Jest z pewnością
nieco więcej, niż dziwne, że żaden z dokumentów, mniej czy
bardziej współczesnych z listami Pawła –
“Pasterz Hermasa”, “Didache”, „1 Klement”, „Ksiega Objawienia”,
„List do Hebrajczykow” i „List Barnaby”
nie wspomina nic o „Jezusie z Nazaretu”, bajce znanej dzisiaj
każdemu dziecku. Czy nie jest bardziej niż rozsądnym sugerować,
że w tym czasie historia ta nie została jeszcze sfabrykowana?
|
Uwaga
!
Strona
ta jest w znacznej części oparta
na
http://www.jesusneverexisted.com/ , w której znajdziecie o wiele więcej w zakresie wiary
katolickiej. |
Profesor
twierdzi:
"Jego data
urodzenia powinna zostać zmieniona na 6 lub 5 lub tez 4
r. p.n.e., chociaż niektórzy wolą 11
lub 7…
Jego miejscem urodzenia nie było Betlejem… to miasto
zostało użyte jedynie po to, aby mogło się wypełnić
proroctwo Starego Testamentu...
Jezus Chrystus
prawdopodobnie urodził się w Nazarecie … albo może w
jakimś innym małym miejscu “
–
Michael Grant (Jesus, p71,17)
|
Historia losu tych co
odważyli się kwestionować dogmaty Kościoła !
1546
Etienne Dolet,
francuski drukarz, sprzedawca książek i namiętny adwokat
nauki, został uwięziony kilkakrotnie za swą otwartą
krytykę Kościoła.W końcu skazano go za ateizm i spalono
na stosie w Lyonie, wraz ze swymi książkami. Pozostawił
rodzinę w nędzy .
1553
Michał Servetus,
hiszpański lekarz, który odkrył płucny obieg krwi (
postęp w stosunku do Galena) zbiegł przed Inkwizycją i
sądził, że będzie bezpieczny pomiędzy protestantami.
Wielki błąd.
Jan Calvin, purytański “Papież Protestantów” z Genewy
dowiódł swych chrześcijańskich cnót, nakazując spalić
Servetusa na stosie za herezję. Servetus krytykował ideę
Trojcy i chrzest niemowląt.
1589
Francis Kett,
wykładowca w Bene't (Corpus Christi), Cambridge, wyraził
wątpliwość co do tego, że J.C. był aż tak wielkim
moralistą, jak to chrześcijanie wierzyli.
Za swą śmiałość profesor został spalony na proszek
1600
Giordano Bruno,
włoski filozof, który nauczał w Paryżu i Wittenberdze,
zapłacił najwyższą cenę za prawo do własnych myśli.
Po przeżyciu 7 lat w lochach Inkwizycji, gdzie był
poddawany częstym torturom, został on skazany i spalony
na stosie.
Bruno miał czelność sugerować, że przestrzeń była
nieograniczona oraz, że słońce i jego planety nie były
niczym unikalnym.
1619
Lucilio Vanini(vel
'Giulio
Cesare' ).
Filozof, nauczyciel i wolnomyśliciel, w 1616 były
karmelitański mnich Vanini nieopatrznie opublikował
swoje myśli w “De admirandis naturae reginae deaeque
mortalium arcanis” (“ o cudownych sekretach królowej i
bogini wszystkiego, co śmiertelne, Natury."
Jego idee obejmowały możliwość ludzkiej ewolucji od małp
i zaprzeczanie nieśmiertelności duszy.
Vanini odrzucał chrześcijaństwo, jako fikcję wynalezioną
przez kapłaństwo i argumentował naturalne wyjaśnienia
dla cudów. W rezultacie tego, musiał uciekać z miejsca
na miejsce, dla uniknięcia katolickich prześladowań.
Ale schwytano go w Tuluzie, skazano, ucięto mu język,
uduszono i spalono.
|
|
Ewangelista, który “
wyrzucił wodę po kąpieli i odkrył, że nie było tam
żadnego dziecka”
“ Nie istnieje ani jedna
współczesna historyczna notatka, wspominająca Jezusa,
ani u Rzymian, ani też u Żydow, ani u wierzących, ani
niewierzących, w ciągu całego jego życia”.
To nie przeczy wprawdzie jego egzystencji, ale na pewno
rzuca poważne wątpliwości co do historyczności
człowieka, który rzekomo miał byc szeroko znaną
postacią, aby mógł wywrzeć tak wielkie wrażenie na
świecie. Ktoś powinien był go zauważyć”.
– Dan Barker, Tracąc wiarę w wiarę. Od kaznodziei do
ateisty. (1992, p. 360).
|
|
“
Nigdy nie słyszałem o takim miejscu”
– Józef Flawiusz
W swych historiach,
Józef Flawiusz ma wiele do powiedzenia o Galilei (
obszarze o powierzchni zaledwie 900 mil kwadratowych).
Podczas pierwszej wojny żydowskiej ok. roku 60 AD, Józef
przewodził militarnej kampanii wzdłuż i wszerz tej
maleńkiej prowincji. Wymienia on 45 miast i wiosek
Galilei – a jednak nie wspomina w ogóle Nazaretu.
Józef ma natomiast coś do powiedzenia o miejscowości
Jafa (Yafa, Japhia) wiosce odległej jedynie o jedną milę
na południowy zachód od Nazaretu, gdzie on sam
zamieszkiwał czasowo ( Życie, 52).
Jedno spojrzenie na topograficzną mapę tego regionu
ukazuje, że Nazaret jest ulokowany na jednym końcu
doliny, ograniczonej z trzech stron wzgórzami. Naturalny
dostęp do tej doliny jest od południowego zachodu.
Przed wojną żydowską Jafa była rozsądnych rozmiarów.
Wiemy, że posiadała wczesną synagogę, zniszczoną przez
Rzymian w 67 r. AD ( Przegląd Biblijny 1921, 434f). W
tej wojnie jej mieszkańcy zostali zmasakrowani ( Wojny
3, 7.31). Józef donosi, że 15.000 zostało zabitych przez
wojska Trajana. Ci, co przeżyli – 2.130 kobiet i dzieci
– zostali uprowadzeni w niewolę. Aktywne w swoim czasie
miasto zostało całkowicie i w zdecydowany sposób
wymazane.
No ale gdzie ci mieszkańcy Jafy z I wieku grzebali
swoich zmarłych? Ano, w grobach w górnej dolinie!
Wraz z kompletnym zniszczeniem Jafy, użytek grobów w
lokalizacji Nazaretu musiał by się skończyć. Bezimienna
nekropolia dzisiaj leży pod współczesnym miastem
Nazaret.
W późniejszych czasach – jak wskazuje ceramika i inne
znaleziska ( zob. niżej) – siedlisko Nazaretu zostało
ponownie zajęte. Było to już po rewolcie Bar Koszeby z
135 r. AD i po generalnym exodusie Żydow z Judei do
Galilei. Nowa wioska opierała się na okolicznym
rolnictwie i była całkowicie nie związana z poprzednim
użytkiem grobów przez ludność Jafy.
|
Nieco
statystyki Kościoła w Polsce:
w/g danych na rok 2006 r.
