Bahaizm
Bahá'í - ruch religijny, który w
połowie XIX wieku wyłonił się z babizmu. Religia objawiona,
łącząca w sobie elementy: judaizmu,
chrześcijaństwa, islamu i
babizmu. Stosunkowo młoda, ale licząca już ponad 8 milionów
wyznawców. Głównie w Południowej Azji
i Afryce. Zaliczamy ją do religii synkretycznych.
Co jest przyczyną jej popularności ?
W moim odczuciu niezwykła tolerancja wobec innych religii. Jest
to zjawisko zupełnie wyjątkowe, bowiem każda religia jest pod
tym względem niezwykle nietolerancyjna. Religie są gotowe
darować nawet zabójstwo, ale nigdy przyjęcie innej wiary, czy
nawet
odwrócenie się od niej.
Bahaizm twierdzi, że wszystkie religie mają wspólne korzenie i
są pełnowartościowe. Wszelkie doświadczenia
religijne od wschodnich medytacji po chrześcijańskie umartwienia
są poznaniem Boga, który jest jeden prawdziwy w nich
wszystkich - choć jest różnie nazywany i w różny sposób
pojmowany.
Bahaizm głosi, że niebawem nadejdzie nowa epoka w której ludzkość obejmie
rządy nad światem, a nie jak dotychczas
garść najbardziej wpływowych bogaczy i międzynarodowych
korporacji. Mężczyźni i kobiety będą równi wobec brawa i
tradycji,
oraz zapanuje jeden wspólny język. Zniknie też wszelka przemoc i
wyzysk.
Historia
Geneza bahaizmu związana jest z działalnością mirzy Alego
Husajna Nuri, który jako wyznawca babizmu
został wydalony
z
Persji i osiadł w Bagdadzie w 1852 roku. Tam 21 kwietnia 1863
roku na spotkaniu
rodzinnym ogłosił się zapowiedzianym
przez
Baba nowym prorokiem i przyjął przydomek Bahá'u'lláh
(Blask
Boga).
Szybko zdołał przekonać do siebie lokalnych
współwyznawców i założył nową wspólnotę
religijną odrębną od
babizmu.
Ruch ten pozyskał również dla siebie grupę zamożnych
kupców i dzięki
nim rozpowszechnił
się na Bliskim Wschodzie.
Podobnie jak babizm, bahaizm został uznany za herezję
muzułmańską przez co od samego początku spotykały go
prześladowania.
W 1868 roku Bahá'u'lláh za
głoszone poglądy
został internowany przez władze tureckie i
po wieloletnim
więzieniu zmarł w 1892 roku.
Po jego śmierci przewodnictwo nad
bahaizmem przejął syn Abbas Effendi, który przyjął imię Abdul
Baha
(Sługa Wspaniałości Boga). Nowy przywódca religijny
początkowo więziony wraz z ojcem, uwolniony
w 1908 roku
rozpoczął dynamiczną akcję misyjną na całym świecie. W latach
1911-1913 podróżował
do Europy, Indii i Stanów Zjednoczonych,
gdzie zdobył rzesze wyznawców spoza kręgu kultury islamu.
On też
zorganizował w Hajfie centrum życia religijnego bahaitów. Po
śmierci Abdula Bahy "Strażnikiem"
wiary Bahai został Szogi
Effendi, wnuk Abdul Bahy, co doprowadziło do bardzo głębokich
podziałów
w łonie Bahaì. Stworzył on rozbudowany i dynamicznie
rozrastający się aparat
misyjny, powołał do życia
Narodowe
Zgromadzenie Duchowe tworzące Międzynarodową Wspólnotę Bahaistyczną,
oraz podległe im Lokalne Zgromadzenia Duchowe
łączące się w większe zbiorowości nazywane
Domami
Sprawiedliwości. Szogi Effendi był ostatnim jednoosobowym
przywódcą bahaizmu.
Po jego śmierci w 1957 roku bahaici powołali
jako organ zwierzchni dziewięcioosobową, wybieralną co pięć lat,
radę kierowniczą pod
nazwę Powszechnego Domu Sprawiedliwości
(zgodnie z Pismami Bahaullaha), która do dziś stoi na straży
doktryny religii wyznaczonej
przez Baha Allaha.
