Wstęp do filozofii :
Filozofia
zajmuje się życiem.
Filozofia to także mądrości ludowe –
„jak sobie pościelesz tak się wyśpisz”.
Ogólny podział koncepcji.
1.
Koncepcje materialistyczne –
poznawanie świata łączą z jednostką ludzką, jest ona podmiotem.
2.
Koncepcje ideologistyczne – proces
poznawania świata powinien być skierowany na idee.Idealiści
subiektywni – kwestię poznania świata sprowadzają do treściwej
zawartości ludzkiej świadomości.
Coś o tyle istnieje, o ile my postrzegamy, jeśli nie widzimy, to
tego niema.
1.Działy
filozofii:
Teoria bytu (inaczej:
metafizyka, ontologia) –
metafizyka oznacza
etymologicznie „po fizyce”, zaś ontologia oznacza
„nauka o będącym, o tym co jest”
Dawniej określeń tych używano
zamiennie. Od czasu Husserla zwykle traktuje się metafizykę jako
refleksję nad tym, co jest nad bytem rzeczywistym, a ontologię
jako refleksję nad bytem możliwym. Byty możliwe są
szerszym zespołem możliwości.
ontologia
metafizyka
|
|
Teoria bytu zajmuje się
bytem, strukturą, warstwami poznania.
1.
Teoria poznania.
Dzieli się na
dwa działy:
a.
gnoseologia
b.
epistemologia
Używane
zamiennie albo przy stosowaniu pojęcia „gnoseologia” do
czynności i aktów poznania. Teoria poznania zajmuje się:
1.
źródła,
2.
rodzaje
3.
ogólne metody poznania,
4.
kryteria prawdy
2.
Aksjologia
– refleksja nad wartościami. Zajmuje się:
1.
genezy wartości
2.
hierarchie wartości
3.
relacje między różnymi typami wartości
Dzieli się na
działy :
etyka – teoria wartości moralnych. Przedmiotem są: oceny
moralne, problem dobra i zła itd.
estetyka –
teoria piękna i sztuki. Przedmiotem refleksji są właściwości
przeżycia estetycznego.
W koncepcjach
tradycyjnych przynajmniej do czasów Kartezjusza (pierwsza połowa
XVII wieku), podstawą systemów filozoficznych była teoria bytu
(metafizyka). Sposób rozstrzygnięcia podstawowych problemów
teorii bytu i przyjmowanych tam założeń określał z góry w
znacznym stopniu sposób ujęcia, postawienia i rozwiązywania
problemów ze sfery teorii poznania, teorii wartości, a także
antropologii – jego istotą, wartościami które go obowiązują itd.
Filozofia jest najbardziej
samoświadomą formą ekspresji kulturowej. Można zatem sądzić, że
nosi w sobie pewne właściwości epoki w której powstaje. Stąd
najbardziej podstawowy podział dzieł filozofii pokrywa się z
zasadniczym podziałem historycznym – np. starożytność –
filozofia starożytności. Filozofia pragnie wyrazić prawdy
uniwersalne, wykraczające poza horyzont epoki. Dzięki temu można
mówić o pewnej wspólnocie filozofii w ogóle. – np. Platon,
Arystoteles.
Filozofia
– etymologiczne źródło znajduje się w starożytnej grece,
gdzie wyraz ten oznacza „umiłowanie mądrości”
fileo + sophia
fileo -
miłować, dążyć +
sophia -
wiedza,
mądrość
Dla Greków „mądrość „ to znajomość spraw ludzkich i
boskich. Tradycja autorstwo słowa „filozofia” przypisuje
Pitagorasowi.
Mądrość
dostępna jest tylko bogom, zatem człowiekowi pozostaje
jedynie
umiłowanie mądrości i dążenie do wiedzy.
wniosek
1: wiedza absolutna nie jest człowiekowi dostępna
wniosek 2: postulat tolerancji
Program absolutnie pewnej wiedzy próbowali realizować
Kartezjusz i Husserl. Niestety, nie udało się.
Swoiste cechy filozofii:
1. maksymalna
ogólność
– zamiar uczynienia przedmiotem poznania absolutnie
wszystkiego, a nie tylko jakiejś warstwy, części
rzeczywistości. Punkt widzenia maksymalnie ogólny.
2.
maksymalny krytycyzm
– przyjmowanie, że wszystko może stać się problemem. Nic
nie jest rozstrzygnięte, a rozstrzygniętym może stać się
jedynie własnym wysiłkiem filozofującego.
wg
Husserla - filozofowanie jest
sprawą osobistej odpowiedzialności filozofującego.
Należy odróżnić ujęcie filozofii od wewnątrz podmiotowej
intencji, która wyklucza zakładanie czegoś dogmatycznie
z góry, od zewnętrznej charakterystyki rezultatów
czyjejś działalności filozoficznej, które mogą posiadać
właściwości zbliżone do różnych historycznych kierunków filozoficznych.
Skoro
filozofia chce uczynić swym przedmiotem wszystko,
wszystko rozumieć, musi objąć tym również własne
rozumienie.
Od czasów Kanta upowszechnia się świadomość, że poznanie
i rozumienie mają charakter czynny. Rozumienie
współkształtuje rozumiane.
Problemy (trudności) uprawomocnienia wiedzy
filozoficznej:
1.
Całości bytu, wszystkiego nie daje się
objąć doświadczeniem. Jeśli nauka nie daje się
rozstrzygać, która dziedzina jest najważniejsza.
2.
Doświadczenie przynosi pewne
faktyczności, ale nie konieczności.
3.
Poznanie ma zapewne charakter pośredni –
poznajemy rzeczywistość poprzez wrażenia, trudno zaś
dowieść, w jakiej relacji pozostaje struktura
rzeczywistości do struktury wrażeń.
