Judaizm
Judaizm (mozaizm) jedna ze starszych
religii, prekursor chrześcijaństwa i islamu, narodowa religia
Żydów. Równocześnie judaizm jest zespołem wartości, norm i
postaw etycznych wynikających z tradycji, obyczaju i religii
Żydów. Od jego imienia judaizm
jest także nazywany religią mojżeszową lub "mozaizmem".
Judaizm posiada z islamem i chrześcijaństwem wspólną platformę.
Chodzi mianowicie o tych samych patriarchów, część wspólnych
ksiąg świętych ( Pięcioksiąg Mojżesza), niektóre obrzędy i
celebracje - podobną doktrynę. Również Bóg jest ten sam ( Bóg
biblijny), choć w każdej w tych religii inaczej się nazywa.
Judaizm jest bardzo zróżnicowany. Podziały wyróżniają ruch ortodoksyjny (np.
chasydzi), reformowany, konserwatywny, aszkenazyjski i
sefardyjski.
Judaizm jest wyznawany nie tylko przez żydów (jako naród) lecz przez wielu
ludzi na całym świecie. Wielu żydów jest też ateistami i nie
należy do
synagogi. Połowa żydów w USA jest zlaicyzowana i uznaje tylko
judaizm jako formę zaangażowania społecznego i patriotycznego.
Samo słowo judaizm pochodzi od imienia biblijnego Judy czwartego syna
Jakuba. Dwunastu synów owego Judy uznają żydzi za ojców plemion
starożytnego Izraela.
Żydzi wierzą we wspomnianego wyżej Boga, który się objawił Abrahamowi,
Izaakowi i Jakubowi. Bóg ten jest niematerialny, wszechwiedzący,
wieczny, święty i łaskawy. Jest też podobno sprawiedliwy choć ja
osobiście, nie dopatrzyłem się się żadnej formy sprawiedliwości
w jego opisie biblijnym.
Nawet wobec swojego własnego narodu, który żydzi nazywają wybranym ( bo
upodobał go sobie).
Potomek Dawida (dawnego króla żydów) ma nadejść na ziemię ponownie
zapewniając żydom panowanie nad światem, oraz pokój i
zakończenie wszelkiej niegodziwości. Powstanie Królestwo Pokoju
z odbudowaną Jerozolimą i świątynię jerozolimską.
Żydzi odrzucili pojęcie Trójcy jako formy Boga (trzech w jednym)
i nie uznają Jezusa nie tylko za boga, ale nawet za mesjasza..
Całość przepisów prawnych i
religijnych regulującą postępowanie wyznawców judaizmu nazywa
się Halacha.
Jej podstawą jest Pięcioksiąg Mojżesza czyli Tora. Tora składa
się z 613 micw (przykazań).
Rozwinięciem owych praw pisanych o naturze boskiej zawartych w
Torze jest Talmud czyli zbiór nauk i przemyśleń rabinów. Talmud
oparty
jest na natchnieniu i tradycji żydowskiej. Owe nauki rabiniczne
odnoszą się do tego co wolno a co nie wolno żydowi czynić w
Szabat i tradycji
koszerności ( rodzaj jedzenia i sposób w jaki należy je
przygotowywać).
Obecna tradycja żydowska oparta jest w znacznej mierze na naukach
Majmomidesa (żył w Hiszpanii i Egipcie-średniowiecze). Jest to
największy
uznany twórca tzw. myśli rabinicznej szczególnie czczony przez
żydów ortodoksyjnych.
Żydzi modlą się w synagogach. W wydzielonej części synagogi zwanej aron
ha-kodesz (święta skrzynia) przechowuje się Torę. Ta skrzynia
przylega
do ściany synagogi od strony Jerozolimy. W czasie nabożeństw
Tora jest odczytywana z podwyższenia zwanego bimą. W synagodze
stale pali się
lampka ku czci zmarłych (ner tamid).
Liczbę wyznawców judaizmu na świecie określa się obecnie na 15
milionów.
Za założyciela religii judaistycznej, uznającej za jedynego Boga
Jahwe (przy czym imienia Jahwe Żydzi nie wymawiają), uważa się
Mojżesza (Mose).
Mojżesz
nie posiada udokumentowania w źródłach pozabiblijnych trudno
wiec ocenić czy był postacią historyczną czy jedynie
mitem.
Jeżeli istniał obiektywnie to zapewne żył ok. 1250 p.n.e. Źródła
żydowskie podają, że był synem Amrama i Jakebed z
plemienia Lewi, urodzonym w Egipcie. Jest uznawany za twórcę
przymierza między Bogiem i ludem izraelskim, odbiorcę objawień
bożych, wyzwoliciela ludu izraelskiego z niewoli egipskiej,
twórcę życia narodowego. Tradycja zakłada, że Mojżesz dał
ludowi Torę, obejmującą pięć ksiąg Mojżeszowych (Pięcioksiąg).
Będąc założycielem religii był równocześnie prawodawcą, kapłanem
i przywódcą swojego ludu. Został uznany za nosiciela Objawienia
przez chrześcijaństwo i islam.
