Taoizm
"Jeżeli
robisz coś dla siebie, to nie rób tego kosztem innych;
jeżeli robisz coś dla innych, to nie rób tego kosztem siebie".
-----------
"Wiara tym się różni od wiedzy, że można przestać wierzyć, ale
nie można przestać wiedzieć".
Taoizm ma
dla współczesnych ludzi do zaoferowania głęboką mądrość, która
wyraża się w tym, że z jednej strony dąży do odkrycia prawdy o
naturze rzeczywistości w sposób intuicyjny, a nie jedynie
rozumowy, a z drugiej strony dojrzałość mądrości taoizmu wyraża
siew dążeniu do równowagi pomiędzy codziennością i duchowością,
pomiędzy niebiańskim i duchowym aspektem życia człowieka.
Taoizm (czasem zapisywany jako
daoizm) to tradycyjny chiński system filozoficzny i religijny.
Stworzenie filozfii taoistycznej przypisuje się Laozi w VI wieku
p.n.e., taoizm religijny miał powstać w II i III wieku n.e. Za
najważniejsze księgi taoizmu uważane są Księga Przemian,
Daodejing (Tao Te Ching) oraz Zhuangzi.
Taoizm był jednym (obok konfucjanizmu) z dwóch najważniejszych
systemów filozoficzno–religijnych w Chinach. Taoizm religijny –
w przeciwieństwie do względnie ortodoksyjnego konfucjanizmu –
był jednak otwarty na zapożyczenia z innych wierzeń. W różnych
okresach otwierał się na elementy konfucjanizmu, szamanizmu,
buddyzmu, chrześcijaństwa i manicheizmu.
Dla dawnego Chińczyka, który
choćby w małym ułamku siebie, ale był taoistą (oprócz tego, że
zazwyczaj jednocześnie był także konfucjanistą i buddystą)
otoczenie wypełnione było przepływającą energią chi, która z
kolei wpływała na zdrowie i wymiar Shen (duszy), który z kolei
odpowiadał za szczęście dojrzałość człowieka. Dlatego we
wszystkich sferach życia należało uwzględnić te prawa energii
chi i wymiaru shen – nie zaś jedynie prawa czysto materialne.
Materia i duch przenikają się nawzajem. Wszystko rodzi się
przecież, w myśl tych zasad, z Tao – najpierw wyłania się z
niego to, co subtelne (shen), potem to co witalne, co jest
życiem (chi), a wreszcie z tego wyłania się widzialny świat
materialny.
Powstanie
Tradycyjnie przyjęto, że twórcą Taoizmu był Laozi, jednak w
rzeczywistości nie jest to takie jasne. Czasy powstania taoizmu
były czasami wielkich przemian politycznych i filozoficznych w
Chinach. Wielu filozofów (m.in. Konfucjusz) właśnie wtedy
rozpoczęło wygłaszać swe nauki. Niektórzy powstanie taoizmu
przypisują legistom - filozofom uważającym prawo za największą
wartość, promujących bierną postawę wobec świata oraz często
określającym życie człowieka mianem Dao - drogi.
Taoizm filozoficzny
Taoizm filozoficzny (daojia) to jeden z głównych (obok
konfucjanizmu i buddyzmu) kierunków klasycznej filozofii
chińskiej. Związany jest nierozerwalnie z pojęciem tao. Tao jest
esencją wszechświata, stanowiącą podłoże wszelkich zmian. Nie
może być opisane słowami (a jeżeli - jak głosił Zhuangzi - to
tylko za pomocą paradoksów), gdyż ciągle się zmienia, ponadto
każdy opis jest jedynie przybliżeniem rzeczywistości. Można
jednak poprzez rozwój duchowy osiągnąć stan mędrca taoistycznego
i tym samym harmonię z tao.
Innym ważnym pojęciem w taoizmie filozoficznym jest wuwei.
Dosłowne tłumaczenie to niedziałanie, a raczej działanie bez
wysiłku, działanie w harmonii z tao. Jest to proces akceptowania
i harmonizowania swego działania z nurtem wszechświata.
Doświadczając tao i w ten sposób poznając je człowiek nabywa
naturalnej cnoty te, która pozwala na osiągnięcie harmonii wuwei.
Pod tym względem taoizm jest podobny do filozofii głoszonej
przez stoików, owa zasada wu-wei polega na tym, iż istnieje
jakiś plan (wg stoików był to plan boski, wg taoistów było to
Tao). Stąd tez niechęć do ingerencji w odwieczne w prawa świata,
gdyż tak owa byłaby sprzeczna z Tao. Innym niezwykle ważnym
pojęciem jest: P'u (nieociosany kloc, P'u w języku chińskim
oznacza uczciwy, prosty) chodzi, o to, że rzeczy w swym
pierwotnym stanie posiadają własna naturalna moc. Jest ona
niebywale krucha, delikatna. Odnalezienie w sobie tej mocy daje
radość i szczęcie, gdyż odnajdujemy rzeczy takimi jakie one są w
rzeczywistości, czyli jaka jest ich prawdziwa natura. Jest to
także powiązane z zasadą wu-wei, gdyż nie działamy, czyli nie
szukamy innej drogi zastosowania danego przedmiotu a
wykorzystujemy jego naturalne właściwości.
