Ilustr. 2
Ilustr.3
|
Początki cywilizacji Doliny Nilu (okres 700 000
r. p.n.e - 6000 r. p.n.e)
Nie wiadomo kiedy ludzie zasiedlili Dolinę Nilu, ani ile czasu ten
proces trwał i z jakim natężeniem . Nie wiemy od kiedy możemy
datować początek kultury egipskiej . Badania wykazują, że koniec
abbasyjskiego okresu pluwialnego przypada na środkowy paleolit, a
wiec na jakieś 100 000 lat wstecz. Przedział ten definiowany jest
obecnie na 90 000 do 120 000 lat p.n.e. Dziś uważamy, że zaludnienie
pustyni dokonało się po bardzo długim okresie... jakby otwierającym
tę strefę na ekspansję kultury aszelskiej. Stanowiła ona ostatnie
ogniwo łańcucha, którego początki wyznaczają znaleziska z okolic
świątyni skalnej w Abu Simbel liczące sobie prawdopodobnie ponad 700
000 lat , czyli pochodzące z końca późnego plejstocenu . Od okresu
oldowajskiego ludzie stale zamieszkiwali Dolinę Nilu i w Egipcie i
Nubii przynajmniej na odcinku od Teb i Adaimy przez caly okres
aszelski . W tym czasie równolegle do dzisiejszego koryta rzeki na
zachód od obecnej doliny przez 100 000 lat żłobił swe koryto
Protonil. Ustępując potem miejsca Prenilowi, który przez
pięciokrotnie dłuższy czas gromadził osady pochodzące z Etiopii.
Prawdopodobnie ludzie wcześniej zasiedlili część wschodnią Nilu, a
dopiero przed około 50 000 lat część zachodnią. Bo z tego właśnie
okresu pochodzą ich związki z ludami Afryki. Z drugiej strony wiele
zdaje się wskazywać na przejście Homo erectusa do Homo sapiens na
terenach obecnej pustyni Libijskiej. Jeziora w depresjach Pustyni
Zachodniej stanowiły również siedlisko kultur końca okresu
aszelskiego i mustierskiego (50 000 do 30 000lat p.n.e.). W okresie
tym dokonała się w całej Afryce rewolucja techniczna przejście w
obróbce kamienia od techniki rdzeniowej do odłupkowej. Okres ten
kończy się właśnie gdzieś około 30 000 lat p.n.e. i odpowiada
kulturze mustierskiej, oraz aterskiej. Z tą chwilą kończy się okres
myślistwa sawannowego . Zostaje wynaleziony łuk (kultura aterska).
Kultura ta rozpowszechniona w Maghrebie i obszarze południowej
Sahary, przetrwała długo w Nubii Sudańskiej i oazach pustyni
Libijskiej. W porównaniu do kultury aterskiej kolejny krok ludzkość
wykonała w kulturze chorumzyjskiej (od nazwy Chor Musa) . Było to
niedaleko Uadi Halfa, gdzie znaleziono ślady kultury powstałej w
środkowym paleolicie (45 000 lat p.n.e) i zanikającej w późnym
(20 000 lat p.n.e). Ta kultura jest już bardzo w swym schyłkowym
okresie związana z rzeką. Wykopane kości świadczą o połowach ryb w
rzece. Choć znaleziono też kości bawołów i antylop. Gdzieś w tym
momencie właśnie nastąpiło stepowienie obszarów Sahary i na skutek
suszy przekształcanie jej stopniowo w pustynię. Susza ta wygnała z
terenów obecnej Sahary ludność, która zaczęła napływać na tereny
Doliny Nilu. Były to grupy z których każda posiadała własną ścieżkę
kulturową i przyczyniła się do rozwoju terenów nadnilowych (odkrycia
w Gebel Suhan). W tym okresie prawdopodobnie po raz pierwszy
wybudowano łódź umożliwiającą pokonanie Nilu. Zbudowana ona była z
pęku trzciny usztywnionej i związanej w formie spłaszczonego snopa.
