Szintoizm (Droga bóstw)
Shintō (神道,
dosł. bogów droga, przekładane też jako
droga duchów, droga bóstw,
nauka bóstw) - tradycyjna religia Japonii
oparta na mitologii japońskiej, charakteryzująca
się różnorodnością przejawów i kultów. Wierzenia
Shintō nie posiadają wspólnego kanonu,
organizacji, ani świętych ksiąg.
Centralnym dla shintō pojęciem są bóstwa kami.
Shinto - jest
religią rdzennie japońską, o charakterze
politeistycznym, powstałą w czasach
prehistorycznych. Wywodzi się z animistycznych
wierzeń ludowych (uznających istnienie duszy we
wszystkich przedmiotach, traktujących siły i
zjawiska przyrody jako bóstwa). W latach
1868-1945 shinto było oficjalną religią
państwową Japonii, powiązaną z kultem cesarza.
Wówczas jej centrum stanowiła świątynia Ise
Jingu, od prawie 1800 lat najświętszy z wielu
tysięcy chramów, pozostający do dziś największym
narodowym sanktuarium Japonii. Wyznawcami
shintoizmu są w zasadzie wyłącznie Japończycy.
Wejście do świątynii Shinto
Słowo
shinto pojawiło się w połowie VI wieku. Nazwa
„droga bóstw” została użyta jako
przeciwstawienie importowanej „drodze Buddy” –
religii, która przywędrowała do Japonii w 552
lub 538 roku (oficjalnie przyjmuje się tę
pierwszą datę). Poza tekstami norito (rytualnymi
recytacjami), zawierającymi praktyki kultu,
szintoizm nie posiada żadnej doktryny.
Panteon shintoistyczny obfituje w wiele
ciekawych postaci. Ich historie przedstawia
mitologia japońska. Informacje tam zawarte
uznawane były do końca Drugiej Wojny Światowej
za historyczne - m.in. legendarne powstanie
ośmiu głównych wysp japońskich (bez Hokkaido,
której w czasach powstawania mitologii po prostu
nie znano), czy losy pierwszych władców
(nierzadkie ponad stuletnie okresy panowania).
Wiele osób może się zastanawiać, dlaczego
najwyższą pozycję w shintoizmie zajmuje kobieta
– Amaterasu. Terytorium państwa Yamato
zamieszkiwało wiele rodów, z których każdy
oddawał cześć różnym przodkom (od których rody
wywodziły swoje pochodzenie). Gdy jeden z takich
rodów (późniejszy ród cesarski) zdobył
supremację nad pozostałymi, wyniósł na wyżyny
„swoją” Amaterasu.
Widać na tym przykładzie, jak wielką wagę to
wyznanie przywiązuje do kultu przodka. Zmarli
byli deifikowani (podnoszeni do rangi półbogów),
zaś ich prochy wystawiane na rodzinnym
ołtarzyku, gdzie oddawano im cześć. Wierzy się,
że po śmierci wszyscy stają się kami -duchami,
które znajdują się we wszystkim, co nas otacza:
kamieniu, ziarnku piasku, wodzie czy powietrzu.
Ważnym elementem shintoizmu są chramy, w których
można modlić się do bóstw, jakim są poświęcone.
Charakterystyczną cechą chramów jest torii –
brama będąca symbolem znajdującego się za nią
miejsca świętego. U wejścia do świątyni często
stoją pary „lwich psów”, mające chronić
sanktuarium przed złem. Wchodząc do przybytku
należy pamiętać o „oczyszczeniu się” – obmyciu
rąk oraz wypłukaniu ust (czego przestrzegają
zwłaszcza ludzie starsi). Po tych czynnościach
można oddać się modłom.
Według wierzeń sintoistów, pozostawanie w
jedności z bogami wymaga oczyszczenia się od
wszelkiej skazy moralnej i grzechu. Właśnie temu
celowi służą rytuały. Istnieją dwa sposoby
oczyszczania ludzi oraz rzeczy: oharai i misogi.
Oharai polega na tym, że nad człowiekiem lub
przedmiotem, poddawanym oczyszczeniu, kapłan
macha gałązką wiecznie zielonego drzewa sakaki,
do której koniuszka umocowane są skrawki papieru
czy strzępki lnu. Z kolei podczas misogi używa
się wody. Obrzędy te odgrywają w sintoizmie tak
ważną rolę, iż w pewnym miarodajnym źródle
japońskim zaznaczono: „Można śmiało powiedzieć,
że bez tych rytuałów sintoizm nie mógłby
przetrwać [jako religia]”.
Elastyczność sintoizmu
Wspomniane święta i obrzędy są po dziś dzień
nieodłącznym elementem sintoizmu, mimo iż w
ciągu wieków ulegał on rozmaitym przeobrażeniom.
