Dżinizm
(Jainizm)
Dusze służą sobie wzajemnie
(ang. souls render service to one another)
Każdy powinien tak traktować wszystkie
istoty na świecie, jak sam chciałby być
traktowany.
|
opis i historia:
Jest to system filozoficzny i religijny, który powstał w VII
w.p.n.e. w Indiach. Była to odpowiedź na silnie zrytualizowany
braminizm (faza rozwoju religii indyjskiej). Za twórcę uważa się
Parśwę (Parśwanatha). Na przełomie VI i V w.p.n.e. jego nauki
zostały zreformowane przez Wardhamana Mahawira, zwanego Dźiną
("Zwycięzcą"). Od niego pochodzi właśnie nazwa tej religii.
Wyznawcy tej religii nie uznają, iż istnieje jeden Bóg,
zakładają istnienie wielu bóstw, jednak nie przypisują im
nieśmiertelności. Uważają, iż kosmos nie ma początku i końca, a
całym światem rządzi karman.
Dżinizm naucza o
przyjaźni ze wszystkimi żyjącymi istotami, a jego celem jest
dobro całego wszechświata - a nie tylko ludzi. Filozofia
Dżinizmu mocno kładzie nacisk na to, że zwierzęta i rośliny mają
dusze; coś w rodzaju duszy mają także minerały, ogień, woda,
powietrze... Wszystkie obiekty zawierają życie i dlatego nie
powinny być eksploatowane i wykorzystywane przez ludzkość, ale
traktowane jak nasi życzliwi przyjaciele. Gwałt zadany istocie
ludzkiej lub innym istotom jest gwałtem zadanym samemu sobie.
Dżinijska maksyma
parasparopagraho jivanam (Dusze służą sobie wzajemnie)
oferuje trwałą alternatywę do współczesnej
formuły Darwina o "przeżywaniu najbardziej przystosowanych".
Fundamentalna dżinijska zasada ahimsy czyli nie krzywdzenia
obejmuje wszystkie formy życia. Dżinizm jest jedną z
najstarszych żywych religii. Termin Dżina oznacza tyle co
Zwycięzca. Zwycięzcy są zwani również Tirthankarami (ang.
Tirthankaras) czyli tymi, którzy pomagają innym uwolnić się z
cyklu narodzin i śmierci. Przyjmuje się powszechnie, że było
dotychczas Dwudziestu czterech Tirthankarów w obecnym cyklu
kosmicznym.
Dwudziestego
czwartego Tirthankarę zazwyczaj nazywa się Mahavirą, czyli
Wielkim Bohaterem. Urodził się on
w 599 roku p.n.e. w rodzinie należącej do warstw rządzących w
obecnym indyjskim stanie Bihar. W wieku lat trzydziestu porzucił
dom i udał się na Poszukiwanie Prawdy. Po dwunastu latach prób i
surowego trybu życia uzyskał Wszechwiedzę. W ciągu następnych
trzydziestu lat liczba zwolenników Jego nauk wzrosła do 50
tysięcy mniszek i mnichów, a ilość osób świeckich sprzyjających
mu osiągnęła liczbę pół miliona. W wieku 72 lat Mahavira umarł
osiągając Nirwanę - upragniony stan wykraczający poza życie i
śmierć.
Dżiniści nie uważają, że Mahavira był założycielem nowej
religii. Według nich zebrał On nauki poprzednich
Tirthankarów, a zwłaszcza Tirthankara o imieniu Parsva ,
żyjącego 250 lat wcześniej w Varanasi, w jedną całość.
Początkowo wyznawcy Dżinizmu żyli w dolinie Gangesu
jednakże w czasach króla Asioki (ang. Ashoka) (250 lat p. n. e.)
migrowali oni w różne strony subkontynentu indyjskiego - na
południe i na zachód do Radżastanu (ang. Rajasthan) oraz
Gudżarat (ang. Gujarat).