Symbolami judaizmu są:
1) Magen David - gwiazda Dawida, zwana także Tarczą Dawida. Jest
to sześcioramienna gwiazda utworzona przez dwa przeplatające się
trójkąty (heksametr);
2) menora - świecznik siedmioramienny wykonany z jednej bryły
metalu, który już w pierwotnej chacie służył do oświetlania
świętego miejsca (współcześnie również podstawowy element herbu
państwa Izrael).
Miejscem kultu Żydów jest synagoga (bożnica).
Podstawę religii Żydów stanowi:
1) wiara w jednego i jedynego Boga, będącego bytem rzeczywistym;
2) ufność i wiara w posłannictwo religijne Żydów, jako naród
wybrany przez Boga.
Zasady religii żydowskiej, będące jednocześnie surowo
przestrzeganym prawem, zapisane są w Talmudzie, który jest
uzupełnieniem Starego Testamentu.
Doktryna judaizmu określa następujące przymioty Boga:
1) najwyższy byt i stwórca świata, któremu ludzie muszą oddawać
cześć;
2) sprawujący opatrzność nad światem;
3) sprawiedliwy i miłosierny;
4) wszechmocny;
5) wszechobecny;
6) zewnętrzny wobec świata (Ojciec na niebie);
7) bezcielesny (czysty duch), co pociąga za sobą zakaz
wyobrażania Boga za pośrednictwem materii - Boga można jedynie
przedstawić za pomocą słowa.
Judaizm przyjmuje zasadę harmonii pomiędzy Bogiem i światem,
podstawą której jest posłuszeństwo Prawu ogłoszonemu człowiekowi
przez Boga oraz przymierze zawarte za pośrednictwem Mojżesza na
Synaju. Z narodu żydowskiego, jako narodu wybranego, wyjdzie
Mesjasz, który ustanowi królestwo Boże na ziemi, będące
przygotowaniem do ostatecznego królestwa w przyszłym świecie, w
którym nastąpi zmartwychwstanie zmarłych i sąd ostateczny oraz
powszechny dopełniający dzieło boże.
Koncepcja człowieka zakłada jedność ciała i duszy, co pozwala
człowiekowi spełniać powinności wobec Boga i świata (realizację
zadań wyznaczonych przez Boga). W doktrynie judaizmu Bóg jest
jeden i jedyny. Człowiek chcący wypełnić zadania wyznaczone
przez Boga musi się powstrzymać od:
1) bałwochwalstwa;
2) bluźnierstwa;
3) kazirodztwa;
4) zabójstwa;
5) kradzieży;
6) jedzenia mięsa wyrwanego z żywych zwierząt;
7) przestrzegać sprawiedliwości.
Judaizmu etyka
Metafizyczną podstawą etyki są przykazania, które ludziom dał
Bóg. Kwintesencja etyki judaizmu zawiera się w dwóch sentencjach
biblijnych: Będziesz miłował twojego Boga Jahwe z całego serca,
z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił oraz bliźniego
swego jak siebie samego. Ponadto Żydów obowiązuje 613 nakazów i
zakazów sformułowanych w Biblii (Pismo Święte) i Talmudzie,
szczegółowo regulujących życie Żydów zgodnie z nakazami wiary.
Dotyczą one m.in. obrzezania (dowodu przymierza), szabatu,
modlitwy, przepisów pokarmowych, świąt, postu, zawierania
małżeństwa itd. (w chrześcijaństwie, w przeciwieństwie do
islamu, usunięto drugie przykazanie, zabraniające czci posągów
lub jakichkolwiek zmaterializowanych wyobrażeń Boga. Wokół tego
przykazania w Kościele toczył się długi spór znany pod nazwą
problemu "obrazoburstwa"). |
Święta:
Rosz Haszana jest
żydowskim świętem Nowego Roku, który przyda naprzemiennie we wrześniu
lub październiku.
Dziesięć dni po Nowym Roku (żydowskim) przypada święto Jom Kippur
czyli Dzień Odpuszczenia. Wypełnione jest modlitwą.
Pesach (Pascha) - Przypada w marcu lub kwietniu na pamiątkę
ominięcia dzieci żydowskich przez plagi egipskie. Podczas sederu (posilek)
czytana jest z Hagady historia ucieczki żydów z Egiptu.
Chanuki- Święto świateł obchodzone jest w listopadzie lub
grudniu. Używa się wtedy lichtarzy dziewięcioświecowych.
Szabat:
Czyli po żydowsku Shabbat jest
świętym dniem rozpoczynającym się po zachodzie słońca w piątek, a
kończącym o zmroku w
sobotę .W tym czasie nie wykonuje się żadnej pracy na pamiątkę
odpoczynku Boga po stworzeniu świata (Genesis).
Posiłek szabatowy przygotowuje się przed piątkowym wieczorem. Podczas
jego przygotowywania śpiewa się pieśni i wznosi dziękczynne
modlitwy. Podczas szabatu wolno, a nawet należy wyjść do Synagogi.
