Duchowy przełom
Odczuwalny u schyłku XV wieku w całej Europie przełom
renesansowy, rozkwit humanizmu, widoczny był szczególnie w
Kościele.
Wielkim reformatorom, mimo różnic między nimi, zależało przede
wszystkim na zbawieniu duszy człowieka i dobru nauki
chrześcijańskiej,
co wyrażało się w ostrym sprzeciwie wobec zeświecczenia,
nieudolności, luksusu i nadużywania urzędów w Kościele.
Wiara stała się znów bardziej „osobista", ludzkich grzechów nie
powinny odpuszczać pieniądze i daniny, a pierwotne posłanie
Pisma Świętego
miało zostać oczyszczone ze wszystkich późniejszych doraźnych
zmian. Według reformatorów, wprowadzone później rytuały, kulty,
praktyki i dogmaty zaciemniały tylko sens pierwotnego
posłannictwa. Wynikający z nauki wielkich reformatorów
protestantyzm (z łac. protestare = publicznie wyznawać,
świadczyć) apelował do jedynego autorytetu - Biblii, do wolności
sumienia poszczególnych ludzi, do wewnętrznego nawrócenia i
wiary, która nic dba o kult świętych, misteria i relikwie.
Wystąpienie reformatorów spowodowane było jawnymi nadużyciami
Kościoła i wzywało do powrotu do wzorców. Angielski reformator
John Wiklef (ok. 1320 1384) już w połowie XIV wieku występował
przeciwko finansowym roszczeniom kurii rzymskiej i żądał, aby
Kościół powrócił
do „apostolskiego ubóstwa".
Praski teolog i kaznodzieja Jan Hus (ok. 1370-1415) krytykował
zeświecczenie i chciwość Kościoła i objaśniał wiernym potrzebę
wiary, za co wyrokiem
soboru w Konstancji - mimo obietnicy, że
odejdzie wolny - został spalony jako heretyk. Ten sam los
spotkał również występującego we Florencji przeciwko papieżowi
Borgii i sprzedajnym rządom Medyceuszy mnicha dominikańskiego Girolamo Savonarolę (1452 - 1498), który swoje niewygodne nauki
łączył z politycznym mesjanizmem. Dopiero wielkim reformatorom
XVI wieku udało się osiągnąć trwały sukces.
Marcin Luter
Gdy Marcin Luter (1483-1546), mnich z zakonu augustianów w
Erfurcie i od 1512 profesor nauk biblijnych w Wittenberdze, w
roku 1517 opublikował 95 tez
przeciwko rzymskiemu handlowi odpustami (zgodnie z legendą
przybił je na drzwiach zamku w Wittenberdze), zapoczątkował tym
samym ruch, który prześcignął jego zamiary, To, co papież Leon X
w Rzymie pogardliwie nazwał „mnisimi zwadami", rozwinęło się
wkrótce w szeroki ruch reformatorski, tym bardziej że Luter
bronił, systematyzował i rozszerzał swoje tezy w różnych
pismach. W 1520 roku spalił papieską bullę, grożącą mu
ekskomuniką, czym przypieczętował zerwanie z Rzymem.
Zredukował kościelne sakramenty do dwóch, chrztu i uczty
pańskiej, przejawiał głęboką i wewnętrzną ufność w laskę Boga i
silną świadomość grzeszności człowieka. Z biegiem lat Luter
stawał się coraz bardziej niecierpliwy i agresywny; papiestwo
wydawało mu się w końcu rządami antychrystów.
Jego porywające i
często dosadne mowy wzywały do czynnej reformy Kościoła, Wkrótce
Lutra poparli różni niemieccy książęta i
wzięli go pod swoją opiekę, szczególnie arcyksiążę saski i graf
heski. Pod ich ochroną Luter w 1521 roku mógł się spokojnie
pojawić na zjeździe w Wormacji przed cesarzem i wysłannikami
Rzymu.
Próba pojednania nie powiodła się, Luter obstawał przy swoich
tezach. W następnych latach konflikt przybrał na sile; na
zjeździe w Augsburgu w 1530 roku zwolennicy Lutra (on sam był
nieobecny) zradykalizowali jego tezy i rozpoczęli proces
podziału wiary w Niemczech. Wznawiane co pewien czas rozmowy o
religii przynosiły pojednanie w równie niewielkim stopniu, jak
wojna (1546/47) pomiędzy katolicką armią cesarza H
protestanckimi książętami niemieckimi.
W augsburskim pokoju
religijnym z 1555 roku wynegocjowano chwiejną równowagę między
katolikami i protestantami w państwie. Kruchość tej umowy
szczególnie wyraźnie ujawniła wojna trzydziestoletnia
(1618-1648). Luteranizm odnosił wielkie sukcesy na północy turopy. W Szwecji król Gustaw I Waza w 1527 roku wprowadził
reformację według zasad Lutra, w 1536 roku w jego ślady poszedł
król Christian III w Danii, Norwegii i Szlezwiku-Holsztynie.
Ulrich Zwingli
Ulrich Zwingli (1484-1531) był od 1519 roku duszpasterzem w
katedrze w Zurychu. Jego krytyka papiestwa miała wiele wspólnego
z poglądami Lutra,
był jednak bardziej związany z
humanizmem i spirytualizmem, co czyni jego naukę bliższą nauce
baptystów. Od 1523/24 roku Zwingli wygłaszał kazania
w duchu
reformatorskim, wprowadził luterańską ucztę pańską i opowiedział
się wraz ze swoimi wyznawcami za powtórnym chrztem (dorosłych),
przeciwko czemu występowała rada miasta i katolickie władze
Zurychu. Szwajcarskie kantony podzieliły się wewnętrznie za
sprawą reformy Zwinglego,
który w 1529 roku wystąpił zarówno
przeciwko katolickiej interpretacji przemiany chleba i wina w
ciało Chrystusa (transsubstancjacji), jak 11 przeciwko
luterańskiej nauce o rzeczywistej obecności Pana w Wieczerzy
(realnej obecności).
Dla Zwinglego Wieczerza Pańska była tylko symbolem
upamiętniającym Ostatnią Wieczerzę. Następnie Zwingli jak
później Kalwin - występował przeciwko odszczepieńcom wśród
własnych wyznawców. W październiku 1531 roku zginął w bitwie pod
Kappel w walce ze sprzymierzonymi katolikami.
