Arystoteles (384 -
322 p.n.e.)
Arystoteles głosił
potrzebę porządkowania świata. Jego prace obejmują szeroki
wachlarz tematów – od metafizyki, polityki i etyki, po biologię
i astronomię. Był Jednym z
największych uczonych starożytności.
Był on nie tylko pierwszym, który
rozpoczął badania nad logiką formalną, ale także wielkim
odkrywcą i filozofem. "Wiele poglądów Arystotelesa - pisze M. H.
Hart jest obecnie przestarzałych, ale dużo ważniejsze od
wszystkich jego szczegółowych teorii jest racjonalne podejście,
które cechowało jego prace. W prace Arystotelesa wpisany jest
pogląd, że każdy aspekt życia ludzkiego i funkcjonowania
społeczeństwa może być odpowiednim przedmiotem rozważań i
analizy, że wszechświat nie jest rządzony przez ślepy przypadek,
magię, lub fantazję kapryśnych bóstw i że jego zachowanie jest
przedmiotem racjonalnych praw, że warto prowadzić systematyczne
dociekania w stosunku do każdej dziedziny przyrody, że przy
wyciąganiu wniosków powinniśmy uwzględniać zarówno obserwacje
empiryczne, jak i logiczne rozumowanie. Ten zestaw poglądów,
stanowiący przeciwieństwo tradycjonalizmu, przesądów i
mistycyzm, wywarł głęboko wpływ na zachodnią cywilizację.
|
Według Platona (nauczyciel
Arystotelesa) miłość to dążenie duszy do wiecznego
posiadania dobra. Pierwszym przedmiotem miłości są dobra
realne, dopiero z czasem uświadamiamy sobie, że piękno
dusz, jest więcej warte od piękna materialnego. Jeszcze
później przychodzi zrozumienie, że jeśli przedmioty są
piękne, to dlatego, że mają w sobie piękno, które jest
wszystkim im wspólne, i wytwarza się miłość nie do
jednego, pięknego przedmiotu, lecz do piękna wszystkich
przedmiotów. Sens Platońskiej miłości można zawrzeć w
słowach: Poprzez cele realne, względne, można osiągnąć
cele idealne, bezwzględne, wieczne.
Arystoteles jakby na przekór swojemu nauczycielowi uważał, że nie
ma innego dobra niż realne. Działania natury nie da się
zrozumieć poprzez abstrakcyjne myślenie, ale dokładne
analizowanie zachodzących w niej zjawisk. Eudajmonizm
twierdzi, że dobrem najwyższym nie jest dobro idealne
ani zewnętrzne, ani społeczne, ale doskonałość
jednostki.
Tą doskonałość jednostki Arystoteles widział w działaniu
właściwym człowiekowi, czyli zgodnego za rozumem. Tak
więc każda czynność ma swoją cnotę; gdy np. człowiek
opływa w bogactwa, wtedy cnotą jest hojność, jeśli się
czegoś obawia – męstwo, itd. Hojność jest trafnym
równoważnikiem pomiędzy rozrzutnością, a skąpstwem,
męstwo natomiast, pomiędzy tchórzostwem, a zuchwalstwem.
W każdej dziedzinie życia można i powinno się znaleźć
taki odpowiedni „środek”.
Arystoteles urodził się w Stagirze w Macedonii. Jego
ojciec był bardzo znanym i cenionym lekarzem. To on
najprawdopodobniej wysłał swojego siedemnastoletniego
syna do Aten, gdzie miał rozpocząć naukę w Akademii
Platońskiej, gdzie poprzebywał przez następne
dwadzieścia lat. Jego zadania oscylowały zarówno wokół
filozofii, jak i przyrody oraz medycyny. Po śmierci
swojego nauczyciela Platona, Arystoteles powrócił do
Macedonii, gdzie wkrótce został opiekunem macedońskiego
księcia Aleksandra. |
Głowa
Arystotelesa - rzeźba Lizypa obecnie znajdująca się w
Luwrze |
Po jego koronacji, w roku
335 przed naszą erą, Arystoteles po raz kolejny udał się
do Aten, gdzie w Likejonie założył własna szkołę. W
Atenach pozostawał przez okres dwunastu najbliższych
lat. Warto dodać, że jego badania w tym okresie czasu
finansował, słynny już, ze względu na swoje podboje,
Aleksander Macedoński. |
Nie
oznaczało to jednak, że Arystoteles miał podobne, jak jego uczeń
poglądy polityczne. Wręcz przeciwnie, zwolennik demokracji i
wolności, był wrogiem prowadzonej przez Aleksandra polityki
podbojów i przemocy. Wiele wskazuje też na to, że Aleksander,
któremu nie podobała się głośno wypowiadana przez Mistrza
krytyka władzy, pragnął zgładzić Arystotelesa. Przeszkodzić mu w
tym miała popularność, jaką się cieszył twórca Likejonu.