(dane KAI, GUS, własne)
Liczba
parafii
10 972
Liczba księży diecezjalnych- 32 450
Liczba księży zakonnych -
5470
Liczba zakonnic
- 24 834
alumni diecezjalni
- 5 432
alumni zakonni
- 2076
biskupi
133
kleryków
8240
katecheci
- 49 000
Diecezje -
39
w tym metropolii
13
parafie
10 828
inne ośrodki sakralne
813
Na potrzeby
Kościoła jest seminariów 70
Kościół prowadzi ponad 1300 przedszkoli i szkół
podstawowych w których naucza ponad 150 000 dzieci.
Ponad 420 szkół ponadpodstawowych
(ponad 89 000 uczniów).
W seminariach i uniwersytetach indoktrynuje ponad 100
000 słuchaczy.Do tego prowadzi kilkadziesiąt szpitali,
kilkaset ambulatoriów i prawie 600 sierocińców.
|
|
Dane o
Kościele R.K. na świecie:
174 kraje z
którymi utrzymuje stosunki dyplomatyczne.
Katolików na
świecie jest ponad
1 041 000 000 a wiec 17,4 %
3 692 582
osoby to etatowi słudzy Kościoła w tym ponad 4500
biskupów.
Zakonnic
jest ponad 820 000.
Księży
różnej maści prawie 410 000.
Do tego
ponad 100 000 diakonów stałych i zakonników.
Do tego
ponad 60 000 misjonarzy
i ponad 2
300 000 katechetów.
Taka to
armia darmozjadów pasożytuje na organizmie zwanym Naszą
Cywilizacją.
Rokowania Kościoła:
Przewidywany dynamiczny rozwój na kontynencie
afrykańskim i niektórych krajach Am.Poł.
Spodziewany duży regres w Polsce mimo olbrzymich
wysiłków by religii nauczać już od przedszkola , a
władzę stanowił korpus kościelnego Opus Dei.
Istnieje
nadzieja i podejmowane są wysiłki , aby ubytek ten
zrekompensować w krajach byłego bloku socjalistycznego
sąsiadujących z Polską. Szczególne znaczenie ma tu
Ukraina. Również Białoruś i Litwa rokuje pewne nadzieje.
Kościół w zamian za pomoc przy szerzeniu obrządku
zachodniego na tych terenach ma zapewne obiecaną wolną
rękę w masowej indoktrynacji Polski. Tylko w ten sposób
daje się wytłumaczyć wszechobecność kleru w środkach
masowego przekazu i jego wpływ na rządzenie Krajem .
To że jesteśmy państwem wyznaniowym na wzór Afganistanu zawdzięczać
zapewne możemy USA jako zapłatę za pomoc Watykanu przy
demontażu komunizmu.
Stąd też zapewne bierze się bierność państw
członkowskich U.Europejskiej mimo, że stopień
sklerykalizowania struktur państwowych przekroczył
wszelkie możliwe do przyjęcia poziomy .
|
Raport ISKK
Jak Polacy postrzegają Kościół:
Stosowanie
środków antykoncepcyjnych akceptuje 48,1 proc. badanych
(niemal tyle samo co 10 lat wcześniej) a współżycie
seksualne przed ślubem kościelnym - ponad 40 proc.
(czyli aż ponad 10 proc. więcej niż przed 10 laty).
Zdecydowanie niższy stopień akceptacji zyskała zdrada
małżeńska (5,1 proc), aborcja (10, 7) i eutanazja
(11,8).
Z badań wynika, że w grupie wiekowej pomiędzy 18-24 lata
stosowanie środków antykoncepcyjnych za niedopuszczalne
uznaje 11,8 proc. respondentów. "Martwią duchownych
wskaźniki dotyczące akceptacji norm moralnych wśród
młodzieży" - przyznał w rozmowie z KAI dyrektor
Instytutu. Zdaniem ks. Sławomira Zaręby można już mówić
o "transformacji społecznej obyczajowości, zwłaszcza
wśród polskiej młodzieży" -Można odnieść wrażenie, że
wszystko, co może kolidować z indywidualną hierarchią
wartości często bywa odrzucane.
Z raportu jednoznacznie wynika, że wzrosła liczba
głęboko wierzących: z 10 proc. w roku 1991 do 19, 8
proc. w roku 2002. Wzrasta też liczba systematycznie
praktykujących: z 52,4 proc. do prawie 58 proc.
Obserwuje się także wzrost niektórych praktyk
religijnych:, w tym uczestnictwa w niedzielnej Mszy św.
Obecnie wskaźnik ten wynosi ok. 60 proc. Ponad 80 proc
badanych przystępuje przynajmniej raz w roku do
spowiedzi, a ponad 70 proc. jest przekonanych, że w
spowiedzi kapłan rozgrzesza w imię Chrystusa.
Autorzy badań pytali m.in. o pozytywne i negatywne cechy
znanych sobie księży. Wśród tych pierwszych na pierwszym
miejscu wymieniano komunikatywność i umiejętność
słuchania oraz uczciwość, szczerość, sprawiedliwość.
Wśród negatywów przede wszystkim wskazywano na:
materializm, rozrzutność, wyzysk i zachłanność oraz
pychę, zarozumiałość i wywyższanie się.
Jednocześnie ponad połowa badanych w dużych ośrodkach
miejskich nie zna swojego proboszcza i biskupa.
|
Osiągnięcia niektórych papieży:
Stefan
VI (896-897) w roku 897 urzadzil tzw. "synod trupi". na
synodzie tym dokonano sadu na poprzednim papieżu,
Formozusie. wydobyto z
grobu ciało nieszczęśnika, posadzono go na lawie
oskarżonych (ubranego w szatę pontyfikalna). Następnie
odcięto mu trzy palce prawej ręki (służące mu za życia
do błogosławienia ludu). Ostatnim aktem realizacji
wyroku było pocięcie na kawałeczki nagiego trupa i
wrzucenie go do Tybru.
Sergiusz III (904-911) zamordował dwóch innych papieży.
Prowadził rozwiązły tryb życia, utrzymywał kontakty
seksualne z Senatrix Marozją, matką
późniejszego Jana XI oraz babką Jana XII, tą samą która
po przejęciu władzy w swe ręce doprowadziła do pojmania
papieża Jana X i ususzenia go w
wiezieniu.
Jan X (914-928) jest pierwszym papieżem, który osobiście
bierze udział w wojnie.
Jan XII (955-964), wybrany w wieku 17 lat, urządził
burdel w Laterańskiej Bazylice św. Jana. Utrzymywał
kontakty seksualne z własnymi
siostrami i matką. Miał całe armie metres. Gwałciciel
kobiet, który nie miał nawet
świeceń kapłańskich. Zginął pobity przez zazdrosnego
męża, który przyłapał go w łóżku ze swoja żoną. Zdarzało
mu się wyświecanie diakonów w ...stajniach. sodomita.
Leon VIII (963-965) wprawił Watykan w zażenowanie
umierając na atak serca w
czasie stosunku z kochanką.
Grzegorz V (996-999) nakazał paskudnie okaleczyć
konkurenta (antypapieża) - Jana XVI (997-998). Z jego
rozkazu biedaczyna został oślepiony,
Następnie obcięto mu nos i uszy, tak okaleczonego
posadzono w szatach biskupich na ośle, twarzą ku zadkowi
i oprowadzano po całym mieście ku
uciesze gawiedzi. Podobno tej makabrycznej ceremonii
przypatrywał się sam Grzegorz V.