Noc świętego Bartłomieja -
Francois Dubois, koniec XVI wieku, Lozanna. Musee Des Beaux Arts
Jan Kalwin
Ban Kalwin (Jean Calvin, 1509-1564) był najmłodszym i pod
wieloma względami najbardziej radykalnym, a w swoim działaniu
najskuteczniejszym z wielkich reformatorów. Pochodził z rodziny
duchownych, która żyła w napiętych stosunkach z Kościołem,
otrzymał wykształcenie we Francji,
później jednak musiał uciekać do Bazylei, gdzie zetknął się z
reformacją. W 1536 roku został miejskim duszpasterzem w Genewie
i już w 1537 roku zaprojektował reformatorski porządek gminy,
którego chciał rygorystycznie przestrzegać.
Zmuszony do ucieczki, w 1541 roku triumfalnie wrócił do Genewy i
podniósł tam porządek swojego Kościoła do rangi ustawy.
Kalwin wraz ze zwolennikami zbudował w Genewie ściśle
zorganizowane „królestwo Boże" i w 1559 roku stworzył wyższą
szkołę teologiczną, z której nauczał na całą Europę. Był
nietolerancyjny i rygorystyczny; aby utrzymać porządek własnej
gminy, nie cofał się przed banicją i paleniem na stosie swoich
oponentów. W wizjonerskim poczuciu misji bronił „mordu na
tyranach", skierowanego przeciwko niesprawiedliwej i
niechrześcijańskiej zwierzchności (prawo do oporu) i
zradykalizował naukę dotychczasowych reformatorów. Kalwin głosił
powołanie przez Boga w wierze w Niego.
Dobre po chrześcijańsku i pełne sukcesów życic ziemskie było dla
niego oznaką łaski Boga. Z naciskiem wierzył w „podwójną
predestynację", a zatem w absolutne przeznaczenie jednych ludzi
do błogosławieństwa, innych do wiecznego potępienia. Jego
surowość i powaga odcisnęły piętno na całej nauce kalwinizmu.
Wyobrażenia Kalwina o życiu, które podoba się Bogu, określają w
dużej mierze protestancki etos pracy i poglądy nowożytnej Europy
z jej
postawą „świeckiej ascezy" (Max Weber). Nowa nauka - mimo
krwawych prześladowań -odnotowała sukcesy przede wszystkim we
Francji, gdzie kalwińscy hugenoci („sprzysiężeni") wkrótce stali
się znaczącą siłą, do której przyłączyła się również część
szlachty. Posiadali oni w osobie admirała Coligny
zręcznego
przywódcę, dopóki nie doszło do masakry w noc św. Bartłomieja w
1572 roku.
Francja pozostała katolicka, ale hugenota król Henryk IV
zapewnił protestantom edyktem nantejskim (1598) wolność
religijną: edykt tolerancji został w 1685 roku zawieszony przez
Ludwika XIV, a hugenotów wypędzono z Francji.
Nieporozumienia między kurią
a władcami świeckimi, w szczególności
cesarzem
Świętego Cesarstwa Rzymskieyo Narodu Niemieckiego,
narastały w Izw. „sporze o inwestyturę", kwestiono wanym
przez papieża Grzegorza VII (1073-1085) prawie osoby
świeckiej (cesarza) do mianowania duchownych
pierścieniem i berłem jako oznakami urzędu, a tym samym
obdarzania ich dobrami ziemskimi. Ze względów
politycznych cesarz Henryk IV (1056-1106) został
zmuszony w 10/7 roku do trzydniowej pokutnej wędrówki do
bram Canossy. Zdarzenie to uważa się za symboliczny
wyraz papieskiej potęgi. Późniejsi papieże, jak Bonifacy
VIII (1204 1303), przez nadużywanie urzędu, nepotyzm i
żądzę władzy przyczynili się w efekcie do zwycięstwa
zasady „podziału władzy". |
Marcin
Luter jako kaznodzieja Lucas Granach starszy, predella
ołtarza, fragment, 1548, Wittenberga, kościół miejski
Namalowany w dwa lata po śmierci Lutra cykl obrazów
pędzla przyjaciela Lutra. Cranacha, przedstawia
reformatora wykładającego posianie o pełnej laski
sprawiedliwości bożej, którą mogą głosić jedynie słowa
Biblii i której można doświadczyć w wierze. W przeciwieństwie do łacińskiej mszy z jej ofiarowaniem jako
sakralnym punktem kulminacyjnym, u protestantów
centralnym punktem obrządku jest głoszenie słowa
ewangelii (dobrej nowiny) „w prawdziwej rmowie
ojczystej". Wyciągnięte ramię Lutra wskazuje na
Ukrzyżowanego, ponieważ tylko w nim odnaleźć można
symbol uwalniającego od grzechów i lęku przed śmiercią
aktu łaski Boga. |
Duże sukcesy odnotował kalwinizm
także w Holandii, gdzie stal się intelektualnym motorem
niderlandzkiej walki o niepodległość przeciwko hiszpańskiej
zwierzchności. W 1571 roku kalwinizm został w północnej Holandii
uznany za religię państwową i stamtąd dotarł także do Nadrenii,
Niektóre niemieckie arcyksięstwa, takie jak Palatynat i
Brandenburgia z Prusami, stały się -przynajmniej na jakiś czas -
kalwińskie.
W Szkocji John Knox (1513-1572) przeprowadził według zasad
kalwinizmu reformację, która objęła swoim zasięgiem również
Anglię,
Dzięki morskiej potędze Wielkiej Brytanii i Holandii idee
kalwinizmu dotarły tak/e do kolonii i Nowego Świata.
Inne ruchy reformatorskie W okresie reformacji również angielski
król Henryk VIII (1509-154/) po sporach, które zaogniło
nieprzyznanie mu przez papieża zezwolenia na rozwód, ogłosił
niezależność od Rzymu. W 1534 roku, po rozwiązaniu klasztorów,
założył on anglikański Kościół państwowy pod zwierzchnictwem
królewskim, który w wielu kwestiach przyjął pozycję pośrednią
między Kościołem katolickim a protestanckim (anglikanizm).
W 1539 roku król kazał ogłosić sześć zreformowanych artykułów
wiary, które zawierały m.in. negację katolickiej nauki o
transsubstancjancji.