Członkowie tej religii kierują się zasadami określonymi
przez głównego reformatora:
ahinsa - powstrzymanie się od zadawania cierpienia wszelkim
istotom żywym
asatja - powstrzymanie się od kłamstwa
asteja - powstrzymanie się od kradzieży
abrahmaćarja - powstrzymanie się od cudzołóstwa (w przypadku
mnichów i mniszek - powstrzymanie się od wszelkich stosunków
seksualnych)
aparigraha - powstrzymanie się od posiadania własności zbędnych
(w przypadku mnichów i mniszek - powstrzymanie się od posiadania
wszelkiej własności)
Religia zakłada dwie podstawowe kategorie bytu:
adźiwa - byt cielesny, który tworzony jest przez pięć elementów:
przestrzeń, czas, zasadę ruchu, zasadę spoczynku i materię
dźiwa - byt duchowy, dusza, którą posiada każdy organizm, nie
wyłączając roślin, kamieni oraz wody. W obrębie tej grupy
istnieje podział na dusze :
- doskonałe,
- wyzwolone,
- związane.
Dusze związane znajdują się w kole wcieleń(samsara) za sprawą
materii karmicznej, powstającej w wyniku złych i dobrych
uczynków.
Zasady
Dżinizmu
Dżiniści wierzą w to, że
do osiągnięcia wyższych stanów osobistego rozwoju czy
oświecenia laikat musi przestrzegać tzw. pięciu małych
przykazań (anuvratas). Przykazania, jakimi muszą się
kierować mnisi i mniszki, są o wiele bardziej
rygorystyczne niż anuvratas. Tych pięć zasad
(mahavratas) to:
Ahimsa (niekrzywdzenie) - fundamentalne
przykazanie z którego wynikają wszystkie pozostałe.
Osobom świeckim, w myśl tej zasady, nie wolno zabijać i
w sposób zamierzony krzywdzić istot żywych. Dżiniści są
wegetarianami ale wielu z nich nie spożywa także innych
produktów, w których żyją mikroskopijne organizmy - np.
alkohol, figi, miód czy warzywa korzeniowe. Ahimsa
zabrania im także wykonywania zawodów związanych z
zabijaniem lub krzywdzeniem istot żywych.
Satya (mówienie prawdy) - nie należy nikogo
krzywdzić mówieniem nieprawdy.
Asteya - nie brać tego, co nie zostało dane
Brahmacharyja (czystość płciowa) - osobom
świeckim zabrania się swobody płciowej, a mnichów i
mniszki obowiązuje celibat.
Aparigrapha (nieposiadanie) - osoby świeckie
powinny ograniczyć posiadanie dóbr materialnych do
niezbędnego minimum, a w stosunku do mnichów i mniszek
jest stan nieposiadania czegokolwiek. Mnisi z sekty
Digambarów nie posiadają nawet szat.
W co wierzą Dżiniści?
Anekantavada (nie - jednostronność) - według tej
zasady żadne pojedynczy opis zagadnienia nie zawiera
całej prawdy. Przedmiot rozważań, czas, miejsce oraz
warunki obserwacji wpływają na punkt widzenia - więc
jakiekolwiek rozważania powinno się prowadzić z różnych
punktów widzenia. Z takiej postawy do rzeczywistości
wynika niedogmatyczne podejście Dżinistów do doktryn
innych wyznań.
Loka (Wszechświat) - według Świętych Pism
dżinijskich przestrzeń jest nieskończona, ale tylko jej
skończona część jest zajęta przez coś, co nazywamy
Wszechświatem. Wszystko co jest w nim jest wieczne
jakkolwiek formy w jakich występują rzeczy mogą się
zmieniać. Istoty ludzkie zamieszkują środek Wszechświata
z niebami nad sobą i piekłami pod sobą. Dżiniści wierzą,
że Wszechświat istnieje wiecznie - bez początku i końca.
Jiva (dusza) - dżiniści wierzą, że wszystkie żywe
istoty mają duszę indywidualną (jiva), która okupuje
ciało - konglomerat atomów. W chwili śmierci dusza
opuszcza ciało i natychmiast rodzi się w innym.
Osiągnięcie mokszy czyli nirwany kończącej bezustanny
cykl wcieleń jest celem każdego dżinisty.
Ajiva (nie - dusza) - wszystko we wszechświecie
co jest bezrozumne - np. materia, czas, przestrzeń itp.
Karma - wszystkie dusze (jivas) są równe w
potencjalnym dostępie do nieskończonej wiedzy, energii i
szczęśliwości. Tym niemniej te wrodzone właściwości dusz
są zmieniane przez karmę, rozumianą jako forma subtelnej
materii, która wiąże się z duszą jako rezultat takich a
nie innych czynności ciała, mowy i umysłu. Taka
skumulowana karma więzi duszę w cyklu narodzin i
śmierci. Ilość i typy cząstek karmy związanej z duszą są
zależne od rodzaju ciała w którym zamieszkuje dusza.