Kolejny przełomowy krok przypada na okres (15 000 do 10 000 lat
p.n.e. ). W Nubii okres halficki ustąpił emajskiemu , a kultura
chormuzyjska kulturze Dabarosa. Liczne stanowiska archeologiczne
miedzy I a II kataraktą nilową (ponad 20) wykazały przemiany w
gospodarce. Powstały początki rolnictwa. Uprawiano na niewielką
skalę głównie jęczmień. Ale napotkano też ślady pszenicy.
Stwierdzono obróbkę drewna metodą wiórową . Powstały pierwsze
wyspecjalizowanych narzędzia do spulchniania gleby, przechowywania
wody itp. I to w czasach kiedy na Bliskim Wschodzie nie znaleziono
podobnych śladów z tego okresu. Wskazywać by to mogło na Afrykę
Zachodnią jako kolebkę cywilizacji. Nasila się stale pustynnienie
terenów Afryki północno-wschodniej i napływ ludności do Doliny Nilu.
Znaleziono pozostałości ponad trzydziestu dużych osad. Stopniowo
następuje też przechodzenie części ludności z łowiectwa do
rybołówstwa i rolnictwa
.
Neolit
(Okres 10 000r do 6000 lat p.n.e) Zasadnicza cezura między
prehistorią a historią przypada na przełom VII i VI tysiąclecia.
Wszystko zdaje się wówczas służyć radykalnej przemianie kultury.
Nowy okres subpluwialniany sprzyja zarówno hodowli, jak i rozwojowi
rolnictwa zarówno w Dolinie Nilu jak i na obszarze zachodnich oaz .
Obserwujemy powstanie pierwszych technik tkackich i garncarskich.
Miedzy VII a VI tysiącleciem p.n.e pojawiają się praktycznie
wszystkie elementy kultury. Z okresu tego znamy poza grupami
nubijskimi osadnictwo w Fajum, El-Kab, Badari i Deir Tasa. Na
południu natomiast Dolnego Egiptu Meridme-Beni-Salame i El-Omari.
W wykopaliskach znajdujemy groty strzał z polerowanego krzemienia.
kościane harpuny do połowu ryb. To okres walki pierwszych rolników z
przyrodą o plony. Nie wiemy jak wykształciła się gospodarka
rolniczo-hodowlana. Być może stanowili ją jeńcy z walk
międzyplemiennych, lub ludność napływowa. Wszystko bowiem wskazuje
na to, że kasta wojowników pozostała niezmienna i nie zajmowała się
ani uprawą roli , ani hodowlą. W hodowli dominowały kozy, owce,
świnie i bydło rogate. Znajdujemy ślady przechowywania zbóż w
silosach . Głównie jęczmienia i pszenicy. Powstaje plecionkarstwo
wiklinowe. Udoskonalają się techniki garncarskie z pierwszymi
próbami ich barwienia. Zaczęto tkać len, obrabiać skóry. Pochówki
stopniowo oddalają się od osad. Zmarły chowany jest w pozycji
skurczonej na boku. Otrzymuje też na ostatnią drogę ofiary z
żywności, broń i przedmioty codziennego użytku. Stanowiska
archeologiczne z okresu neolitycznego wskazują na różnice między
południem, a północą Doliny Nilu. Stanowiska północne (Fajum i ok.
Kairu) wykazują wyższą technikę obróbki kamienia zarówno w broni
krzemiennej, jak i naczyń kamiennych. Południe natomiast cechuje
wyższa jakość ceramiki inkrustowanej i barwionej.
|
|
Wczesny okres predynastyczny (6000 do 4500
lat p.n.e).