W roku 1553 ustalono 42 artykuły wiaty, a w 1559 roku „akt
supremacji i ujednolicenia". W okresie panowania Edwarda VI
(1547 1553) i po przejściowej
próbie ponownej katolicyzacji,
ostatecznie za czasów Elżbiety I (1558 1603) dokonała się
definitywna protestantyzacja Anglii.
Do nurtu reformacji należało również wiele radykalnych nurtów, z
których wszystkie były zwalczane i w efekcie zostały pokonane
zarówno przez stronę katolicką, jak i umiarkowanie protestancką.
Od około 1520 roku wybuchały przede wszystkim w południowo
zachodnich Niemczech powstania chłopskie, do których po części
przyłączało się rycerstwo. Przywódcę swego silnie nacechowanego
religijnie i mesjańsko protestu, oprócz tzw. „fanatyków" albo
„wizjonerów", znalazły od 1521 roku w osobie rewolucyjnego
kaznodziei z Zwickau, Tomasza Muntzera (1489/90-1525),
który w 1524 rokuj próbował w Muhlhausen założyć chiliastyczno |
„królestwo Boże" i opowiadał się za usunięciem siłą
niechrześcijańskiej zwierzchności książąt. I Po początkowych
sukcesach wojska chłopskie w zostały w 1525 roku pokonane i
rozbite w bitwie pod Frankenhausen, Muntzer zaś w okrutny sposób
stracony. Wolnościowe dążenia chłopów krwawo stłumiono, do czego
wzywał władze przede wszystkim Marcin Luter. Pod wpływem
działającego w Amsterdamie i Strasburgu wizjonera i baptysty
Melchiora Hofmanna (przed 1500-1543, zmarł w więzieniu) oraz
kapłana z Munster Bernharda Rothmanna
(ok. 1495-1535) baptyści,
po wypędzeniu w 1534/35 roku biskupa z Munster, stworzyli nowe
„królestwo Syjonu", do którego przyłączyła się też część
reformatorsko nastawionego mieszczaństwa. Holenderski przywódca
baptysłów Jan Matthys (zginął w 1534), a po nim wizjoner Johann
Bockelson z Lejdy
byli duchowymi przywódcami państwa baptystów i
zbudowali rygorystycznymi metodami i przemocą „królestwo Boże"
na ziemi. Próba ta została w 1535 roku krwawo stłumiona, a jej
przywódcy skazani na tortury i śmierć; ich ciała powieszono dla
przestrogi w żelaznych klatkach na kościele św. Lamberta.
Pozostali zwolennicy baptystów jako menonici zbiegli do
Holandii.
Katolicka
kontrreformacja
W łonie katolickim sukcesy reformacji w połowie XVI wieku
zapoczątkowały wewnątrzkościelny ruch reformatorski, znany pod
nazwą kontrreformacji.
Punktem wyjścia dla lego ruchu był
obradujący w latach 1545-1563, z przerwami, sobór trydencki,
który zlikwidował szereg kościelnych nadużyć i nadał Kościołowi
katolickiemu odnowioną postać. Kształt sakramentów, celibat
kapłanów, reguły zakonów i misji oraz „katechizm rzymski" (1566)
zostały zdefiniowane na nowo, a kościelne duszpasterstwo zyskało
do dziś obowiązujące zasady. Molorem kontrreformacji był
założony w 1540 roku przez Ignacego Loyolę zakon jezuitów,
któremu powierzono obowiązek dbania o katolickie uniwersytety i
szkoły oraz działalność misyjną. W trakcie ściśle zorganizowanej
kontrreformacji dochodziło jednak do prześladowania kacerzy,
krępowania poglądów wiernych, okrutnych działań inkwizycji i
polowań na czarownice.
Zabobony, oznaka duchowej niepewności,
szerzyły się w Europie Środkowej w pierwszej połowie XVII wieku,
a nieco później nawet w protestancko
nastawionej Ameryce
Północnej. Prowadziło to, podobnie jak pyszny triumf Kościoła w
okresie baroku, do krytyki religii w epoce rozpoczynającego się
Oświecenia.
Chrześcijaństwo od Oświecenia do
czasów Obecnych.
Oświecenie i krytyka
religii.
Żadna inna religia nie święciła triumfu porównywalnego z
chrześcijaństwem, żadnej też zachodnie Oświecenie i krytyka
religii nie stawiała tak dalece pod znakiem zapytania.
Protestanckie chrześcijaństwo było przywiązane do zasady
rządzącego („cuius regio, eius religio" - „czyj kraj, tego
religia") i tym samym
w najwyższym stopniu zależne od władzy
politycznej. Dlatego na przykład księstwo Palatynatu w ciągu 75
lat (pomiędzy 1500 a 1583) sześć razy zmieniało państwowe
wyznanie, wraz z każdym nowym arcyksięciem. Również w Kościele
katolickim państwowy absolutyzm i zasada narodowej suwerenności
prowadziły do prób „nacjonalizacji" religii i podporządkowania
jej aktualnej władzy państwowej.
Świadczą o tym XVIII-wieczne ruchy gallikanizmu, jansenizmu i
episkopalizmu we Francji i Niemczech.
Nowy duch Oświecenia uczył przede wszystkim „religii naturalnej"
lub „naturalnego chrześcijaństwa" jako wewnętrznej, podyktowanej
rozumem zasady moralnej w człowieku. Nie uznawał
ponadnaturalnego objawienia, wiary w życie pozagrobowe i
kościelnej instytucjonalizacji. Za tymi zasadami opowiadali się
tak wielcy filozofowie, jak John Locke w Anglii, Leibniz,
Thomasius i Wolff oraz Immanuel Kant w Niemczech. Za sprawą
Jeana-Jacques'a Rousseau filozofia oświecenia wywarła silny
wpływ na rewolucję francuską.
