Hinduizm
to bardzo złożona religia,
przyjmująca formy tak zróżnicowane, że w zasadzie można mówić o
systemie wierzeń a nie o jednolitej religii.. Jego geneza to
zapewne silne odczuwanie prze Hindusów zmienności i kaprysów
natury, daleko od nich silniejszej i nei dającej się ujarzmić.
Dlatego też w hinduizmie odnajdujemy próby "porozumienia" z
niewidzialnymi siłami otaczającymi człowieka. Cechą
charakterystyczną tej wielkiej religii jest brak ostrych granic
między tym a tamtym światem, między ziemią a niebiosami, między
człowiekiem a bóstwem. Bogowie są, co prawda, nieśmiertelni, ale
w zasadzie ich zachowanie jest ludzkie. Człowiek zaś dąży do
boskości i niekiedy (podczas na przykład niektórych obrzędów)
jest otaczany przez innych boską czcią.
Bogowie:
Hinduizm jest religią
monoteistyczną polegającą na tym, że cześć oddaje się jednemu
bogu, który przejawia się pod postaciami wcieleń i żeńskiej
energii. W hinduizmie obowiązuje doktryna uznanie autorytetu Wed
i pierwszeństwa kasty braminów, zasada ahinsy, uznanie prawa
karmana (jak w buddyźmie) i sansary oraz trzech ścieżek
zbawienia.
Ogólna liczba wyznawców hinduzimu określana jest na ok. 640 mln.
Obejmuje: Indie, część Pakistanu, Sri Lankę (Cejlon), Nepal,
Sikkim, Bali, Trynidad.
Hinduizmu
bóstwa
Bogów zna hinduizm bardzo
wielu i dzieli je na wielkich (Brahma, Śiwa i Wisznu) tzw.
Triada, oraz pomniejsze bóstwa a także duchy przypisane do
konkretnych przedmiotów czy miejsc. Co ciekawe, panteon ten
ciągle wzrasta, jako ze bogowie tworzą a ludzie odkrywają coraz
to nowe swoje manifestacje, boginie wychodzą za mąż i rodzą im
się dzieci... W zasadzie ubówstwione może być wszystko - od
bohatera legendy, poprzez człowieka, pojęcia abstrakcyjne aż po
wcielenia pradawnych bogów objawiające się raz na jakiś czas.
Tryb życia hinduistycznych bogów jest przy tym również do
ludzkiego zbliżony - od swoich czcicieli różnią się tylko daleko
większą mocą i nieśmiertelnością.
Obrzędy:
Hindusi, mimo, ze ich
bogowie nie są dosłownie ucieleśnieni zanoszą modły do
wyobrażających bóstwo figur. Uważają, że przedmiot który się
widzi pozwala lepiej skupić uwage a co za tym idzie gorliwiej i
skuteczniej zanosić modły.
Trudno
jest mówic o "sformalizowaniu" obrzędów religijnych; choć w
niektórych przypadkach ceremonie są ściśle określone i
kierowane, to na ogół pobożność hinduska ma wymiar bardzo
indywidualny - wspólne jest pragnienie znalezienia i ujrzenia
bóstwa. Świątynie nie są, jak w religiach zachodnich miejscem
zgromadzeń wiernych. To "domy bogów" w których z wielkim
przepychem odtwarzany jest rozkład dnia bóstwa wraz z
ceremoniami odprawianymi prez kapłanów. Utrzymanie świątyń
spadało na wiernych a przede wszystkim na możnych, którzy mogli
przez słone datki na swiątynie szybciej przebyć cykl
reinkarnacji niezbędnych do osiągnięcia doskonałości.
Brahma jest konstruktorem wszechświata, lecz jego moc i elementy
stwórcze pochodzą od Wisznu, i to On, a nie Brahma, jest także
zachowawcą i utrzymującym wszechświaty. Siwa doprowadza do końca
każdy okres zwany kalpą, aż do zagłady świata. Brahma jest
bogiem osobowym, przedstawianym jako brodaty mężczyzna, niekiedy
z czterema lub pięcioma głowami i czterema ramionami. Żoną
Brahmy jest Saraswati.