Natomiast zakończenie świętuje się w domu z bliskimi .
Historia
(dzieje najdawniejsze)
Nie będzie to historia Izraela tak jak przedstawia
ją Biblia, czyli od migracji patriarchów z Mezopotamii do Palestyny.
Nie o ten początek bowiem chodzi.
Zapewnie dla
tych, dla których Biblia jest źródłem wiedzy historycznej, ale
bynajmniej nie
nieomylnym - też początkiem nie jest.
Biblia to po prostu ustny przekaz, który zdarzenia od momentu ich
zaistnienia spisania (a było to ponad 1000 lat !) nieco wykoślawił i
zafałszował.
Nie znaczy to jednak, że poniższe opracowanie jest uznanym dziełem
naukowym o faktach historycznie niepodważalnych.
Nie rości sobie ono do tego pretensji, choć oparte jest na rzetelnych
źródłach. Zdając sobie sprawę, że czytający mogą być przekonani o
nieomylności Starego Testamentu, czy też wychowani w innej "prawdzie
historycznej" opisywanych tu wydarzeń - oświadczam by uniknąć oskarżania
o antysemityzm lub herezję, że jest to moje osobiste spojrzenie na
najstarsze dzieje ludów semickich, które w przeszłości dały początek
patriarchom hebrajskim.
To czy jest one zgodne z obiektywną prawdą historyczną pozostawiam
uznaniu czytającego. Masz więc prawo czytelniku potraktować wszystko co
zostało napisane poniżej jako science fiction, lub baśń o
"Smoku wawelskim". Skrócony tekst niniejszego opublikowany na grupie
dyskusyjnej pl.soc.religia wykazał bowiem, że zastrzeżenie takie jest w
pełni zasadne i nawet ze wszech miar wskazane.
To tyle tytułem wyjaśnienia.
Cokolwiek by
powiedzieć o dziejach prahistorii Izraela to zaczynają być one dla nas
czytelne w roku około 3000 p.n.e. a więc prawie z
najwcześniejszymi przekazami odczytanych napisów w Mezopotamii. A
początki sięgają jeszcze przynajmniej kilkaset lat wcześniej do plemion Habiru (Hapiru) zamieszkałych Góry Zagros i Wyżynę Irańską.
Byli to koczownicy przyzwyczajeni do surowego klimatu g.Zagros i
ciągłych wędrówek.
W okresie początkowym zamieszkiwali oni jaskinie trudniąc się łowiectwem i
zbieractwem. Nie gardzili też rabunkiem, czy pozyskiwaniem lepszych
jaskiń poprzez napadanie na sąsiednie grupy. Pośrednio świadczą o
sposobie życia ówczesnych plemion wykopaliska w Wadi en-Natuf.
Również prace archeologiczne w Zawi i Czermi potwierdzają
zbieraczo-rozbójniczy sposób życia ówczesnych ludzi.
Najstarsza wzmianka o Habiru (Hapiru) pochodzi z
logogramu
SA.GAZ W pewnym dokumencie z czasów Szulgi, króla Urim (Ur),
który panował w drugiej połowie III tysiąclecia p.n.e. opis tego plemienia
brzmiał następująco:
"Rabusie mieszkający ze swymi rodzinami w namiotach na pustkowiu,
którzy chodzą własnymi drogami, a utrzymują się z hodowli zwierząt oraz
pracy na roli.
Ci nadzy ludzie, którzy podróżują w
martwej ciszy. Co do ich mężczyzn i ich kobiet, ich mężczyźni chodzą tam
gdzie im się podoba, ich kobiety noszą wrzeciono i misę przędzalniczą .
Ich obozowiska są gdziekolwiek je rozbiją. Dekretów Szulgi, mojego
króla, oni nie przestrzegają" .
Ta pierwsza znana charakterystyka hapiru odpowiada także
wszystkim późniejszym opisom tej grupy pochodzącym z II tysiąclecia
p.n.e. Wspomina o nich również co najmniej 235 tekstów
klinowych z tego
okresu.
Plemiona te
nie znały pisma stąd dopiero po "ucywilizowaniu" części z nich w
Mezopotamii można się więcej o ich sposobie życia dowiedzieć.
Starożytne inskrypcje określają ich bardziej jako złodziei i rabusiów niż
jako plemiona pasterskie.
Góry Zagros, Wyżyna Irańska i liczne plemiona Habiru....to była właśnie
kolebka Hebrajczyków.
Wskazują na to też pewne przesłanki
lingwistyczne, nazewnictwo, sposób życia, oraz relacje zawarte w
"listach aramejskich".
Plemiona te nazwijmy je Prahebrajczykami cechowała dzikość (nawet jak na
ówczesne czasy), oraz nieprawdopodobna rozrodczość.
To zmuszało je do stałej ekspansji i ciągłego poszukiwania nowych miejsc
do zasiedlenia. Z tym, że zawsze było zasiedlenie tymczasowe.
Historia pokazuje jednak, że w sprzyjających warunkach ludy te potrafiły
się osiedlić w jednym miejscu na wiele pokoleń.