„Oświecony absolutyzm" Fryderyka Wielkiego w Prusach czy Józefa
II w Austrii odznaczał się daleko idącą obojętnością wyznaniową
i radykalnie ingerował w sprawy kościelne, ograni czając
ceremonialność i podporządkowując religię zasadom państwowego
rozsądku i dobrobytu. Władza Kościoła katolickiego
została
znacznie ograniczona, szczególnie przez austriacki "józefinizm":
cesarz Józef II (17C5-90) autorytarnie obsadzał biskupstwa
swoimi zwolennikami i rozwiązał zakonne szkoły, powołując
świeckie instytucje wychowawcze. Rewolucja we Francji
(1789-1794) radykalnie zwróciła się przeciwko dawnym przywilejom
sta nu duchownego, którego przedstawiciele od 1790 roku musieli
składać przysięgę na wierność konstytucji obywatelskiej albo
emigrować.
Dobra kościelne zostały zracjonalizowane, a religia
ograniczona do rozwoju „szlachetnych pobudek w człowieku".
Szczególnie Maksymilian Robespierre forsował „kult rozumu" i
wiarę w kierowaną rozsądkiem „najwyższą istotę" (na wzór
Rousseau). Po rewolucji przede wszystkim Napoleon Bonaparte
podporządkował Kościół cywilnemu wymiarowi sprawiedliwości i
spowodował rozdział państwa od Kościoła - między innymi poprzez
internowanie papieża
i jego kardynałów.
Daleko idąca sekularyzacja (w Niemczech w 1803 roku, zgodnie z
postanowieniem Stanów Rzeszy, nastąpiła likwidacja świeckiej
władzy Kościoła) całkowicie zmieniła religijne stosunki w
Europie na początku XIX wieku. Kościół, a w końcu i religia
chrześcijańska, bez powrotnie utraciły swój duchowy i
intelektualny monopol; suwerenność (również intelektualna)
państw narodowych zwyciężyła kościelne pretensje do
uniwersalizmu.
Oprócz ograniczenia zewnętrznej i politycznej władzy, w wyniku
Oświecenia chrześcijaństwo doświadczyło, szczególnie w XIX
wieku, radykalnej krytyki religii, która wstrząsnęła nie tylko
Kościołem, ale też podstawami chrześcijańskiej wiary. „Duchowa
sekularyzacja" i przybierające na sile „odczarowywanie świata"
w
wyniku gwałtownego rozwoju nauk przyrodniczych, techniki i
ekonomii coraz częściej uznawało tradycyjne chrześcijaństwo za
ograniczenie intelektualnej wolności i postępu nauk
eksperymentalnych. Przede wszystkim różne kierunki naukowego
materializmu, które chciały wyzwolić człowieka z jego
tradycyjnych i religijnych ograniczeń, stworzyć swobodę
osiągnięć naukowo technicznych, zwracały się przeciwko zrębom
chrześcijańskiego światopoglądu. August Comte (1798-1857),
twórca naukowego pozytywizmu, przyjął założenie „prawa trzech
etapów" ludzkiego myślenia, zgodnie z którym postęp
intelektualny dokonuje się od światopoglądu
teologiczno-religijnego, poprzez filozoficzny, do
pozytywistycznego (empirycznego), który w końcu całkowicie
neguje istnienie religii, Biologizm i nauka o ewolucji Karola
Darwina (1809-1882) oraz jego następców wstrząsnęły wiarą w
biblijną historię stworzenia i podobieństwo człowieka do Boga
|
Szturm na Bastylię
według rysunku Jeana I ouisa Prieura, koniec XVIII
wieku, Wersal, Musee Historique
Szturm ludu Paryża 14 lipca 1789 roku na Bastylię,
symbol absolutystycznej władzy, stał się wyrazem
sformułowanego przez Oświecenie przekonania o prawie
człowieka do stanowienia o sobie. Postulowano, by rozum
był jedynym ^rodłem poznania i wyznacznikiem działania.
Rolę religii zredukowano do „rozwijania szlachetnych
skłonności". Oznaczało to skasowanie przywilejów stanu
duchownego, podporządkowanie duchownych cywilnej
konstytucji i prawodawstwu. Podejmowane przez niektórych
przywódców rewolucji próby zastąpienia potrzeb
religijnych mas wiarą w wiedzioną rozumem „najwyższą
istotę" i „kult rozsądku" były krótkim epizodem.
Napoleon Bonaparte ustanowił rozdział państwa i Kościoła
i zakończył roszczenia duchownych do uniwersalizmu,
anektując państwo kościelne po uwięzieniu papieża Piusa
VII. |
Ludwig Feuerbach (1804-1872) w
swoich dążeniach do radykalnego antropocentryzmu podjął szeroką
krytykę religii, w szczególności chrześcijaństwa, w której
przedstawiał religię jako oddalenie się człowieka od samego
siebie (teza projekcji), przeszkodę w ludzkim dążeniu do
doskonalenia się. Karol Marks (1818-1883) i Fryderyk Engels
(1820 1895) przenieśli krytykę Feuerbacha na podstawy
ekonomiczne i społeczno-polityczne. Religia z jej nauką o życiu
pozagrobowym hamowała polityczną walkę człowieka o poprawę
swoich społecznych i materialnych warunków życia („religia jako
opium dla ludu"). Szczególnie agresywna i wytrwała była krytyka
chrześcijaństwa praktykowana przez Fryderyka Nietzschego
(1844-1900), który rozwijając sceptycyzm Artura Schopenhauera w
stosunku do chrześcijaństwa, zarzucał tej religii stworzenie
„moralności niewolników", promowanie słabości i przeciętności w
przeciwieństwie do swobodnego rozwoju silnych i twórczych
jednostek. Z podobnych przesłanek filozoficznych wyrosła też
podjęła przez Ryszarda Wagnera (1813-1883) próba ożywienia
germańskiego neopogaństwa w sztuce. Soren Kierkegaard
(1813-1855), wewnętrzny odnowiciel protestanckiego
chrześcijaństwa, swoim podkreślaniem osamotnienia jednostki i
jej postępowania oraz krytyką czysto zewnętrznych form
chrześcijaństwa kościelnego zapoczątkował krytycznie nastawiony
do religii kierunek filozoficzny: „filozofię egzystencji"
(egzystencjalizm). Szczególny wpływ, który rozwinął się
stopniowo dopiero później, miała na stosunek do religii nauka
Zygmunta Freuda (1856-1939): w dążeniu do objaśnienia
człowiekowi pewnych wewnętrznych zahamowań psychoanaliza badała
religijne obrazy „super-ego" (sumienia) jako prowokujące chorobę
wyobrażenia moralne, które można odnieść np. do groźnych i
budzących lęk wy obrażeń ojca.