Sykstus IV (1471-1484) popierał budownictwo przybytków
nierządu, sam też je fundował przy okazji był również
pedofilem. |
Na podstawie i w
oparciu:
http://www.jesusneverexisted.com/
Historia Chrześcijaństwa- opr.Adrian
Hastings
Kościół Pierwszych Wieków - Daniel Rops
Szaleństwo w Religiach Świata - Jacek Sieradzan
Kirchengeschichte - Frohlich Grunkurs
Bruce Metzger - The Oxford Companion to the Bible |
|
Czy faktycznie
sądzicie, że to wszystko naprawdę rozpoczęło się od żydowskiego
cudotwórcy, spacerującego w Palestynie w I wieku n.e.?
Chrześcijaństwo było ostatecznym produktem religijnego
synkretyzmu w starożytnym świecie.
Nazaret nie istniał w I wieku n.e. – ten teren był cmentarzyskiem grobów
rzeźbionych w skałach. Pójście w ślad za gwiazdą powoduje, że
krąży się w kółko. Dwunastu uczniów jest podobną fikcją, jak ich
mistrz i zostali wynalezieni po to, aby legitymizować roszczenia
wczesnych kościołów. Oryginalna Maryja nie była dziewicą. Ten
pomysł zapożyczony został od pogańskich bogini.
Uczeni wiedzą o tym wszystkim od ponad 200 lat, ale kapłaństwo
jest wysoce dochodowym biznesem i finansuje przemysł oszustwa,
aby gra mogła się dalej toczyć. „Jezus jest lepiej
udokumentowanym od jakiejkolwiek innej że starożytnych postaci”
?
Nie wierzcie ani w słowo z tego. W odróżnieniu od mitycznego
Jezusa, prawdziwa postać historyczna, jak np. Juliusz Cezar
posiada mnóstwo wzajemnie potwierdzającej się źródeł u
historyków.
Można wierzyć, że ktoś rzeczywisty był poza tą górującą legendą.
Jednak podobnie, jak w religiach Horusa czy Mitry, ludzkie życie
nie było ani koniecznym, ani pomocnym.
Nic w chrześcijańskiej religii nie było oryginalne. Braterska
miłość i współczucie nauczane było przez Stoików od wieków.
Chrześcijańska wiara była zwulgaryzowanym pogaństwem,
dostosowanym do tematyki żydowskich proroków, zdeprecjonowanym
przez religijną nietolerancję. Całość została adoptowana z
Mitraizmu starej religii mającej swe źródło w Iranie.
Wczesne sekty chrześcijańskie atakowały się nawzajem z podobną
energią, jak atakowały one pogan. Palestyna z I wieku n.e. miała
pod dostatkiem rabinów, radykałów i buntowników. Ale ‘życie’
skonstruowane z mistycznych fantazji, masy zapożyczonych
cytatów, skopiowanych elementów opowieści i korpusu spekulacji,
służących własnej sprawie, nie stanowi historycznej
rzeczywistości. Ostateczna klęska wojowniczego nacjonalizmu
żydowskiego, oraz wymazanie królestwa Żydów, dało początkującym
kościołom chrześcijańskim ostateczną dźwignię, która była dla
nich niezbędna.
Nigdy nie istniał jedynie jeden gatunek chrześcijaństwa. Ze
środowiska religijności, które zaraziło rzymski świat, wynurzyły
się tuziny współzawodniczących i sprzecznych z sobą kultów wokół
tematyki Jezusa/Boga Słońca i misteriów. Pierwsi wyznawcy Jezusa
utrzymywali, że był on eterycznym duchem, podobnie jak inni
bogowie nieba i słońca. Jedynie później osiągnął on ludzką
śmierć , ludzkie życie i ostatecznie – ludzkie narodziny.
Złożony charakter ‘Jezusa Chrystusa’ – boga, człowieka, króla,
stolarza, zdobywcy, pokój czyniącego, nauczyciela
sprawiedliwości, adwokata miłości – został poskładany w jedną
całość dla wypróbowania i zjednoczenia podzielonego i
frakcyjnego, religijnego ruchu mesjanistycznego. W połowie II
wieku n.e. żydowskie naleciałości wiary zostały wyczyszczone,
ale apologeci mieli mało do powiedzenia na temat ludzkiego
Jezusa. Pocieszyli się odnotowywaniem podobieństw pomiędzy
swoimi ideami a pogańską mitologią. Chrześcijanie pozostawali
mniejszością nawet długo po okresie, kiedy to jedna szczególna
ich frakcja uformowała polityczny alians z państwem rzymskim.
Ortodoksyjne wyznanie pozostawało niepopularne przez wieki i
prześladowania stały się niezbędne, aby było ono w stanie
narzucić swą wolę siłą.
Nastąpiło to to w IV w. ne. gdy Rzym zaczął chylić się ku
upadkowi, a Konstantyn Wielki doszedł do wniosku, że może ono
przywrócić mu dawną świetność.
Rozpoczęła się walka o władzę, pieniądze i wpływy.
Chrześcijaństwo od początku obrało kierunek na zastraszanie,
poczucie winy u wiernych i obietnicę nagrody (życie wieczne) o
ile wierni będą ślepo popierać swój Kościół.
Ten kapłański „zbawienny szantaż” wymagał kryminalizacji całej
ludzkości przy pomocy doktryny Grzechu. W świecie rządzonym
przez klerykalnych gangsterów, prawo Świętej Matki Kościoła
wymuszane było sadyzmem i torturami. Przez ponad tysiąc lat
chrystusowe zbiry narzucały ten okrutny barbaryzm każdej
społeczności, jaką napotykały po drodze. Prawo zostało
zastąpione Boskim Prawem, metody naukowe uległy kryminalizacji a
starożytna wiedza medyczna zaginęła na całe tysiąclecie.
Kobiety, które miały szczęście zostać domowymi niewolnicami,
mogły się znaleźć w przymusowym celibacie, małżeństwie bez
radości, albo być spalone, jako wiedźmy. Smażenie heretyków
stało się popularną rozrywką i religijnym obowiązkiem.
Chrześcijańska wytwórnia materiałów źródłowych
Istnieje faktycznie około 200 ewangelii, listów i innych ksiąg,
dotyczących życia Jezusa Chrystusa. Pisywanie takiego materiału
było popularną formą literacką, szczególnie w II wieku n.e.
Pobożne fantazje współzawodniczyły z grecką fikcją romantyczną.
Względy polityczne pod koniec II wieku doprowadziły do wyboru
jedynie czterech aprobowanych ewangelii i odrzucenia innych. Po
trzech wiekach kłótni, inne 23 księgi zostały zaakceptowane
przez kościół, jako bosko inspirowane. Reszta została uznana za
‘pobożne oszustwo’. A tak naprawdę, to wszystkie one należą do
gatunku literackiej FIKCJI.
Czy chrześcijanie byliby zdolni do kłamstwa? Powiedzieli to
zresztą sami – kłamią dla Boga !
A świadectwa nie-chrześcijań ? – spod autentycznego pióra
kłamliwych chrześcijańskich skrybów! Czy wcześni chrześcijanie
byliby skłonni umierać za kłamstwo? Rozważcie ewidencję co do
tych rzekomych „prześladowań”: Święta Matka Kościół zmyśliła swe
heroiczne początki.
