących na terenie współczesnego
Iranu i Iraku - państwie Achemenidów, Partów (Arsacydów) oraz
Sasanidów.
Miał bardzo silny wpływ na inne religie - judaizm i poprzez
judaizm na chrześcijaństwo oraz islam
Świątynia ognia w Yezdzie
( Środkowy Iran)
Jedyne,
wiarygodne, pisemne świadectwo dotyczące Zaratusztry to
najstarsza część świętej księgi zaratusztrian - Awesty o nazwie
Gaty, która została prawdopodobnie napisana przez samego
Zaratusztrę i jest świętą ich księgą.
Liczne grupy zaratusztrian, zwanych też parsami, przetrwały w
Iranie do czasów współczesnych i miały silne wpływy we władzach
tego państwa aż do czasu rewolucji ajatollaha Chomeiniego
(1902-1989), który zmusił do emigracji resztki społeczności
Parsów Irańskich. Religia ta obecnie utraciła znaczenie i
wyznają ją nieliczne, wymierające grupy (łącznie nie więcej niż
250 000 ludzi), żyjące w Indiach (ok. 150 000), Iranie (ok. 40
000) oraz w USA i Wielkiej Brytanii.
W ostatnich latach notuje się spadek liczby wiernych (na rzecz
bahaizmu, islamu i hinduizmu) oraz spadek aktywności religijnej.
Zgodnie z przekazem zawartym w Gatach, plemię Zaratusztry
zostało wybite na skutek wojen plemiennych, a on sam tułał się
przez kilkanaście lat po stepach północnego Iranu, ucząc się od
innych kapłanów i obserwując
bezsensowne walki plemienne wyniszczające jego lud. W wieku 30
lat spłynęło na niego objawienie.
Zobaczył jaśniejącą istotę, która nazywała się sama Wohu Manah
(Dobra Myśl).
Istota ta zaprowadziła go przed oblicze boga, który przedstawiał
się jako Ahura Mazda, czyli Pan Dobra,
i który w jednej chwili spuścił na Zaratusztrę objawienie
wszystkich zasad nowej religii. Zaratusztra przekazał to
objawienie swoim rodakom, jednak nie znalazł u nich posłuchania.
Musiał nawet zbiec do pobliskiej
krainy - królestwa Chorezmu. Zdołał tam przekonać do swojej
religii, króla Wisztaspę,
który zaprowadził tę religię na swoim terytorium. Wywołało to
gniew okolicznych władców, którzy zorganizowali rodzaj
"karnej ekspedycji" na Chorezm. Ekspedycja ta zakończyła się
fiaskiem, a król Wisztaspa w odwecie najechał wszystkie
okoliczne państwa i utworzył duże królestwo na terenach
obejmujących dzisiejszy Iran Północny, Turkmenię i część
Kirgizji. Obowiązującą religią w tym nowym państwie stał się
zaratusztrianizm, a Zaratusztra stał się jej głównym kapłanem.
Zaratusztra pojął za żonę córkę najważniejszego doradcy
Wisztaspy - Dżamaspy, który stał się jego największym
poplecznikiem i przyjacielem. Sam Zaratusztra stał się jedną z
najbardziej wpływowych postaci w państwie Wisztapsy.
Dane historyczne Gatt, dotyczące najazdu króla Wisztaspy na
okoliczne państewka, oraz propagowanie przez niego wiary
Zaratusztry zostały potwierdzone badaniami archeologicznymi w
północnym Iranie, prowadzonymi w latach 60.
Często podawana, błędna data życia Zaratusztry (660-583 p.n.e.)
pochodzi od badaczy brytyjskich, którzy jako pierwsi
przetłumaczyli Awestę w połowie XIX wieku i mylnie
zinterpretowali fakty historyczne opisane w Gatach.
Zgodnie z tradycją przekazaną w późniejszych księgach Awesty,
Zaratusztra zrezygnował pod koniec życia z wszelkich
zaszczytów, spisał Gaty, a następnie umarł przez dobrowolne
zanurzenie się w lodowatych, krystalicznie czystych wodach
jeziora Kasaoja w Pamirze. Z Awesty wynika też, że nasienie
Zartusztry obecne w tym jeziorze zapłodni kiedyś dziewicę,
która o świcie wykąpie się w tym jeziorze. Urodzi się z niego
nowy prorok, który poprowadzi ludzi do ostatecznego zwycięstwa
z siłami zła i ustanowi bezpośrednie królestwo Ahura Mazdy na
ziemi.
Wiele wskazuje na to, iż takie
podstawowe zasady religii chrześcijańskiej i judaistycznej jak
Sąd Ostateczny, wędrówka duszy po śmierci do piekła lub nieba,
wiara w diabła i nadejście mesjasza są w dużym stopniu
zapożyczone z zaratusztrianizmu.
Teologia zaratusztrianizmu
Przedstawiona tu teologia pochodzi z najstarszej wersji
zaratusztrianizmu zawartej w Gatach.