To ostatnie stadium ewolucji okresu Fajumskiego na północy i Badari
na południu. W okresie tym uwagę zwraca znaczna ewolucja praktyk
religijnych. Jest to zapewne okres, kiedy wykrystalizowała się
religia i celebracyjny kult bogów. Zmarli są już przykrywani skórami
zwierzęcymi, a ich groby coraz bardziej przypominają budynki. W
odżywianiu ludzi nadal dominuje łowiectwo i rybołówstwo, choć
wyraźniej już można zaobserwować wpływ rolnictwa. Oprócz zbóż
rozwija się uprawa warzyw. Powstaje rękodzielnictwo i pierwsze
wyroby rzemiosła. Są to przede wszystkim wyroby z kości (również
kości słoniowej), grzebienie, łyżeczki do szminki. Spinki do włosów
z kości, drewna i miedzi. Polerowane i retuszowane noże (odkryte
G.Caton-Thomson). Z okresu tego znaleziono również figurki kultowe z
wyraźnie podkreślonymi cechami płciowymi. Znaleziono klejnoty,
bransolety i amulety zdobione. Część z nich z tzw. Fajansu
egipskiego (Hofman 1979r.) . Powoli powstaje więc rękodzielnictwo i
rzemiosło . Znajdujemy w wykopaliskach pierwszą ceramikę ozdobną
naścienną. Wydobywa się wapień powierzchniowo na Płaskowyżu
Libijskim, oraz w Tura. Ponieważ istnieją wyraźne ślady
wykorzystania drewna, które w zasadzie w Dolinie Nilu nie występuje
należy przypuszczać, że w okresie tym powstał handel z plemionami
południa i Synaju. Powstają pierwsze kanały nawadniające pola i
zapewne pierwsze próby przewidywania wylewów Nilu. Wskazuje na to
grafika nagrobna z tego okresu. Niewątpliwie istnieje w tym czasie
już kasta kapłanów . Posiadali oni niewątpliwie pewną wiedzę z
zakresu astronomii, inżynierii i medycyny. |
|
Starszy okres predynastyczny
(4500 do 3500 lat p.n.e)
Przejście do tego okresu jest płynne bez gwałtownych zmian
kulturowych. Rozwija się produkcja ceramiki bardziej zdobionej z
motywami zwierzęcymi i roślinnymi malowanymi lub rytymi. Niektóre
naczynia zmieniają formę i przybierają kształty zwierząt. Muzeum w
Brooklynie posiada egzemplarz tancerki o wzniesionych ramionach
wykonany z malowanej terkoty. Ponieważ Dolina Nilu posiada bardzo
mało surowców naturalnych otwiera się teraz szeroko na zewnątrz.
Miedź znajduje się w niewielkich ilościach w Nubii na Synaju, oraz
paśmie wzgórz Arabskich nad morzem Czerwonym. Tam też wydobywa się
ołów, cynę i niewielkie ilości złota. Złota dostarczała również
Nubia w dalekiej przyszłości natomiast będzie dostarczać również
żelazo. Żelaza nie wydobywano jednak w Nubii, lecz odległym
królestwie Meroe. Z Synaju Egipt sprowadzał też kamienie
półszlachetne turkus, malachit, jaspis. Rozpoczęto pozyskiwanie
alabastru z Fajum, szmaragdów z wybrzeży południowych Morza
Czerwonego i piaskowca z terenów na południe od Esna. Powstają
budynki z cegły (nie wypalanej) i całe już miasta. Świadczą o tym
znalezione w grobach zmarłych tzw. modele, czy pewnego rodzaju
makiety. Pojawia się egipska ikonografia przedstawiająca brodate
postacie podobne do Libijczyków. Bardzo rozwijają się kontakty
między grupą południową , a północna Doliny Nilu. Proces ten da
podwaliny w przyszłości pod zjednoczenie królestw. Nadal są
doskonalone techniki nawadniania pól i przechowywania plonów.
Istnieje już obróbka kamienia do celów dekoracyjnych. |
Cywilizacje predynastyczne
Bóg Toth
|
Okres Gerzeński
(3500 do 3150 lat. p.n.e) Jest to czas
bezpośrednio poprzedzający zjednoczenie Egiptu. Wyróżniony został
jako okres w dziejach Egiptu ze względu na odkrycie kultury
El-Grzela (kilka kilometrów od Medium) i El-Amra. Odpowiada on II
okresowi Nagada. Obie te kultury tj. Al-Grzela i Al-Ambra są do
siebie bardzo podobne. Świadczy to już o bardzo ścisłych związkach
międzykulturowych tamtego okresu w Dolinie Nilu. Różnice występują
głównie w produkcji ceramiki. Różne są też rodzaje gliny, ale ma to
związek z bliskością pozyskiwania, a nie odmiennością technologii.