Nigdy jednak nie mieszały się z miejscową ludnością, ani z nią nie
asymilowały. Dzięki panującej wśród nich wielkiej rozrodczości raczej po
jakimś czasie dominowały one ludność miejscową wchłaniając ich we własny
styl życia i kulturę. Te cechy pozostały do dziś wśród Izraelitów,
którzy bardzo słabo się asymilują w nowych kulturach, mimo stale
utrzymującej się tendencji do ekspansji w poszukiwaniu nowych miejsc do
zasiedlenia.
Nie ma całkowitej pewności co do teorii, według której określenie
Hebrajczyk pochodzi od terminu Hapiru. Tym niemniej, taka etymologia
nazwy wydaje się najbardziej prawdopodobna. Zbieżność opisów
pochodzących ze starożytnych inskrypcji, oraz sama Biblia na to
wskazują:
pierwotnie istniało wiele szczepów hebrajskich pochodzących od Ebera
(Genesis 10:21);
1.Hebrajczycy byli w Kanaanie przybyszami zza Eufratu (Genesis 11:31);
2.Prowadzili wędrowny tryb życia mieszkając w namiotach (Genesis 12:8);
3.Dopuszczali się rozbojów (Genesis 34);
4.Niektórych uprowadzano jako niewolników do Egiptu (Genesis 40:15);
5.Określano ich Hebrajczykami jeszcze zanim stali się rozpoznawanym
narodem (Genesis 39:14.17, 41:12);
6.ok. 450 lat przed najazdem Szeszaka na Judę podbili wiele miast-państw
Kanaanu (1 Królewska 6:1, 14:25).
Uwaga !
(Zbieżności podane za wikipedią)
Hebrajczycy są według naszej obecnej wiedzy
przybyszami późnymi w dziejach ludzkości. Nie jest to więc zdecydowanie
"świt ludzkości".
Ślady działania ludzi o wysokiej kulturze znaleźć możemy na tych
terenach już z okresu IX tysiąclecia przed Chrystusem. Neolityczne
Jerycho było po raz pierwszy zasiedlone co najmniej 8000 lat przed
narodzeniem Chrystusa ! Wykopaliska świadczą jednak o początkowym sezonowym
zasiedlaniu i porzucaniu tego terenu przez całe jeszcze stulecia. Stałe
zasiedlenie Jerycha nastąpiło około VII tysiąclecia p.n.e. Pozostałości
tych czasów znajdujemy w wykopaliskach, aż z głębokości 45 stóp (15 m). I
nie można już mówić o ich prymitywizmie !
Jerych posiadało już kamienne
umocnienia i fortyfikacje.
Domy budowane były z glinianych cegieł. Podłogi i ściany były
wygładzone. Znaleziono też ślady trzcinowych mat którymi wykładane były
podłogi.
Znaleziono gliniane figurki kobiet, a także zwierząt domowych.
Odkryte statuły gliniane w trzcinowych ramach skłaniają do
przypuszczenia, że już wtedy czczono jakieś bóstwa.
Cywilizacja w Jerychu istniała już na 5 tysiącleci przed Abrahamem !
Artystyczne zdobienie ceramiki osiągnęło wysoki poziom już w V
tysiącleciu p.n.e. (tzw. halfiańska). Była ozdabiana jednobarwnymi
geometrycznymi postaciami ludzi i zwierząt. W tym czasie Mezopotamia
była już gęsto zaludniona. Domy budowano z nie wygładzonej cegły. O tych
czasach niewiele wiemy. To znaczy nie wiemy kim byli ci ludzie, jakim
językiem mówili, gdyż pismo jeszcze nie istnialo.
W IV tysiącleciu Mezopotamia osiąga szczyt rozwoju. Zasiedlona zostaje
dolna Mezopotamia. Założono tam wielkie miasta i powstaje zalążek
państwowości. Są to kultury:
Obeid - (4300 - 3500 r, p.n.e)
Warka - ( do 3100 r. p.n.e
Dżemdet Nasr - ( 3100 - 2900 r. p.n.e)
Jak wyglądali Sumerowie i skąd pochodzili możemy tylko zgadywać. Ich
wizerunki przedstawiają postacie gładko wygolone. Postać krępa o
dużych głowach. Ponieważ najstarsze zachowane dokumenty pisane są w
języku sumeryjskim należy założyć, ze to oni wynaleźli pismo.
Tak wygląda historia Międzyrzecza w największym skrócie.
Od
połowy 3000 tysiąclecia na tereny Sumeru napływają plemiona Habiru. Jak
już wspomniałem wyżej nie mieszają się z ludnością miejscową.
Pozostają niezależni unikając zasiedlania miast. Osiedlają się raczej w
ich pobliżu. Z czasem jednak przenikają do miejscowej kultury osiągając
wysokie stanowiska. Powstają pierwsze tabliczki o nich i ich historii .