Na czym one polegały? Pewien badacz sintoizmu
przyrównuje go do lalki, mającej różne stroje.
Kiedy pojawił się buddyzm, sintoizm „przywdział”
jego naukę. Chcąc dostarczyć ludowi potrzebnych
mierników moralnych, sięgnął po konfucjanizm.
Okazał się zatem niezwykle elastyczny.
Świątynia Shinto
Jednym
z podstawowych elementów wierzeń japońskich jest
pojęcie rytualnego zbrukania. Po zetknięcia się
z krwią lub śmiercią należało uwolnić się od
zbrukania za pomocą ablucji (rytualnego
oczyszczenia). Przykładem jest bóg Izanagi,
który zszedł do Krainy Ciemności podążając za
swą małżonką, Izanami, która przebywała tam na
skutek ran, jakich doznała rodząc boga ognia.
Izanagi ujrzawszy jej rozkładające się ciało
uciekł, po czym czując, że jest „brudny” dokonał
oczyszczenia w jednym ze strumieni na Kiusiu.
Warto dodać, że w efekcie tego oczyszczenia
powstała (między innymi) Amaterasu – z obmycia
lewego oka Izanagiego. W Japonii lewa strona ma
przewagę nad prawą – na odwrót niż u nas.
Pewne kontrowersje wywołuje świątynia Yasukuni w
Tokio, w której oddaje się hołd półbogom kami,
czyli prawie 2,5 milionom Japończyków, poległym
za cesarstwo w latach 1850-1945. Na frontach
Drugiej Wojny Światowej zginęło 2,3 miliona osób
czczonych w tej świątyni (status kami nie
przysługuje na przykład ofiarom nalotów
bombowych). Japończycy, dzisiaj w większości o
pacyfistycznych poglądach, sprzeciwiają się
oddawaniu czci poległym przez przedstawicieli
państwa, jednak politycy często tam
pielgrzymują. Przykładowo, premier Koizumi w
czasie kampanii wyborczej w kwietniu 2001 r.
obiecał odwiedzić Yasukuni, co zrealizował
cztery miesiące później już jako premier.
Kolejnym charakterystycznym elementem shintoizmu
są barwne festiwale – matsuri, odbywające się w
mniejszych miejscowościach (lokalne) lub
obejmujące swoim zasięgiem dziesiątki tysięcy
ludzi, w tym turystów. Do tych większych,
ogólnonarodowych można zaliczyć takie święta,
jak: Hanami (Oglądanie Kwiatów) czy Obon (Święto
Zmarłych). Dość znane jest też Yuki Matsuri
(Święto Śniegu w Sapporo).
Po roku 1945 zniesiono zależność shintoizmu od
państwa, uznając go za organizację religijną
utrzymującą się z dotacji wiernych. Obecnie
bardzo niewielu ludzi podziela wierzenia
animistyczne, ale shinto trwa dzięki kontynuacji
rozmaitych uroczystości i obrzędów.
W wielkim skrócie można rzec, że Shinto jest to rozwinięta formuła szamanizmu wyraźnie pokrewna syberyjskim kultom prymarnym. Zdradza tendencje monistyczne w którym znaczącą rolę odgrywa kult przodków, oraz wiara w nie do końca spersonifikowane przejawy działalności sił przyrody. W niektórych odmianach Shinto mamy do czynienia z całymi panteonami bóstw nierzadko wskazującymi na wpływy ludowego buddyzmu charakteryzującego się wiarą w liczne istoty demoniczne (często zamieszkujące jakąś roślinę, skałę, zbiornik wodny etc.). Występuje magia przedmiotów (amulety, talizmany). Podsumowując religia ta wywodzi się bezpośrednio z kultów pierwotnych; na uwagę zasługują zwłaszcza pięknie wykonane kapliczki poświecone bóstwom domowym oraz przodkom.
Mitologia
Zanim powstały niebo i ziemia w pramaterii
rządziła trójca bóstw: Amenominakanushi,
Takamimusubi i Kamimusubi. Potem zrodziło się
siedem par bóstw, ostatnia z nich: Izanami i
Izanagi dali życie panteonowi japońskich bóstw i
stworzyli świat (wyspy japońskie). Zawiłe dzieje
mitologiczne kończą się zstąpieniem na ziemię
wnuka bogini Amaterasu i objęcie nad nią
panowania. Jej potomek Kamuyamatoiwarehiko po
latach marszu dotarł do centralnej Japonii i w
miejscowości Kashihara 11 dnia 2 miesiąca 660
roku p.n.e. objął godność cesarza Jinmu. Według
mitologii obecnie panujący cesarz Akihito jest
125 potomkiem bóstw w prostej linii.