Śmiać się, czy płakać? Sprzedawca świń, który stał się świętym
patronem Anglii – fabrykacja „świętego Jakuba”. Osłonięty
oszustwem – ostatni śmiech Leonarda da Vinci. Jak świętokradczy
‘czarownik’ przechytrzył kapłanów! Zadeklarowana imitacja –
oficjalne! “Ossuarium Jakuba”. Jak izraelski przedsiębiorca
przechytrzył ‘ekspertów’. Z licznymi autorami poza oryginalną
opowieścią ewangeliczną, nie dziwi nas, że postać Jezusa jest
bałaganem sprzeczności. A jednak sama historia jest tak cienko
zarysowana, że wynajdywanie alternatywnych zakończeń i teorii
konspiracyjnych jest kwitnącym przemysłem.
Organizacja kościelna, autorytet i członkostwo, wyprzedzają
raczej, niż idą w ślad za usprawiedliwiającą doktryną. Jako, że
organizacja i jej potrzeby zmieniały się, tak też i „Testament
Boga” dostosowywany był odpowiednio.
Burzenie mitu
Jezusa – historia
Przez ponad 200 lat, jedynie
mniejszość odważnych uczonych śmiała kwestionować opowieść o
Jezusie. Pomimo narażania się na fizyczne ataki, ruinę zawodową
i społeczną dezaprobatę, wyrażali oni poważne wątpliwości co do
prawdziwości ewangelicznej sagi, zdejmowali po kolei łupiny
fałszu i oszustwa i w końcu rzucili wyzwanie odnośnie samej
egzystencji boga-człowieka
Hermann Samuel Reimarus
(1694-1768). 1778,”Na intencję Jezusa i jego nauk”. Oświecony
myśliciel i profesor jezyków orientalnych w gimnazjum w
Hamburgu; Jego liczne pisma – publikowane po jego śmierci –
odrzucały „religię objawioną” i argumentowały na rzecz
naturalistycznego deizmu. Reimarus oskarżał autorów ewangelii o
świadome oszustwo i niezliczone sprzeczności.
Francois Marie Arouet (Voltaire)
(1694-1778).
Najbardziej wpływowa figura Oświecenia, był wykształcony w
jezuickim kolegium, a jednak stwierdził: „Chrześcijaństwo jest
najśmieszniejszą, najbardziej absurdalną i krwawą religią, jaka
kiedykolwiek zaraziła świat... Prawdziwy Bóg nie mogł zostać
narodzony z dziewczynki, ani też umrzeć na krzyżu, czy tez być
spożywanym w kawałku ciasta.” Więziony, zesłany, jego dzieła
zostały zakazane i spalone, lecz wielka popularność Voltaire’a w
rewolucyjnej Francji zapewniła mu ostatecznie miejsce spoczynku
na Panteonie w Paryżu. Religijni ekstremiści wykradli jego
szczątki i wyrzucili je na śmietnik.
Hrabia Konstantyn Volney, 1787 „Les Ruins; ou, Méditation sur
les révolutions des empires” ( “Ruiny imperiow”). Badacz z
czasów Napoleona, odnotowywał sam ewidencję egipskich
prekursorów chrześcijaństwa.
Edward Evanson,
1792, “Dysonans czterech ogólnie akceptowanych ewangelistów i
ewidencja ich odnośnej autentyczności”. Angielski racjonalista,
rzucił wyzwanie apostolskiemu autorstwu czwartej ewangelii i
ogłosil kilka z listów Pawła za sfałszowane.
Charles François Dupuis,
1794, “Origine de tous les Cultes ou La Religion universelle”.
Astrologiczno-mityczna interpretacja chrześcijaństwa ( i
wszystkich religii). “Wielki błąd jest łatwiej propagowany, niż
wielka prawda, ponieważ jest łatwiej wierzyć, niż myśleć i
ponieważ ludzie wolą cuda romansów, niż prostotę historii.”
Dupuis zniszczył większość swych własnych prac, z uwagi na
gwałtowne reakcje, które one prowokowały.
Thomas Paine, 1795,
“ Wiek Rozumu” . Autor pamfletów, który jako pierwszy zawołał o
niepodległość Ameryki ( Zdrowy Rozsądek, 1776; Prawa Człowieka,
1791) Paine wyśmiewał okrutnie sprzeczności i okropności Biblii.
Podobnie, jak wielu amerykańskich rewolucjonistów, Paine był
deistą:
“ Nie wierzę w religię wyznawaną przez żydowski kościół, przez
rzymski kościół, przez grecki kościół, przez turecki kościół,
przez protestancki kościół, ani też przez jakikolwiek kościół
jaki znam… Każdy z tych kościołów oskarża inne o niewiarę; co do
mnie, ja nie wierzę żadnemu z nich.” – „Wiek Rozumu”.
Robert Taylor, 1828,
„Syntagma ewidencji dotyczącej religii chrześcijańskiej”; 1829,
„Diegeza”. Taylor został uwięziony za deklarowanie mitycznych
początków chrześcijaństwa. „ Najwcześniejsi chrześcijanie
uważali słowa za nic innego, jak tylko personifikację zasad
rozumu, dobroci, lub jakiejkolwiek innej zasady, która byłaby w
stanie przynieść korzyść rodzajowi ludzkiemu w jego podróży
przez życie.”
Godfrey Higgins
(1771-1834). 1836, „Anacalypsis” – “ Usiłowanie odsłony welonu
Izydy z Sais; lub też badanie początków i źródeł języków,
narodów i religii”. Angielski pionier archeologii i wolnej
masonerii.
Bruno Bauer, 1841,
“ Krytyka ewangelicznej historii synoptyków”, 1877 „Christus und
die Caesaren. Der Hervorgang des Christentums aus dem romischen
Griechentum.” Oryginalny ikonoklasta. Bauer zakwestionował
autentyczność wszystkich listów Pawła ( w których widział wpływy
stoickich myślicieli, jak Seneca) oraz rolę Filona w rodzącym
się chrześcijaństwie. Bauer odrzucił historyczność samego
Jezusa. „Wszystko, co wiadomo o Jezusie należy do świata
wyobraźni.” W rezultacie tego Bauer został wyśmiany i usunięty z
katedry profesora teologii Nowego Testamentu w Tübingen.
Ralph Waldo Emerson,
1841, “Eseje” . Niegdyś trynitarny chrześcijanin i pastor
Unitarian, utrzymywał, iż Jezus miał być “prawdziwym prorokiem”,
ale że zorganizowane chrześcijaństwo było „wczesną monarchią”.
„ Nasze szkółki niedzielne, kościoły i żebracze społeczności są
jarzmem na karku.”
Mitchell Logan,
1842, “Chrześcijańska mitologia w odsłonie” – “Panująca opinia,
jakkolwiek błędnie założona i absurdalna, jest zawsze królową
narodów.”
Ferdinand Christian Baur,
1845, “Paulus, der Apostel Jesu Christi” . Niemiecki uczony,
który okreslił jako “nieautentyczne” nie tylko listy pasterskie,
ale również listy do Kolosjan, Efezjan, Filemona i Filipian (
pozostawiając jedynie cztery główne listy Pawła, uważane za
autentyczne). Baur był zalożycielem tzw. „Szkoły Tübingen” .
David Friedrich Strauss,
1860, “ Życie Jezusa przeegzaminowane krytycznie” . Luterański
wikariusz, który awansował na uczonego, umiejętnie eksponując
ewangeliczne cuda, jako mity i w tym procesie redukując Jezusa
do człowieka. Kosztowało go to kariere.
Ernest Renan,
1863,”Das Leben Jesu” (Życie Jezusa). Wytrenowany, jako
katolicki ksiądz, Renan napisał romantyzowaną biografię
boga-człowieka, która była pod wpływem niemieckich krytyków.