Mauzoleum Baha
Doktryna
i kult
Bahaizm dąży do stworzenia jednej monoteistycznej religii
światowej. Opiera się na synkretyzmie,
chcąc połączyć w sobie
wszystko to co najlepsze z powstałych przed nim ośmiu wielkich
religii: wierzeń
staroarabskich, judaizmu, hinduizmu,
zoroastryzmu, buddyzmu, chrześcijaństwa, islamu i babizmu.
Jego
wyznawcy wierzą, że po upływie tysiąca lat (ok. 2863 roku)
narodzi się nowa Manifestacja Boga,
która dopełni Objawienie Bahaullaha.
Bahaici przyjmują wiarę w jednego Boga. Dużą rolę bahaizm
przywiązuje do symboliki cyfry 9, która
znaczy dla nich tyle co
blask lub wspaniałość (arab. بهاء, Baha). Dlatego też świątynie
bahaitów budowane
są na planie dziewięcioboku, w ich kalendarzu
liturgicznym jest dziewięć świąt, a wspólnoty religijne
opierają
się na dziewięcioosobowych, wybieranych co roku, Radach
Duchowych.
Źródłem wiary Bahai są święte księgi. Jest to zbiór około stu
pozycji zawierających spisane nauki
Bahaullaha (najważniejsza to
"Kitab-i-Aqdas", z pers. كتاب اقدس, czyli "Najświętsza Księga").
Oprócz
tego praktykowane jest czytanie innych świętych ksiąg
objawionych (Bhagawadgita, Biblia, Koran, itp.).
Główne prawdy wiary i normy życia wyznawców bahaizmu zawierają
się w dwunastu zasadach, z
których najważniejsze to:
Jedność rodzaju ludzkiego.
Niezależność w poszukiwaniu prawdy.
Zniesienie wszelkich przesądów.
Zgodność religii z wiedzą.
Równość płci.
Powszechny język pomocniczy.
Powszechne wychowanie.
Duchowe rozwiązanie problemów gospodarczych.
Religia powszechna zbudowana na wspólnej bazie wielkich religii.
Unia światowa rządzona przez przedstawicieli wszystkich narodów.
Bahaici używają kalendarza liturgicznego ustanowionego przez
proroka Baba dla babizmu. Rachuba czasu rozpoczyna się
21 marca
1844, rok trwa 19 miesięcy po 19 dni oraz 4 dni przestępne.
Tydzień w bahaiźmie zaczyna się w sobotę, a dzień
o zachodzie
słońca. W kalendarzu bahaitów jest dziewięć świąt. Każdy bahaita
zobowiązany jest do codziennej modlitwy,
oraz do zachowania
postu przez 19 dni w roku.
Świątynia w Nowym Delhi
Organizacja
Bahaizm jest religią bez duchowieństwa i obrzędów kultowych.
Bahaici kultywują wspólnie jedynie ceremonie pogrzebowe.
Do świątyń bahaitów mogą uczęszczać osoby innych wyznań.
Wiara Bahai posiada swoje ośrodki w około 218 krajach. Ma około
8 milionów
wyznawców
(według danych podawanych przez Encyklopedia Britannica).
W
Polsce liczy około 300 wyznawców.
Prześladowania
Ze względu na to, że bahaizm był traktowany w krajach islamskich
jako herezja od samego początku swojego istnienia należał
do
religii represjonowanych przez władze krajów muzułmańskich.
Szczególnie w Persji i Imperium Ottomańskim.
W XX wieku
największe prześladowania bahaitów miały miejsce w Iranie, w
którym bahaizm jest traktowany jako herezja w łonie
religii
państwowej- imamizmie.
Siedziba
Uniwersalnego Domu Sprawiedliwości w Hajfie (Izrael).
Po śmierci wnuka Baha'u'Ilaha Shoghii Effendi Rabaniego zwanego
Strażnikiem Wiary
przywództwo nad ruchem bahaistycznym objęło ciało zbiorowe
wybierane przez członków
wspólnoty (Zakon Rządzący) . Ciało to obecnie nazywa się Radą
Bahaitów Uniwersalnego Domu Sprawiedliwości i administruje w
imieniu wiernych ruchem religijnym od 1963 r.
Do Rady wybiera się dziewięć osób i kadencja trwa 5 lat. |
|