Ciekawa jest historia o królu Sargonie wielkim władcy Akadyjskim (2334 -
2279 r. p.n.e) . Otóż urodził się on w/g inskrypcji w Azupiranu. Matką
była niepokalana dziewica (kapłanka), która po urodzeniu włożyła go do
wiklinowego uszczelnionego kosza i puściła z nurtem Eufratu. Sargos
został wyłowiony z rzeki przez Akki i wyuczony na ogrodnika. Wkrótce
jednak bogini Isztar uczyniła z niego króla Akadu.
Trzeba przyznać, że historia ta zaskakująco przypomina biblijne
losy Mojżesza z tym, że jest prawie o 1000 lat wcześniejsza !
Czy to nie jest zaskakujące ?
Podobnie sprawa tzw. praw Hammurabiego. W kamiennych tablicach, które
Mojżesz otrzymał od Jahwe nie ma nic czego byśmy nie znaleźli w Kodeksie
Hammurabiego. Jeżeli weźmiemy pod uwagę starotestamentową Księgę
Powtórzonego Prawa to mamy w zasadzie to wszystko co znalazło się
wcześniej w prawach Hammurabiego.
W tamtym okresie życie w mieście było ściśle zintegrowane co sprzyjało
stabilizacji kraju, rozwojowi kultury, sztuki i rzemiosła.
Religia Sumerów była wysoko rozwinięta. Politeizm z bogami uosabiającymi
zjawiska przyrody. Głównym bogiem był Enil pan burzy.
Habiru napłynęli więc do ukształtowanego już w swej państwowości i religii
kraju.
W XXIV stuleciu rozproszona władza państw-miast Sumeru poczęła się silnie
centralizować podczas panowania semickich królów Akadu.
Trwało to jednak krótko. Podupadła bowiem około 2000 - 2100 r. p.n.e na
skutek masowego napływu Habiru z gór Zagros. Niektóre źródła utożsamiają
je z Gutejczykami. Tak czy siak była to już agresja, a nie swobodny i
ograniczony napływ ich ludności. Okupacja trwała ponad 100 lat. Haribu
ostatecznie pokonał Utu-Hegal król Erechu. Zaraz potem jednak i on
został pokonany przez założyciela III dynastii z Ur Urnammu.
Tak Międzyrzecze wkroczyło z III w II tysiąclecie p.n.e.
Owe czasy przypominały działanie "szalonego aptekarza", który do
szklanki wody (ludność pierwotna) ciągle dolewa i ulewa nowe mikstury.
Efektem
tego było powstanie początków Izraela (1950- 1550 r. p.n.e) i wędrówka
Abrahama. Ojciec narodu Izraela
Abraham urodził się w Ur (niedaleko Zatoki Perskiej). Było to za
panowania Hammurabiego, który wprowadził w życie prawa mające na celu
ukrócenie samowolę i bandytyzm. Prawa te stworzyły podwaliny pod silne i
sprawnie rządzone państwo. Nie mogły się jednak podobać spadkobiercom
Habiru. Wielu z nich przeniosło się więc na północ. Wśród nich Abraham,
którego nowym miejscem zamieszkania stał się. Haran.
Wędrówkę Abrahama należy tu traktować jako historię jednego z
przedstawicieli, którzy pod naciskiem nowych praw do których nie myśleli
się stosować, oraz naporem Hetytów zdecydowali się na migrację.
Najprościej było to wytłumaczyć nakazem boskim.
Należy pamiętać, że mimo wielowiekowego przebywania w Mezopotamii
przodkowie Abrahama zachowali swą odrębność kulturową i koczowniczy tryb
życia. Wierzący zobaczą zapewne w tej wędrówce i dalszych wydarzeniach
"palec boży". Tak naprawdę rozpoczęła się jednak kolejna agresja
potomków Harbiru na ludność Kanaanu. Było to prostsze niż stawienie
czoła świetnie wyszkolonym i uzbrojonym wojownikom hetyckim.
Od wędrówki Abrahama zaczyna się już biblijna historia Izraela. Choć
oczywiście nie było jeszcze wtedy narodu zwanego Izraelem. Nazewnictwo
to powstało później... po osiedleniu się już w Palestynie, albo jak
mawiają "przedstawiciele narodu wybranego" w ziemi, którą obiecał im Bóg.
Trzeba
przyznać, że Bóg ten był bardzo wyrozumiały dla swojego narodu i wiele
zbrodni im wybaczył. Tak wiec w XV w. p.n.e mamy wpółdzikich
koczowników, którzy w panicznej ucieczce przed Hetytami błąkali się po
Palestynie i północno-wschodnich terenach Egiptu szukając nowych miejsc
pod zasiedlenie. Zapewne wtedy powtórzyła się historia z Sumeru,
gdzie część napływowych potomków Habiru, których już właściwie by
należało uznać za Akadyjczyków gdyby nie ich odrębność etniczna i
kulturowa zasiedlała stopniowo tereny Palestyny pokojowo (jak zawsze na
początku) współżyjąc z ludnością miejscową, a część powędrowała jeszcze
dalej ...do Egiptu.