Kosztowało go to pracę.
Robert Ingersoll,
1872, “Bogowie” . Nadzwyczajny orator z Illinois, którego
przemówienia krytykowały zaciekle religię chrześcijańską.
„Zawsze wydawało mi się, że istota przybywająca tu z innego
świata, z wieścią o nieskończonej ważności dla rodzaju
ludzkiego, powinna przynajmniej zweryfikować tę wieść przez
własnoręczny podpis. Czyż to nie jest cudowne, że ani jedno
słowo nie zostało napisane przez Chrystusa?”
Kersey Graves,
1875, “ Szesnastu ukrzyżowanych zbawicieli świata”. Kwakier z
Pensylwanii, który widział jasno poprzez pogańskie serce
chrześcijańskich fabrykacji, chociaż rzadko cytowane są źródła
dla jego daleko sięgających konkluzji.
Allard Pierson,
1879, “De Bergrede en andere synoptische Fragmenten”. Teolog,
historyk sztuki i literatury, który zidentyfikowal “Kazanie na
Górze”, jako kolekcję aforyzmów z literatury żydowskich
mądrości. Publikacja Pierson’a Bergrede była początkiem
radykalnego krytycyzmu holenderskiego. Nie tylko autentyczność
wszystkich listów Pawła została zakwestionowana, ale również
historyczna egzystencja samego Jezusa.
Bronson C. Keeler,
1881, “Krótka Historia Biblii”. Klasyczne exposé
chrześcijańskiego oszustwa.
Abraham Dirk Loman,
1882, "Quaestiones Paulinae," w “Theologisch Tijdschrift”.
Profesor teologii w Amsterdamie, który stwierdził, że wszystkie
listy datują się z II-go wieku. Loman wyjaśnił chrześcijaństwo,
jako fuzję żydowskiej i rzymsko-helleńskiej myśli. Kiedy utracił
wzrok, Loman powiedział, że ta ślepota dała mu wewnętrzny wgląd
w ciemną historię kościoła!
Thomas William Doane,
1882, “Mity biblijne i ich paralele w innych religiach”.
Przestarzała, ale klasyczna rewelacja o pogańskich poprzednikach
biblijnych mitów i cudów.
Samuel Adrianus Naber,
1886, “Verisimilia. Laceram conditionem Novi Testamenti exemplis
illustrarunt et ab origine repetierunt”. Klasyk, który
rozpoznawał mity greckie ukrywające się w chrześcijańskim piśmie
św.
Gerald Massey,
1886, “ Historyczny Jezus i mityczny Chrystus”. 1907, Starożytny
Egipt – Światło Świata. Inny klasyk od wczesnej nemezis
kapłaństwa. Brytyjski egiptolog napisał sześć tomów nt. religii
starożytnego Egiptu.
Edwin Johnson,
1887, “Antiqua mater”. Studium chrześcijańskich początków.
Radykalny teolog angielski, zidentyfikował wczesnych
chrześcijan, jako ‘chrestiani’ , wyznawców dobrego Boga (Chrestusa),
którzy wywłaszczyli mit Dionizosa Eleutheriosa (Dionizosa
Emancypatora), aby wyprodukować boga-człowieka, składającego
ofiarę z siebie. Denuncjował dwunastu apostołów, jako kompletną
fabrykację.
Rudolf Steck,
1888, “Der Galaterbrief nach seiner Echtheit untersucht nebst
kritischen Bemerkungen zu den Paulinischen Hauptbriefen”.
Radykalny uczony szwajcarski, napiętnował wszystkie listy Pawła,
jako oszustwo.
Franz Hartman,
1889, “ Życie Johoshua: Prorok z Nazaretu.
Willem Christiaan van Manen, 1896,
“Paulus”. Profesor z Leiden i najsławniejszy z holenderskich
radykałów, duchowny, który nie wierzył w cielesne
zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Po odpieraniu argumentów
przez okres wielu lat, van Manen zakonkludował, że żaden z
listów Pawła nie był autentyczny i że Akty apostolskie opierały
się na dziełach Józefa Flawiusza.
Joseph McCabe,
1897, “Dlaczego opuściłem Kościół”. 1907, „ Biblia w Europie;
Studium kontrybucji religii chrześcijańskiej dla cywilizacji”.
1914, „Źródła moralności Ewangelii”. Franciszkański mnich,
który ewoluował w ewangelicznego ateistę. McCabe, płodny pisarz,
rozbił na szczątki wiele części legendy o Chrystusie - „ Nie ma
żadnej ‘postaci Jezusa’ w ewangeliach - jest tam za to tuzin
innych postaci” – ale niemniej jednak kontynuował pozostawienie
możliwości istnienia jakiegoś historycznego założyciela.
Albert Schweitzer.1901,
“Tajemnica Królestwa Bożego”. 1906, „ W poszukiwaniu
historycznego Jezusa”. Sławny niemiecki teolog i misjonarz ( 35
lat w Kamerunie) wyśmiewał humanitarnego Jezusa liberałów i
jednocześnie miał odwagę rozpoznawać prace holenderskich
radykałów. Jego własną pesymistyczną konkluzją było to, że
super-bohater był apokaliptycznym fanatykiem i że Jezus umarł,
jako rozczarowany człowiek. Rozsławiony przez stwierdzenie, że
ci, którzy poszukują historycznego Jezusa, jedynie znaleźli
swoje własne odbicie.
Wilhelm Wrede,
1901, “Mesjanistyczna Tajemnica”. Wrede zademonstrował, jak w
ewangelii Marka fałszywa historia została ukształtowana przez
wczesne chrześcijańskie wierzenia.
George Robert Stowe Mead,
1903, “ Czy Jezus żył okolo 100 r. BC?” Dyskusja nt. opowieści o
żydowskim Jeschu, które przesuwają Jezusa do wcześniejszych
czasów.
Thomas Whittaker,
1904, “Początki chrześcijaństwa”. Zadeklarował Jezusa, jako mit.
William Benjamin Smith,
1906, “Der vorchristliche Jesus”. 1911, “Die urchristliche Lehre
des reingöttlichen Jesus”. Argumentuje początki w
przed-chrześcijańskim kulcie Jezusa na wyspie Cypr.
Albert Kalthoff,
1907, “Narodziny chrześcijaństwa”. Inny z radykalnych uczonych
niemieckich, który zidentyfikował chrześcijaństwo, jako
psychozę. Chrystus był zasadniczo transcendentalną zasadą
chrześcijańskich społeczności, która ukierunkowana była ku
apokaliptycznej reformie społecznej.
Gerardus Bolland,
1907, “De Evangelische Jozua”. Filozof z Leiden, który
prześledził początki chrześcijaństwa do wcześniejszego
żydowskiego gnostycyzmu. Supergwiazdą Nowego Testamentu jest
starotestamentowy „syn Nun”, wyznawca przemianowany na Jezusa
(Jozuego) przez Mojżesza. Dziewictwo jest niczym innym, jak
tylko symbolem ludu Izraela. Z Aleksandrii „Netzerim” zanieśli
swą ewangelię do Palestyny.
W 1907 r. Papież Pius X, potępił Modernistów, którzy “działali w
ramach Kościoła”. Anty-modernistyczna przysięga została
wprowadzona w 1910 r.