Kościoły w XIX i XX
wieku
Chrześcijańskie Kościoły, które po kongresie wiedeńskim w 1815
roku próbowały odtworzyć swoje dawne struktury w zmienionych
warunkach, stanęły początkowo bezradnie wobec wyzwań XIX wieku -
rewolucyjnych osiągnięć techniki i nauk przyrodniczych,
świeckiej wiary w postęp, ruchów demokratycznych, liberalizmu, a
następnie socjalizmu.
Kościoły protestanckie prowadziły w XIX wieku dyskusję o
konserwatywnym albo liberalnym chrześcijaństwie, przy czym
teologia liberalna poszukiwała punktów stycznych z naukowym
racjonalizmem, co było widoczne szczególnie po 1848 roku.
Znaczącą duchowo postacią był Fryderyk Schleiermacher
(1768-1834), wybitny odnowiciel protestanckiej teologii.
Konserwatywny protestantyzm, zwłaszcza w Prusach, a tym samym po
1871 roku w całym państwie niemieckim, był podporą Kościoła
państwowego w okresie późnego absolutyzmu. Prusy wymusiły w 1817
roku połączenie się Kościołów protestanckich w jedną unię
(„Kościół ewangelicko-chrześcijański"); za ich przykładem poszła
większość innych niemieckich księstw. W tym samym czasie co
Kościół katolicki, w drugiej połowie XIX wieku, również
protestantyzm zaczął się zajmować problemami społecznymi.
Znacznie bardziej skomplikowane okazały się stosunki w Kościele
katolickim. Po 1815 roku tron papieski stał się ostoją
reakcyjnych tendencji, szczególnie w okresach pontyfikatów
papieży: Leona XII (1823-1829), Grzegorza XVI (1831-1846) i
Piusa IX (1846-1878). Rzym, począwszy od lat trzydziestych XIX
wieku, zwalczał teologów i profesorów uniwersyteckich o
otwartych umysłach we wszystkich krajach europejskich. Upór
Rzymu w kwestii regulacji prawa o małżeństwach mieszanych
sprowokował „koloński spór o małżeństwa mieszane" (1837-1841),
który mocno zaciążył na stosunkach kościelnych w Niemczech i
wszystkich innych krajach, gdzie wyznawano różne religie.
Bezkompromisowo wprowadzany centralizm Rzymu, który w „sylabusie"
z 1864 roku wymienił 80 „pomyłek współczesności", zaliczając do
nich głównie liberalizm i demokrację, stworzenie groźnego
papieskiego indeksu ksiąg (lista książek zakazanych katolikom),
a przede wszystkim sporny dogmat o „nieomylności papieża" z 1870
roku, uwikłały narodowe Kościoły katolickie w poważne konflikty.
Walka o szkolnictwo i kulturę została przegrana w Belgii i
Francji, poza tym stosunek papiestwa do Francji był mocno
obciążony faktem, że Kościół katolicki po 1871 roku długo nic
mógł się przemóc, by uznać republikę. Wiele współczesnych
nurtów, bez prób różnicowania, oceniano jako amerykanizmy, co
nie poprawiało i tak sceptycznie ocenianego położenia Kościoła
katolickiego w Stanach Zjednoczonych. We Włoszech stosunki
pomiędzy papieżem, a władzą świecką przerodziły się w otwartą
wrogość po zjednoczeniu Włoch przez Garibaldiego. Doprowadziło
to w 1870 roku do anektowania Państwa Kościelnego.
Papież nazwał
siebie „więźniem Watykanu", We wszystkich krajach katolickich
(Włochy, Hiszpania, Portugalia) demokratyczne i liberalne ruchy
nosiły wyraźnie antyklerykalne cechy.
W państwie niemieckim Bismarck, który chciał osiągnąć daleko
idące „odpolitycznienie" Kościoła katolickiego,
podporządkowaniem wszystkich szkół państwowemu nadzorowi w 1871
roku rozpoczął tzw. „walkę o kulturę". Wielu katolickich
biskupów uwięziono albo zmuszono do emigracji, liczne biskupstwa
całymi latami pozostawały nie obsadzone. Dopiero za pontyfikatu
mądrego papieża Leona XIII (1878-1903) w latach osiemdziesiątych
i dziewięćdziesiątych XIX wieku stosunki w Niemczech, Francji i
Włoszech powoli się unormowały. Za pontyfikatu Leona XIII
(encyklika Rerum no varum, 1891) Kościół katolicki zaczął
przesuwać naukę społeczną w kierunku klas uciśnionych. W okresie
pontyfikatu jego następcy Piusa X (1903-1914) walka z
nowoczesnością uzyskała nowy wymiar poprzez „sprzysiężenie
antymodernistyczne" z 1910 roku, zgodnie z którym wszyscy
duchowni katoliccy musieli przyrzec odrzucenie wszelkich
nowoczesnych tendencji. Duch podejrzliwego antymodernizmu
przeważał w zasadzie aż do końca pontyfikatu Piusa XII
(1939-1958).
Rosyjski Kościół prawosławny po rewolucji bolszewickiej 1917
roku przeżywał fazę ciężkich i krwawych prześladowań, Dzięki
nawiązaniu do tradycyjnej filozofii związku Kościoła z państwem
w dużej mierze udało się radzieckiemu przywództwu stopniowo
podporządkować Kościół i skłonić go do współpracy z państwem.
Mimo to socjalizm w rozumieniu bolszewickim czy stalinowskim
pozostał ruchem antyreligijnym i antykościelnym, na czym
ucierpiały po 1945 roku również zachodnie kościoły wschodniej
Europy (w Polsce, Czechosłowacji, na Węgrzech, w Rumunii,
Bułgarii, Jugosławii). Faza prześladowania (szczególnie silna
pod koniec lat czterdziestych i na początku pięćdziesiątych)
zmieniła się w politykę społecznego ochłodzenia albo włączania w
nurt państwowego socjalizmu.