Tak więc począwszy od 1500 r. p.n.e. plemiona
izraelskie, wraz z Aramejczykami, rozpoczęły wdzierać się do Palestyny.
Ok. 1250 r. część plemion przybyła pod przewodnictwem Mojżesza z Egiptu
(wydarzenia te opisane są w Starym Testamencie, kiedy jest mowa
o objawieniu się jedynego Boga - Jahwe - na Synaju, zawarciu przez Niego
przymierza z Narodem Wybranym i ustanowieniu największej świętości -
Arki Przymierza). Połączyła się z plemionami mieszkającymi już
w Palestynie i pokojowo ( na ogół) koegzystując z tubylcami. Ta
część historii Izraela jest w zasadzie całkowicie nieudokumentowana .
Poza źródłami biblijnymi nie istnieją żadne przesłanki by traktować te
wydarzenia poważnie. Tym bardziej, że pewne wzmiankowane w Pięcioksięgu
Mojżesza wydarzenia musiałyby pozostawić ślady w szeroko udokumentowanej
historii Egiptu, którą znamy z tego okresu bardzo dokładnie.
Zastanawiające jest też gdzie Mojżesz przechodził przez morze Czerwone
skoro z samego opisu biblijnego nic takiego nie wynika.
Przecież wtedy nie istnial Kanał Sueski i do Kanaanu dostać się można
było sucha nogą !
Wędrówkę plemion semickich prześledzić możemy bowiem dość dokładnie na
podstawie biblijnego opisu.
Po dołączenia Mojżesza do reszty zamieszkujących już Kanaan plemion
żydowskich następuje militarny podbój tych ziem. Kończy się
koegzystencja i przychodzi czas na siłowe rozwiązanie problemu
współzamieszkania tych terenów.
Ok. 1200 r. p.n.e. na gruncie wspólnoty
pochodzenia i kultu powstał związek 12 plemion (przypominający greckie
amfiktionie). Na straży służby i prawa Bożego stali tzw.
sędziowie. z tego względu lata od 1200 do 1000 r. p.n.e. nazywane są
"okresem sędziów".
Od 1200 r. p.n.e. na wybrzeżach
Palestyny osiedlali się Filistyni (jest to utożsamiane z najazdem "ludów
morza") tworząc związki miast-państw (Aszdod, Askalon, Ekron, Gaza, Gat).
W XI w. p.n.e. wzrósł napór Filistynów i Ammonitów i w celu obrony przed
tym zagrożeniem Izrael przekształcił się w królestwo.
Królestwo Dawida
i Salomona
Ok. 1000 r. p.n.e. królem został Saul, wódz w wojnie przeciw Ammonitom,. Po krótkim okresie
panowania zginął w walce z Filistynami na równinie Jezreel. Na północy
na krótko panowanie objął syn Saula - Iszbaal, zaś na południu ok.
1000-961 r. p.n.e. Dawid. Ten ostatni został namaszczony na króla
w Hebronie. Dokonał on zjednoczenia Judei i Izraela, prowadził
zwycięskie wojny z Filistynami i zdobył Jerozolimę, która po
przeniesieniu tam Arki Przymierza oraz ustanowieniu aparatu
administracyjnego stała się sakralną i polityczną stolicą państwa.
Dzięki użyciu wojsk najemnych Dawid odniósł zwycięstwa także nad
Moabitami, Ammonitami i Edomitami. Po podboju wszystkich państw-miast
w Kanaanie Izrael stał się potęgą.
Po śmierci Dawida (ok. 961 p.n.e.) rządy
objął jego syn Salomon (zm. 922 p.n.e.), będący zięciem faraona. Ten
wybitny dyplomata, mimo swych ogromnych talentów politycznych, utracił
prowincje aramejskie i dopuścił do odrodzenia się państwa Edomitów.
Wielkie bogactwo, zdobyte przy pomocy króla Tyru Hirama, pochodzące
z handlu arabskiego, posłużyło Salomonowie do sfinansowania rozbudowy
Jerozolimy (pałac, świątynia Jahwe). Scentralizowane państwo ściągało
podatki i egzekwowało prace przymusowe. Kraj został podzielony na 12
prowincji; każda z nich przez miesiąc w roku miała obowiązek utrzymywać
dwór królewski. Utworzono oddział rydwanów bojowych.
Po śmierci Salomona w 922 r. p.n.e.
nastąpił jednak rozpad państwa na królestwa Judy (południowe ze stolicą
w Jerozolimie), rządzone przez Roboama i Izraela (północne, ze stolicą
najpierw w Sychem, a potem w Tirsie, Penuel i w Samarii) pod rządami
Jeroboama, który w starych sanktuariach Dan i Betel stworzył własne
ośrodki kultu.
Królestwo Izraela (926-722
p.n.e.)