Ahura Mazda i Angra Mainju
Ahura Mazda (Pan Mądrości) i jego przeciwieństwo Angra Mainju
(Zły Duch) tworzą stale splecioną parę, która toczy z sobą
bezustanny bój o władzę nad światem. Ahura Mazda jest jednak
jedynym prawowitym Bogiem, zaś Angra Mainju jest tylko jego
negatywowym odbiciem, które bez Ahury Mazdy nie mogłoby
samodzielnie istnieć.
Angra Maju był w późniejszej, pahlawijskiej wersji
zaratusztrianizmu nazywany Arymanem, a Ahura Mazda - Ormuzdem.
Amesza Spenty.
Ahura Mazda, pozostając jednością, posiada sześć Amesza Spentów
(aw. ameša - nieśmiertelny, spenta - posiadający moc) - emanacji
tworzących duchową osnowę świata, zwanych także świetlistymi
Istotami. Wraz z nimi tworzy tzw. "Świętą Siódemkę". Ich imiona
można rozumieć jako nazwy podstawowych atrybutów Ahury Mazdy i
jednocześnie podstawowych cnót, którymi powinien cechować się
każdy wyznawca:
Spenta Mainju - najważniejsza z nich - Duch Święty, będący
"podstawową substancją" Ahury Mazdy;
Wohu Manah - Dobra Myśl;
Asza Wahiszta - Najlepsza Prawość;
Armaiti - Święte Oddanie;
Chszatra Wairja - Panowanie nad pożądaniem;
Haurwatat - Zdrowie (Doskonałość);
Ameretat - Długie Życie (Nieśmiertelność).
Jazata i Dewa
Oprócz tego Ahurze Maździe pomagają Spenta Jaza - czyli całe
grono świętych, do których Zaratusztra zaliczył wszystkich
ważniejszych bogów z panteonu mazdaizmu, odbierając im jednak
atrybut boskości i zrównując ich ze świętymi ludźmi działającymi
po śmierci z zaświatów - najważniejszy z nich to Mitra,
strzegący bram nieba i wpuszczający tam tylko dusze dobrych
ludzi.
Angra Mainju nie posiada takich emanacji jak Ahura Mazda,
posiada jednak korpus złych duchów tzw. Dewów, zwanych w wersji
pahlawijskiej demonami, które pomagają mu w dziele zniszczenia.
Do kategorii Dewów "wpadają" też automatycznie wszystkie obce
bóstwa z innych religii.
Akt Stworzenia i Trzy Epoki
Ahura Mazda jest bogiem, który stworzył świat i wszystko, co w
nim dobre. W pierwszym etapie Ahura Mazda poprzez swoje
Świetliste Istoty stworzył wszystko oprócz ognia, co trwało
siedem dni, po czym pozostawił to w stanie bezcielesnym i
wstrzymał upływ czasu aby odpocząć. Była to pierwsza epoka
świata. Wszystkie twory Ahury były w tym stanie doskonale
statyczne i niezmienne - wszystko doskonałe i na swoim miejscu.
Następnie Ahura Mazda stworzył ogień i puścił świat w ruch,
uruchamiając upływ czasu i nadając wszystkiemu cielesność.
Otworzyło to drogę Angra Maju, który natychmiast zaatakował i
skaził wszystkie 7 tworów Ahura Mazdy. Zaatakował ziemię,
tworząc pustynię, zasolił wodę w morzach, przebił południową
stronę nieba, spowodował więdnięcie roślin, śmierć pierwszego
byka oraz pierwszego człowieka, a na koniec "popsuł" nieskalaną
czystość ognia, tworząc dym. Od tego czasu zaczęła się druga
epoka - epoka "zmieszania" - walki dobra ze złem, w której
obecnie żyjemy. Pod koniec tej epoki nastanie czas sądu
ostatecznego, kiedy to Ahura Mazda zstąpi osobiście na ziemię,
oddzieli dobro od zła i ustanowi z powrotem doskonały porządek,
jednak z zachowaniem czasu, ognia i cielesności. Nastanie wtedy
trzecia epoka, epoka Królestwa Bożego na ziemi.
Życie pośmiertne
Dusze ludzi po śmierci tracą do dnia sądu ostatecznego swoją
cielesność i wędrują przez "Most Dzielący" do piekła, czyśćca
lub nieba. Na moście, u wrót nieba, stoi Mitra, który dzierży w
swoich rękach szale sprawiedliwości, na których są ważone dobre
i złe uczynki, myśli i słowa. Gdy dobro przeważa nad złem w
życiu danej duszy - trafia ona do nieba, gdzie może spokojnie
oczekiwać na dzień sądu ostatecznego, kiedy to z powrotem uzyska
cielesność i wróci na ziemię, aby powiększyć grono
"sprawiedliwych". Gdy zło przeważa nad dobrem - dusza jest
strącana do piekła, z którego już nigdy nie wyjdzie i będzie pod
kontrolą Angra Mainju cierpiała nieskończone męki. Gdy szale się
doskonale równoważą - dusza trafia do krainy umarłych, stając
się szarym cieniem, nie mogącym czuć radości ani smutku.