Karol
Marks (1818-1883)
kolorowane zdjęcie portretowe, ok. 1880
Oświeceniowa krytyka religii wraz z rozwojem nauki i
techniki w XIX wieku sta wała się coraz bardziej
uzasadniona naukowo i radykalna. Ateizrn wyodrębni! się
z ruchów heretyckich i zyskał prawo samodzielnego
światopoglądu. Najsilniejsze podstawy naukowe w zakresie
nauk przyrodniczych stworzył dla niego Karol Darwin
(1809-1882. ewolucjonizm), a na gruncie
społeczno-politycznym Karol Marks. Twierdził on, że
orientacja chrześcijaństwa na życie po śmierci służyła
jako ideologiczna „nadbudowa", mająca na celu
zminimalizowanie udziału tworzących większość dóbr i
wykorzystywanych klas społecznych w ekonomicznych
zyskach („religia jako opium dla ludu"). Stworzony przez
Marksa materializm historyczny wpłynął na teologiczne
ruchy odnowy XX wieku, szczególnie w Trzecim Świecie.
Naznaczona duchem sceptycyzmu filozoficzna krytyka
chrześcijaństwa w XIX wieku okazała się w poszukiwaniu
etycznych wartości dość miałka i była nadużywana przez
ideologie nacjonalistyczne lub rasistowskie (Artur
Schopenhauer, Fryderyk Nietzsche). |
Fryderyk
Nietzsche (1844-1900)
HansOldc, 1899 |
|
W Europie Środkowej zarówno katolicki,
jak i protestancki Kościół odniósł się z rezerwą i niejednoznacznie do
powstałych po 1918 roku demokracji. We Francji Kościół katolicki
zaangażował się nawet jako siła przewodnia w antydemokratyczną i
profaszystowską „action francaise"; również w Austrii, Hiszpanii i
Portugalii otwarcie wspierał dążenia antydemokratyczne.
Obydwa Kościoły zawiodły we wczesnym okresie faszyzmu i nacjonalizmu. W
Kościele protestanckim pod naciskiem zaostrzających się metod rządzenia
po 1933 roku protestanccy przeciwnicy narodowego socjalizmu jako
„Kościół wyznający" odłączyli się od wiernego do końca państwu „Kościoła
Rzeszy" (na mocy deklaracji z Barrn z 1934 roku). Kościół katolicki
przez długi czas zachowywał się niejednoznacznie. Związany konkordatami
z rządami faszystowskimi (w 1929 roku z Wiochami, w 1933 z Niemcami),
Rzym protestował do 1945 roku z powściągliwą dyplomacją. Rzeczywisty
opór w obydwu Kościołach w Niemczech obejmował pojedyncze nurty albo
osoby. Kościół katolicki we Włoszech i Hiszpanii oraz w kilku
latynoamerykańskich dyktaturach w dużej mierze identyfikował się z
reżimami aż do lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku,
Po 1945 roku wraz z nowym układem stosunków międzynarodowych filozofowie
i duchowni chrześcijańscy zaczęli zastanawiać się nad tym, co się
wydarzyło, i opracowywać kierunki działania w przyszłości. Wszystkie
Kościoły, zwłaszcza w Europie Środkowej i Ameryce Północnej, wyra/niej
przyznawały się do demokracji i konserwatywnego państwa socjalnego.
Wiele chrześcijańskich ruchów młodzieżowych i pokojowych czynnie
uczestniczyło w szerokim porozumieniu społecznym i motywowanej duchem
chrześcijaństwa polityce pokoju i rozbrojenia. Wzmogła się aktywność
ruchów ekumenicznych we wszystkich Kościołach, co można przypisać przede
wszystkim założonej w 1948 roku, zdominowanej przez ewangelików,
Światowej Radzie Kościołów (z siedzibą w Genewie). W Kościele katolickim
pontyfikaty Jana XXIII (1958-1963) i Pawła VI (1963-1978) i ich polityka
„aggiornamento" (modernizacji) oraz przede wszystkim drugi sobór
watykański (1962-1965) przyniosły szybkie otwarcie na współczesny świat.
Oprócz wielu nowinek, takich jak forma liturgii, silniejszy ruch
laikatu, współczesne i krytyczne projekty teologiczne, przede wszystkim
młode Kościoły Afryki, Azji, a w szczególności Ameryki Łacińskiej,
uzyskały na soborze posłuch dla własnych koncepcji, na przykład
„teologii wyzwolenia". Trend len nadal się utrzymuje, mimo pewnych
tendencji do powrotu konserwatyzmu (za pontyfikatu Jana Pawła II, od
1978 roku), Zarówno w Kościele katolickim, jak też w zdominowanej przez
ewangelików Światowej Radzie Kościołów następuje jednoznaczna
„internacjonalizacja" - a tym samym ponowna uniwersalizacja
chrześcijaństwa. W wyniku ogromnych problemów społecznych Trzeciego
Świata i wzrastającej samoświadomości chrześcijańskich kobiet („teologia
feministyczna") Kościoły zostały zmuszone do ponownego przemyślenia
swojego stosunku do „biednych krajów" i roli kobiety. Z drugiej strony,
znów nabierają znaczenia grupy fundamentalistyczne - pierwotnie
wywodzące się z konserwatywnych kręgów protestanckich w Stanach
Zjednoczonych, które kompleksowości współczesnego życia próbują właśnie
w tradycyjnie chrześcijańskich krajach przeciwstawić rygorystyczną
wykładnię słów Biblii.
Chrześcijańskie tzw. Kościoły
Odszczepieńcze i sekty
Dawne Kościoły wschodnie
W wyniku centralizmu organizacji
kościelnej brakuje tolerancji w stosunku do swoich odłamów i innych
wykładni tego samego posłania. Historia chrześcijaństwa wypełniona jest
wojnami religijnymi i walką o rozumienie nauki, przy czym najczęściej
różne grupy stawały naprzeciwko siebie w walce o tę samą sprawę.
Od czasu eliminacji ograniczonych właściwie do Europy Zachodniej arian w
IV i V wieku, monofizyci, którzy uznają tylko jedną, boską naturę
Jezusa, tworzą w Syrii do dziś samodzielne chrześcijańskie Kościoły. Od
imienia swojego apostola, Jakuba Baradaja (zm. w 578), nazywają się
jakobitami; ich głową jest patriarcha Antiochii. Do monofizytów należą
(z pewnymi odchyleniami) również koptowie, egipscy chrześcijanie,
których zwierzchnikiem jest „papież koptyjski". rezydujący w Kairze
(pierwotnie z tytułem patriarchy Aleksandrii), oraz abisyński (etiopski)
Kościół państwowy, który od 1949 roku jest patriarchatem. Abisyńczycy
dodają do kanonu Biblii dużą część apokryfów Nowego Testamentu.