Prosper Alfaric
(1886-1955) Francuski professor teologii, wstrząśnięty
stanowiskiem Piusa X, odrzucił wiarę i opuścił kościół w 1909 r.
aby pracować dla sprawy racjonalizmu.
Mangasar Magurditch
Mangasarian,
1909, “ Prawda o Jezusie; Czy jest On mitem?” Były
prezbiteriański pastor, który widział poprzez fabrykacje.
Karl Kautsky,
1909, “ Fundamenty chrześcijaństwa”. Wczesna socjalistyczna
interpretacja chrześcijaństwa w terminologii walki klasowej.
John E. Remsburg,
1909, “Chrystus”: Krytyczny przegląd i analiza ewidencji Jego
egzystencji. Ewangelie rojące się od sprzeczności. Wątpliwe, czy
Jezus istniał a supernaturalny Chrystus jest z całą pewnością
chrześcijańskim dogmatem.
Arthur Drews,
1910, “Die Christusmythe” (Mit Chrystusa). 1910, “Die
Petruslegende” (Legenda o św. Piotrze). 1924, “Die Entstehung
des Christentums aus dem Gnostizismus” (Narodziny
chrześcijaństwa z gnostycyzmu). Wybitny filozof, był on w
Niemczech największym eksponentem spornej kwestii Chrystusa,
jako mitu. Ewangelie historyzowały istniejącego wcześniej
mistycznego Jezusa, którego charakter został zapożyczony od
żydowskich proroków i z żydowskiej literatury mądrości. Pasja
miała być znaleziona w spekulacjach Platona.
John Robertson, 1910, “Chrześcijaństwo i mitologia”. 1911
“Pogańscy Mesjasze. Studia w komparatywnej hierologii”. 1917,
“Problem Jezusa”. Robertson przyciąga uwagę do uniwersalizmu
wielu elementów opowieści o Jezusie i do przed-chrześcijańskich
rytuałów krzyżowania w starożytnym świecie. Identyfikuje
oryginalnego Jezusa/Jozuego ze starożytnym bóstwem Efraimitów w
formie baranka.
Gustaaf Adolf van den Bergh
van Eysinga,
1912, “Radykalne poglądy nt. Nowego Testamentu”. 1918,
“Voorchristelijk Christendom. De vorbereiding van het Evangelie
in de Hellenistische wereld”. Teolog i ostatni z holenderskich
radykałów, który zasiadał na uniwersyteckiej katedrze.
Alexander Hislop,
1916, “Dwa Babilony”. Wyczerpująca ekspozycja pogańskich
rytuałów i parafernalii w rzymskim katolicyźmie.
Edward Carpenter,
1920, “Poganie i wiara chrześcijańska”. Obszernie wyjaśniane
pogańskie korzenie chrześcijaństwa.
Rudolf Bultmann,
1921, “ Historia tradycji synoptycznej”. 1941, “Neues Testament
und Mythologie”. Luterański teolog i profesor na Uniwersytecie w
Marburgu, Bultmann był eksponentem “formy krytycyzmu” i
przyczynił się wiele do zdemitologizowania ewangelii.
Zidentyfikował on narrację Jezusa, jako teologię serwowaną w
języku mitologii. Bultmann zaobserwował, że Nowy Testament nie
był opowieścią o Jezusie, ale zapisem wczesnych chrześcijańskich
wierzeń. Argumentował on, że poszukiwania historycznego Jezusa
są bezowocne: „Nie możemy się dowiedzieć prawie niczego, co by
dotyczyło życia i osobowości Jezusa.” (Jezus i Słowo, 8).
James Frazer,
1922, “ Złota Gałąź”. Antropologiczna interpretacja postępu
człowieka od magii, poprzez religię aż do nauki.
Chrześcijaństwo, jako fenomen kulturowy.
P. L. Couchoud,
1924, “Le mystère de Jesus”.1939, “Tworzenie Chrystusa”.
Couchoud eksponował historycznego Piotra raczej, niż
historycznego Jezusa i wykłócał się, że Pasja modelowana była na
śmierci Stefana.
Georg Brandes,
1926, “Jezus – Mit”. Zidentyfikował Objawienie św. Jana jako
najwcześniejszą część Nowego Testamentu.
Joseph Wheless,
1926, “Czy to jest Słowo Boga?” Ekspozycja bajek i mitologii
Biblii i błędów teologii”; 1930 „Fałszerstwo w ramach
chrześcijaństwa”. Amerykański prawnik, wychowywany w „pasie
biblijnym” , zniszczył biblijną fantazję.
Henri Delafosse,
1927,”Les Lettres d’Ignace d’Antioche”. 1928, "Les e'crits de
Saint Paul," in Christianisme”. Listy Ignacego ujawnione, jako
późne fałszerstwa.
L. Gordon Rylands,
1927, “ Ewolucja Chrześcijaństwa”. 1935 „Czy Jezus kiedykolwiek
żył?”
Edouard Dujardin,
1938, “Starożytna historia boga Jezusa”.
John J. Jackson,
1938, “Chrześcijaństwo przed Chrystusem”, przyciągneło uwagę do
egipskich precedensów w chrześcijańskiej wierze.
Alvin Boyd Kuhn,
1944, “ Kto jest tym Królem Chwały?” 1970, „Ponowne narodziny
chrześcijaństwa”. Jezus nie był nigdy realną osobą, ale symbolem
boskiej duszy w każdym człowieku.
Herbert Cutner,
1950, “Jezus: Bóg, człowiek, czy mit?” Mityczna natura Jezusa i
podsumowanie toczącej się debaty pomiędzy zwolennikami
mitologii i historii. Wyłącznie mityczna pozycja jest tradycją
ciągłą. Pogańskie początki Chrystusa.
Georges Las Vergnas,
1956, “Pourquoi j'ai quitté l'Eglise romaine Besançon”.
Georges Ory,
1961, “Analiza chrześcijańskich początków”.
Guy Fau,
1967, “ Bajka o Jezusie Chrystusie”
John Allegro, 1970, “Święty Grzyb i krzyż”. 1979 “Zwoje znad
Morza Martwego i chrześcijański mit”. Jezus był niczym innym,
jak tylko magicznym grzybkiem i jego życie – alegoryczną
interpretacją halucynogennych wizji. Allegro nie spotkało
więzienie, ale zawodowa ruina.
George Albert Wells,
1975, “ Czy Jezus istniał?”; 1988 “Historyczna ewidencja
istnienia Jezusa”. 1996, „Legenda o Jezusie”. 1998, „Mit
Jezusa”. 2004, “Czy możemy wierzyć Nowemu Testamentowi? Myśli nt.
wiarygodności wczesnych chrześcijańskich świadectw.
Chrześcijaństwo – odgałęzieniem literatury żydowskiej mądrości”.
Późniejsze książki dopuszczają możliwość wpływu rzeczywistego
kaznodziei.
Max Rieser,
1979,”Prawdziwy założyciel chrześcijaństwa i filozofii
hellenistycznej”. Chrześcijaństwo rozpoczęte zostało przez Żydów
w diasporze, a następnie zakotwiczone wstecz w Palestynie sprzed
70 r. n.e. Chrześcijaństwo przybyło do Palestyny, jako ostatnie,
a nie pierwsze – oto dlaczego chrześcijańskie znaleziska
archeologiczne pojawiają się w Rzymie, ale nie w Judei, aż do 4
wieku n.e.