Taoizm lekceważył drobiazgowość konfucjanizmu i państwowotwórcze
wysiłki legistów, głosząc prostotę, pozorną słabość i
ograniczenie porządku władzy i roli państwa do minimum. Sławne
cytaty z Daodejing głoszą: "Im więcej ustaw i przepisów tym
więcej przestępstw" i "Im mniej rządzi władca, tym lepiej
powodzi się jego krajowi". Taoizm filozoficzny miał również duży
wpływ na rozwój zen.
Etapy i przedstawiciele taoizmu filozoficznego
Pierwszy okres taoizmu
Yang Zhu (V-III w. p.n.e.)
Drugi okres taoizmu
Laozi
Tao-te-Ching
Trzeci okres taoizmu
Zhuangzi (369-286 p.n.e.)
Zhuangzi
Neotaoizm
Racjonaliści:
Wang Bi (226-249)
Guo Xiang (zm.ok.312 r n.e.)
Komentarz do Zhuangzi
Xiang Xiu (ok. 221 - ok. 300)
Komentarz do Zhuangzi
Sentymentaliści:
Liu Yiqing (403-444)
Współczesne zapiski nowych rozmów
Liu Juna (463-521)
Taoizm religijny [edytuj]
Taoizm religijny (daojiao) to rdzenna religia powstała przez
połączenie filozofii taoistycznej z wierzeniami ludowymi i
magicznymi. Głosi m.in. jedność zasad yin i yang, których
wzajemne dopełnianie się w tao stanowi podstawę harmonii świata.
W roku 440 taoizm stał się na pewien czas oficjalną religią
chińską. W roku 666 Laozi został deifikowany i wyniesiony ponad
Buddę i Konfucjusza. Później wprowadzono do taoizmu mnóstwo
bóstw z wierzeń ludowych, przez co taoizm religijny oddalił się
znacznie od swych filozoficznych korzeni.
W czasach współczesnych taoizm religijny istnieje w Hongkongu i
na Tajwanie.
Pięć żywiołów, czy też przemian taoizmu to kolejno:
woda, drzewo, ogień, ziemia,
metal.
Z taoizmem religijnym związane są też: medycyna chińska i nauka
(proch czarny (dymny), wynaleziony przez taoistycznego chemika w
Chinach w XI wieku), wewnętrzne style walki, medytacje w ruchu
np.: taiji (tai chi), techniki dywinacyjne np.: Yijing (I Ching)
(opisane w Księdze Zmian (Przemian), Alchemia, poszukiwanie
sposobów na długowieczność, poszukiwania naturalnej równowagi
energetycznej w otoczeniu człowieka Feng Shui.
W taoizmie religijnym wyszczególnić można dwa nurty, nurt ludowy
i nurt świątynny. Nurt świątynny dzielimy na dwie główne
gałęzie:
Droga Słusznej Jedności ( Czeng-i-Dao ) - obejmuje te szkoły,
które uciekają się do praktyk czarnoksięskich, takich jak
amulety, talizmany i egzorcyzmy.
Szkoła Pięciu Garnców Ryżu (Wu-tou-mi-Dao, zwana też Szkołą
Niebiańskich Mistrzów) - przetrwała do XV w.
Czang Dao-ling (Dżang Ling) (ok. 34 - ok. 156) - założyciel
szkoły
Szkoła Najwyższego Spokoju (Tai-ping Dao)
Czang Czue (II w.)
Szkoła Higieny Bogów Wewnętrznych (II-IV w.)
Nefrytowy klasyk żółtej komnaty (ok. 200)
Prawdziwy klasyk wielkiej tajemnicy
Szkoła Czarodziejskiego Klejnotu (Ling-pao pai)
Szkoła Doskonałego Objawienia (Czuan-czen Dao), której
założycielem był Wang Czun-jang (Wang Cze, 1112-1170), dzieląca
się na kilka sekt, z których najważniejsze to:
Szkoła Północna ("Lung-men-Smocze wrota") powstała w XIII w.
Wand
Czang Czun
Szkoła Południowa
Liu Hai-czan (X w.)