Malowidła na ceramice to motywy zwierzęce i roślinne. A wiec
strusie, gazele, antylopy. Najczęściej zwierzyna łowna. Ciągle więc
łowiectwo jest dominującą formą wyżywienia tamtejszej ludności, mimo
znaczących postępów w dziedzinie rolnictwa i przechowywania
zebranych plonów. Śpichlerze nie są już jamami z ziemi lecz
budowlami z gliny. Pochówki odbywają się w wiklinowych trumnach, a
nie wprost do ziemi. Bogatsze jest wyposażenie grobów w przedmioty
osobistego użytku. Na ceramice znaleźć można rzeczne barki, a na
nich postacie . Przewożą one elementy niewątpliwie wotywne. Są to
być może pierwowzory późniejszych sztandarów prowincji i związane są
z rangą, czy pozycją zmarłego. Groby okresu 3300 lat p.n.e to już
obiekty przypominające siedziby ludzkie. Stanowią prawie dokładną
ich replikę i świadczą o bardzo rozbudowanych wierzeniach
religijnych. I niewiele się od tych siedzib różnią. Świadczy to o
znaczeniu jakie jest przywiązywane do życia pozagrobowego. W grobach
znajdujemy amulety, czy figurki zwierząt. Oprócz wspomnianej
zwierzyny łownej często przedstawiają one lwy, hipopotamy, sokoły,
byki a więc te postacie, które najwcześniej zaczęły reprezentować
wizerunki bogów. Widoczne stają się coraz bardziej związki z
cywilizacją w Mezopotamii. Nóż z Gebel el-Arak (przechowywany w
Luwrze), mezopotamskie pieczęcie cylindryczne świadczą o licznych i
ścisłych związkach również nie tylko międzykulturowych ale i
międzycywilizacyjnych. Wydaje się, że w tym okresie powstało pismo.
Jest ono początkowo piktogramowe tzn. rysunek uosabia konkretną
treść i stanowi jej podobieństwo w sposób uproszczony. Z czasem
pismo przechodzi bardziej w formę ideogramu, a więc maksymalnie
uproszczonego zapisu graficznego, a następnie fongramu, gdzie znak
jest już tylko formą fonetyczną przedstawiania treści. Pismo
piktograficzne cały czas było stosowane do rycia w kamieniu i
znajdujemy je z czasów całej historii Egiptu jako napisy świątynne,
na wotach i ścianach budowli. Nie zmieniało się ono w czasie.
Wzbogacała je z czasem tylko ornamentyka. Pismo hieroglificzne
linearne służyło natomiast do pisania atramentem na drewnianych
sarkofagach i papirusach grobowych. W przyszłości już w czasach
dynastycznych przekształciło się ono w jeszcze bardziej uproszczone
pismo hieratyczne (rodzaj kursywy). Nie wiemy gdzie powstało pismo,
w Mezopotamii, czy Egipcie. Większość śladów prowadzi do
Mezopotamii. Prawdopodobnie przenoszone ono było między
cywilizacjami przez kapłanów, którzy gromadząc wiedzę posiadali
władzę. A wiedza kapłanów egipskich okresu grzeńskiego była już
imponująca. Potrafili oni przewidzieć wylewy Nilu. Posiadali
znajomość astronomii, medycyny i to nie tylko w zakresie
ziołolecznictwa, ale i chirurgii. Pismo pozwalało tą wiedzę
zachować, przekazywać i przenosić. Stanowiło więc o mocy kapłanów
sprawujących władzę . Z czasem pisma zaczęto nauczać w szkołach
pisarzy. Umiejętność ta posłużyła więc administracji, polityce i
gospodarce. W okresie jednak grzeńskim pismo stanowiło o władzy. A
umiejętność ta była strzeżona pilnie przez kastę kapłanów i
stanowiła o jej potędze. To kapłani rządzili i oni decydowali o
losach i życiu ludności. Tak było aż do czasów powstania Królestw
Dolnego i Górnego Egiptu. Zapewne księstwa powstały wcześniej gdzieś
około piątego tysiąclecia p.n.e Bezpośrednią wiedzę posiadamy
dopiero o królu Menesie władcy Egiptu południowego, który dokonał
zjednoczenia Doliny Nilu. |
łódź z trzciny VII tyś. p.n.e
|
Zjednoczenie polityczne Górnego i Dolnego Egiptu.
W zasadzie to ciągle okres grzeński i wydzielenie go jest sztuczne.