Mesjanizm
Sama idea nadejścia mesjasza jest tylko w Gatach
zasygnalizowana, dopiero w dalszych częściach Awesty zostaje
rozwinięta. W tzw. Starej Aweście opisana jest koncepcja, wg
której Zaratusztra nie umarł śmiercią naturalną, lecz świadomie
zanurzył się w wodach jeziora Kasaoja w Pamirze. Bezpośrednio
przed dniem Sądu Ostatecznego do jeziora tego ma wejść dziewica,
zostać cudownie zapłodniona nasieniem Zaratusztry i urodzić
Saoszjanta, czyli mesjasza, który poprowadzi zastępy
sprawiedliwych do ostatecznej walki ze złem. W tzw. nowej
Aweście, napisanej ok. 630 r. p.n.e., zwanej też Awestą
Pahlawijską, będącą niedokładnym i przeinaczonym tłumaczeniem
starej Awesty, fragment opisujący nadejście mesjasza został
"przerobiony". W wersji Pahlawijskiej dziewica ma być
zapłodniona Duchem Świętym i urodzić syna samego Ahury Mazdy,
który będzie jednocześnie człowiekiem i kolejną, ósmą Istotą
Świetlistą.
Etyka i obyczaje zaratusztrian
Etyka zaratusztriańska jest zbliżona do etyki chrześcijańskiej.
Człowiek jest dziełem Ahury Mazdy, ma jednak wolną wolę i może
zdradzić swojego stwórcę, stając po stronie sił zła. Z natury
człowiek jest jednak dobry i jego powołaniem jest stanąć do
walki ze złem w szeregach popleczników Ahury Mazdy.
Kult czystości
W etyce zaratusztrianizmu nie występuje pojęcie grzechu, ale
zastępuje je pojęcie "zbrukania". Dusza człowieka może ulec
zbrukaniu poprzez kontakt z "brudnymi" tworami Angra Maju.
Silnie zbrukana dusza przejdzie w końcu na stronę sił zła i po
śmierci zostanie strącona do piekła. Obowiązkiem człowieka jest
zatem dbanie o swoją czystość duchową. Obejmuje to unikanie
nieczystych myśli, nieczystego pokarmu i nieczystych ludzi.
Zasady tej czystości muszą być przestrzegane na co dzień -
dotyczy to określonego sposobu ubierania się, określonej diety
(analogicznie do żydowskiego pojęcia koszerności) i dozwolonych
form uprawiania życia płciowego. Zbrukaną duszę można oczyścić
przez rozmaite, zależne od rodzaju zbrukania zabiegi
oczyszczające. Niektóre z nich są bardzo skomplikowane,
kosztowne i trwają wiele tygodni.
Śmierć jako twór Angra Maju jest również nieczysta. Zwłoki
człowieka po śmierci są więc jedną z najbardziej zbrukanych
rzeczy. Ze względu na to, że ziemia jest tworem czystym, nie
można jej brukać grzebiąc zwłoki, nie można też ich spalić, bo
ogień też jest tworem czystym. Zaratusztrianie pozostawiają
zwłoki na specjalnych wieżach, tzw. "wieżach milczenia", gdzie
cała zgnilizna śmierci jest pochłaniana przez sępy, lub psy -
zwierzęta cieszące się szczególną estymą w zaratusztrianizmie.
Dopiero gdy ze zwłok zostają suche, białe kości, doczesne
szczątki są zrzucane do specjalnego szybu w wieży. Współcześnie
jednak coraz częściej zaprzestaje się tych praktyk, a zwłoki
chowane są w betonowych grobach, tak by nie stykały się z
ziemią.
Kult ognia
Ogień stanowi szczególny obiekt kultu zaratusztrian. Jest on
najczystszym ze wszystkich tworów Ahury Mazdy. Angra Maju
zbrukał go co prawda, dodając do niego dym, jednak dym nie
miesza się z samym ogniem, lecz ucieka do góry i dlatego
płomienie są zawsze doskonale czyste. W centralnym punkcie
świątyni pali się stale podtrzymywany święty ogień, który
gwarantuje trwanie mocy Ahury Mazdy na ziemi. Świętość ognia
wzrasta z czasem jego trwania. Kult ognia zyskał szczególne
znaczenie w czasach dynastii Achamenidów, którzy budowali w
najważniejszych miastach swojego imperium ołtarze ognia, gdzie
podtrzymywany był stale duży, widoczny z daleka płomień. Wokół
najstarszych ołtarzy powstawały sanktuaria, gdyż wierzono, że
ogień, który palił się stale ponad 100 lat, ma ogromną siłę
uzdrawiania i spełniania innych życzeń.
http://www.dabrowski.ddl2.pl
. |