4.
Poznanie ma zapewne charakter czynny
(aktywny), a rozumiejące współkształtuje rozumiane.
5.
Poznanie wydaje się mieć charakter
relatywny i sytuacyjny.
Filozofia chce być refleksją racjonalną,
dziełem rozumu. Chce, aby jej twierdzenia posiadały
przekonujące uzasadnienia.
Cynicy
Założycielem szkoły cyników był Diogenes z Synopy (ok.
412 – 323 r. p.n.e.), który to za cnotę uważał
wyzwolenie się od własnych pożądań. Diogenes był znanym
ekscentrykiem – mieszkał w beczce, gardząc ziemskimi
wygodami, i w jasny dzień chodził po ulicach z latarnią
powtarzając słynne słowa: „szukam człowieka.” Podczas
spotkania z Aleksandrem Wielkim, poprosił ponoć króla,
aby mu „nie zasłaniał słońca.”
Epikureizm
Epikurejczycy, którzy swą nazwę przyjęli od Epikura z
Somos, byli zdania, że człowiek powinien oddać się
pogoni za szczęściem, a wyzbyć się strachu przed
śmiercią i bogami. Przy czym pogoń za szczęściem nie
miała być zwykłym poszukiwaniem uciech, a pracą nad
sobą, spokojem i wyrzeczeniem.
Stoicyzm
Szkoła stoików założona przez Zenona z Kition , głosiła
potrzebę kontroli nad własnymi emocjami i
namiętnościami, zarówno tymi negatywnymi, jak i
pozytywnymi (postawa podobna do założeń buddyzmu). Ich
wizja braterstwa ludzkości, poczucie obowiązku i praca
nad samym sobą, okazały się później szczególnie cenne
dla Rzymian.
I tak to pokrótce przedstawiłem najsławniejszych z
filozofów starożytności, oraz główne założenia ich
filozofii.
U którego z tych mędrców chcielibyście
pobierać nauki ?
Które z wyżej wymienionych założeń są
najbliższe Wam?
Myślę, że ciekawie by było pogadać z Diogenesem i
zapytać się - kogo tak naprawdę szukał. Mówi się, czasem,
że ktoś ma „ludzkie uczucia”.
Czy to oznacza, że
cynikowi chodziło o kogoś wrażliwego, kogoś kto ma
pojęcie o etyce i moralności ?
A może po prostu szukał
człowieka, z którym mógłby pogadać, a który nie uważałby
go (ze świecą szukać) za wariata ?
|
Tales z Miletu |
VII
- VI w. p.n.e. |
|
Anaksymander z
Miletu |
VII - VI
w. p.n.e. |
|
Heraklit z Efezu |
VI - V
w. p.n.e. |
|
Parmenides z Elei |
VI
- V w. p.n.e. |
|
Demokryt z Abdery |
V - IV w.
p.n.e. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Filozofia nowożytna
racjonalizm
i reakcja
Pierwsza faza filozofii nowożytnej – podobnie
jak i w innych działach kultury zwie się renesansem
(odrodzeniem). Jednakże, w odróżnieniu od architektury i
literatury renesansowej, filozofia znalazła się w wielkim
zastoju. Nie powstały jakieś wyraźnie nowe trendy. Owszem, była
to postawa antyteocentryczna,
antydogmatyczna i antyracjonalistyczna,
ale miała charakter negatywny; skupiała się programowo na
walce ze scholastyką, lecz sama – poza kultem dla literatury
filozoficznej starożytności (Platon, Plotyn, Arystoteles,
stoicy, sceptycy, epikurejczycy) – nie wydała żadnego zwartego
systemu.
Ogólnie więc, odrodzenie, nie odrodziło (nie zreformowało)
filozofii, poza faktem większego zainteresowania dla myśli
antyku (choć zamiłowanie wobec niego było też bardzo żywe w
średniowieczu). Pewne nowe prądy, które zarysowują się w dobie
renesansu, a które znajdą pełny wyraz w późniejszych etapach
rozwoju myśli nowożytnej to:
·
zainteresowania przyrodnicze i antropologiczne
(Giordano Bruno /1548-1600/, T. Campanella /1568-1639/
·
ogólnie rozumiany humanizm,
·
naturalny (antyteocentryczny) system kultury
(E. Herbert of Cherbury /1581-1648/, Hugo de Groot /1583-1645/.
W okresie tym, bardziej niż kiedykolwiek dotychczas, kultura
stała się „humanistyczna” (programowo). Zarysowują się trzy
zasadnicze grupy humanistów – myślicieli odrodzeniowych:
filologowie
(Marsilio Ficino,
Jan Pico della Mirandola) |
teologowie
(św. Franciszek Salezy) |
psychologowie
(Michel de Montaigne,
Piotr Charron)(Marsilio Ficino |
Strona główna serwisu
|
Tales z Miletu
Anaksymander z
Miletu
Heraklit z Efezu
Parmenides z Elei
Demokryt
Platon
Arystoteles
Epikur
Tertulian
Sekstus Empiryk
Porfiriusz
św.Augustyn
Boecjusz
Abelard
Bacon Roger
św.Tomasz z Akwinu
Ockham
Bacon Francis
Galileusz
Kartezjusz
Pascal
Spinoza
Leibniz
Newton
Locke
Berkeley
Hume
Kant
Hegel
Marks
Engels
Comte
Mill
Mach
Windelband
Rickert
Lenin
Bergson
Poincare
Duhem
Bachelard
Frege
Peirce
James
Dewey
Whitehead
Moore
Russell
Wittgensttein
Ajdukiewicz
Kuhn
Einstein
Bohr Niels
Heinsenberg
Piaget Jean
Lorenz Konrad
Gadamer Hans-Georg |