Moksza lub nirwana - (wieczne uwolnienie w wyniku
oświecenia) - ostatecznym celem życia jest wyzwolenie
duszy z cyklu narodzin i śmierci. Dokonuje się to
poprzez wyciąganie całej wiążącej karmy aby zapobiec
dalszej akumulacji. Aby to osiągnąć należy być istotą
ludzką i prowadzić życie ascety według reguł
dżinijskich. Gdy dusza osiągnie czysty, nie obciążony
żadną karmą, stan wszechwiedzy wznosi się do szczytu
wszechswiata, gdzie istnieć będzie na zawsze. Taką duszę
nazywa się Siddha - Doskonałe Istnienie (ang. Perfected
Being).
Aby osiągnąć mokszę jest
konieczne posiadanie trzech cech zwanych
Trzema Klejnotami:
-
Oświecony Światopogląd
(ang. Enlightened world-view) - wiara w
zasadnicze wierzenia dżinijskie
-
Oświecona Wiedza
(ang. Enlightened knowledge) - wiedza na temat
działania karmy i jej związków z duszą
-
Oświecone Prowadzenie
się (ang. Enlightened conduct) -
przestrzeganie Pięciu Przykazań .
Dżinizm to głównie nauka o wyzwoleniu.
Istnieje niezliczona ilość dusz jednostkowych, ich
rozmiary są ograniczone i dostosowane do wielkości
ciała.
Z natury dusze posiadają: nieograniczone widzenie,
nieograniczoną zdolność poznania, nieograniczoną moc i
nieograniczoną błogość, lecz te właściwości w pełni
ujawniają się jedynie u osób, które osiągnęły
wyzwolenie. U większości właściwości te zostały
ograniczone w wyniku odwiecznego uwikłania się w koło
żywotów.
Na skutek wszelkiej aktywności (myśli, słowa, czyny,
uczucia...) subtelna materia wpływa do duszy i osadza
się w niej. Owa subtelna materia, którą dżiniści
określają mianem uczynków - karmanem, powoduje
przywiązanie, co ogranicza naturalne właściwości duszy i
przyczynia się do powstania różnych negatywnych cech
człowieka, głównie do powstania namiętności, wreszcie
powoduje, iż dobre i złe uczynki wywierają wpływ na
kolejne narodziny/wcielenia.
Cierpienia i przyjemności doznawane w nowych żywotach są
zapłatą za dobre i złe czyny - dzięki czemu karman
zostaje unicestwiony (subtelna materia zostaje usunięta
z duszy), lecz dzięki aktywności związanej z nowym
życiem tworzy się nowy karman (materia na nowo wnika w
duszę) wskutek oddziaływania namiętności...
W ten sposób krąg się zamyka i trwa to w nieskończoność.
Aby osiągnąć wyzwolenie (uwolnić się od karmana)
trzeba:
prowadzić nieskazitelnie moralny tryb życia, dzięki
czemu w znaczny sposób zmniejsza się dopływ nowego
karmana.
uniezależnić zmysły i oddalać przekazywane przez nie
szkodliwe wrażenia zmysłowe, ponieważ wrażenia zmysłowe
wywołują namiętności, co z kolei umożliwia osadzanie się
karmana (subtelnej materii) w duszy.
uprawiać ascezę - najważniejszy środek, służący do
niszczenia karmana, który przedostał się już do duszy; w
wyniku dobrowolnego umartwiania się istniejący w duszy
karman dojrzewa w sztuczny sposób i zostaje zniszczony.
Osiągnięcie wyzwolenia możliwe jest jedynie dla mnichów,
świeccy wyznawcy tworzą konieczne przesłanki do
osiągnięcia wyzwolenia w późniejszym żywocie.
Ogólne nakazy dla świeckich wyznawców są na ogół
łagodniejsze niż śluby zakonne i noszą nazwę małych
ślubów:
zabrania się unicestwiania istot żywych,
mówienia nieprawdy,
przywłaszczenia sobie obcego mienia,
nakazują zadowalać się własną żoną/mężem,
ograniczać się w swoim dążeniu do posiadania.