Po śmierci Aleksandra, gdy władzę w Atenach przejęło
stronnictwo anty macedońskie, Arystoteles - ze względu na swoje
kontakty z królem, został wykluczony z życia publicznego, a
następnie oskarżony o bezbożność. Na wieść o tym, mając zapewne
w pamięci Sokratesa, uciekł z miasta. Zmarł na emigracji w kilka
miesięcy po tym wydarzeniu, w roku 322 przed naszą erą.
|
Arystoteles był twórcą 170
dzieł, a do czasów dzisiejszych przetrwało czterdzieści
siedem jego rękopisów. Ich tematyka jest bardzo
różnorodna: astronomia, zoologia, geografia, fizyka,
anatomia, geologia, Należy jednak pamiętać, że pisane
przez niego prace częściowo są kompilacją poprzednich
lub też powstały we współpracy jego i jego uczniów.
Tylko nieliczne z nich są autorstwa samego Arystotelesa.
"Być głównym ekspertem w każdej dziedzinie - pisze
cytowany już autor - to niewiarygodny wyczyn i jest mało
prawdopodobne, żeby ktoś w przyszłości go powtórzył. A
jednak Arystoteles osiągnął nawet więcej. Był przede
wszystkim filozofem i wniósł istotny wkład do każdej
dziedziny filozofii. Pisał na temat etyki i metafizyki,,
psychologii i ekonomii, teologii i polityki, retoryki i
estetyki. Pisał na temat edukacji, poezji, obyczajów
barbarzyńców i konstytucji Aten. Jedną z dziedzin jego
studiów były badania porównawcze zebranych przez niego
konstytucji wielu różnych państw." Arystoteles zajmował
się również poezją. Co więcej, jako pierwszy z twórców,
uważał ją za odrębną dziedzinę sztuki. W swojej
"Poetyce" dawał wskazówki twórcom, jak powinni pisać
swoje dzieła, aby zainteresować nie tylko współczesnych
czytelników, ale również potomnych. "Skoro więc
struktura najpiękniejszej tragedii nie może być prosta -
nauczał - lecz zawikłana i skoro musi ona naśladowczym
przedstawieniem zdarzeń budzących litość i trwogę - co
jest przecież szczególną właściwością tego rodzaju
sztuki naśladowczej - jasny stąd wniosek, że nie należy
pokazywać ani ludzi nieposzlakowanych popadających ze
szczęścia w nieszczęście, gdyż to nie wzbudza litości ni
trwogi, a tylko oburzenie, ani też zmiany losu ludzi
niegodziwych z nieszczęścia w szczęście, bo nic nie jest
bardziej obce duchowi tragedii, niż taka właśnie
struktura; nie spełnia ona warunków tragiczności, skoro
nie sprawia ani przyjemności, ani nie wzbudza litości i
trwogi". |
Platon i Arystoteles
(fragment fresku Rafaela Santi "Szkoła ateńska"
|
"Poeta jest naśladowcą,
podobnie jak malarz i rzeźbiarz - dowodził - jego
naśladowcza twórczość musi z natury rzeczy dotyczyć
jednego z trzech rodzajów przedmiotów: albo
rzeczywistości takiej, jaka była, lub jest, (realnej),
albo takiej, o której się mówi lub myśli, że jest
(pomyślanej), albo takiej, jaka powinna być (idealnej)." |
Strona główna serwisu
|