Głową państwa jest cesarz - pochodzi od bogów.
Bogowie po japońsku zwą się "kami" (wyższy,
wysoki). Właściwym miejscem kultu są góry i
lasy. Późno w Japoni zaczęto budować tzw.
dżindzia. Ministrami kultu były kobiety -
element szamanizmu. Kobiety mają lepszy kontakt
z siłami nadprzyrodzonymi. oprócz kami bogów
byli również "kami herosi", czyli kult przodków.
Byli to ludzie którzy zapisali się w pamięci
swych następców. Panowały niezwykle silne więzi
- wzożec ideałów. Japoński olimp był wzorem do
naśladowania.
Szintoizm nie zajmuje się życiem wewnętrznym.
Przedmioty wkładano do starożytnych grobów,
jednakże milczy o czystości duszy i przywiązuje
się do czystości ciała. kapłaństwo przechodziło
z pokolenia na pokolenie. Ofiarami były napoje,
jedzenie oraz szaty. Wraz z wpływem kultury
chińskiej przejmuje też kulturę konfucjanizmu.
Najważniejszy wpływ miał jednak buddyzm -
oficjalnie w roku 522 - Wielki Wóz. Wprowadził
moralność, spekulacje metafizyczne, ceremonie,
budowe świątyń. Japończycy przejeli bogów
buddyjskich i nastąpiła fuzja dwóch religii:
szintoizmu i buddyzmu. Ok. IX w. ne szintoizm o
podwójnym obliczu. Zaczęto budowe świątyń,
koniec ministrowania kultu kobiet ponieważ
zaczęli sprawować tą funkcję mnisi buddyjscy.
W XVIII w. można było dostrzec odstępstwo od
zachodu, zapaść technologiczną, ruch
antysynkretyczny, antybuddyjski tz. "fulgo" -
powrót do starożytności. Celem zaczęło być
powrót do władzy cesarskiej. Buddyzm zaczęto
prześladować. I tak ten synkretyzm trwał do XIX
w., dokładnie do 1868 r., kiedy to władzę
przejeli szoguni i nastąpił powrót absolutnej
władzy cesarza. Pierwotny szintoizm został
odrzucony przez lud japoński. Zaczęto realizować
szintoizm państwowy. W roku 1889 wprowadzono
konstytucję, która nadawała prawo do wolności
kultu, lecz każdy jest zobowiązany do brania
udziału w obrzędach szintoistycznych - czyn
patriotyczny, okazanie przynależności do rodu
japońskiego. Oprócz państwowego szintoizmu było
jeszcze 13 innych kultów. Świątynie szinto
zostały uznane za pomniki.
Obrzędy
Domowy ołtarzyk shintō nazywa się kamidana
(półka bogów) lub senzodana (półka przodków).
Znajdować się mogą na niej amulety przyniesione
ze świątyń (np. części roślin poświęconych kami
oraz różne inne dewocjonalia, wreszcie
przedmioty należące do wybitnych przodków i
krewnych, tabliczki z ich imionami itp.).
Modlitwa jest bardzo prosta: należy stanąć przed
ołtarzem, ukłonić się, kilka razy klasnąć i
wygłosić swoje życzenie, czy podziękowanie. Do
tego celu nie są nawet potrzebne jakieś
specjalne słowa, modlitwę można również
„pomyśleć”.
Religia a polityka
Po Restauracji Meiji, gdy przywrócono władzę
cesarzowi, shintoizm stał się podstawą
agresywnej i skrajnie nacjonalistycznej postawy
władz japońskich. W połączeniu z dominacją armii
w życiu politycznym oraz hegemonią potężnych
konglomeratów zaibatsu w gospodarce, shintoizm
był jednym z filarów japońskiego militaryzmu, aż
do klęski Japonii w II wojnie światowej. Po
kapitulacji Cesarz Showa (Hirohito) publicznie
wyrzekł się wszelkich atrybutów boskości.
Etymologia
Spotykana czasem ukuta przez analogię do nazw
innych religii nazwa shintoizm jest
etymologicznie niefortunna. Część Shin (神)
oznacza boga lub bogów, natomiast tō (道) i jego
odpowiedniki w innych językach Azji Wschodniej
oznacza sposób postępowania, filozofię lub
religię. Dokładnie tę samą funkcję co tō (道)
pełni wywodzący się z łaciny -izm. Łączenie obu
w jednej nazwie skutkuje "masłem maślanym" i
jest bezcelowe.
Podział Shintō
shintō domu cesarskiego (kōshitsu-shintō)
shintō ludowe (minkan-shintō)
shintō sekciarskie (kyōha-shintō)
shintō świątynne (jinja-shintō)