Dodatkowe śluby świeckich:
powstrzymywanie się od bezcelowych, mogących przynieść
szkodę działań,
ograniczenie swoich podróży,
umiarkowane zaspokajanie codziennych potrzeb,
unikanie zawodów, które mogą szkodzić innym.
Cztery śluby, które spełnia się przez ćwiczenie, dla
świeckich:
modlitwa trzy razy dziennie,
czasowe ograniczenia miejsca zamieszkania i zakresu
działalności,
poszczenie i czuwanie nocą w określonych dniach
tygodnia,
jałmużna (dary) dla mnichów.
Przepisy dotyczące mnichów:
Przepisy zmierzające do niedopuszczania do przenikania
nowego karmana do duszy.
Na czele tej grupy stoją nakazy moralne, pokrywające się
w prawdzie z małymi ślubowaniami świeckich, lecz
rozumianych rygorystycznie (dlatego zwane są wielkimi
ślubami) i tak nakaz wierności małżeńskiej u świeckich
tutaj zastępuje czystość płciowa (celibat), a nakaz
ograniczenia swego mienia, u mnichów zastępuje się
zakazem posiadania jakiegokolwiek majątku (ubóstwo).
Drugim środkiem jest dyscyplina - czuwanie nad myślami,
mową i ciałem.
Kolejnym, pięciokrotna ostrożność - zachowanie
ostrożności przy chodzeniu, mówieniu, zbieraniu
jałmużny, braniu do ręki jakiejś rzeczy i odkładaniu jej
oraz przy wypróżnianiu się.
Dalej wymienia się 10 obowiązków - cierpliwość, pokora,
szczerość, bezpragnieniowość, prawdomówność,
samodyscyplina, asceza, wyrzeczenie się, nieposiadanie
majątku, czystość płciowa.
Zaleca się także przeprowadzanie 12 rozmyślań na tematy:
nietrwałość wszechrzeczy,
bezsilność istot,
wieczne, następowane po sobie wcielenia duszy,
samotność wszelkiej istoty,
nieustający dopływ karmana do duszy,
powstrzymywanie dopływu karmana do duszy,
zniszczenie istniejącego karmana,
wieczność świata,
wyjątkowość oświecenia, które trudno jest uzyskać,
szlachetność nauki Mahawiry.
Dopływ karmana powstrzymuje się przez cierpliwe
znoszenie rozmaitych uciążliwości (wymienia się 22
uciążliwości - głód, pragnienie, upał, zimno, twarde
łoże, obelgi, maltretowanie...).
przepisy zmierzające do zniszczenia już istniejącego w
duszy karmana.
Najważniejsza jest asceza:
asceza zewnętrzna - polega na różnych formach
poszczenia, czuwania nocnego, przyjmowania niewygodnych
pozycji i na całkowitym wycofaniu się z otaczającego
świata.
asceza wewnętrzna - to spowiedź, pokuta,
zdyscyplinowanie, religijne pragnienie służenia,
studiowanie, obojętność na wszystko, co ziemskie i
najważniejsza kontemplacja.
14 stopni zacności (hierarchia ukazująca stopnie
postępu ku wyzwoleniu):
błędna wiara,
przedsmak prawowierności,
mieszanka błędnej wiary i prawowierności,
właściwa wiara i nie przestrzeganie nakazów,
właściwa wiara i częściowe przestrzeganie nakazów,
samodyscyplina naruszana przez opieszałość,
samodyscyplina,
niszczenie karmana,
niszczenie karmana,
namiętności istnieją już w niewielkim stopniu,
namiętności powściągnięte,
namiętności zniszczone,
stopień Wszechwiedzącego z aktywnością myśli, mowy i
ciała,
stopień Wszechwiedzącego bez aktywności.