Abelard Reuchlin,
1979, “ Prawdziwe autorstwo Nowego Testamentu. Teoria
konspiracji par excellence: Rzymski arystokrata Arius Calpurnius
Pizo ( vel Józef Flawiusz) konspirował w celu zdobycia kontroli
w Cesarstwie Rzymskim, poprzez stworzenie całkowicie nowej
religii.
Hermann Detering,
1992, “Paulusbriefe ohne Paulus?: Die Paulusbriefe in der
holländischen Radikalkritik”. Niemiecki pastor w holenderskiej
tradycji radykalnej.
Gary Courtney,
1992, 2004 “Et tu, Judas?” Wówczas upadł Jezus!”. Pasja jest
zasadniczo losem cezara w judajskim przebraniu, wyrytym na bazie
kultu umierającego/zmartwychwstającego boga Attysa. Żydowscy
kibice Cezara asymilowali „zbawiciela rodzaju ludzkiego”
upodobniając go do „cierpiącego sługi” Izajasza.
Michael Kalopoulos,
1995, “Wielkie Kłamstwo”. Grecki historyk znajduje uderzające
paralele pomiędzy biblijnymi tekstami i mitologią grecką.
Eksponuje on przebiegły, zwodniczy i autorytatywny charakter
religii.
Gerd Lüdemann,
1998, “Wielkie Oszustwo: I co Jezus faktycznie powiedział i
uczynił”. 2002, „Paweł: Założyciel chrześcijaństwa”. 2004,
„Zmartwychwstanie Chrystusa: Badanie historyczne”. Po 25 latach
studiów, niemiecki profesor doszedł do wniosku, że to Paweł, a
nie Jezus, rozpoczął chrześcijaństwo. Lüdemann został wyrzucony
z katedry teologii na Uniwersytecie w Göttingen, za śmiałe
stwierdzenie, że zmartwychwstanie było „pobożnym oszukiwaniem
siebie”. Tyle co do akademickiej wolności.
Alvar Ellegard,
1999, “ Jezus na sto lat przed Chrystusem”. Chrześcijaństwo
oglądane, jako odgałęzienie Esseńskiego Kościoła Boga z
Nauczycielem Prawości, jako prototypem Jezusa.
D. Murdock
(vel 'Acharya S') 1999, “ Konspiracja Chrystusa; Największa
opowieść kiedykolwiek sprzedana”. 2004, „Słońca Boga: Kriszna,
Budda i Chrystus odsłonięci”. Dodaje astro-teologiczny wymiar do
demolki chrystusowego mitu. Murdock identyfikuje JC jako złożone
bóstwo użyte dla unifikacji Cesarstwa Rzymskiego.
Earl Doherty,
1999, “Zagadka Jezusa: Czy chrześcijaństwo zaczęło się z
mitycznym Chrystusem?”. Potężne stwierdzenie tego, jak
chrześcijaństwo rozpoczęło się jako mistyczno-objawieniowa
sekta żydowska – żaden Jezus nie był dla niej potrzebny!
Timothy Freke, Peter Gandy,
1999, “Tajemnice Jezusa”. 2001 “Jezus i zaginiona Bogini:
Sekretne nauki pierwszych chrześcijan”. Egzaminuje bliski
związek pomiędzy opowieścią o Jezusie i Ozyrysie-Dionizosie.
Mityczne figury Jezusa i Marii Magdaleny oparte są na pogańskim
Bogu-człowieku i Bogini.
Harold Liedner,
2000, “Fabrykowanie mitu Chrystusa”. Anachronizmy i błędy
geograficzne ewangelii zostają ujawnione. Chrześcijaństwo, jako
jedno z najbardziej skutecznych oszustw w historii.
Robert Price, 2000, “Dekonstruując Jezusa”. 2003 “Niebywale
kurczący się Syn Człowieczy: Jak wiarygodna jest tradycja
ewangeliczna?” Były pastor i szanowany naukowiec wykazuje, że
Jezus jest fikcyjnym amalgamatem kilku proroków i wielu,
zbawicieli z kultów misteryjnych oraz gnostycznych „aionów”.
Hal Childs,
2000, “Mit o historycznym Jezusie i ewolucja świadomości”.
Pogląd psychoterapeuty na boga-człowieka.
Michael Hoffman,
2000, “Dziwni bogowie judaizmu. Historyk i teoretyk „śmierci
ego”, który wyrzucił za burtę historycznego Jezusa.
Burton Mack,
2001, “Mit chrześcijaństwa: Początki, logika i dziedzictwo”.
Społeczna formacja tworzenia mitów.
Luigi Cascioli,
2001, “Bajka o Chrystusie”. Oskarżajacy papiestwo o zdzieranie
profitów z oszustwa!
Frank R. Zindler,
2003, “Jezus, którego Żydzi nigdy nie znali: Sepher Toldoth
Yeshu i poszukiwania historycznego Jezusa w źródłach
żydowskich”. Nie ma żadnej ewidencji w źródłach żydowskich dla
fantomu Mesjasza.
Daniel Unterbrink,
2004, “Judasz Galilejczyk. Ciało i krew Jezusa”. Paralele
pomiędzy buntownikiem przeciwko podatkom w 6 r.n.e. i fantomem z
ewangelii, rozpatrywane w szczegółach. ‘Judasz jest Jezusem’.
Cóż, częścią Jezusa, niewątpliwie.
Tom Harpur,
2005, “Pogański Chrystus:
Odkrywając zagubione Światło”. Kanadyjski ekspert odnośnie
Nowego Testamentu i były anglikański ksiądz, powtarza na nowo
idee Kuhn’a, Higginsa i Massey’a. Jezus jest mitem i wszystkie
zasadnicze idee chrześcijaństwa miały swe początki w Egipcie.
Francesco Carotta,
2005, “Jezus był Cezarem: O juliańskich początkach
chrześcijaństwa”. Wyczerpujący inwentarz paralel. Alarmująco
zakłada, że Cezar był Jezusem.
Joseph Atwill, 2005, “Mesjasz Cezarów: Rzymska konspiracja w
celu wynalezienia Jezusa”. Inny wariant nt. podobieństw
ewangelii do Józefa Flawiusza. Atwill przekonywuje, że zdobywcy
Judei z I wieku, Wespazjan, Tytus i Domicjan, używali
helenizowanych Żydow dla manufakturowania „chrześcijańskich”
tekstów w celu ustabilizowania pokojowej alternatywy wobec
militarnego judaizmu. Jezus był Tytusem Flawiuszem? Nie sądzę.
Kenneth Humphreys,
2005, “Jezus nigdy nie istniał”. Książka o tym portalu.
Kolekcjonuje razem najbardziej przekonywujące ekspozycje
rzekomego mesjanistycznego super-bohatera. Autor umieszcza
niniejszą egzegezę w społeczno-historycznym kontekście
ewoluującej, złośliwej religii.
Ewidencja archeologiczna?
Błogosławieństwem dla świata był fakt, że wykopaliska w
Nazarecie przeprowadzane były przez archeologów katolickich. We
wcześniejszych czasach mogli oni równie dobrze znaleźć sandały,
ładnie ozdobione napisem „własność Jezusa Chrystusa”. Faktem
jest, że oni dokumentnie wycisną każdą ostatnią kroplę świętości
nawet z całkiem podrzędnych znalezisk. Jednak pomimo swych
wszystkich twórczych interpretacji, nawet franciszkanie nie są w
stanie przyozdobić faktu, iż brak ewidencji, co do istnienia
wioski w Nazarecie sprzed czasów Jezusa jest dosłownie
całkowity.