Również Ormianie pod zwierzchnictwem własnego „katolikosa" (głównego
kapłana) należą cło monofizytów. W walce przeciwko monofizytom
wyodrębnili się nestorianie, nazwani tak od patriarchy Nestoriusza z
Konstantynopola (usuniętego w 431 roku jako heretyka), którzy ściśle
rozróżniają boską i ludzką naturę Chrystusa i wierzą, że tylko jego
ludzka natura była mu przyrodzona i cierpiała na krzyżu. Nestorianie
tworzyli własny Kościół we wschodniej Syrii, klóry przez pewien czas
cieszył się poparciem islamu i wcześnie prowadził misje w Chinach i
Mongolii, Do nestorian należą też mający swoją ojczyznę w południowych
Indiach chrześcijanie Tomaszowi, noszący nazwę od apostoła Tomasza,
który podobno jako pierwszy nawracał ich na chrześcijaństwo. Obecnie
jako tak zwany „Kościół asyryjski" obecni są również w Ameryce
Północnej. Zachowali staro-syryjski
język jako język liturgii i zabraniają jedzenia wieprzowiny.
W łonie Kościoła katolickiego
Ponieważ Kościół katolicki obstawał przy jednolitości swojej nauki,
zawsze prześladował grupy odszczepieńcze i wykluczał je ze wspólnoty.
Najwyższym celem jest jednak jedność wszystkich Kościołów; dlatego udało
mu się oddzielić od prawie wszystkich orientalnych Kościołów część
wiernych i jako tak zwane „zjednoczone Kościoły wschodnie" z powrotem
zjednoczyć ich z Rzymem. Papież zezwolił tym Kościołom na ich własne
formy kultu i języka. Ich przedstawicieli można wyraźnie rozpoznać po
ubraniu i rytuałach jako należących do Kościołów Wschodu.
Spośród zjednoczonych Kościołów (należący do unii) koptowie z
Aleksandrii (siedziba: Kair), Syryjczycy z Antiochii, greccy amalekici z
Syrii (siedziba: Damaszek), maronici z Libanu (siedziba: Bkerke pod
Bejrutem), babilończycy z Chaldei (siedziba; Bagdad) i Ormianie z
Cylicji (siedziba: Bejrut) mają własne patriarchaty, Ukraińcy ze Lwowa i
syro-malabarczycy z Ernakulam (Indie) mają własne arcybiskupstwa
wewnątrz Kościoła rzymskokatolickiego. Protestując przeciwko ogłoszeniu
dogmatu o nieomylności papieskiej na pierwszym soborze watykańskim w
1870 roku odłączyli się w Niemczech „starokatolicy" pod zwierzchnictwem
własnego biskupa. Nie uznają oni również kilku innych nowych dogmatów. W
wielu aspektach Kościoły te stanowią bardziej liberalny odłam Kościoła
katolickiego, zwłaszcza jeśli chodzi o prawa kobiet albo znaczeniu
laikatu w Kościele.
W łonie Kościoła ortodoksyjnego
Istotne odłączenie się części wiernych nastąpiło nie w Kościele
ortodoksyjnym, lecz w łonie rosyjskiego Kościoła prawosławnego. Poprzez
szczególne akcentowanie misteriów i bogaty zasób różnych liturgicznych
gestów i czynności rozwinęły się w Rosji odłamy Kościoła o
indywidualnych cechach.
|
Drugi sobór watykański
Pierwszy sobór watykański (1869/70) potwierdził zwierzchnictwo
jurysdykcyjne biskupów rzymskich nad Kościołem po wschodnim i
dogmat o nieomylności papieża. Był to kulminacyjny punkt
zamykający antyliberalny katolicki konserwatyzm. W obliczu
następujących szybko po sobie zdarzeń XX wieku (wojny światowe,
dyktatury nacjonalistyczne, rewolucja październikowa,
konfrontacja Wschodu z Zachodem, koniec epoki kolonializmu)
kuria 7achowala się dość bezradnie. Dopiero za pontyfikatu Jana
XXIII (1958-1963) i Pawia VI (1963-19/8) Kościół zaczął się
dostosowywać do warunków zmienionego świata (aggior-namento).
Obejmujące cały Kościół dążenia do modernizacji znalazły wyraz
podczas drugiego soboru watykańskiego (1962-1965). który oprócz
licznych reform (reforma liturgii, większe znaczenie laikatu i
in.) rozpoczął żywy dialog z teologiczno-społecznymi projektami
„młodych Kościołów" Afryki, Azji, a szczególnie Ameryki
Łacińskiej. Ruchy te skonfrontowały prymat kościelnej nauki z
wymogami „praktycznego chrześcijaństwa". |
W XVII wieku odłączyli się starowiercy,
zwani również raskolnikami, od wprowadzonej przez władze reformy
ortodoksyjnego obrządku.
Część z nich zrezygnowała z własnych kapłanów popów.
W Rosji powstało też wiele fanatycznych ruchów, które najczęściej
podlegały prześladowaniom ze strony państwa, jak filiponi albo
działający w tajemnicy chłyści („biczownicy"), których przywódca uważał
siebie za wcielenie Boga Ojca i wybierał własnego „Syna Bożego" oraz
własnych apostołów. Skrajną formą chłystów byli skopcy („obrzezańcy"), u
których mężczyźni i kobiety dla stłumienia cielesnych żądz okaleczali
sobie organy płciowe. Sektami o silnie wewnętrznym i duchowym
charakterze byli w XVIII wieku mołokanie (.pijący mleko pokutne"),
którzy żyli we wspólnocie materialnej i wzbraniali się od służby
państwowej i wojskowej, oraz duchoborcy („bojownicy ducha"), którzy z
powodu prześladowań ze strony państwa w dużej części wyemigrowali na
Cypr i do Ameryki.