Tirthakara (Tirthanakara) - ubóstwiani mistrzowie
dżinijscy, których według tradycji jest 24
(23 uważanych za mitycznych, ostatni
Mahawira-historyczny):
Adinatha (Riszabhadewa) - przedstawiany w kolorze
żółtym, symbolizuje go byk,
Adżinatha - złoty, słoń,
Sambhawanatha - koń,
Abhinandana - złoty, małpa,
Sumatinatha - złoty lub żółty, ptak lub koło,
Padmaprabha - czerwony kwiat lotosu,
Suparswanatha - zielony, swastyka lub siedmiogłowa
kobra,
Czandraprabha - biały, sierp księżyca,
Puszpadanta (Suwidhana) - biały, krokodyl lub krab,
Sithalanatha - żółty lub złoty, swastyka lub liść drzewa
pippal,
Śrejamśanatha - żółty lub złoty, orzeł, daniel lub
nosorożec,
Wasupudżja - czerwony, bawół wodny,
Wimalanatha -złoty lub żółty, dzik,
Ananatanatha - złoty, sokół lub niedźwiedź,
Dharmanatha - żółty, błyskawica,
Śantinatha - złoty lub żółty, daniel lub żółw,
Kunthanatha - złoty, koza,
Arthanatha - złoty lub żółty, ryba,
Mallinatha (według swetambarów kobieta) - niebieska lub
złota, dzban na wodę,
Munisuwrata - ciemny, żółw,
Naminatha - złoty, niebieski lotos,
Neminatha (Arisztanemi) - czerwony lub ciemny, muszla,
Parswanatha (podobno VIII-VII w p.n.e.) -
ciemnoniebieski, wąż lub siedmiogłowa kobra.
Tirthakara (złoty lub żółty, lew) - Wardhamana
(Mahawira) (ok.VI-V w p.n.e.),
Umaswati (ok. I-III w n.e.) - zaliczany do swetambarów,
"Tattwarthadhigamasutra" ("Sutry dotyczące poznania
sensu prawd") - dzieło uznane przez digambarów i
swetambarów,
Kundakunda (ok. III-IV w n.e.) - zaliczany do
digambarów,
"Pawajanasara" ("Istota objawienia"),
"Pańczatthijasangaha" ("Zestawienie pięciu zbiorów
bytu"),
"Samajasara" ("Rdzeń nauki"),
Wamalasuri (VI w n.e.),
"Paumaczarija" ("Historia Padmy") - najstarszy dżinijski
poemat epicki,
Dżinasena (IX w n.e.),
"Pasvabhyudaya",
Gunabhadra (IX w n.e.),
"Mahapurana",
Hariczandra (IX w n.e.),
"Dharmasarmabhyudaya" ("Triumf obrońcy prawa") - tekst o
15 tirthakarze,
Puszpadanta (X w n.e.),
"Mahapurana" - tekst o kosmologii,
Ranna (X w n.e.),
"Ajita-purana",
"Gadayuddha",
Czawunda Raja (XI-XII w n.e.),
"Cavundarayapurana" (historia 24 thirthakarów),
Abhajadewa (XI-XII w n.e.),
"Tika",
Haribhadra (XII w n.e.),
"Neminathacariu",
Ramaczandra Suri (XII w n.e.),
"Hariscandra" ("Satyaharicandra"),
Andajja (XIII w n.e.),
"Kabbikarakavya" (tekst o czystości duszy),
Madhura (ok. XIV w n.e.),
"Dharmathapurana",
Bhaskara (XV w n.e.),
"Jivandharacarita" (historia pobożnego księcia),
Dewaczandra (Devachandra) (XIX w n.e.),
"Rajavali-kathe" (historia dżinizmu),
Około I w p.n.e. doszło do podziału wśród dżinistów:
Digambara (odziani w przestwór) - z biegiem czasu
wyróżniły się 4 szkoły:
Bhadrabahu (zm. 318 r p.n.e.) - założyciel sekty.
"Kalpasutra",
"Niryukti",
"Dristivada".
Samantobhadra (VI w n.e.),
"Aptamimansa",
Pudżjapada (ok. X-XI w n.e.),
Nemiczandra (ok.X-XI w n.e.),
Dewanandin,
Akalanka (ok. VIII w n.e.),
"Asztasati",
Swetambara (odziani w biel) - z biegiem czasu wyróżniły
się aż 84 szkoły. Większość dżinistów obecnie to
swetambarowie.
Sthulabhadra (I-II w n.e.),
Hemaczandra (Hemaczarija) (ur. 1089, zm. 1172 r. n.e.),
"Trisastisalakapurushacarita" ("Życie 63 wspaniałych
ludzi"),
"Yogasastra" ("Adhyatma-upanisad") - poemat o etyce,
"Pramanamimamsa" - traktat filozoficzny.