Życie Brahmy wymierza cykl kosmicznego czasu. Po upływie stu lat
życia Brahmy płomienie ognia mają pochłonąć wszystko razem z nim
samym. Przez dalsze sto lat kosmos ma istnieć w umyśle Wisznu,
aby w oznaczonej chwili pojawić się z nowym demiurgiem. Obecnie
- wg hinduizmu - żyjemy w pierwszym dniu 55 roku obecnego Brahmy
(w wieku kali jung - upadku religii i etyki).
Wisznu jest przedstawiany jako dobry i przyjazny. Ma on postać
młodzieńca z błyszczącym diademem, siedzącego na kwiecie lotosu,
jeżdżącego na mitycznym ptaku Garudzie, albo spoczywającego na
wężu świata.
Hinduizmu etyka
W etyce hinduizmu akceptowane są trzy cele życiowe i zarazem
drogi do szczęścia:
1) dążenie do osiągnięcia doskonałości moralnej (dharma -
postawa, to, co stałe).
2) uczciwe dążenie do osiągnięcia majątku, władzy i innych
pożytecznych rzeczy (artha - korzyść, zysk).
3) dążenie do osiągnięcia rozkoszy zmysłowej (kama - miłość,
przyjemność erotyczna). Zasady kamy wyjaśnia - Kamasutra (zasady
miłości erotycznej).
Hinduizmu kult
Ma charakter indywidualistyczny. Polega na oddawaniu czci przez
składanie ofiar w świątyniach głównie z kwiatów, owoców,
orzechów kokosowych, beteli. Wyciągnięcie rąk, śpiewanie hymnów,
mycie bóstwa, ubieranie go, malowanie, noszenie w procesjach,
palenie przed nim kadzideł i lamp.
Ofiary krwawe zdarzają się jedynie w kulcie Kali. Składane są z
bawołów, kóz, owiec, kogutów. W domach znajdują się małe
kapliczki lub ołtarzyki bóstw, gdzie dokonuje się codziennej
ofiary (pudży). Ważnym obrzędem kultowym są święte kąpiele
(zwłaszcza w Gangesie), przypisuje się im moc usuwania wszelkich
skaz oraz przewinień, moc uwalniania od chorób i dolegliwości.
Zwłoki powszechnie pali się na stosie (dawniej wraz z ciałem
męża palono wdowę, praktyka ta (sati) została zakazana przez
Anglików w 1829). Ascetów grzebie się, nadając ciału pozycję
kuczną.
Hinduizmu święta
W hinduizmie obchodzi się bardzo dużo świąt, należą do nich
m.in.: "święto świateł" (diwali), święto narodzin Kryszny,
święto Wisznu-Dżagannathy (Pana świata), święto Siakti -
związane z zabiegami magicznymi, polegającymi na pozyskaniu
żeńskiej energii, w czasie którego używa się środków
odurzających i odbywa się ceremonie orgiastyczne.
=======================
Świątynie hinduskie spotyka się na każdym kroku. Kolorowe, z
wieloma rzeźbami, w formie przydrożnych kapliczek, czy nawet na
targu. Jak wielu jest bogów (czy raczej postaci tego samego
bezosobowego bóstwa) tak wiele jest świątyń im poświęconych.
Często nie mają specjalnej oprawy, wciśnięte między inne
budynki, czasami są dość zaniedbane. Zazwyczaj są niewielkie, z
ledwością mieszczą kilkadziesiąt osób. Nie ma więc czasu na
modlitwy przed obliczem bóstwa, wierni są wręcz bezceremonialnie
przeganiani. Ustawiają się w kolejce, wzdłuż barierek i oczekują
na swoją kolej, aby wraz z kapłanem wypowiedzieć prośby, podać
imiona osób, za które się modlą. Uczestniczyłam już kilkakrotnie
w takich obrzędach i raz nawet przywołano mnie przed oblicze
kapłana, abym podała też swoje imię...
Jeszcze okadzenie świętym ogniem i już należy zrobić miejsce
kolejnym chętnym. Dalsze ceremonie odprawi kapłan, przy wejściu
są cenniki informujące ile poszczególne modlitwy kosztują; mogą
być jednorazowe, całodzienne i dłuższe. Często nie zezwala się
robić zdjęć wewnątrz świątyń. Specjalnie dopytuję o to, czasem
jest to z góry zapowiedziane. Nie wynika to jednak z religijnego
zakazu, podobno zależy od ustaleń wspólnoty.
