Heraklit z Efezu
VI -V w
p.n.e.
Świat cechuje
powszechna zmienność. Nie ma bytu (czegoś stałego), jest
stawanie się. Wszystko jest zmienne, a w przepływie rzeczy
zacierają się przeciwieństwa. Skoro wszystko jest zmienne, stała
jest zmienność; ściślej – stały jest porządek dokonywania się
zmian. Porządek ten bierze się stąd, że wszystkim rządzi jedna
siła. Jeśli jedna siła rządzi całym światem, to rządzi ona
również człowiekiem. Człowiekiem rządzi rozum, zatem rozum
rządzi całym światem. Tym kosmicznym rozumem jest logos.
W tym cyklicznym procesie ruchu w dół i w górę ogień przemienia
się kolejno w wodę, powietrze, ziemię i znów w ogień. W jego
koncepcji obecne jest implicite (bezwiednie) założenie o
tożsamości bytu i praw myśli. Dlatego jeśli z analizy pojęcia
powszechnej zmienności wynika stałość, to może być ona
traktowana jako charakterystyka rzeczywiście istniejącego bytu.
Samo założenie owej tożsamości wydaje się być jednak nieco
wątpliwe. Obecne są w tej koncepcji przejawy bezwiednej
projekcji antropomorfizującej i socjomorfizującej świat.
Podobnie obecne
są tutaj ślady cyklicznej koncepcji przemian świata typowej dla
dawnych religii kosmicznych.
Strona główna serwisu
|