I nie jest tak, że franciszkanie nie mieli sposobności
znalezienia tego, czego chcieli; byli oni faktycznie w
Palestynie przez kilka wieków, jako oficjalni opiekunowie ‘Ziemi
Świętej’ w następstwie papieskich bulli ‘Gracias agimus’ i
‘Nuper charissimae’ , wydanych przez Klementa VI w. 1342 r.
Podczas wojen krzyżowych Nazaret kilkakrotnie zmieniał ręce. W
jednym punkcie czasowym (1099) normańsko-sycylijski awanturnik
Tancred założył nawet ‘księstwo Galilei’ z Nazaretem, jako jego
stolicą. Ale chrześcijanie byli stamtąd raz po raz wyrzucani, aż
dopóki ostatecznie w 1263 r. Nazaret nie został całkowicie
zniszczony przez sułtana Baibarsa i cała ta okolica została
wyludniona na blisko 400 lat.
Franciszkanie wrócili z powrotem na to miejsce na mocy układu z
Fakhr-ad-Dinem II, emirem Libanu, w 1620 r. Zajęli oni
pozostałości fortu z czasów krucjat, ale znaleźli greckich
mnichów, ciągle w posiadaniu ‘studni Maryi’. Z napływem
funduszy, przejęli oni administrację miasta i w 1730 r.
zbudowali kościół nad grotą. Zburzenie tej struktury w 1955 r.
utorowało drogę dla ‘profesjonalnej’ archeologii i ‘odkrywania’
biblijnego Nazaretu na samym gruncie Kościoła!
Nazarejczyk ?
Zdobywanie
imienia
Wyrażenie ‘Jezus z Nazaretu” jest faktycznie złym tłumaczeniem
oryginalnego greckiego ‘Jesous o Nazoraios’. Dokładniej powinno
się mówić o ‘Jezusie Nazarejczyku’, gdzie Nazarejczyk posiada
znaczenie całkowicie nie związane z nazwą miejsca. Ale czym jest
to znaczenie i w jaki sposób zostało zaaplikowane do małej
wioski? Wysoce niejednoznacznym hebrajskim korzeniem tej nazwy
jest NZR.
Gnostyczna ewangelia Filipa z II wieku AD oferuje następujące
wyjaśnienie:
„Apostołowie, którzy byli przed nami, nazywali go Jezusem
Nazarejczykiem Chrystusem... ‘Nazara’ oznacza ‘Prawdę’. Zatem
‘Nazarejczykiem” jest ‘Ten, który głosi Prawdę’...” – (
Ewangelia Filipa, 47)
Co wiemy z całą pewnością, to to, że „Nazarejczycy” byli
oryginalną nazwą wczesnej żydowsko-chrześcijańskiej sekty –
frakcji, albo odgałęzienia Esseńczyków. Nie mieli oni żadnego
szczególnego związku z miastem Nazaret. Korzeniem ich nazwy
mogła być ‘Prawda’ lub też mógł być hebrajski rzeczownik
‘netzer’ (netzor), oznaczający ‘gałąź’ lub ‘kwiat’. Liczba mnoga
od ‘Netzor’ brzmi ‘Netzoreem’. Nie istnieje żadna wzmianka o
Nazarejczykach w żadnym z pism Pawła. Nazarejczycy (Nazorim)
pojawili się pod koniec I wieku AD, po tym, jak przekleństwo na
heretyków zostało umieszczone w dziennej modlitwie żydowskiej.
„ Trzy razy dziennie powtarzają oni: Niech Bóg przeklnie
Nazarejczyków”. – Epifaniusz ( Panarion 29.9.2)
Nazarejeczycy mogli uważać siebie za ‘gałąź z pnia Jesse’go
(legendarny ojciec króla Dawida)’. Oczywiście, mieli oni swoją
własną wczesną wersję ‘Mateusza’. Ten zagubiony tekst –
‘Ewangelia Nazarejczyków’ – nie może wszak być uważany za
‘Ewangelię mieszkańców Nazaretu’!
To właśnie późniejsza ewangelia wg Mateusza, która rozpoczęła
oszustwo, cytowaniem ‘proroctwa’, że tytuł „Jezusa Nazarejczyka”
powinien w jakimś sensie nawiązywać do Nazaretu:
„ I przybył on i zamieszkiwał w mieście zwanym Nazaret; aby
mogło się wypełnić to, co było zapowiedziane przez proroków;
Będzie on zwany Nazarejczykiem.” – (Mateusz 2.23)
Powyższym stwierdzeniem Mateusz zamyka swoją bajkę o wczesnych
latach Jezusa. A jednak Mateusz błędnie cytuje – powinien on
wiedzieć z pewnością, że nigdzie w żydowskiej literaturze nie ma
żadnego odniesienia do Nazarejczyka. To, co zostało
‘przepowiedziane’ ( lub przynajmniej wspomniane parę razy) w
Starym Testamencie, wygląda na ‘Nazarytę’(od ‘nazir’- ‘
poświęcony Bogu’ - Ks. Liczb, roz.6). Dla przykładu:
‘Gdyż oto poczniesz i porodzisz syna; i żadna brzytwa nie
dotknie jego głowy; gdyż dziecko będzie Nazarytą dla Boga z
twego łona; I on zacznie wyzwalać Izrael z rąk Filistynów.’ (Ks.Sędziów
13.5)
Mateusz podstępnie zastępuje jedno słowo drugim podobnym.
Poprzez zastąpienie Nazaryty (‘tego, który ślubuje nosić długie
włosy i służyć bogu’) terminem, który wydaje się implikować
mieszkańca pewnego miejsca, jest on w stanie fabrykować
powiązanie z miejscem dla swego fikcyjnego bohatera.
Literatura światowa jest
przepełniona wymyślonymi postaciami. Nazywamy to po prostu
fikcją literacką. Jezus nie stworzył Kościoła. To Kościół
wyprodukował służącą sobie fikcję: opowieść o Jezusie. We
wczesnych dekadach II wieku, tzn. w mniej niż sto lat po
rzekomym życiu i śmierci ludzkiego zbawiciela, chrześcijanie o
jakich wiemy, propagowali sprawę całkowicie duchowego Chrystusa.
Jeśli ten Chrystus miałby żyć w ogóle, to jedynie w mitycznych
„starożytnych czasach”.
W dwu następujących wiekach, pewna liczba jednostek przyczyniła
się do procesu antropomorfizacji swego niebiańskiego bohatera w
cudotwórcę z krwi i kości, znanego wszystkim. „Jezus z Nazaretu”
nigdy nie żył, ale jego życie zostało wynalezione, aby podpiąć
do niego wielbienie niepojętego kosmicznego Chrystusa oraz
posłuszeństwo dla jego ziemskiego nadzorcy, Świętej Matki
Kościoła.
Ten Chrystus miał również rosnąć, jednocześnie z autorytetem i
majestatem Kościoła, z ‘emanacji’ lub wysłannika Boga do statusu
wiecznego współtwórcy wszechświata. Ale to nie eony nieziemskiej
wieczności, które miały zostać zmienione w paradę dla
zagubionych i naiwnych. W rozproszonych społecznościach, gettach
i slumsach Imperium Rzymskiego, była to starożytna opowieść o
ofierze i odrodzeniu, która miała zostać przybrana w nowe
chrześcijańskie stroje. |