Każdy oddaje cześć na swój sposób, przyjęty w środowisku czy
rodzinie. Rodzice w żaden sposób nie wpływają na dzieci, nie ma
przymuszania, że trzeba pójść do świątyni. Kto ma taką potrzebę,
może chodzić każdego dnia, inni przez długi czas nie bywają tam,
jedynie modlą się w domu. W mieszkaniach są ołtarze, w osobnym
pomieszczeniu lub najczęściej w pobliżu kuchni. Figury ozdobione
są kwiatami, palą się też lampki oliwne i kadzidła. Rano
odprawia się specjalne ceremonie i składa ofiary bóstwom - kokos
i posiłek, który rodzina będzie spożywać. Przed szczególnymi
świętami przed figurą kładzie się ubrania, w których później
pójdzie się do świątyni. Wszystkie rytualne obrzędy i ofiary (pudże)
odprawia się w specjalnie do tego przeznaczonej odzieży, często
z kosztownych materiałów. Nie mogą jej dotykać służący, a nawet
inni członkowie rodziny. W tych strojach nie można jeść i pić,
przed posiłkiem należy się znów przebrać.
Zwyczajowo po ślubie kobieta przyjmuje bóstwa opiekuńcze rodziny
męża, ale nadal może czcić bóstwo wyniesione z własnego domu, do
którego będzie się zwracała. Zawsze na zaproszeniach weselnych
uwidacznia się bogów patronujących rodzinie.
Hindusi licznie pielgrzymują, całymi rodzinami udają się do
miejsc świętych. Czasem w pracy ktoś przez kilka dni jest
nieobecny. Potem przynosi słodycze (prasady) wraz z
błogosławieństwem. W czasie takich wyjazdów niektórzy na znak
szczególnej ofiary ścinają też włosy. Ale to zależy już
indywidualnie od ludzi, niektórzy modlą się bez widocznych
oznak. Z kolei podczas pielgrzymki na północ Indii składane są
deklaracje, że nie będzie się jeść czegoś ulubionego, zwłaszcza
spośród słodyczy, owoców i warzyw. I tak znajomi nie jedzą
arbuza i jednego rodzaju ciastek, choć przygotowują je w domu i
częstują gości. Sami tylko patrzą...
W rocznice śmierci bliskich jeżdżą do rodzinnych domów (często
dosyć odległych), gdzie organizowane są spotkania i modły w
intencji zmarłych. Jako, że prochy są wrzucane do rzeki, nie ma
miejsc pochówku i rodzina nie może gromadzić się przy grobie.
Jednak okazuje się, że niektórzy Hindusi grzebią zmarłych.
Zwłoki kremuje się tak szybko, jak tylko można. W gazetach
często podawane są informacje, że nastąpi to już kolejnego dnia
po zgonie. Nie czeka się, aż zbiorą się wszyscy członkowie
rodziny, niektórzy przybywają więc już po pogrzebie.
Najważniejszy jest syn lub kuzyn, który będzie przewodniczył
ceremonii. Późniejsze obrzędy trwają kilka dni; istotny jest
siódmy, dziewiąty, jedenasty i trzynasty dzień po śmierci. W tym
czasie przed domami nie maluje się rangoli, członkinie rodziny
nie noszą bindi. Wdowie zdejmuje się naszyjnik, który dostała w
dniu ślubu i pali wraz ze zwłokami męża. Już na zawsze też
będzie pozbawiona bransoletek i kumkum, śladu na czole.
Marzeniem każdego Hindusa jest, by zakończyć swe życie i być
skremowanym na ghatach nad Gangesem. Obecnie jednak spopielanie
odbywa się raczej w elektrycznych krematoriach, a prochy z racji
odległości od świętej rzeki wrzucane są do innej "płynącej"
wody. Połączenie szczątków z życiodajną wodą ma być gwarancją
zakończenia wędrówki na ziemi. Chociaż równocześnie ludzie
wierzą - może nawet jeszcze silniej, że odrodzą się ponownie...
Autor: Grażyna Kowolik
www.umysl.pl/podroze/253.php
|