Po okresie walk wewnętrznych oraz wojen
z Egiptem, aramejskim Damaszkiem i Filistynami wojsko powołało na króla
swego dowódcę - Omriego (878-71 p.n.e.), Umocnił on wewnętrznie państwo,
zbudował potężną twierdzę w Samarii, która staje się religijną
i polityczną stolicą kraju. Udało mu się także ponownie zająć Moab. Syn Omriego, Achab (871-52 p.n.e.),
poślubił fenicką księżniczkę Izebel, co sprawiło, że w kraju
rozpowszechniły się kulty fenickie. Zbudziło to gwałtowny sprzeciw
jahwistycznej opozycji wobec "domu Omri", której przewodził prorok
Eliasz. Achab wydał swą córkę Atalię za króla judzkiego Jorama.
Jehu (845-17 p.n.e.) został namaszczony
na króla przez wysłannika proroka Elizeusza, ucznia Eliasza. Wyciął on
w pień dynastię Omridów i prześladował wyznawców kultu Baala. Musiał
jednak płacić trybut
Asyrii. W kraju nastąpił okres zamieszek, prorocy Amos i Ozeasz
nawoływali do przywrócenia czystego kultu Jahwe, zapowiadając upadek
Izraela z powodu wyzysku ubogich.
Po trzyletnim oblężeniu przez Sargona II
w 722 r. p.n.e. została zburzona Samaria, a Izrael stał się prowincją
asyryjską. Wielu Izraelitów zostało przesiedlonych do Medii
i Mezopotamii. Pozostali mieszali się z nowymi osadnikami, dając
początek grupie Samarytan.
Królestwo Judea (925-587
p.n.e.)
Początkowo stosunki pomiędzy Judeą
a Izraelem były napięte. Do ściślejszych związków między obu królestwami
doszło dopiero za panowania Jorama (852-45 p.n.e.). Po usunięciu Omridów,
jego córka Atalia (845-39 p.n.e.) wymordowała niemal wszystkich potomków
Dawida, wprowadziła tyrańskie rządy i kult Baala. Zginęła ona w trakcie
zamachu stanu, a tron objął w 839 r. p.n.e. ocalały z masakry Joasz.
Jego syn Amazjasz został zmuszony do płacenia trybutu Damaszkowi,
a Izrael zadał mu dotkliwą klęskę i zagrabił skarby świątyni. W okresie
tym do odnowy religijnej nawoływał prorok Izajasz, który wypowiadał się
też w kwestiach politycznych.
Król Ezechiasz (725-697 p.n.e.)
usiłował, zawiązując przymierze z Egiptem,
zerwać zależność od
Asyrii. Jednak władca asyryjski Sennacheryb pokonał Egipcjan
i podporządkował sobie Judeę, oblegając w 701 r. p.n.e. Jerozolimę. Za
panowania syna Ezechiasza, Manassesa, Judea ponownie popadła w zależność
od Asyrii. Jego prawnuk Jozjasz (639-09 p.n.e.), po "odnalezieniu"
w świątyni starej Księgi Prawa, przeprowadził reformę życia duchowego,
oczyszczając m.in. świątynię z obcych kultów.
W atmosferze walki o sukcesję oraz wojny
Egiptu z Babilonią zostało odrzucone posłanie proroka Jeremiasza,
ostrzegającego przed grożącym upadkiem. Rozdzierające państwo konflikty
wewnętrzne ułatwiły w 587 r. p.n.e. po półtorarocznym oblężeniu zdobycie
i zburzenie Jerozolimy przez króla
Babilonu Nabuchodonozora (Nebukadnezara) II.
Niewola babilońska (586-38
p.n.e.)
Od czasów "niewoli babilońskiej"
określenie Żydzi przyjęło się, obok terminów Izraelici
i Hebrajczycy, jako wspólna nazwa dla całej narodowości. Od tego momentu
datuje się też rozpoczęcie przez Żydów życia w diasporze (rozproszeniu).
W 539 r. p.n.e., po podboju
państwa nowobabilońskiego przez Cyrusa II, Palestyna weszła w skład
imperium perskiego. Część deportowanych wróciła wówczas do kraju.
Dzieła wskrzeszenia życia narodu żydowskiego po niewoli podjęli się
Ezdrasz i Nehemiasz (445-33 p.n.e.), inicjując odbudowę murów Jerozolimy
i zasiedlenie kraju repatriantami, wprowadzając kasatę długów oraz
zakazując małżeństw z cudzoziemkami. Jerozolima, jako siedziba
namiestnika prowincji, stała się ponownie centrum politycznym
i religijnym kraju. Ogłoszenie przez Ezdrasza Prawa (Prawo Mojżeszowe,
Tora, Pięcioksiąg) dało początek judaizmowi jako "religii Prawa". Całość
życia jej wyznawców regulowały odtąd przepisy o charakterze zarazem
religijnym jak i cywilnym. Ich znajomość nabrała w związku z tym
podstawowego znaczenia, a centrum życia religijnego przeniosło się do
synagog, gdzie Tora była komentowana
i wyjaśniana przez "uczonych
w Piśmie". Tym samym powstały zręby aktywnego, również politycznie,
judaizmu. Na czele wspólnoty religijnej skupionej wokół odbudowanej
świątyni stał arcykapłan, za składanie ofiar odpowiedzialni byli
kapłani, a niższe posługi w świątyni wykonywali lewici.