Szkoła Wewnętrznego Eliksiru - święte teksty szkoły to Tajemnice
złotego kwiatu
Dżen Tuan (906-989)
Dżang Po-tuan (984-1082)
Taoizm ma egzorcystów, mnichów i
zakonnice, naczelnika religijnego, który jest jakby papieżem
(bez władzy świeckiej). Obrzędy są archaiczniejsze od doktryny,
będąc pochodzenia ludowego. W święto wiosny zapalają ognie, w
które kapłani taoistyczni, na wpół nadzy, rzucają ryżu i soli, i
które przebiegają boso; jest to przeżytek kultu słonecznego.
Woda jest uosobiona przez króla Smoków, któremu wznoszą
świątynie na brzegach jezior i rzek. Zmarłym winno się zapewnić
spoczynek w mogile, bez czego dokuczać będą żywym. Drobiazgowe
przepisy czuwają nad wyborem grobowców, i nieskończone
ostrożności zachowywane są, żeby przeszkodzić ich pogwałceniu.
Wszystko to tworzy umiejętność, zwaną feng-szui
Związki taoizmu z buddyzmem
Ok. 300 roku n.e. pojawiła się przypisywana Laozi księga
Huahujing (wymowa: Huahu-dźin, czyli [Klasyczna] Księga o
nawróceniu barbarzyńców). Opisuje ona działalność misjonarską
mistrza Lao w Indiach, a zwłaszcza nauki przekazywane przez
mistrza Buddzie. Była popularna w kręgach taoistycznych, a
zwłaszcza wykorzystywana by dowieść wyższości nad buddyzmem i
tego, że jest on jedynie hinduską odmianą taoizmu. W odpowiedzi
na te ataki buddyści uznali ją za oszczerstwo, a także
przesunęli datę urodzenia Buddy na XI wiek p.n.e., by wykluczyć
jego powiązania z Laozi. Pozycja jest dziś praktycznie
niedostępna. Wraz z inwazją buddyzmu w Chinach, obie doktryny
uległy zespoleniu, co zaowocowało powstaniem buddyzmu chán (z
którego wywodzi się zen). W rzeczywistości taoizm religijny
przejął wiele doktryn buddyjskich jak reinkarnacja, obraz nieba
i piekła, odpłacanie za nasze uczynki na ziemi. Przejęto także
wiele pomniejszych bóstw buddyjskich. Te dwie religie różnią się
jednak jeśli chodzi o istotę życia. Dla buddyzmu życie to
cierpienie (dukkha), co kłóci się z pragnieniem nieśmiertelności
i zadowolenia z życia taoistów.
Kamasutra:
Mimo, że te techniki uprawiania miłości pochodzą z Indii,
kamasutra cieszyła się wielkim poparciem wśród taoistów.
Wierzono, iż dzięki niej można osiągnąć lepsze zdrowie, a nawet
nieśmiertelność. Był to wg nich także żywy przykład na działanie
jing i jang. Aby energia mężczyzny mogła wzrosnąć kobieta
musiała osiągnąć fizyczne spełnienie.
"Tao Te Ching" (Księga
życia i cnoty) - Lao Tsy
cytaty
Kto piękna nie zna,
brzydoty nie zgani;
uczuje więzy tylko wolny.
Czynić dobro, nie wyrządzać szkody
działać, a nie robić wrzawy
- oto Ducha Mądrości znamię.
Mądrość jest
- dobroczynna
- krzywdy nie wyrządza
- w bliskości TAO przebywa
- w miejscach, które tłum omija.
Prawdziwa Mądrość szuka
- w myśleniu - głębi
- w mówieniu - prawdy
- w dawaniu - miłości
- w rządzeniu - ładu
- w pracy - dzielności
- w mieszkaniu - prostoty
- w działaniu - odpowiedniej pory.
Wielka Mądrość
nigdy nie czyni przemocy.
Cyt.
Ten, kto
dochowuje wierności Tao, żyje nie wykraczając poza własne
potrzeby, ciesząc się tym, co ma i z tego, kim jest.
Człowiek szanujący Tao jest szczęśliwy
zarówno w powodzeniu, jak i niepowodzeniu, z tej prostej
przyczyny, że buduje swoje szczęście w oparciu o Tao (które jest
fundamentem).
Uczeni o głębokiej, wyższej wiedzy,
usłyszawszy o zasadach Tao, czynią natychmiast starania, by je
stosować w życiu.
Uczeni o przeciętnej wiedzy, usłyszawszy o
zasadach Tao, odnoszą się do nich czasami tak, jakby one
istniały, a czasami tak, jakby ich nie było.
Uczeni o małej wiedzy, usłyszawszy o zasadach
Tao, śmieją się z tych zasad na cały głos, a nawet ci z nich,
którzy się nie śmieją, nie uważają ich za dostatecznie dobre, by
przyjąć je jako zasadę swojego postępowania.
http://www.dabrowski.ddl2.pl
|