W XVIII wieku powstała nowa sekta (w związku z wpływami
hinduizmu na dżinizm) odrzucająca kult wizerunków i
potrzebę powrotu do pierwotnego dżinizmu.
Sthanakawasi (dhundhija , bawis )
Lumpaka (Lankasza) (XVI w n.e.) - założyciel,
Murtipudżaka
Sekta, w której naśladuje się niektóre sposoby oddawania
czci, praktykowane przez hindusów,
Terapanthi (Ścieżka trzech),
Bhikandżi (XVIII w n.e.) - założyciel,
Dżinijskie Pisma Święte
Kanon dżinijski zawiera
około sześćdziesięciu tekstów podzielonych na trzy
grupy: Purvas (dwanaście ksiąg), Angas
(dwanaście ksiąg) oraz Angabahyja (kanon
pomocniczy). Oprócz wymienionego kanonu istnieją też
obszerne komentarze napisane przez uczonych mnichów.
Przykładem jest tu Tattvartha Sutra napisana w
II wieku n. e. Społeczność dżinijska dzisiaj Przez
tysiąclecia społeczność dżinijska wniosła olbrzymi wkład
w rozwój sztuki, polityki oraz filozofii w Indiach.
Szczególnie widoczny jest wkład do architektury i
rzeźby. Mamy dwie główne grupy ascetów w dżinizmie:
Śwetambarów (ang. Shvetambaras) oraz Digambarów
(ang. Digambaras) Śwetambarowie noszą trzyczęściowe
białe szaty oraz zestaw misek żebraczych, miotełkę, kij
oraz derkę (koc) do spania. Część z nich nosi jeszcze
przepaskę na usta zapobiegającą przypadkowemu połknięciu
owadów. Mnisi w sekcie Digambarów są zupełnie goli, ale
noszą przy sobie miotełkę oraz tykwę z wodą do mycia
się. Mniszki w tej sekcie noszą białe sari. Obecnie na
świecie żyje około 7 milionów zwolenników Mahaviry, z
czego 100 tysięcy żyje poza Indiami: w U.S.A., Afryce,
Wielkiej Brytanii, Belgii, Południowo-Wschodniej Azji
oraz Australii.
"Anga" - zbiór 12 tekstów/części, istota doktryny, za
pomocą legend wątków kosmologicznych i numerologicznych
przedstawia się podstawy doktryny.
"Acaranga" - dotyczy dyscypliny klasztornej,
"Suryagadanga" - refutacja argumentów heretyckich,
"Sthananga" - 10 tekstów doktrynalnych,
"Samavayanga" - rozwinięcie 10 tekstów doktrynalnych,
"Vyakhyaprajnapti" ("Bhagavati") - dialogi na temat
dogmatów,
"Nayadhammakahao" - seria apologii i kazań,
"Upasakadasa" - biografie uczniów świeckich,
"Antakitadasa" - biografie świętych,
"Anuttara-Aupapatrika" - żywoty osób boskich,
"Praśnavyakarana" - opis błędów i zaniedbań,
"Vipakasutra" - konsekwencje dobrych i złych czynów,
"Dristvada" - tekst zagubiony.
"Upanga" - uzupełnienie doktryny, zbiór 12
tekstów/części o różnej wielkości i randze.
Święte miejsca:
Abu (w stanie Radzastan, Indie) - święta góra sekty
Swetambara. Kompleks świątyń zbudowany pomiędzy XI a
XIII w n.e.
Palitana (w stanie Gudżarat, Indie) - święte miasto
Swetambarów, zamieszkiwane przez 19 kolejnych
tirthankarów, znajduje się tam 108 większych świątyń i
ok. 800 kaplic,
Śrawana Belgola (w stanie Karnaka, Indie) - święte
miasto digambarów słynące z 18-metrowego posągu z 981 r
n.e. dżinijskiego świętego Bahubalina,
Śatrundżaja - święta góra Swetambarów w pobliżu
Palitanii,
Girnar (w stanie Gudżarat, Indie) - święta góra
Swetambarów. Kompleks świątyń ku czci Neminathy,
świątynie, pustelnie.
Samed - święta góra Swetambarów, miejsce osiągnięcia
nirwany przez pierwszego tirthankare Riszabhe,
Asztapada - święta góra Swetambarów.
|