Palestyna w czasach
hellenistycznych
W 332 r. p.n.e. Palestyna dostała się
pod panowanie
Aleksandra Wielkiego. Samarytanie oddzielili się od Żydów i założyli
własną świątynię na górze Garizim ("schizma samarytańska"), za świętą
księgę wciąż uznając jednak Torę.
W III w. p.n.e. powstał grecki przekład
Starego Testamentu (Septuaginta). W nowo powstałej na terenie
Egiptu Aleksandrii wykształcił się ważny ośrodek żydowskiej kultury i
myśli religijnej. Ekspansja hellenizmu wywoływała, ostre nieraz,
podziały społeczeństwa na zwolenników "nowinek" i wiernych Prawu.
W 168 r. p.n.e. wybuchło powstanie
machabejskie (hasmonejskie) przeciw hellenistycznej dynastii
Seleukidów z Syrii, mające charakter wojny religijnej. Na jego czele
stanął Matatiasz i jego synowie, przede wszystkim Juda Machabeusz -
Makkabi. Po długotrwałych walkach zakończyło się ono politycznym
kompromisem. Zwierzchność Seleukidów została co prawda uznana w 142 r.
p.n.e., lecz Żydzi otrzymali szeroką autonomię.
Wkrótce potem Żydzi wykorzystując
słabość i wewnętrzne spory rozdzierające dynastię Seleukidów zerwali
wszelkie więzy zależności. Za panowania narodowej dynastii hasmonejskiej
(140-37 p.n.e.) wykrystalizowały się ostatecznie trzy główne stronnictwa
religijne: faryzeusze - zwolennicy rygorystycznego przestrzegania prawa;
saduceusze - nastawieni bardzo konserwatywnie, negujący nieśmiertelność
duszy; esseńczycy - przygotowujący się na przyjście Królestwa Bożego
przez ascezę i ryty oczyszczenia oraz życie we wspólnotach
przypominających klasztor (najprawdopodobniej z tą właśnie grupą są
związane słynne rękopisy z Qumran, odkryte w 1947 r.).
Palestyna pod panowaniem
rzymskim
W 63 r. p.n.e. Palestyna została
włączona do imperium rzymskiego przez
Pompejusza, który zdobył Jerozolimę i narzucił Judei trybut.
Królem Judei został mianowany przez
senat rzymski Herod Wielki (39-4 p.n.e). Za zgodą Rzymian wymordował on
pozostałych przedstawicieli dynastii hasmonejskiej i w 37 r. p.n.e.
zajął Jerozolimę. Podzielił on potem państwo między swoich synów: Judeę,
Idumeę i Samarię objął Archelaos (w 6 r. n.e. wygnany i zastąpiony przez
namiestnika rzymskiego Poncjusza Piłata), Galileę i Pereę otrzymał
natomiast Herod Antypas (skazał on m.in. na śmierć Jana Chrzciciela).
Na lata panowania rzymskiego namiestnika
Poncjusza Pilata, przesycone atmosferą fermentu religijnego, przypada
działalność Jezusa z Nazaretu głoszącego nadejście Królestwa Bożego.
Został on skazany na śmierć jako bluźnierca i ukrzyżowany ok. 33 r. n.e.
(Wyrok wykonali Rzymianie, gdyż Jezusowi zarzucano podburzanie do buntu
przeciw ich panowaniu.) Jego nauczanie i śmierć dały początek
chrześcijaństwu, które w następnych stuleciach rozprzestrzeniło się po
niemal całym starożytnym świecie. Tak mówi tradycja, albowiem na
istnienie Jezusa brak dowodów. Być może jest to kolejna legenda mająca
uzasadnić przejęcie tradycji Mitraizmu na potrzeby chrześcijaństwa.
Panowanie rzymskie budziło coraz większą
niechęć wśród Żydów. W 66 r. n.e. wybuchło w Judei powstanie,
spowodowane wprowadzeniem przez Rzymian obowiązkowego kultu cesarza
i budową jego sanktuarium w Jerozolimie. Po kilkuletnich walkach, w 70
r. n.e. Jerozolima została zdobyta i zburzona przez cesarza
Tytusa, syna Wespazjana.
W 135 r. wybuchło kolejne powstanie
żydowskie pod przywództwem Bar-Kochby, stłumione przez cesarza
Hadriana. Od tej pory Żydom nie wolno było przebywać w Jerozolimie.
Nowym ośrodkiem myśli rabinicznej staje się w tej sytuacji miasto Jawne.
W taki sposób zbliżamy się do końca opowieści.
Bibliografia:
Meredith G.Kline - The Habiru:
Kin or Foe of Israel
Listy z Amarna:EA 60-114, EA 115-162, EA 163-262, EA 263-381;
Mirjo Salvini, The Habiru prism of King Tunip-Teššup of Tikunani
G.F.Mooore - Judaism
A History of Israel - John Briht
Religie Świata-Susan Meredit
|