Tym bardziej, że proces ten nie odbył się nagle. Stanowi raczej
ukoronowanie ścisłych związków międzykulturowych Doliny Nilu już od
zarania do końcowego okresu grzeńskiego. Natomiast okres Tnicki
(pierwsi królowie) to ukoronowanie tych związków i efekt
perspektywicznego wspólnego widzenia przyszłości w jedności całej
tamtejszej populacji. Same zjednoczenie trwało prawie 200 lat. W
źródłach Egipskich jest to wchłonięcie północy przez kultury
południa. Tymczasem obecna analiza wykazuje, że to strona pokonana,
a więc północna uzyskała większą przewagę wpływów. Północ miała
lepiej rozwinięte rolnictwo i kulturę materialną. Południe
silniejszą grupę łowiecką (armia). Początkowo ukształtowały się dwa
królestwa. Tzw. palety wskazują na istnienie zorganizowanych grup
łowieckich , które stanowiły zaczątki armii. Grupy te to dość liczna
ilość zbrojnych wyposażonych w łuki, włócznie, toporki i bumerangi
(!) polują z psami na liczną zwierzynę. Zorganizowani są na sposób
wojskowy. Używają też maczug (British Museum, Luwr). Jesteśmy też w
posiadaniu Palety Sępów (British Museum). Przedstawieni są tam
m.innymi ludzie ze związanymi z tylu rękami połączeni dwoma
sztandarami lwa, byka i sępa. Symbolika wydaje się być przejrzysta.
Lew i byk uosabiający władzę królewską wraz z sępem bóstwem
opiekuńczym Hierakonpolis zwyciężają wrogów królestwa sokoła symbolu
ludów północy, który w późniejszym okresie dynastycznym przekształci
się w Horusa. |
Bóg Set
ceramika VI tyś lat p.n.e. Badari
|
Podbój Egiptu Północnego przez Egipt Południowy
Dwa świadectwa ostatniej fazy podboju pochodzą z Hierakonpolis.
Pierwsze z nich to głowica maczugi należącej do króla Menesa,
którego przedstawiono w postaci stojącej, z białą koroną południa na
głowie. Odziany jest w tunikę i fartuszek, a do paska przymocowany
ma ogon byka. Król za pomocą motyki kopie kanał, podczas gdy jakiś
człowiek napełnia kosz ziemią. Inni pracują nad wodą. Obok widnieje
donica z palmą. Król, którego imię zapisano piktogramami w postaci
skorpiona wyróżnia się ponadnaturalnym wzrostem i jest przedstawiany
w scenie składania hołdu, oraz pod szeregiem sztandarów . Można
wśród nich rozróżnić emblematy przyszłych okręgów egipskich. Do tych
emblematów przytwierdzone są czajki
(rechyt) oznaczające mieszkańców Egiptu Północnego. (Ilustr
2). Drugie świadectwo to tzw. paleta Narmera (przechowywana
obecnie w Kairze) obrazująca ostatni etap podboju Górnego
Egiptu. Widzimy na niej tego samego króla Menesa co na świadectwie
pierwszym. Maczugą o gruszkowatym kształcie rozbija on głowę
człowieka uosabiającego Królestwo Północy. Na innej z kolei palecie
tzw. Hołdu Libijczyków odnaleźć możemy przyczyny powstania
państwowości i wojny zjednoczeniowej. Mówi ona , że kanały
nawadniające i system transportu wody wiąże się z utworzeniem
państwa. Dlaczego ? Ponieważ nakłady i pracochłonność w utrzymaniu
ich w pełnej sprawności przekraczały możliwości i umiejętności
rolników. Z kolei system magazynowania i dystrybucji żywności
zapewniał potrzebę zaistnienia takiej organizacji jak państwo. Egipt
by przetrwać potrzebował silnej władzy państwowej. Istniały również
liczne bandy rabusiów pustynnych uniemożliwiające kupieckim
karawanom handel i wymianę technologii. Władza królewska zwalczała
ten proceder, a winnych karano śmiercią. Brak silnej państwowości
pozwalał by też licznym plemionom pustynnym na łatwe łupieżcze
wyprawy do Doliny Nilu. Wszystko to razem wymusiło najpierw
powstanie dwóch królestw Północnego i Południowego Egiptu, a potem
ich zjednoczenie pod władzą jednego króla i powstanie Królestwa
Górnego i Dolnego Egiptu. Tak więc w roku 3150 p.n.e. mamy już
silnie rozwinięte gospodarczo państwo, zjednoczone i sprawne
administracyjnie.