W łonie Kościołów ewangelickich
(protestanckich)
Liczba de facio protestanckich wspólnot religijnych jest niewyobrażalnie
duża. W Stanach Zjednoczonych istnieje ponad dwieście zarejestrowanych
Kościołów utworzonych na bazie protestantyzmu. Wiele ruchów
reformatorskich pozostało do dziś jedynie echem przeszłości. Do nich
należą resztki mających swój rodowód w średniowieczu waldensów, których
ośrodek znajduje się w Piemoncie i którzy zrzeszyli się w ściśle
zorganizowane wspólnoty. Podobnie rzecz ma się z braćmi czeskimi i
braćmi morawskimi - pozostałymi po reformie Jana Husa z początku XV
wieku, której zwolennicy podzielili się na dwie grupy. Wypędzeni w XVII
wieku z Czech, osiedlili się przede wszystkim w Saksonii i tam w 1722
roku pod opieką hrabiego Mikołaja von Zinzendorfa (1700-1760) stworzyli
„gminę braci hermhuckich" (od miejscowości Herrnhut w Saksonii),
zasileni przez zwolenników luteranizmu i wyznania zreformowanego.
Ci, którzy przeżyli królestwo baptystów w Munster w 1535 roku, po roku
1537 stworzyli we Fryzji pod zwierzchnictwem kapłana Menno Simonsa
neutralne politycznie gminy (ana)baptystów, monnonitów, tolerowane w
Holandii i w części Niemiec, które rozpowszechniły się później również w
Rosji i Ameryce Północnej. Pod koniec XVII wieku odłączyli się od nich
obecnie żyjący jako farmerzy w Ameryce Północnej, bardzo konserwatywni
amisze, którzy odrzucają wszelkie nowoczesne formy życia i większość
osiągnięć techniki. Jeszcze bardziej fanatyczne są grupy schwenckfeldian,
nazwanych tak od niemieckiego spirytualisty i mistyka Kacpra von
Schwenckfelda (1489-1561), których ośrodek znajduje się obecnie w
Pensylwanii, oraz „bractwo remonstrantów" w Holandii. Obydwa ugrupowania
wywiodły się w XVI i XVII wieku z panteistycznych i fanatycznych ruchów
chrześcijańskich. Różne Kościoły i ruchy protestanckie od XVI wieku
prowadziły ze sobą przede wszystkim w Niemczech uparte spory. O ile
kalwinistów zostawiono w spokoju, w większości księstw pojawiły się
naciski państwowe, by zjednoczyć Kościół luterański i zreformowany (w
Prusach w 1817 roku). Również wśród anglikanów w Anglii doszło -w wyniku
różnych faz formułowania wiary anglikańskiej - do wielu podziałów.
Wewnątrz Kościoła anglikańskiego powstały dwa kierunki, nawiązujący do
średniowiecznego Kościoła „high church" i bardziej purytański „Iow
church". Pod wpływem kalwinizmu w 1581 roku odłączyli się od
zasadniczego Kościoła surowi „independenci" albo „kongregacjonaliści",
którzy podobnie jak „purytanie" (albo „prezbiterianie") znaczące wpływy
uzyskali przede wszystkim w Ameryce Północnej i Australii.
Usamodzielniły się też różne wspólnoty baptystyczne. Najbardziej
znaczącą z nich jest założona przez Johna Wesleya (1703-1791) wspólnota
metodystów, która rozwinęła gorliwą działalność misyjną w wielu krajach.
Od metodystów wywodzi się założona w 1865 roku przez Williama Bootha
(1829 1912) Armia Zbawienia (Salvation Army), która łączy czysto
praktyczne chrześcijaństwo z militarnymi formami organizacyjnymi.
Z filozofii anglikańskiej pochodzi wspólnota kwa-krów, która pielęgnuje
wewnętrzne życie religijne bez kościelnych form organizacyjnych.
Zakorzeniona jest przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych
(Pensylwania). Również inne radykalne chrześcijańskie i oddzielone od
Kościoła formy organizacyjne jak "shakersi" i "darbyści" („wspólnota
braci") tworzą tam swoje gminy. Wśród nich rozróżnić można jeszcze
szereg wspólnot chiliastycznych i apostolskich, które powołują się na
apokaliptyczne teksty Biblii i snują spekulacje dotyczące końca świata.
Należy do nich wiele gmin adwentystycznych oraz założona w 1874 sekta
Badaczy Pisma Świętego (od 1931 - świadkowie Jehowy), dla których w 1914
roku rozpoczęto się „tysiącletnie królestwo". Do tego typu grup należy
również założony w 1860 roku w Niemczech „Kościół nowoapostolski".
Jeszcze dalej od wszelkiej ortodoksyjności oddaliły się grupy, które
powołują się na dodatkowe objawienia; są to np. „gminy inspiracyjne" w
Europie i Stanach Zjednoczonych, „nowe społeczeństwo Salem" „proroka"
Jakuba Lorbe-ra (1800-1864), bazująca na antropozoficznej filozofii
Rudolfa Steincra „gmina chrześcijan" i założona przez Mary Raker Eddy
(1821-1910) w 1879 roku „nauka chrześcijańska" (Christian Science).
Jedną z najbardziej indywidualnych i samodzielnych wspólnot tworzy
Kościół mormonów, który nazywa sam siebie „Kościołem Jezusa Chrystusa
świętych w dniach ostatnich". Jego założyciel Joseph Smith (1805-1844,
zamordowany) odczytywał od 1827 roku złote tabliczki archanioła Moroni,
„zreformowaną ewangelię". W ten sposób powstała księga Mormona. W 1830
roku założył on Kościół mormoński. Po zlinczowaniu Smitha jego następca,
Urigham Young (1801-1877), odkrywszy wielkie Jezioro Słone w 1847 roku
wywędrował tam ze swoimi wyznawcami, naśladując drogę Mojżesza z Egiptu.
Mormoni ze swego centrum w Salt Lakę City utworzyli następnie stan Utah,
który w 1896 roku stał się jednym ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Niezliczone inspirowane chrześcijaństwem sekty i ugrupowania
chiliastyczne istnieją też w Afryce, Ameryce Łacińskiej, Japonii i na
wyspach Oceanu Indyjskiego, przy czym rytuały pierwotnych kultów
przechodzą w formy mieszane, na przykład kult wudu na Haiti albo kult
peyotlu Indian północnoamerykańskich. Spośród japońskich wspólnot
religijnych inspirowanych chrześcijaństwem albo nań ukierunkowanych,
kilka należy uznać za niezależne religie.
http://www.centurion.w8w.pl/ |