Religia
Istniały przynajmniej trzy kosmogonie predynastyczne. Można jednak
powiedzieć , że były to raczej odmiany lokalne tych samych wierzeń
niż odrębne kulty. Pierwszy z nich powstał w Heliopolis
(dzis dzielnica Kairu).
Na początku był Nun nieokiełznany płynny żywioł, który określić
możemy w znanych nam pojęciach jako chaos. Chodzi o materię
niezorganizowana, wymieszaną i tylko potencjalnie zawierającą w
sobie pierwiastki życia. Ten żywioł po akcie stworzenia trwa nadal,
ale niejako na zewnętrzu naszego świata i tylko boska opieka chroni
nas przed jego powrotem i wchłonięciem wszystkiego jako powrotu do
stanu wyjściowego. Są to siły negatywne jako, że materia
nieuporządkowana jest sama w sobie złem. Owa zła zewnętrza Num
zasilana może być np. przez duchy zmarłych, którym nie zapewniono
stosownych obrzędów pogrzebowych. Martwo urodzone dzieci lub
pokutujące dusze, które w życiu doczesnym nie znalazły pojednania z
Bogiem Stworzycielem Re. Tak więc okazuje się, że prareligia Egiptu
to wiara w boga monoteistycznego bardzo zbliżonego do tego którego
wyznawali semici. Bóg ten stworzył sam siebie ! Nie zaistniał więc
problem co było przed Ra. Po prostu nie było nic. A jak coś co nie
istniało i mogło stworzyć samego siebie... tego już religia
predynastycznego Egiptu nie tłumaczy, ani się tym nie zajmuje. Z
tego właśnie chaosu wyłoniło się Słońce wspomniany bóg Re, który
stworzył sam siebie. Jego pojawienie dokonało się na wzgórku lądu
pokrytym czystym piaskiem. Ten wystający z wody pagórek
przedstawiano jako sterczący kamień Benben. Uważano go właśnie za
miejsce stworzenia. Jest on odpowiednikiem wzgórza Tell wystającemu
nad wodę Nilu w szczytowym momencie wylewu. Wspomniany Benben to
skamieniała postać promienia słonecznego czczona pod postacią
świętego obelisku ustawionego na płaskiej podstawie. Bóg Stworzyciel
Re
(Re - znaczy Słońce),
zwany też inaczej Atum był przedstawiany w postaci skarabeusza
Chepri. Re stworzył potem innych bogów Szu
(żywioł suchy) i Tenfut
(żywiol mokry).Ze zwiazku Szu
i Re narodziła się Nut (niebo)
i Geb
(Ziemia).
Ze związku nieba i Ziemi
(Nut i Geb)
narodzili się z kolei Izyda, Ozyrys, Set i Neftyda. Ta dziewiątka
bogów ( w kolejności: Re, Szy, Tenfut, Nut,
Geb, Izyda, Ozyrys, Set, Neftyda)
zwana Boską Eneadą (dziewiątką)
w ciągu czterech pokoleń doprowadziła do powstania człowieka. A więc
w najstarszych mitach egipskich człowiek ma pochodzenie boskie !
Ozyrys król Egiptu i potem patron rodziny królewskiej został
zdradziecko zamordowany przez swego brata Seta, który zawładnął jego
tronem. Izyda wzorowa matka i żona przy pomocy swojej siostry
Neftydy potajemnie złożyła w całość porąbane przez Seta kawałki
ciała męża. Szakal Anubis pomógł Izydzie zabalsamować ciało Ozyrysa.
Anubis był nieprawym dzieckiem Neftydy i Ozyrysa. Następnie Izyda
urodziła syna-pogrobowca Horusa.( czyżby pierwowzór niepokalanego
poczęcia ?) i ukryła się w bagnach Delty w okolicach świętego miasta
Buto. Horusa karmiła Hathor krowa karmicielka, która z tej racji
czczona była jako bogini karmicielka. Dziecko szybko rosło, a
następnie pod długich zmaganiach ze stryjem Setem Horus otrzymał od
trybunału Bogów, któremu przewodniczył jego dziadek Geb przywrócenie
dziedzictwa należnego mu po zmarłym ojcu. Ozyrys natomiast otrzymał
od trybunału bogów Królestwo Zmarłych. Powyższy schemat wierzeń
jest pierwotny i predynastyczny. Nie mamy informacji o jakiś
wcześniejszych kosmogoniach z prostej przyczyny....braku
dokumentacji pisanej. Żadne też rysunki nagrobne nie sugerują w co
wierzyli Egipcjanie przed 3500 r. p.n.e. Sytuacja ta dotyczy jednak
całej naszej cywilizacji bowiem pismo pojawiło się w zbliżonym
czasie w Mezopotamii i Egipcie. Na powyższym schemacie
(prawdopodobnie pierwotnym) opierają się liczne legendy wtórne i
bóstwa lokalne. To tak jak z bogiem w chrześcijaństwie. Jest niby
jeden ...Jehowa, ale na przestrzeni dziejów rozmnaża się do najpierw
do Dwójcy, a potem Trójcy. Powstają święci , matka Boża w
kilkudziesięciu wersjach lokalnych (od jasnogórskiej, rupczyckiej, z
Gwadalupe po Loretańską). Oczywiście osoba się tu nie zmienia,
jedynie personifikacje i sposób kultu. Tak było i w Egipcie. W
drugiej kosmogonii powstałej w Hermopulis
(dzisiejsze Aszmunejn) Słońce
nie było pierwszym, ale ostatnim ogniwem łańcucha. Punktem wyjścia
jest nadal ten sam płynny chaos co w kosmogonii I
(podstawowej).
W chaosie tym przebywały cztery pary węży i żab. Wspólnymi silami
zniosły one jajo i pozostawiły na wodzie. Owe węże i żaby uosabiały
pary bogów. Byli to Nun i Naudet, Heh i Hehet, Keku i Keket, oraz
Amon i Anaunet. Była to więc Ogloada (Boska
Ósemka). Z czasem już w
okresie dynastycznym kult niektórych bogów obumarł. Nie ma bowiem
świątyń Keku i Keket, Naudet i Heh podobnie jak Szy i Eneady z
pierwszej kosmogonii. Trzecia kosmogonia wydaje się być
doskonalsza z teologicznego punktu widzenia. I choć wiadomo, że
należy do pierwotnych kosmogonii predynastycznych pełną jej treść
znamy tylko z granitu Szabaka (VII wiek
p.n.e) Jest to wielka płyta
granitowa pochodząca ze świątyni w Memfis przechowywana obecnie w
Muzeum Brytyjskim. Z treści tej płyty wynika, że jest to kopia
prastarego papirusu zjedzonego przez robactwo. W tej kosmogonii
Bogiem Stworzycielem jest demiurg Ptah, który stworzył człowieka na
kole garncarskim (sic! Skąd my znamy to
tworzywo jeżeli chodzi o tworzenie człowieka ?)
i tchnął w nią iskrę bożą. Wymieniany jest tu Re jako tworzący życie
dzięki światłu rozpraszającemu ciemność. Jest tu też Szu
(powietrze) oddzielający
niebo od Ziemi. Re codziennie umiera ukąszony przez węża nasyłanego
przez zazdrosną Izydę. Rankiem się odradza i ponownie wędruje po
niebie. Węża Izyda ulepiła z gliny zwilżonej śliną Re. Niestety nie
jest to kompletna kosmogonia bo posiadamy tylko jeden z kamieni na
których zapisany był jej tekst. Z innych tekstów dowiadujemy się co
było dalej. Niestety nie mamy już gwarancji, że nie są to już
rozbudowane mity lokalne okresu dynastycznego. Dlatego nie
przedstawię ich tutaj wychodząc z założenia, że należą to mitologii
egipskiej wieków późniejszych
Bibliografia: 1.Dzieje starożytnego
Egiptu-Nicolas Grimal 2.Egyptian,Nubia-History of
antic-B.Y.Adams 2.Mitologia Starozytnego Egiptu-Jadwiga
Lipińska 3.Starożytność-Józef Wolski
|
|
|
|
|
|